Kevyempi vuosi 2019
Jatkoa painonpudotusketjulle.
Tämä on laihduttajien vertaistukiketju, missä kirjoitetaan nimimerkeillä. Emme kaipaa neuvoja tai kommentteja ruokavaliosta. Ellet pudota painoa, jatka muualle, kiitos.
Kommentit (1129)
Täällä paino tänään tasan 84 kg. 800 grammaa on nyt lähtenyt neljässä päivässä. Sitä ennen oli paino jumittanut viikon, turvotusta luultavasti. Neljä vaikeaa kiloa vielä pudotettavana ennenkuin pääsee alle 80 kg:n... siitä onkin aikaa kun siellä viimeksi oltiin.
- Parsakaali
Vierailija kirjoitti:
Aloitin vuoden alusta sokerittoman ja vegaanisen tammikuun. Vegaanisuus on ollut helppoa, koska juustoa lukuunottamatta en pidä maitotuotteista ja olen ollut kasvissyöjä jo pitkään. Karkki- ja pullahiirenä sokerittomuus pelotti, mutta yllättäen ei ole ollut mitään makeannälkää. Pastaa lukuunottamatta en ole syönyt vehnää, vaan ruisleipää ja kauraa joko puuron tai kypsentämättömänä kasvismaidon ja hedelmien kera. Muutoin ole syönyt ihan normaalisti, enkä ole tarkkaillut ruokamääriä.
Paino oli pudonnut kolmessa viikossa 4 kg ja vyötärö kaventunut 7 cm. Olen noin 5 kg:n päässä normaalipainosta.
Tarkoitus on jatkaa tällä ruokavaliolla tammikuun jälkeenkin.
Neljän viikon jälkeen paino on pudonnut 5 kg. Tiesin, että herkut (irtokarkit, suklaa ja leivonnaiset) ovat syy ylipainooni, mutta on silti yllätys miten paljon se vaikuttaa. Jatkossa painonpudotus varmasti hidastuu, mutta yritän tehdä tästä pysyvän elämänmuutoksen: paljon kasviksia ja maltillisesti hedelmiä, kasvisproteiinia (pavut, herneet, linssit, siemenet ja pähkinät) sekä täysjyväviljaa. Nälkä ei ole ollut missään vaiheessa ja makeanhimo katosi kuin tuhka tuuleen. Tuntuu, että hedelmien sijaan juuri täysjyvävilja pitää energiatason hyvänä vaikka en syö sitäkään ylenmääräisesti. Lisäksi olen reippaillut ulkona ja tehnyt kotona kahvakuulaharjoituksia. Tämä näkyy käsivarsissa. Lisäksi sokeripöhötys on laskenut kasvoissa. Olen lyhyt tantta jolla kilot näkyy ensimmäisenä vatsassa ja kasvoissa.
En ole pitänyt varsinaisia herkkupäiviä. En yksinkertaisesti uskalla. Jos niitä tulee, niin herkuttelen hyvällä ruualla. Suhteeni makeaan on kuin alkoholistin - yksi viineri johtaa kolmen kuukauden putkeen.
Jatkossa nimimerkki on "tofu".
Ei tänne näköjään ehdi mitään kirjoitella arkisin, mutta ei mulla kyllä mitään kerrottavaa olekaan. Hyvin sujuu edelleen ja kiva että ketjuun tulee koko ajan lisää porukkaa 😊
Matami
Hitsit tätä flunssaa. Nyt viikko maattu aivan raatona :(
No, hyvällä omallatunnolla voi olla liikkumatta. Herkkuja tai mitään ruokaa muistuttavaa ei tee mieli yhtään, väkisin jotain keittoja yritän lusikoida. Saas nähdä miten vaikuttaa painoon.
Ehkäsetästä
Otatteko mittoja? Mietin että voisin varmaan kohta kaivaa mittanauhan esiin. Mittailin joskus satunnaisesti huvikseni, mutta lopetin siihen kun mittaa oli vyötäröllä yli 90cm. En halunnut enää tietää paljonko olen paisunut, pää vaan pensaaseen :D mutta nyt voisi ehkä taas, kun paino on putoamassa. Aamupaino oli 76,2. Se saattaa laskea vähän huomiselle koska tein eilen 40min lihakuntotreenin, jossa en pitänyt kauheasti taukoja.
