Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En voi lakata kokonaan kävelemästä ladulla

Vierailija
22.01.2019 |

Nyt hei laturaivoajat oikeasti: Mä ulkoilen joka ikinen päivä 2-3 tuntia koiran kanssa lähimastoissani täällä Helsingissä. Sitten kun tulee talvi, meidän lenkkireiteille vedetään aika lailla joka kohtaan latu. Me vältetään viimeiseen asti ladulla kävelemistä ja koitan käyttää kaiken luovuuteni, jotta keksittäisiin muita tapoja urheilla sen aikaa että te hiihtelijät saatte sujahdella suksillanne tässä meidän takapihalla häiriöttä. Latuja on kuitenkin niin paljon, että jos en mieli tampata koiran kanssa tuntikaupalla muutamaa tienpätkää edestakaisin, jossain vaiheessa meidän on käveltävä hetken ladulla tai ylitettävä se. Koittakaa kestää. Mekin koitetaan kestää se, että te ilmestytte tähän meidän pihoille raivoamaan, ettei me saataisi enää liikkua täällä.

Kommentit (246)

Vierailija
201/246 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kaikki minäminäihmiset, joilla on OIKEUS kävellä missä vain, koska EI VOI KIELTÄÄ eikä ainakaan mitään typeriä hiihtäjiä tarvitse ottaa huomioon: laittakaa sukset jalkaan ja menkää kokeilemaan, miten tympeää sitä tallottua latua on hiihtää. Laduille pääsevät kaikenkokoiset ja -kuntoiset suksimaan, hiihto on hyvä ja terveellinen harrastus. Kävellä, mopoilla, pulkkailla ym voi vaikka missä, mutta hiihtämiselle on varsin rajallinen aika ja rajatut paikat. Kun pertsan ladut tai luistelubaana myllätään, on siinä taitavammankin hiihtäjän hankala mennä, mutta joku huonojalkaisempi mummo menee helposti nurin. Oikeasti. Eikä tarvitse olla edes mummoiässä - oman polvileikkaukseni jälkeen hiihto oli loistavaa, monipuolista ja pieniäkin lihaksia ja tasapainoa aktivoivaa kuntoutusta, mutta j o k a kerralla suksi tökkäsi ainakin kerran johonkin kengänjälkeen ja voi herra mun vereni sitä kipua... Epävirallisella ladulla sen ymmärsi (vaikkei sitä ihan, että jonkun taaperolla oli selvästi mutkapolusta päätellen kiva laduntallomisleikki, jota ei oltu kai yritettykään kieltää, vaikka vieressä kulki kävelijöille oma polku), mutta kyllä viralliset ladut voisi jättää rauhaan. Ja pliis, älä tule pätemään omaa välinpitämättömyyttäsi ja oman navan kaiveluasi oikeuttaaksesi, että sitten ei varmaan kannata hiihtää ollenkaan, jos pienet kuopat haittaa tjmsp.

Ei näytä ainakaan mielenterveyttä edistävän, jos täytyy laturaivota ja koiria hakata. Mikset aloita vaikka sählyä tai jotain muuta ympäristöä ja kanssaihmisiä vahingoittamatonta lajia?

Vierailija
202/246 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja siis en todella sahaa kolmea tuntia päivässä jotain samaa kadun pätkää edes takaisin. Ei sinulla ole oikeutta tulla mun huudeille ja eristää mua kotiini. Koiran kanssa ei voi odotella lumien sulamista, ulos on päästävä joka päivä. Ap

Varmaan annat koiran vääntää ladulle ison kakkakiekura, johon hiihtävä lapsi tuiskahtaa nenälleen.

Eikö kodistasi pääse katua pitkin jonnekin, miten menet kauppaan, töihin ym.

Kiinnostaa oikeasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/246 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Trine kirjoitti:

Hiihtäessä kunnan virallisilla laduilla vastaan on tullut (eri aikoina) hevonen ja ratsastaja, moottoripyörä, äityli lastenvaunujen kanssa (keskellä baanaa työnsi vaunuja) ja tietenkin monta koiraa... Voitte varmaan uskoa, että missä kunnossa latu ja luistelubaana olivat. 

Miksi?

Kukaan ei mene luistelukentälle hengailemaan, ei pesäpallokentälle, ei nurmikentälle jalkapalloilijoiden sekaan. Golfarit saavat olla rauhassa.MIKÄÄN  muu urheilu/liikuntalaji eI kärsi siitä, että liikuntapaikka pilataan lähestulkoon parin päivän sisällä. 

