Kevyempi vuosi 2019
Jatkoa painonpudotusketjulle.
Tämä on laihduttajien vertaistukiketju, missä kirjoitetaan nimimerkeillä. Emme kaipaa neuvoja tai kommentteja ruokavaliosta. Ellet pudota painoa, jatka muualle, kiitos.
Kommentit (1129)
Vierailija kirjoitti:
Mitähän täällä tapahtuu?
Mulla ei ole alun 2 kg:n nestepoistuman jälkeen paino liikkunut suuntaan eikä toiseen, mutta kropassa tapahtuu jänniä juttuja: vyötärö on kaventunut, reidet eivät enää niin kovasti hankaa toisiaan ja selän läskipoimut ovat lähes kadonneet.
Ja siis kun en nimenomaan ole juurikaan liikuntaa lisännyt: jumpat aina vaan tekemättä, ja nyt pakkasilla varsinkin ihan minimissä ulkoilukin. Ainoa muutos on ruoka: viljat ja sokeri pois ruokalistalta ja vähän olen katsellut proteiinien perään. Toki syön korkeintaan arvioidun päiväkulutukseni verran, mutta enimmilläänkin vain 100-200 kcal sitä vähemmän.
Voiko sokeri ja vehnä oikeesti pöhöttää noin kovasti?
Rinkeli
Kylmyys ja ruskea rasva ehkä.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon mukana. Tavoitteena -15 kg. Olen jo vuosia käynyt salilla 1-2 krt viikossa, uin pari krt viikossa ja kävelen 6-7km päivässä, mutta nämä eivät auta lainkaan painonpudotuksessa. Periaatteessa syön terveellisesti, mutta retkahtelen karkkiin pari krt viikossa ja viiniin viikonloppuna. Nämä kun saisi pois kokonaan.
Terv. Pitko
Hei Pitko! En tiedä seuraatko ketjua, mutta itseltäni lähti välittömästi paino putoamaan kun jötin tissuttelun väliin.
Ja hei, tavoitteena - 10 kiloa. Nyt lähtenyt jotain, en ole varma mitä, koska en ole käynyt vaaalla aikoihin mutta mahdun osassa vanhoihin vaatteisiini. Aloitin tanssin, uinnin ja treenit.
- pirkko pullava
Jippii, tänään vaaka näytti uutta kymmenlukua, eli 89.7. Tavoite toki vielä kaukana, sinne noin 73 pitäisi päätyä (olen 181 pitkä). Tai sanotaan nyt 70 ja 75 väliin.
Ehkäsetästä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen koko viikonlopun etsiskellyt kivoja reseptejä ja kokeillut kaikenlaista uutta. (Ai miten niin ruoka pyörii koko ajan mielessä? 😛)
Pakastin alkaa täyttyä, kun on tullut kokkailtua mm. seuraavaa: jauheliha-proteiinipyörykät, kasvismureke kikherneistä, tomaattinen linssikeitto, kaalipata, vegaaninen hernekeitto, jauheliha-kasviskeitto, kirjolohimureke. Nyt on helppo saada ruoka pöytään kiireisenäkin päivänä, pyöräyttää vain wokkivihannekset tai uunjuurekset sekä salaattia lisukkeeksi, ja keittohan menee sellaisenaan. Kanamunatkin keittää tai paistaa sillä aikaa kun valmis ruoka lämpenee.
En ole koskaan ollut mikään innokas ruuanlaittaja, mutta jos sitä jatkossa saisi viikonloppuna tehtyä viikon sapuskat pakkaseen, niin jäisi arki-iltoinakin se tunti lenkkeilyyn. Ei voisi jättää väliin sillä tekosyyllä ettei ehdi koska ruoka...
Tässä juuri keräilen tarmoa saada ahteri irti sohvasta ja lenkille.
Aurinkoista sunnuntaita kaikille!
Kasviamureke kuulostaa ihanalta. Teitkö jollain netistä löytyvällä reseptillä?
Ehkäsetästä
Täältä av:lta bongasin toisesta ketjusta 😄.
https://www.vauva.fi/keskustelu/3376035/mita-halpoja-ja-terveellisia-ru…
Viesti 25.
Muokkasin tuota ohjetta vähän: laitoin korppujauhon asemesta kauralesettä ja kuivattuja suppiksia murskattuna. Ihan ok, joskin maustamista pitää mun vielä harjoitella.
Toi mureke oli muuten mun laittama resepti! :) Useimmiten meillä syödäänkin "halpaa ja edullista" kasvisruokaa. Tuonkin reseptin kehitin helpoksi arkiruoaksi. Mun ylipaino on tullutkin ruoan liiallisesta määrästä ja sohvalla istumisesta, ei välttämättä roskaruoasta tai karkeista...