Meri
Vierailija kirjoitti:
Otatteko mittoja? Mietin että voisin varmaan kohta kaivaa mittanauhan esiin. Mittailin joskus satunnaisesti huvikseni, mutta lopetin siihen kun mittaa oli vyötäröllä yli 90cm. En halunnut enää tietää paljonko olen paisunut, pää vaan pensaaseen :D mutta nyt voisi ehkä taas, kun paino on putoamassa. Aamupaino oli 76,2. Se saattaa laskea vähän huomiselle koska tein eilen 40min lihakuntotreenin, jossa en pitänyt kauheasti taukoja.
Meri
Itse en ole koskaan ottanut, en edes omista mittanauhaa. Mielenkiintoista voisi kyllä olla seurata.
Ehkäsetästä
Lähtöpaino on 75kg ja pituus 184 cm. Tavoitteena olisi saada paino putoamaan all 70 kg:hen. Tähän pitäisi päästä syömällä sen noin 3000 kcal päivässä, eli kevyempi lounas ja karkit pois olisi tavoite. Liikuntaa harrastan 9 kertaa viikossa, kuutena päivänä. Juoksua tulee tahkottua yleensä sellaiset 120 km oheisharjoitteineen kolmesti viikkoon. Eiköhän tänä vuonna onnistuta tässä!
-Aatami
Vierailija kirjoitti:
No, hyvällä omallatunnolla voi olla liikkumatta. Herkkuja tai mitään ruokaa muistuttavaa ei tee mieli yhtään, väkisin jotain keittoja yritän lusikoida. Saas nähdä miten vaikuttaa painoon.
Ehkäsetästä
Sun kannattaa varautua siihen, että parannuttuasi ruokahalusi on tajuton. Nyt olet vähällä ravinnolla, kroppa yrittää tasoittaa tilanteen. Syö silloin sen verran, kuin kroppasi haluaa ja jatka laihdutusta sitten kun kehosi on taas kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkäsetästä
Sun kannattaa varautua siihen, että parannuttuasi ruokahalusi on tajuton. Nyt olet vähällä ravinnolla, kroppa yrittää tasoittaa tilanteen. Syö silloin sen verran, kuin kroppasi haluaa ja jatka laihdutusta sitten kun kehosi on taas kunnossa.
Joo, näinhän se yleensä tuppaa menemään. En tosiaan nyt sairastellessa aio mitään laihdutustavoitetta pitää, vaan tavoite olisi päästä tolpilleen taasen.
Ehkäsetästä
Mulla lähtömitat 3.1. 80kg/168cm
Olen ollut vhh dieetillä - rasvaa vielä lisään kun jääneet matalaks, mut kaloreita sen 1500päivässä. Liikuntaa ei lainkaan. Tänä aamuna mitat 75,6kg/168cm! eikä ole tarvinnut nälkää kärsiä <3
Jessss! Kuukausi takaperin vaaka näytti 74,3kg, tänä aamuna 68!!
Tästä kun jaksaa kesään asti jatkaa, niin johan ollaan tavoitepainossa (ja mielellään ihan tikissä kunnossakin).
Vierailija kirjoitti:
Jessss! Kuukausi takaperin vaaka näytti 74,3kg, tänä aamuna 68!!
Tästä kun jaksaa kesään asti jatkaa, niin johan ollaan tavoitepainossa (ja mielellään ihan tikissä kunnossakin).
Älä nyt kuitenkaan liikaa intoile. Paino ei putoa tasaisesti ja voi jopa nousta välillä. Ja hyvä niin, keho etsii tasapainoa.
Nyt on kuulkaa sellanen fiilis, että huomenna kun pääsen töistä niin meen kyllä Alkon kautta kotiin. Vielä en tiedä onko se sitten sitä naukuvan kuivaa kuohuviiniä vai täyteläistä punkkua. Tai meneekö mieliteko ohi huomiseen mennessä. Kaksijakoinen fiilis, kun tiedän että sitten kuitenkin lauantaiaamuna harmittaa kun herää pää kipeenä niin mietityttää että onko se sitten sen arvoista.
Huominen näyttää miten käy.
Matami
Tofu: täällä toinen joka ei uskalla ottaa sitä vähäistäkään herkkua koska sitten lähtee lapasesta. Yritän suunnitella tulevaisuutta (kun painotavoite on saavutettu, toivottavati kesäkuun loppuun mennessä) ja mietin miten hoidan tämän herkkujutun sitten. Ehkä sallin itselleni jonkin määrätyn määrän suklaata tai jäätelöä kerran viikossa mutta minun täytyy todella pitää kiinni noista päätöksistä sillä jos en pidä, se johtaa lopulta siihen että syön taas päivittäin herkkuja ja olen pian taas alkutilanteessa. Samoin ruuan annoskokojen käyttämistä minun täytyy jatkaa. Liian monta kertaa olen jojonnut.