Ladut tehdään kaupungin/kunnan toimesta VEROVAROIN. Me kaikki maksamme siis siitä työstä kun niitä tehdään aina vaan uusiksi tuhoamisen jälkeen.

No tässä nyt on juuri se ongelma että jos kyseessä on asuinalueen ainoa metsä, mahdollisesti ainoa metsä vaikkapa kymmenen kilometrin säteellä, niin se ei ihan vertaudu vaikkapa golfkenttään. Kun sattuu asumaan tällä alueella, on aivan pakko pystyä liikumaan omassa lähiympäristössään normaalisti. Jos kaikki väylät ladutetaan, on pakko liikkua latuväylillä kun ei muutakaan ole. Keskuspuistoa käyttävät monet työmatkalaisetkin. Jos koko keskuspuisto muutettaisiin kesäksi aina golfkentäksi ja siellä saisivat liikkua vain golfaajat, niin olisiko se nyt sitten kovin järkevää? Ihmisten asuinympäristöä ei voi valjastaa yhden kausilajin liikuntapaikaksi ja kieltää muita liikkumasta.

"Ainoa metsä kymmene kilometrin säteellä"

Ja puhut nyt siis ihan Suomesta???

Bulevardilta on Lauttasaareen alle 5 km, Katajanokalta Laaksoon on 5 km. Molemmissa on metsää ja reilusti alle 10 km, vaikka ollaan aivan Helsingin ytimessä.

Mutta väität että jossain muualla Suomessa metsään on yli 10 km???

Joku raja nyt sentään...

Anteeksi, mutta missä lauttasaaressa on metsää??? Laaksossa metsää, voi olla puistoalueita, mutta ei se mikään metsä ole.

Vierailija
204/246 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi että ladut ja lenkkitiet menevät ristiin. Pitäisikö sinun laittaa ystävällinen palaute kaupunkisi katusuunnitteluun, että asian voisi huomioida tai kirjata ylös. Muista laittaa eri reitit kartalle palautteeseen, että missä lenkkeilijät ja koiranulkoiluttajat menevät yleensä. Ellei sitten muuta eri paikkaan, jossa ei ladut yhtäkkiä ilmesty. 

Vierailija
205/246 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hiihtäjät yrittää tehdä niitä latuja joka paikkaan, mutta periaatteessa heillä ei ole siihen mitään sen kummempaa oikeutta ja mikäli kyseinen alue ei ole pelkässä hiihtokäytössä, saa kävelijät, pyörät jne. Mennä siellä ihan vapaasti.

Menkää hiihtäjät niille tehdyille hiihtoreiteille, siellä saatte purkaa raivoanne.

Ainoastaan koneella tehtyjä latuja tulee välttää. Hiihtäjien itse tekemiä latuja ei tarvitse todellakaan välttää.

Meillä hiihtäjät ja koiran kusettajat ja muut kävelijät eletään ihan sovussa, enkä koskaan ole vielä näiden vuosien aikana kuullut raivoa tai valitusta.

Hiihtäjät hiihtelevät laduillaan ja me koirankusettajat ja lenkkeilijöt ollaan omalla polulla, muutaman metrin päästä ladusta.

Polku pysyy hyvin talvella auki, kun käytetään sitä samaa polkua ja tamppaantuu jalkojen eikä kävellä miten sattuu.

Ja asutaan Keski-Suomessa ja luntakin on 60-70cm.

No tällaista menettelyä/käytöstä tässä nyt on näille minäminä-tallaajille yritetty ehdottaa, mutta eihän se nyt toki mitenkään käy, kun jää pian ladut hiihtokuntoon, jos ei sinne muutamaa koiranpaskaa päivässä saa käydä roiskimassa.

Noinhan sen juuri pitäisi mennä, jotta kaikki tulevat huomioon otetuiksi ja rauha säilyy metsissä. Mutta ei kai sitä laiska kusettaja jaksa polkua itse aloittaa tekemään, paljon helpompaa ja vaivattomampaa mennä laduilla. Samalla voi huudella kuinka meillä on oikeudet. Mitäs käytöstavoista välittämään, kun on oikeudet, ne minun oikeudet.