-Lyydi
Hei hieno homma Lyydi! 😄
Ei sulla olis muitakin kivoja ohjeita? Mulla lyö pää tyhjää aina kun pitäisi ruokaa laittaa.
Rinkeli
Pitääpä joskus tänne laittaa, jos tulee mieleen tähän ketjuun sopivia. Oon tosiaan ollut jonkun verran työttömänä, jolloin on ollut pakkokin miettiä, mitä kannattaisi edullisesti syödä niin, ettei menisi höttölinjalle... Nyt oon mennyt helpolla viikon ajan syömällä mm. tomaattimunakasta tai mikrotettuja, pakasteesta otettuja pitkiä vihreitä papuja pippurijuustolla maustettuna :D
Mä valmistaudun henkisesti. Tänään olisi tarkoitus käydä viimein siellä kuntosalilla... Mies lupasi lähteä henkiseksi tueksi ja oppaaksi. :D Edellisen kerran olen käynyt salilla jotain yli 10 vuotta sitten...
Lyydi siis äskeinen, unohtui perästä. Ja onnea Ehkäsetästä, jokainen päivä on lähempänä tavoitetta!
Mukavaa että on tullut uusia mukaan ketjuun!
Mulla maanantai näkyy olevan jo perinteinen repsahduspäivä. Väsymys ja ”tyhjä jääkaappi” niin höttähiilarilinjalle paukahtaa ja sitä tuleekin sitten syötyä liikaa.
Ero aikaisempaan se, että sentään en luovuta ja loppuviikon taas petraan.
Pulla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän täällä tapahtuu?
Mulla ei ole alun 2 kg:n nestepoistuman jälkeen paino liikkunut suuntaan eikä toiseen, mutta kropassa tapahtuu jänniä juttuja: vyötärö on kaventunut, reidet eivät enää niin kovasti hankaa toisiaan ja selän läskipoimut ovat lähes kadonneet.
Ja siis kun en nimenomaan ole juurikaan liikuntaa lisännyt: jumpat aina vaan tekemättä, ja nyt pakkasilla varsinkin ihan minimissä ulkoilukin. Ainoa muutos on ruoka: viljat ja sokeri pois ruokalistalta ja vähän olen katsellut proteiinien perään. Toki syön korkeintaan arvioidun päiväkulutukseni verran, mutta enimmilläänkin vain 100-200 kcal sitä vähemmän.
Rinkeli
Olet siis huomannut, että ruuan sisällöllä on painonhallintaan suurin merkitys :) Ja laihtuminen tarkoittaa muutakin kuin kilojen vähennystä :)
Ei ole uusi tieto, että ruuan laatu vaikuttaa. Se oli uutta, että minulla nimenomaan sokeri ja viljat aiheuttavat noin massiivisita pöhötystä. Jollakulla muulla varmaan jokin muu - yksilöitähän me olemme.
Rinkeli
Hei,
kyllä. Nimenomaan sokeri ja viljat aiheuttavat suurta pöhötystä, koska ne sitovat elimistössä itseensä nestettä ---> pöhötys. Niiden pois jättäminen saa nesteet liikkeelle ja aineenvaihdunnan vilkastumaan. Tähänhän pitkälti perustuu karppauksen ideologia. Kun sokerit ja viljat jätetään minimiin, on jollakin korvattava "menetetyt" kalorit eli rasvapitoisella ruualla, mikä puolestaan pitää nälkää paremmin eikä mielitekoja synny samoin kuin sokeripitoisella ruokavaliolla. Sitähän myös viljat on, sillä niiden hiilaripitoisuus on todella korkea. Esimerkiksi itse leivon sämpylänikin itse ja korvaan viljat mantelijauholla, jonka hiilaripitoisuus on aika olematon verrattuna viljaan.
T. Fattis ( jo 13 vuotta VHH:n kannattaja)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän täällä tapahtuu?
Rinkeli
Olet siis huomannut, että ruuan sisällöllä on painonhallintaan suurin merkitys :) Ja laihtuminen tarkoittaa muutakin kuin kilojen vähennystä :)
Ei ole uusi tieto, että ruuan laatu vaikuttaa. Se oli uutta, että minulla nimenomaan sokeri ja viljat aiheuttavat noin massiivisita pöhötystä. Jollakulla muulla varmaan jokin muu - yksilöitähän me olemme.
