Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koulun mielestä astma ei ole syy olla osallistumatta hiihtoon.

Vierailija
21.01.2019 |

Ilmoitus tuli iltapäivällä ett huomenna liikuntatunnilla on hiihtoa.
Aamuksi luvattu -20astetta ja liikuntaa tokalla tunnilla 9-10. Ilmoitin että astmaatikkolapsemme ei osallistu koska astma pahenee kovassa pakkasessa.
Sain open kimppuuni ja väitti ettei tuo ole syy. En todellakaan vaaranna lapseni terveyttä yhden tunnin hiihdon takia. Miten joku vou olla noin välinpitämätön ja törppö?
Pitkän koulumatkan takia vien lapsen kouluun aamuisin jos kovaa pakkasta.

Kommentit (113)

Vierailija
81/113 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millainen lääkärinlausunto? Siis jonkin yleinen monisivuinen raamattu? Vaiko joka kerta joka asiaan uusi aina sitä yhtä asiaa koskeva?

Se on lääkärin antama selvitys tietyn sairauden ilmenemisestä tietyllä ihmisellä ja tämän sairauden vaikutuksista kyseisen ihmisen elämään. Se ei tietenkään ole yleinen monisivuinen raamattu, koska oireet ja sairaudet ovat aina yksilöllisiä ja perussairauksissa (kuten astma) ei tarvita monisivuista kuvailua. Muutama lause riittää kertomaan olennaisen. Jokaiseen sairauteen tarvitaan luonnollisesti oma lausunto, koska jokainen sairaus oireilee eri tavoin ja vaatii erilaisia toimenpiteitä. Lausuntoa ei tietenkään tarvitse, jos sairaus ei rajoita elämää. Astma saattaa rajoittaa, joten juurikin esimerkiksi liikunnanopettajien on tarpeen saada ammattilaisen lausunto siitä, mitä liikuntaa voi harjoittaa ja missä mittakaavassa. Astmoja kun on hyvin monenlaisia, joten mitään kaikkia astmaatikkoja koskevia yleislinjauksia ei voi tehdä.

Ei tuollaista voi laatia. Olet todella, todella tyhmä.

Jaa, että lääkäri ei voisi kirjoittaa muutaman sanan kuvausta sairaudesta ja sen aiheuttamista rajoitteista? Mitäs ne sinne potilastietoihin sitten kirjoittaa? Päivän säänkö? Että kukahan tässä nyt olikaan se tyhmä.

Sinä. Et tajua koko asiasta höläsen pöläystä.

Tajuan enemmän kuin sinä tulet koskaan tajuamaan. Minulle nimittäin lääkäri kirjoitti astmasta lausunnon ja siihen loppui liikunnanopettajan nillitys laiskottelusta. Ilman lausuntoa ei uskonut, että saan astmakohtauksen jos joudun juoksemaan pölyisellä hiekkakentällä cooperintestin tms. Ei uskonut, vaikka näki omin silmin. Vasta lääkärin kirjoittama lausunto pisti suun tukkoon siltä opettajalta. Ja juuri tämän omakohtaisen kokemuksen pohjalta olen jankuttanut lausunnosta monta viestiä. Helpottaa huomattavasti näiden kaikkitietäväksi itseään luulevien opettajien kanssa toimimista kun on mustaa valkoisella asian todellisesta laidasta.

Kas kun minä en ikinä edes ajautunut moiseen tilanteeseen. Minä olen vain huoltajana ilmoittanut ja sillä selvä.

Kas kun opettajia ja käytäntöjä on erilaisia. Tuliko yllätyksenä?

Sinä olet vaan tyhmä. Ei se muusta johdu.

Vierailija
82/113 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsella ei edes ole diagnosoituna astmaa, mutta jostain syystä esim. flunssan tullessa reagoi voimakkaasti ja henkeä alkaa ahdistaa, tuntuu kuulemma kuin kurkku menisi tukkoon eikä keuhkoihin saa ilmaa. Tutkinut on lasten keuhkosairauksiin erikoistunut lastenlääkäri joka on ohjeistanut seuraamaan tilannetta ja "välttämään rajua liikuntaa kovalla pakkasella". Onko koulun hiihto nyt sitten rajua liikuntaa, siitä voidaan olla montaa mieltä toki.