Vierailija
206/246 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja siis en todella sahaa kolmea tuntia päivässä jotain samaa kadun pätkää edes takaisin. Ei sinulla ole oikeutta tulla mun huudeille ja eristää mua kotiini. Koiran kanssa ei voi odotella lumien sulamista, ulos on päästävä joka päivä. Ap

Varmaan annat koiran vääntää ladulle ison kakkakiekura, johon hiihtävä lapsi tuiskahtaa nenälleen.

Kiinnostaa oikeasti.

Kiinnostaa minuakin. Mitähän selitystä taas tulee vastaukseksi? Tosiaankin aika harvinainen asuinympäristö; mihinkään ei pääse tietä pitkin, ainoa mahdollinen kulkusuunta on pieni metsikkö, jossa hiihdetään?

Vierailija
207/246 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt kaikki minäminäihmiset, joilla on OIKEUS kävellä missä vain, koska EI VOI KIELTÄÄ eikä ainakaan mitään typeriä hiihtäjiä tarvitse ottaa huomioon: laittakaa sukset jalkaan ja menkää kokeilemaan, miten tympeää sitä tallottua latua on hiihtää. Laduille pääsevät kaikenkokoiset ja -kuntoiset suksimaan, hiihto on hyvä ja terveellinen harrastus. Kävellä, mopoilla, pulkkailla ym voi vaikka missä, mutta hiihtämiselle on varsin rajallinen aika ja rajatut paikat. Kun pertsan ladut tai luistelubaana myllätään, on siinä taitavammankin hiihtäjän hankala mennä, mutta joku huonojalkaisempi mummo menee helposti nurin. Oikeasti. Eikä tarvitse olla edes mummoiässä - oman polvileikkaukseni jälkeen hiihto oli loistavaa, monipuolista ja pieniäkin lihaksia ja tasapainoa aktivoivaa kuntoutusta, mutta j o k a kerralla suksi tökkäsi ainakin kerran johonkin kengänjälkeen ja voi herra mun vereni sitä kipua... Epävirallisella ladulla sen ymmärsi (vaikkei sitä ihan, että jonkun taaperolla oli selvästi mutkapolusta päätellen kiva laduntallomisleikki, jota ei oltu kai yritettykään kieltää, vaikka vieressä kulki kävelijöille oma polku), mutta kyllä viralliset ladut voisi jättää rauhaan. Ja pliis, älä tule pätemään omaa välinpitämättömyyttäsi ja oman navan kaiveluasi oikeuttaaksesi, että sitten ei varmaan kannata hiihtää ollenkaan, jos pienet kuopat haittaa tjmsp.

Ei näytä ainakaan mielenterveyttä edistävän, jos täytyy laturaivota ja koiria hakata. Mikset aloita vaikka sählyä tai jotain muuta ympäristöä ja kanssaihmisiä vahingoittamatonta lajia?

Missä kohtaa tuo edellinen mainitsi koiran hakkaamisen? Tai yleensä kertoi, kuinka raivoaa ladulla? Jos argumentit loppuvat, ei aleta laittamaan sanoja muille suuhun, eikös?

Vierailija
208/246 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostaisi ihan hirveästi nähdä kartta Ap:n kotikulmilta, jos ainoa vaihtoehto koiran kanssa ulkoiluun on joko liikkua laduilla, tai kävellä yhtä kadunpätkää edes takaisin. Kotiisi johtaa siis yksi tie, jolta ei käänny mitään muita teitä mihinkään? Mielenkiintoista, koska yleensä ihmiset jotka asuvat näin eristyksissä eivät joudu myöskään kärsimään agressiivisista hiihtäjälaumoista takapihoillaan. 

Valitettavasti munkin asuinalueen metsätiet ladutetaan talvisin täysin. Mielestäni todella törkeetä meitä kohtaan jotka ei hiihdetä. Periaatteessa en pääse talvella metsään käveleen/juokseen kun en viitsisi umpihankeen lähteä.

Vierailija
209/246 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En yhtään ihmettele niitä, jotka saavat latuskitsoilijoista tarpeekseen ja hiekoittavat alamäkiä :(

Miksei hiihtää voi jossain lapissa? Enhän minäkään voi pistää Keskuspuistoon pystyyn ampumarataa ja sanoa muille ulkoilijoille että pysykää poissa, jos ette kestä törmäystä .50 BMG -luodin kanssa.

Myönnän! Olen hiekoittanut (tai oikeastaan vaan soraa yksi ämpäri) muutaman kerran alamäen. Olen päättänyt että aina kun joku alkaa raivoamaan ladulla läskipyöräilystä tulee alamäkeen vähän pitoa. Ihan oikein. En pyöräile ladulla joka on ajettu oikealla latukoneella viralliseen paikkaan.