Rinkeli
Hei,
kyllä. Nimenomaan sokeri ja viljat aiheuttavat suurta pöhötystä, koska ne sitovat elimistössä itseensä nestettä ---> pöhötys. Niiden pois jättäminen saa nesteet liikkeelle ja aineenvaihdunnan vilkastumaan. Tähänhän pitkälti perustuu karppauksen ideologia. Kun sokerit ja viljat jätetään minimiin, on jollakin korvattava "menetetyt" kalorit eli rasvapitoisella ruualla, mikä puolestaan pitää nälkää paremmin eikä mielitekoja synny samoin kuin sokeripitoisella ruokavaliolla. Sitähän myös viljat on, sillä niiden hiilaripitoisuus on todella korkea. Esimerkiksi itse leivon sämpylänikin itse ja korvaan viljat mantelijauholla, jonka hiilaripitoisuus on aika olematon verrattuna viljaan.
Miten vähillä hiilareilla menet? Itse olen pyrkinyt tuohon suositeltuun jakaumaan 40/35/25.
Heippa, kirjoitin edelliseen ketjuun mutta tässä en ole vielä ehtinyt. Menossa 26. päivä 21DayFixillä (portion controlled diet) joka vastaa paljolti lautasmallia ja opettaa annoskokoja (joka minulla ollut pitkään ongelma, lisäksi mennyt liikaa herkkuja). Ylipainoa on 10-12 kg. Nyt on lähtenyt 3 kg melko kivuttomasti ja ilman repsahduksia. Tavoite on pudottaa 2-3 kg/kk aina kesäkuun loppuun mennessä, jolloin pitäisi siis olla 12-18 kg kevyempi. Oletan että pudotus hidastuu jossain vaiheessa, ja jos saan 15 kg vielä pois olen supertyytyväinen, silloin olisin painossa 63 kg (pituutta on 163 ja ikää kohta 48). Paljon tuota kevyemmäkis en edes enää halua. Olen jojoillut vuosien aikana monta kertaa 10-15 kg ja osaan kyllä laihduttaa mutta nyt on tarkoitus jatkaa saavutetun painon jälkeenkin ruuan laadun ja määrän tarkkailua, olen alistunut siihen etten muutoin pysy normaalipainossa vaan tarkkailu tulee olemaan loppuelämän tehtävänä. Ajattelin että nyt on viimeinen aika tehdä tämän, vaihdevuodet on nurkan takana ja se ei ainakaan hommaa helpota.
T. Fixaaja
Täällä uusi osanottaja ilmoittautuu kansa :) Kutsukaatte vaikka nimellä Yoyo.
26v, nainen, n. 158cm, tämän hetkinen paino jotain 67-68kg luokkaa, en ole uskaltanut vaa'alle sitten tammikuun 1., jolloin joulusta oli mukaan ilmestynyt +3kg. jaiks.
Tavoite olis painaa loppujenlopuksi jotain 55-58 kg paikkeilta eli sellainen 10-12kg vois saada pois. Pilkon kuitenkin pienempiin tavoitteisiin ja eka tavoite ois -2/3kg huhti-toukokuuhun mennessä. On tulossa iso leikkaus silloin, johon tahdon olla hyvässä kunnossa. Olen laihduttanut aiemmin (tässä n. 4 vuoden aikana) n. 60kg :D siksi mulla ei ole nyt niin iso kiire tän pudottelun kanssa, ja tuo 60kg:kin ois ihan mahtava paino ja siinä pysyy aika hyvin ilman kamalaa työtä ja ruokien kyttäystä. Tän hetkinen motivaattori on tuo leikkaus kyllä (itseasiassa liikanahkaa vatsasta poistetaan tuon aiemman ison laihdutuksen jäljiltä, joten muutama kilo varmaan jää sinne leikkauspöydällekkin).
Itsellä vaan nyt sellainen vaihe et viimiset 2v oon enemmän tai vähemmän jojoillut 61-68kg välillä ees taas. Haluaisin nyt taas jonkunlaisen motivaation, jotta suunta olis taas alaspäin ja pysyvämmin. Mainittakoot, että seurustelu ja työelämä lihottaa :D tämä jojoilu siis alkanut näiden aikana. Sitä ennen, ei ongelmaa, paino tippui tasaisesti ja jaksoi olla aktiivinen, kun oli aikaa enemmän eikä tarvinnut huolehtia kuin omasta syömisestä. Opiskellessa myös ajoitus oli helpompaa kaikelle... Saas nähdä, kuinka tää elämän aikataulutus ja jaksaminen nyt riittää tähän hommaan. Siksi kai tälläinen tsemppiketju on hyvä idea? Noh, nyt ainakaan ei oo tekosyitä epäonnistua kun tää on tännekkin kirjotettu! Tsemppii kaikki :)
T. Jojo 26
Vierailija kirjoitti:
Täällä uusi osanottaja ilmoittautuu kansa :) Kutsukaatte vaikka nimellä Yoyo.