Hänellä on varalta Ventoline suihke repussa. Aikanaan ilmoitin tästä opettajalle ja hän pyysi ilmoittamaan terveydenhoitajalle. 5. luokan lääkärintarkastuksessa juteltiin tästä koululääkärin kanssa, joka kirjasi sen lapsen tietoihin. Sanoi että on hyvä itsekin infota liikunnanopettajaa, mutta että se tieto löytyy nyt "täältä". Ikinä ei ole tarvinnut toimittaa lääkärintodistusta. Yläkouluun siirtyessä ilmoitin terkalle ja laitoin viestin silloin luokanvalvojana toimineelle liikunnanopettajalle, joka on yksi neljästä joka luokkaa opettaa. Opettaja sanoi että oppilaan kannattaa itse tarkkailla vointia ja sanoa opettajalle jos tulee oireita tai välttää kokonaan.

Opettaja vaihtelee eri jaksoissa. Tieto on kulkenut ja aina on ihan oppilasta kuunneltu. Toki hän on aina ollut ihan mukana korvaavassa toiminnassa, ei siis yrittänyt luistaa pois tunneilta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/113 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millainen lääkärinlausunto? Siis jonkin yleinen monisivuinen raamattu? Vaiko joka kerta joka asiaan uusi aina sitä yhtä asiaa koskeva?

Se on lääkärin antama selvitys tietyn sairauden ilmenemisestä tietyllä ihmisellä ja tämän sairauden vaikutuksista kyseisen ihmisen elämään. Se ei tietenkään ole yleinen monisivuinen raamattu, koska oireet ja sairaudet ovat aina yksilöllisiä ja perussairauksissa (kuten astma) ei tarvita monisivuista kuvailua. Muutama lause riittää kertomaan olennaisen. Jokaiseen sairauteen tarvitaan luonnollisesti oma lausunto, koska jokainen sairaus oireilee eri tavoin ja vaatii erilaisia toimenpiteitä. Lausuntoa ei tietenkään tarvitse, jos sairaus ei rajoita elämää. Astma saattaa rajoittaa, joten juurikin esimerkiksi liikunnanopettajien on tarpeen saada ammattilaisen lausunto siitä, mitä liikuntaa voi harjoittaa ja missä mittakaavassa. Astmoja kun on hyvin monenlaisia, joten mitään kaikkia astmaatikkoja koskevia yleislinjauksia ei voi tehdä.

Jaa, että lääkäri ei voisi kirjoittaa muutaman sanan kuvausta sairaudesta ja sen aiheuttamista rajoitteista? Mitäs ne sinne potilastietoihin sitten kirjoittaa? Päivän säänkö? Että kukahan tässä nyt olikaan se tyhmä.

Tajuan enemmän kuin sinä tulet koskaan tajuamaan. Minulle nimittäin lääkäri kirjoitti astmasta lausunnon ja siihen loppui liikunnanopettajan nillitys laiskottelusta. Ilman lausuntoa ei uskonut, että saan astmakohtauksen jos joudun juoksemaan pölyisellä hiekkakentällä cooperintestin tms. Ei uskonut, vaikka näki omin silmin. Vasta lääkärin kirjoittama lausunto pisti suun tukkoon siltä opettajalta. Ja juuri tämän omakohtaisen kokemuksen pohjalta olen jankuttanut lausunnosta monta viestiä. Helpottaa huomattavasti näiden kaikkitietäväksi itseään luulevien opettajien kanssa toimimista kun on mustaa valkoisella asian todellisesta laidasta.

Kas kun minä en ikinä edes ajautunut moiseen tilanteeseen. Minä olen vain huoltajana ilmoittanut ja sillä selvä.

Sinä olet vaan tyhmä. Ei se muusta johdu.

Noniin pikkuinen, aika mennä nukkumaan. Äitisikään ei varmasti tykkää, että roikut av:lla tähän aikaan illasta. 

Vierailija
84/113 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinne kouluun ilmoitetaan kaikkiin lippuihin ja lappuihin perussairaudet. Ei niitä joka open kanssa tarvitse alkaa vääntää. Tilannekohtaisesti sitten riittää se mitä huoltaja ilmoittaa. Pakkasraja, kestääkö klooria, onko toipilas jne.