Vierailija
210/246 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla ja koirallasi on mahdollisuus laduttomana aikana lenkkeillä mielin määrin, mutta hiihtävillä vain tiettyinä talviaikoina, mitkä vähenevät koko ajan nykyään yleensä lumettomien tai vähälumisten talvien takia.

Sinne ladulle ei todellakaan pidä mennä! Kieltomerkitkin varmaan on teilläkin. Sahaa sitä kadun pätkää tai keksi jotain muuta, mutta teet väärin, vaikka kuinka täällä uikutat.

Olet samanlainen riesa kuin nämä helvetin kissanomistajat, "meillä on OIKEUS, kun pyytää hiiriä, blaa blaa, lässynlässyn".

Luonto kuuluu kaikille, mikä ei tarkoita, että juuri SINÄ voit mielivaltaisesti tehdä mitä SINÄ haluat!!!

Mitään latuja ei edes pitäisi olla. Suksia ei ole tarkoitettu ladulla hiihtoon vaan ne on työvälineet.

Vierailija
211/246 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En yhtään ihmettele niitä, jotka saavat latuskitsoilijoista tarpeekseen ja hiekoittavat alamäkiä :(

Miksei hiihtää voi jossain lapissa? Enhän minäkään voi pistää Keskuspuistoon pystyyn ampumarataa ja sanoa muille ulkoilijoille että pysykää poissa, jos ette kestä törmäystä .50 BMG -luodin kanssa.

Myönnän! Olen hiekoittanut (tai oikeastaan vaan soraa yksi ämpäri) muutaman kerran alamäen. Olen päättänyt että aina kun joku alkaa raivoamaan ladulla läskipyöräilystä tulee alamäkeen vähän pitoa. Ihan oikein. En pyöräile ladulla joka on ajettu oikealla latukoneella viralliseen paikkaan.

Eli jos joku tulee "raivoamaan" sinulle, niin päätät kostaa ansoittamalla alamäen ja aiheuttamalla ko. henkilölle ja muille hiihtäjille vähintäänkin esinevahinkoja ja mahdollisesti ruumiinvammoja. Et taida olla vielä aikuinen, tai edes kovin hyvin kasvatettu teini. 

Vierailija
212/246 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt on määriteltävä, mikä on latu. 22 puhuu 'hiihtoradasta', joka on koko se leveä baana, jossa on luistelualue ja yksi tai kaksi perinteisen hiihdon aluetta. Sovitaanko, että 'latu' on ne kaksi vierekkäistä suksenjälkeä, joilla hiihdetään perinteistä? Pienenä olen oppinut, että 'ladulla' ei saa kävellä, koska se menee rikki. Paitsi jos paksujen hankien keskellä 'latu' on ainoa kova reitti, jota pääsee niiden hankien keskeltä pois. Hiihtoradan luistelualue on yleensä niin kova, että se ei mene kävelystä rikki. Mutta tietysti kävelijä häiritsee kovaa kiitäviä hiihtäjiä. Hiihtäjillä ei kuitenkaan ole mitään oikeutta kieltää ihmisiä kävelemästä kaupungin tai kunnan kävelyteillä, ellei kaupunki tai kunta ole tehnyt niistä virallisia hiihtoreittejä. Jos hiihtäjät itse tekevät kävelyteistä hiihtoratoja, niillä täytyy saada kävellä, mutta korrektia on varoa rikkomasta 'latua'. Virallisilla hiihtoreiteillä kävelijä ottaa tietoisen riskin, mutta eihän autollakaan saa ajaa ihmisen päälle, vaikka tämä kävelisi moottoritiellä.

Älä viitsi levittää väärää tietoa, kun et ole selvästikään luisteluhiihdon harrastaja. Pertsalatujen välissä kuikeva luistelubaana menee herkästi rikki kävelystä varsinkin, kun on tullut paljon uutta lunta ja rata on pehmeä. Kävelijät aiheuttavat suuria reikiä baanaan ja kokematon hiihtäjä helposti kaatuu näihin reikiin. Tämän lisäksi kävelijöiden mukana radalle kantautuu kiviä, jotka myös aiheuttavat kaatumisia.

Vierailija
213/246 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai sinä olet se hiekoittaja, joka aiheutti tällaisella toiminnalla yhden hiihtäjän kuoleman Paloheinässä joitain vuosia sitten?