26v, nainen, n. 158cm, tämän hetkinen paino jotain 67-68kg luokkaa, en ole uskaltanut vaa'alle sitten tammikuun 1., jolloin joulusta oli mukaan ilmestynyt +3kg. jaiks.
Tavoite olis painaa loppujenlopuksi jotain 55-58 kg paikkeilta eli sellainen 10-12kg vois saada pois. Pilkon kuitenkin pienempiin tavoitteisiin ja eka tavoite ois -2/3kg huhti-toukokuuhun mennessä. On tulossa iso leikkaus silloin, johon tahdon olla hyvässä kunnossa. Olen laihduttanut aiemmin (tässä n. 4 vuoden aikana) n. 60kg :D siksi mulla ei ole nyt niin iso kiire tän pudottelun kanssa, ja tuo 60kg:kin ois ihan mahtava paino ja siinä pysyy aika hyvin ilman kamalaa työtä ja ruokien kyttäystä. Tän hetkinen motivaattori on tuo leikkaus kyllä (itseasiassa liikanahkaa vatsasta poistetaan tuon aiemman ison laihdutuksen jäljiltä, joten muutama kilo varmaan jää sinne leikkauspöydällekkin).
Itsellä vaan nyt sellainen vaihe et viimiset 2v oon enemmän tai vähemmän jojoillut 61-68kg välillä ees taas. Haluaisin nyt taas jonkunlaisen motivaation, jotta suunta olis taas alaspäin ja pysyvämmin. Mainittakoot, että seurustelu ja työelämä lihottaa :D tämä jojoilu siis alkanut näiden aikana. Sitä ennen, ei ongelmaa, paino tippui tasaisesti ja jaksoi olla aktiivinen, kun oli aikaa enemmän eikä tarvinnut huolehtia kuin omasta syömisestä. Opiskellessa myös ajoitus oli helpompaa kaikelle... Saas nähdä, kuinka tää elämän aikataulutus ja jaksaminen nyt riittää tähän hommaan. Siksi kai tälläinen tsemppiketju on hyvä idea? Noh, nyt ainakaan ei oo tekosyitä epäonnistua kun tää on tännekkin kirjotettu! Tsemppii kaikki :)
T. Jojo 26
hulvatonta, vaihdoin itse oman nimimerkkini näköjään, alussa hienostelin ja sitten nöyrryin :D olkoot sitten tuo suomalainen variaatio Jojo 26 xD T. Jojo 26
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän täällä tapahtuu?
Rinkeli
Rinkeli
Hei,
Miten vähillä hiilareilla menet? Itse olen pyrkinyt tuohon suositeltuun jakaumaan 40/35/25.
Onko nuo järjestyksessä hiilari/proteiini/rasva? Missä on suositeltu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän täällä tapahtuu?
Rinkeli
Rinkeli
Hei,
En seuraa sitten tippaakaan. En varmaan edes karppaaja monen mielestä, kun en seuraa yhtään ja syön hedelmiäkin (1/päivä). En vaan syö esim. pastaa (pavuista tehtyä pastaa ostin juuri kokeiluun), riisiä, viljoja (etenkään vehnäjauhoja), mitään kevyttuotteita, eineksiä jne.
Fattis
Itsellä paino nyt junnaillut ja vähän noussutkin vatsataudin jälkeen, toisaalta se oli odotettavissa että elimistö pyrkii palaamaan alkuperäistilanteeseen. Vielä kuitenkin -1,5 kg parin viikon takaisesta painosta. Tänään kävin tekemässä pitkästä aikaa kunnon salitreenin mutta ei se ihan kivuttomasti mennyt. Olen vaihtanut juoksumaton crosstraineriin kun tuntuu että sillä jaksaa paremmin ja ei tärähtele polvet yhtä paljon. Paino nyt pyörii jossain 85 kilon kieppeillä, tarkoitus olisi hetkellisesti siirtyä nyt 16/8 dieettiin, eli tänään syön klo 17 viimeisen kerran koska tunruu että iltaisin aina meinaa syödä enemmän kuin pitäisi, niin en syö nyt sitten yhtään. Töissä olen kyllä klo 18 asti joten siellä pitää sitte syödä joku välipala viideltä. ☺
Itseä meinaa ahdistaa se, miten vähän huomaa itsessä muutosta edws tällä -7 kilpn pudotuksen jälkeen, konkretisoituu miten iso sitä olikaan alunalkuja kun edelleen on iso. 😅 Kiva että on saatu uusia jäseniä, pysyy ainakin aktiivisena tämä ryhmä.