Meidän lapsella ei riittänyt huoltajan ilmoitus. Ihan ymmärrettävää, koska muutenhan voisi vain ilmoittaa, että lapsi ei kestä klooria, vaikka todellisuudessa ei vain huvita uida. Ihotautilääkäri kirjoitti "sairaslomaa" eli todistuksen siitä, että lapsi saa ihottumaa kloorista eikä näin ollen voi osallistua uintitunneille. Se todistus sitten näytettiin aina, kun tuli uusi liikunnanopettaja. Selkeä ja helppo käytäntö ilman minkäänlaista vääntämistä. 

Vierailija
85/113 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on riittänyt että olen wilman perustietokaavakkeeseen merkinnyt astman ja allergiat. Astma ei alkuaikoina vaikuttanut koulun käyntiin mutta hoitotasapaino keikahti huonommaksi yllättäen jolloin infosin vielä erikseen opettajaa tilanteesta. Ei ole tarvinnut kenenkään kanssa vääntää asiasta. Lapsi on kylläkin tarvinnut astman vuoksi ensiapua ja terveydenhoitajaakin koulussa, opettaja ei ehkä osaa ajatella tilanteen vakavuutta jos aikaisemmin ei ole astma aiheuttanut ongelmia? Meillä lapsi ei ole koskaan jättänyt menemättä liikuntatunnille astman vuoksi, kesken on jäänyt tunteja mutta yrittää aina osallistua. Pahoina aikoina ei voi osallistua käsityötunneille pölyn vuoksi.

Vierailija
86/113 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä puolestani ihmettelen vanhempia, jotka evää kaiken liikunnan lapselta astmaan tai johonkin muuhun "perustautiin" viitaten. Tottakai sä voit pyöritellä ja selitellä asian parhain päin, mutta lapsi tykkää liikkua ja kykenee siihen.

Vierailija
87/113 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä puolestani ihmettelen vanhempia, jotka evää kaiken liikunnan lapselta astmaan tai johonkin muuhun "perustautiin" viitaten. Tottakai sä voit pyöritellä ja selitellä asian parhain päin, mutta lapsi tykkää liikkua ja kykenee siihen.

Kuka muka on kertonut evänneensä kaiken liikunnan?

Pakkanen ei vaan sovi astmaa sairastavalle.

T. Telinejumppaajan äiti

Vierailija
88/113 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinä itse sitten koko ketjun ajan olet paasannut omaa toimintaasi ainoana oikeana? Olet oikeasti tyhmä, kuten joku jo totesikin.

Vierailija
89/113 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä on että aina on näitä taivastelijoita, joiden mielestä sairaudet on keksittyjä ja niistä pääsee karaisemalla?

Mun lapsi on allerginen kissalle. Saa siitä astamkohtauksen. Ambulanssilla viety tämän takia kaksi kertaa. Ekan kerran kun oli kylässä jossa oli vuotta aiemmin ollut kissa ja tokan kerran päiväkodin pihasta, kun hoitaja jolla oli kissa halasi häntä.

Ja silti äitini sössöttää, miten koko juttu on vain ”nykyajan hössötyksiä”.

Vierailija
90/113 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinne kouluun ilmoitetaan kaikkiin lippuihin ja lappuihin perussairaudet. Ei niitä joka open kanssa tarvitse alkaa vääntää. Tilannekohtaisesti sitten riittää se mitä huoltaja ilmoittaa. Pakkasraja, kestääkö klooria, onko toipilas jne.

Meidän lapsella ei riittänyt huoltajan ilmoitus. Ihan ymmärrettävää, koska muutenhan voisi vain ilmoittaa, että lapsi ei kestä klooria, vaikka todellisuudessa ei vain huvita uida. Ihotautilääkäri kirjoitti "sairaslomaa" eli todistuksen siitä, että lapsi saa ihottumaa kloorista eikä näin ollen voi osallistua uintitunneille. Se todistus sitten näytettiin aina, kun tuli uusi liikunnanopettaja. Selkeä ja helppo käytäntö ilman minkäänlaista vääntämistä. 

Astmaa sairastavan äitinä voin kertoa, että niitä lääkärikäyntejä yms kaikkea riittä. Ihan ilman turhien todistuksenkin kanssa puljaamista.

Vierailija
91/113 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt Helsingissä Etelä-Haagassa -27'

Hiihtäköön ken tahtoo.

Vierailija
92/113 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaa open hiihtää yksinään.