Vierailija
214/246 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hiihtäähän voi lähes missä vain missä on lunta, ei ne paikat mitenkään kovin rajallisia ole vaan hiihtokelpoista lääniä kyllä piisaa. 

Vierailija
215/246 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostaa oikeasti.

Kiinnostaa minuakin. Mitähän selitystä taas tulee vastaukseksi? Tosiaankin aika harvinainen asuinympäristö; mihinkään ei pääse tietä pitkin, ainoa mahdollinen kulkusuunta on pieni metsikkö, jossa hiihdetään?

Ei ole pieni metsikkö, on Keskuspuisto. Toisella puolella on Mannerheimintie.

Vierailija
216/246 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun voitais vaan kaikki tulla toimeen. Ei niitä metsiä kukaan omista. Jos nyt jostain Keskuspuistostakin puhutaan niin ilmeisesti se on varattu sitten kesäviikonloppuisin jonojuoksua harrastaville ja koko lumisen kauden hiihtäjille ja asukkaiden tulee pysyä poissa. Ei se voi niin mennä, kyllä sinne nyt vaan pitää kaikkien mahtua.

Vierailija
217/246 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai sinä olet se hiekoittaja, joka aiheutti tällaisella toiminnalla yhden hiihtäjän kuoleman Paloheinässä joitain vuosia sitten?

Laturaivo on siis aiheuttanut jopa kuoleman. Olisiko tässä jo aineksia tehdä kansalaisaloite hiihtämisen kieltämiseksi, tai ainakin laturaivon rinnastamisesta törkeään pahoinpitelyyn?

Vierailija
218/246 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aion muuten hankkia sukset ensi viikolla myös :) Tervetuloa ulkoilemaan mun kanssa samoihin maastoihin kaikki hiihtäjät ja muut! Hyvin mahdutaan kaikki. Ap

Vierailija
219/246 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla ja koirallasi on mahdollisuus laduttomana aikana lenkkeillä mielin määrin, mutta hiihtävillä vain tiettyinä talviaikoina, mitkä vähenevät koko ajan nykyään yleensä lumettomien tai vähälumisten talvien takia.

Sinne ladulle ei todellakaan pidä mennä! Kieltomerkitkin varmaan on teilläkin. Sahaa sitä kadun pätkää tai keksi jotain muuta, mutta teet väärin, vaikka kuinka täällä uikutat.

Olet samanlainen riesa kuin nämä helvetin kissanomistajat, "meillä on OIKEUS, kun pyytää hiiriä, blaa blaa, lässynlässyn".

Luonto kuuluu kaikille, mikä ei tarkoita, että juuri SINÄ voit mielivaltaisesti tehdä mitä SINÄ haluat!!!

Mitään latuja ei edes pitäisi olla. Suksia ei ole tarkoitettu ladulla hiihtoon vaan ne on työvälineet.

Ammattiurheilijalle (hiihtäjälle) ne on työvälineet, mutta me täällä palstalla emme päätä siitä mitä kaupunki omille metsilleen tekee. Sinne luodaan latuja harrastuksekseen hiihtäjille, ja hiihtoajan ohi mentyä alkaa sitten ilman suksia lenkkeily tai kävely. Eli luonto kuuluu kaikille liikunta- ja virkistyskäyttöön, kunhan hyväksytään tietyt ehdot ja annetaan muillekin oma tilansa, eikä vaadita kaikkea itselle.

Vierailija
220/246 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin hiihtäjänä kannattaisin sitä, että latujen lähellä olisi kävelijöille (+koirille) ja pyöräilijöille oma hoidettu ura. Esimerkkiä voisi ottaa Ylläkseltä. Siellä on kattava talvikävelyverkosto kävelijöille ja pyöräilijöille. Esim. latukahviloille pääsee myös pyörällä ja kävellen. Vaikutti tosi hyvältä systeemiltä. Kaikilla on mahdollisuus samoilla metsässä vaarantamatta muiden turvallisuutta. Eihän se vaatisi kuin hieman raivaamista, jotta tämä homma saataisiin toteutettua.

Kuinka moni kävelijä kävelisi vielä ladulla, jos vieressä kulkisi hoidettu polku kävelijöille?

Mahtaako määrärahoja riittää. Perinteisen latu mahtuu tavallisenkin kävelytien reunaan, luistelubaana ei.