T. Fixaaj
Kävin tänäänkin kuntosalilla ja kävelyllä. Olo on hyvä! On tullut syötyä mm. vihreitä papuja, mozzarellamunakasta, idätettyjä vihreitä linssejä, kaurapuuroa, tomaattipapukeittoa ja turkkilaista jogurttia.
Jokapäiväinen venyttely on tullut taas tavaksi pitkästä aikaa. Jotenkin olo on ryhdikkäämpi ja liikkuvaisempi, vaikka olen kyllä ollut muutenkin aina notkea. Eilenkin tuli telkkarin edessä illalla venyteltyä kunnolla.
Paino oli jopa noussut, mutta uskon sen olevan lihaksissa olevaa nestettä. Maanantaina käyn vaa'alla seuraavan kerran, kun olen palautunut taatusti tästä salireissusta. Ajattelin alkuun käydä salilla kahdesti viikossa.
-Lyydi
Tammikuu loppuu, tipaton jatkuu. Sämpylä-ähkyn jälkeen syöminen on taas ollut hallinnassa. Nostin kyllä tilapäisesti päivän kalorimäärää vähän ja nyt viikonlopun aikana olisi tarkoitus päästä takaisin ruotuun ja jaksaa liikkuakin. Mieliala ei ole kovin hyvä, mutta kai tämä tästä taas.
Luumuhillo
Hei! Olin kuun alussa 68kg, nyt vaaka näyttää 65,5kg. -2,5kg! En ole erityisemmin liikkunut enempää, mutta en ole syönyt sipsejä kertaakaan sitten uudenvuodenyön! Mulla on ollut tapana laiskana korvata aterioita sipseillä, joten tällä on ollut selvä vaikutus. :-) Ajattelin, että näin sipsilakkokuukauden jälkeen ostaisin huomenna sipsejä "palkkioksi"... mutta en ole varma uskallanko! Olisiko sipsittömän helmikuun jälkeen toinenkin 2,5kg pudotettu... Oon oikeasti yllättynyt että itsekuri on pitänyt näinkin hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on kuulkaa sellanen fiilis, että huomenna kun pääsen töistä niin meen kyllä Alkon kautta kotiin. Vielä en tiedä onko se sitten sitä naukuvan kuivaa kuohuviiniä vai täyteläistä punkkua. Tai meneekö mieliteko ohi huomiseen mennessä. Kaksijakoinen fiilis, kun tiedän että sitten kuitenkin lauantaiaamuna harmittaa kun herää pää kipeenä niin mietityttää että onko se sitten sen arvoista.
Huominen näyttää miten käy.
Matami
Minä hai tänään oman rutisevan kuivan kuoharini. Tipaton alkaa olla pulkassa, huomenna voi naukkaista sen kunniaksi lasillisen tai pari. :)
Rinkeli
Vierailija kirjoitti:
Tofu: täällä toinen joka ei uskalla ottaa sitä vähäistäkään herkkua koska sitten lähtee lapasesta. Yritän suunnitella tulevaisuutta (kun painotavoite on saavutettu, toivottavati kesäkuun loppuun mennessä) ja mietin miten hoidan tämän herkkujutun sitten. Ehkä sallin itselleni jonkin määrätyn määrän suklaata tai jäätelöä kerran viikossa mutta minun täytyy todella pitää kiinni noista päätöksistä sillä jos en pidä, se johtaa lopulta siihen että syön taas päivittäin herkkuja ja olen pian taas alkutilanteessa. Samoin ruuan annoskokojen käyttämistä minun täytyy jatkaa. Liian monta kertaa olen jojonnut.
T. Fixaaj
Sulle ratkaisu olisi se, että fixaat ruokavaliosi sellaiseksi, että makean mieliteko poistuu. Näin sun ei tarvitsisi stressata tulevaa, kun voisit kulkea karkkihyllyn ohi huomaamatta.
Noita tapahtuu. Ei jokainen päivä voi olla täydellinen, joten tänään noin ja huomenna taas hallitummin. :)
Tsempit meille kaikille!