Vierailija
93/113 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tytöllä oli alakoulussa vanha naisope, joka oli tyyliltään sellainen ” pulinat pois!” ja joka harrasti spartalaista kuria ja järjestystä. Hän vei YLI -20 C pakkasrajasta huolimatta luokkansa luistelemaan johonkin kilometrien päähän koulusta.

Ihmettelin vain sitä, miten rehtori salli sen. Rehtorilla pitäisi olka munas sanoa että ulkoliikunta on kiellettyä pakkasrajan ylittyessä ja sinä et lähde luokan kanssa luistelemaan.

Aivan järjetöntä toimintaa, oli astma tai ei.

Vierailija
95/113 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulis tulevan hyvä aika. Norjalainenkin sen tietää, että astmalääkkellä lähtee suksi luistamaan ihan toiseen malliin.

Ei niistä astmalääkkeistä hyödy kuin astmaa sairastava. Ainakin jos normiannoksella käyttää.

Vierailija
96/113 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulis tulevan hyvä aika. Norjalainenkin sen tietää, että astmalääkkellä lähtee suksi luistamaan ihan toiseen malliin.

Ei niistä astmalääkkeistä hyödy kuin astmaa sairastava. Ainakin jos normiannoksella käyttää.

Jep. Astmassa keuhkokapasiteetti on alentunut siitä, mitä sen pitäisi olla ikään, kokoon ja sukupuoleen nähden. Astmaatikolla keuhkoputkia avaava lääke (ja pitkällä aikavälillä myös hoitava) korjaa tätä vajetta. Tervekeuhkoisella avaavan käyttö ei näy missään, koska hänellä on jo se normaali kapasiteetti.

Sairastuin astmaan 5 vuotta sitten. En harrasta tavoitteellista liikuntaa, lähinnä hyötyliikuntaa ja muuta ulkoilua. -10C pakkasella hiihtäessä meinaan pyörtyä (tai kuolla), kokeilin viime talvena.

Vierailija
97/113 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Astmassa keuhkokapasiteetti on alentunut siitä, mitä sen pitäisi olla ikään, kokoon ja sukupuoleen nähden. Astmaatikolla keuhkoputkia avaava lääke (ja pitkällä aikavälillä myös hoitava) korjaa tätä vajetta. Tervekeuhkoisella avaavan käyttö ei näy missään, koska hänellä on jo se normaali kapasiteetti.

Sairastuin astmaan 5 vuotta sitten. En harrasta tavoitteellista liikuntaa, lähinnä hyötyliikuntaa ja muuta ulkoilua. -10C pakkasella hiihtäessä meinaan pyörtyä (tai kuolla), kokeilin viime talvena.

No, minulla on tavista laajempi kapasiteetti tutkitustikin, mutta silti astma. Se on se keuhkojen supistumisherkkyys ja krooninen tulehdus limakalvoilla. En pystyisi urheilemaan lainkaan ilman astmalääkkeitä.

Vierailija
98/113 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Astma voi olla täysin tasapainossa, mutta juuri tällainen pakkaskeli (-20) saa olon kertaheitolla kamalaksi.

Vierailija
99/113 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajan tulisi itse pyytää lääkärintodistusta astmasta, jos tosiaan pitää sitä ehtona vapautuksen saamiselle ulkoliikunnasta kovilla pakkasilla. Ei niin, että astmainen lapsi pakotetaan ulos, kunnes hänen perheensä oma-aloitteisesti tajuaa tuoda lääkärintodistuksen.

Ap voi myös evästää lapsensa matkaan niin, että lapsi kieltäytyy reippaasti ulkoliikunnasta näillä pakkasilla astmaan vedoten, ja käskee opettajaa soittamaan äidille, jos on jotain asiaa tai kysyttävää. Oma äitini aikoinaan käski minua pyytämään opettajia soittamaan hänelle, jos on jotain mussutettavaa. Yleensä opettajat kyllä uskoivat minua ilman, että piti ehdottaa vanhemmalle soittamista, mutta jos sitä joskus ehdotinkin, niin kukaan ei koskaan kuitenkaan soittanut. Varmaan ajattelivat, että siellä on kuitenkin joku hirmu vastassa, ja ajattelivat pääsevänsä vähemmällä vänkäämisellä.

Vierailija
100/113 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa on pakkasraja ei -20 mennä edes hiihtämään!!! Asma ei estä liikkumista, mutta lääke on oltava aina mukana ja omaa oloa pitää osata tarkkailla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kaksi