Heli
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon mukana. Tavoitteena -15 kg. Olen jo vuosia käynyt salilla 1-2 krt viikossa, uin pari krt viikossa ja kävelen 6-7km päivässä, mutta nämä eivät auta lainkaan painonpudotuksessa. Periaatteessa syön terveellisesti, mutta retkahtelen karkkiin pari krt viikossa ja viiniin viikonloppuna. Nämä kun saisi pois kokonaan.
Terv. Pitko
Hei Pitko! En tiedä seuraatko ketjua, mutta itseltäni lähti välittömästi paino putoamaan kun jötin tissuttelun väliin.
Ja hei, tavoitteena - 10 kiloa. Nyt lähtenyt jotain, en ole varma mitä, koska en ole käynyt vaaalla aikoihin mutta mahdun osassa vanhoihin vaatteisiini. Aloitin tanssin, uinnin ja treenit.
- pirkko pullava
Kiitos viestistäsi. Tarkoitus on tosiaan vähentää tuota viininjuomista, viikonloppuisin olen muutamia laseja juonut. Enempää ei pystykään, kun tulee pienestäkin krapula ja yöunet menee. Kahteen viikkoon en ole juonut lainkaan, vielä ei painossa näy, mutta toivottavasti pidemmällä tähtäyksellä paino laskee. Kaikesta turhasta yritän nyt karsia, josko sillä sitten saavuttaisi tuloksia.
Terv Pitko
Tulin juuri kuntosalilta! Olen ylpeä itsestäni, sillä sinne meneminen jännitti. Lopulta siellä ei ollut ketään muuta minun lisäkseni, joten sain rauhassa tutustua laitteisiin ja testata, millä painoilla on sopiva aloittaa. Toivottavasti saan salilla käymisestä uuden harrastuksen. :)
-Lyydi
Täällä on tämäkin päivä sujunut hyvin. 30 minuuttia bodycombat-treeniä ja 10 minuuttia jalkalihaksia vielä lisäksi. Aamupalaksi chia-näkkileipää keitetyllä kananmunalla, lounaaksi tonnikalasalaattia, päivälliseksi teen lohta ja bataattia uunissa ja lisäksi raejuustoa ja rahkaa ehkä vähän iltapalaksi. Punaviinin ja juuston täyteisen viikonlopun jälkeen olen onneksi onnistunut palaamaan hyvin ruotuun (oli ensimmäinen herkkupäivä tämän 3 kk painonpudotuksen aikana). Minusta on tullut kunnon liikunta addikti ja nautin 5-6 kertaa viikossa treenaamisesta. Eipä olisi uskonut tästä sipsihiirestä etukäteen hih..
-Parsakaali
Vapaapäivä, leivoin sämpylöitä. Ja söin aivan liian monta, vaikkei ollut edes nälkä. Otin vaan vielä yhden ja vielä yhden, nyt on kauhea turvotus ja vatsaan sattuu.
Tällainen päivä tänään :(
Luumuhillo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän täällä tapahtuu?
Rinkeli
Rinkeli
Hei,
Onko nuo järjestyksessä hiilari/proteiini/rasva? Missä on suositeltu?
Hiilari 40/rasva 35/proteiini 25. Perusoleskelijalle olen useissa eri lähteissä nähnyt tällaiset suhteet (himotreenaajat erikseen): proteiini 1,2 x painokilot, rasva 25-40 % . Tuostapa mulla tulee (nettiohjelmankin mukaan) yllä mainitut luvut.
En siis ole korvannut sokerihiilareita niinkään rasvalla tai proteiinilla vaan kasvisten, hedelmien ja marjojen hiilareilla. Yleensä eivät edes mahdu tuohon 40%:iin vaan paukkuvat iloisesti yli. Silti voin hyvin ja tiivistyn, vaikkei kiloja karisekaan. Weird.
Rinkeli
Muita laihduttajia joilla kilpirauhasen vajaatoiminta? Yrittänyt laihduttaa monta kuukautta mutta paino ei vain putoa. Veriarvot yhtä lukuunottamatta kohdallaan, lääkeannosta nostettiin taas, uudet verikokeet taas 2kk kuluttua.
Vähensin ruokavaliosta hiilihydraattien määrää, mutta siltikkään paino ei putoa. Miten muut olette saaneet painon putoamaan, vai eikö paino putoa ennen kun veriarvot kohdillaan
-xhex-