Kevyempi vuosi 2019
Jatkoa painonpudotusketjulle.
Tämä on laihduttajien vertaistukiketju, missä kirjoitetaan nimimerkeillä. Emme kaipaa neuvoja tai kommentteja ruokavaliosta. Ellet pudota painoa, jatka muualle, kiitos.
Kommentit (1129)
Vierailija kirjoitti:
Jaaha... myrkytyksen oireita odotellessa...
"Parapähkinä on poikkeuksellinen seleenin lähde, parapähkinässä on seleeniä 19,2 mikrogrammaa/g.
Saantisuositus: 46 mikrogrammaa/pv/2000 kcal
Turvallisen saannin yläraja: 300 mikrogrammaa/pv.
Yksi parapähkinä riittää tyydyttämään yksin päivittäisen seleenin tarpeen, sillä se painaa keskimäärin 4 grammaa ja siinä on 76,7 mikrogrammaa seleeniä. Kahden parapähkinän syöminen päivässä nostaa elimistön ”seleenitasoja” yhtä paljon kuin 100:n mikrogramman seleentitabletti.
Jos syö 4-5 parapähkinää päivässä, turvallisena pidetyn 300 mikorgramman raja ylittyy. Ensimmäinen liikasaannin oire on usein metallin maku suussa."
Voiko ”hyviä” ravintoaineita saada liikaa?
Ei kyllä vielä tunnu missään, vointi on hyvä, söin niin paljon muutakin. Mutta taidan jatkossa rajoittaa parapähkinöiden syöntiä muutenkin kuin energinsaantia ajatellen. Ehkä.
A
Kaikkea kohtuudella! Niin totta! En tosin luullut että viisi oarapähkinää voisi olla vaarallista?! Mies veti noita yhtenä päivänä, en ole itse ottanut kun muistaakseni niissä oli vääränlaista rasvaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Parapähkinä on poikkeuksellinen seleenin lähde, parapähkinässä on seleeniä 19,2 mikrogrammaa/g.
Yksi parapähkinä riittää tyydyttämään yksin päivittäisen seleenin tarpeen, sillä se painaa keskimäärin 4 grammaa ja siinä on 76,7 mikrogrammaa seleeniä. Kahden parapähkinän syöminen päivässä nostaa elimistön ”seleenitasoja” yhtä paljon kuin 100:n mikrogramman seleentitabletti.
Jos syö 4-5 parapähkinää päivässä, turvallisena pidetyn 300 mikorgramman raja ylittyy. Ensimmäinen liikasaannin oire on usein metallin maku suussa."
Ei kyllä vielä tunnu missään, vointi on hyvä, söin niin paljon muutakin. Mutta taidan jatkossa rajoittaa parapähkinöiden syöntiä muutenkin kuin energinsaantia ajatellen. Ehkä.
A
Kaikkea kohtuudella! Niin totta! En tosin luullut että viisi oarapähkinää voisi olla vaarallista?! Mies veti noita yhtenä päivänä, en ole itse ottanut kun muistaakseni niissä oli vääränlaista rasvaa?
Aivan, eihän niissä tosiaan ole ihmisen tarvitsemaa eläinrasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
A
Sain parapähkinöistä joskus ihottumaa, kun olin innostunut pähkinöiden syönnistä ja ajattelin, että yhtä turvallisia ne on kuin muutkin pähkinät. Kävin sen ihottuman vuoksi jopa lääkärissä, mutta lääkäri kuittasi asian vaan "kuivaksi talvi-ihoksi" ja kehotti vaan rasvaamaan. Ei siitä menny kauaa, kun vastaan tuli artikkeli, jossa lueteltiin terveellisiä asioita, jotka voivatkin olla terveydelle petollisia. Parapähkinän kohdalla luki tuo ihottuma-juttu ja sillon vaan loksahti asiat. Vähensin niiden syömisen 1-2 pähkinään päivässä ja ihottuma hävisi aika nopeasti. Olin sitä aikasemmin syönyt 3-5 pähkinää melkein päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
A
Olen syönyt yli tuon seleenimäärän vuosia,ei haittaa.Etelä-Amerikan maissa tulee ravinnosta 600ug.Se on vaan vuorovaikutuksessa E-vitamiinin kanssa että tasapaino pitäisi huomioida tai voi muuttua haitalliseksi pro-oksidantiksi.
Edelleen täälläkin jatketaan terveellisempää ruokavaliota sekä tehostettua liikuntaa. Pyrkimys on syödä paljon vihanneksia ja vähemmän sokeria ja tyydyttyneitä rasvoja. Sen suhteen on sujunut ihan kivasti, ei kauheasti ole ollut mielitekoja. Paitsi rankkojen liikuntasuorituksen jälkeen on aika pohjaton nälkä, vaikka olen yrittänyt tankata jo ennen liikuntasuoritusta.
Liikuntana on ollut kuntosali, lenkkeily, spinning ja nyt myös työmatkapyöräily. Kiloja on lahtenyt kolmessa kuukaudessa vain n. 5, mutta huomaan että lihakset näkyvät jo paremmin. Pudotan painoa siis normaalipainon ylärajoilta alaspäin.
Kun aina muistutetaan siitä, että laihduttaessa liikunnalla ei ole juuri merkitystä vaan ruokavaliolla, niin päätin tarkistaa asian. En siis laske kaloreita ruoassani, mutta päätinpä katsoa kuitenkin kalorilaskurista kuinka paljon esim. työmatkapyöräilyssäni kulutan per päivä. Koska edestakainen työmatkani on 50 km, niin käyn töissä pyörällä pari kertaa viikossa. Oli aika yllätys, että riippuen kalorilaskurista, niin kalorikulutukseni lisääntyy pyöräilypäivinä 1200-1500 kcal. Uskomatonta, ja tuo siis normaalin päivän peruskulutukseni päälle. Ilmankos nälättää.
Rouva51
Vierailija kirjoitti:
Edelleen täälläkin jatketaan terveellisempää ruokavaliota sekä tehostettua liikuntaa. Pyrkimys on syödä paljon vihanneksia ja vähemmän sokeria ja tyydyttyneitä rasvoja. Sen suhteen on sujunut ihan kivasti, ei kauheasti ole ollut mielitekoja. Paitsi rankkojen liikuntasuorituksen jälkeen on aika pohjaton nälkä, vaikka olen yrittänyt tankata jo ennen liikuntasuoritusta.
Liikuntana on ollut kuntosali, lenkkeily, spinning ja nyt myös työmatkapyöräily. Kiloja on lahtenyt kolmessa kuukaudessa vain n. 5, mutta huomaan että lihakset näkyvät jo paremmin. Pudotan painoa siis normaalipainon ylärajoilta alaspäin.
Kun aina muistutetaan siitä, että laihduttaessa liikunnalla ei ole juuri merkitystä vaan ruokavaliolla, niin päätin tarkistaa asian. En siis laske kaloreita ruoassani, mutta päätinpä katsoa kuitenkin kalorilaskurista kuinka paljon esim. työmatkapyöräilyssäni kulutan per päivä. Koska edestakainen työmatkani on 50 km, niin käyn töissä pyörällä pari kertaa viikossa. Oli aika yllätys, että riippuen kalorilaskurista, niin kalorikulutukseni lisääntyy pyöräilypäivinä 1200-1500 kcal. Uskomatonta, ja tuo siis normaalin päivän peruskulutukseni päälle. Ilmankos nälättää.
Rouva51
Et pysty millään mittarilla kulutustasi tietämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rouva51
Et pysty millään mittarilla kulutustasi tietämään.
Okei :D, jos sinä kerran sanot niin.
Eli netistä löysin useampiakin liikunnan ja energiankulutuksen välisiä laskimia. Sinne syötetään sukupuoli, ikä, paino, liikuntamuoto ja liikunnan intensiteetti. Liikunnan intensiteetin tiedän tarkalleen, koska tiedän keskituntinopeuteni (sport tracker käytössä). Joten oletan, että laskimien tulokset kalorinkulutuksesta ovat ainakin suuntaa antavia.
Rouva51
"myrkytyksen oireita odotellessa".
Juuri tuommoinen ylitarkka tarkkailu ja analysointi pahinta mitä voi itselleen tehdä, niin ruuassa kuin muussakin elämässä.
terveisin entinen ylipainoinen, en dieetannut, lopetin vain napostelut ja huonot ruuat.
Vierailija kirjoitti:
"myrkytyksen oireita odotellessa".
Juuri tuommoinen ylitarkka tarkkailu ja analysointi pahinta mitä voi itselleen tehdä, niin ruuassa kuin muussakin elämässä.
terveisin entinen ylipainoinen, en dieetannut, lopetin vain napostelut ja huonot ruuat.
No joo, ei ole ylitarkkailua vaan sen vastakohtaa, kun korvaan välipaloja liian yksipuolisilla ravintoaineilla... tänään oli vähän huono olo (ensimmäistä kertaa 88 päivän dieettini aikana) ja söin toisenkin ison lakritsin. Eniten olisi tehnyt mieli kahvia kerman ja sokerin kanssa, mutta kahvi on minulle kielletty. Ainoa kielletty.
Minä lihotin terveellisellä ruualla - en koskaan syö yhtään ravintoa, jota pitäisin laadullisesti huonona. Lakritiskin on minulle "hyvää ruokaa", mutta jos syön 160 g päivässä se on jostain muusta hyvästä pois. Nyt tuli kuitenkin parempi olo, joten ei muusta (yhtä lakritsia vastaavasta välipalasta) väliä tänään. Päivällinen on kuitenkin aina tuhti ruoka.
Minulla on sama taktiikka: jääkaappini on täynnä ruokaa ja syön aina sitä mitä tekee mieli, mutta vain sen verran kun maistuu hyvin. Vältän syömistä kun olo on hyvä muutenkin. Ja syön heti kun alan tuntea pientä nälkää, jos vain mahdollista. En siis tee eroa syömisen ja "napostelun" välillä... vaan kaikki syöminen tapahtuu omalla rytmilläni, tarpeen mukaan, niin töissä kuin kotona.
A
Minullakin alkaa näkyä lihaksia, vatsan yläosassa/kyljissä, kun ylipainoa on pari kiloa. En varsinaisesti tee vatsalihasliikkeitä mutta liikun muuten paljon.
A
Pääseekö mukaan vielä? Tekee mieli ja tuntuu tarpeelliselta vähän yrittää saada timmiinnyttyä ja freesaannuttua ennen kesälomaa (alkaa kuukauden päästä). Motivaatio ei ole suuri, mutta toivon että se tästä heräisi, ja uskon tästä ryhmästä voivan olla apua.
Olen 35-vuotias nainen pk-seudulta. Omaa vaakaa ei ole, mutta paino n. 67kg, ja näin korkea se ei ole ollut koskaan. Olen aina ollut suhtkoht normaalipainoinen tai silloin tällöin hieman yli, mutta nyt jo selvästi yli ja jo pidempään ollut näin. Pituutta n. 160cm. Tunnen, että olen nyt tuhdimmassa kunnossa kuin koskaan, enkä oikein viihdy nahoissani. Olen aina ollut edes jossain määrin liikunnallinen, mutta nyt ei ole tullut liikuttua aikoihin kovin systemaattisesti, ja sen kyllä tuntee ja huomaa.
Tykkään tehdä ruokaa, mutta arjessa se välillä jää. Minulla on hieman omituiset työajat, ei säännöllistä vuorokausirytmiä ja asun yksin; siinäpä vasta yhdistelmä, joka välillä ajaa lipsahdusten ja noutoruoan ym. ääreen. Tiedostan, että itse tehden saisin monipuolista ruokaa, josta varmasti tietäisin, mitä se sisältää. Tähän aionkin nyt yrittää panostaa ensimmäisenä, samoin kuin kasvisten käytön lisäämiseen (tykkään niistä kyllä), edes jonkinmoisten liikuntatuokioiden aloittamiseen (uskon ja toivon, että into siitä herisi, sillä kroppani kyllä tykkää liikkua) sekä viinilipitysten vähentämiseen (niitä iltoja on ajoittain liian usein).
Saisinko täältä ryhmästä tukea? Olen jonkin verran lukenut ketjua, mutta en kaikkea. Tarkoitus on lähipäivinä lukea koko ketju läpi. Hienon kuuloisia onnistumisia on monella, ja toivotan tsemppiä niillekin, jotka eivät vielä ole tavoitteessaan.
Terveisin vaikkapa nimimerkki Tiitiäinen 😊
Tiitiäinen, tervetuloa!
En tiedä saako täällä tukea, mutta toisten tarinoiden ja kokemusten lukeminen kiinnostaa ainakin itseäni. On ihan mielenkiintoista seurata, millä metodeilla toiset keventävät ja tuleeko tulosta. Ja toisaalta tänne päivittäminen toimii myös omana "kevennyspäiväkirjana".
Se mikä täällä on ikävää on se, että nimimerkittömät lyttääjät ja ilkeämieliset arvostelijat löytävät nopeasti paikalle kun laitat kuulumisia. Sekä se, että alapeukkuja satelee jos kerrot keventäväsi vähärasvaisella ruokavaliolla tai jopa ylenmääräistä kananmunien syöntiä vältellen! nimim. kokemuksesta kirjoitan :)
Rouva51
Vierailija kirjoitti:
Pääseekö mukaan vielä? Tekee mieli ja tuntuu tarpeelliselta vähän yrittää saada timmiinnyttyä ja freesaannuttua ennen kesälomaa (alkaa kuukauden päästä). Motivaatio ei ole suuri, mutta toivon että se tästä heräisi, ja uskon tästä ryhmästä voivan olla apua.
Olen 35-vuotias nainen pk-seudulta. Omaa vaakaa ei ole, mutta paino n. 67kg, ja näin korkea se ei ole ollut koskaan. Olen aina ollut suhtkoht normaalipainoinen tai silloin tällöin hieman yli, mutta nyt jo selvästi yli ja jo pidempään ollut näin. Pituutta n. 160cm. Tunnen, että olen nyt tuhdimmassa kunnossa kuin koskaan, enkä oikein viihdy nahoissani. Olen aina ollut edes jossain määrin liikunnallinen, mutta nyt ei ole tullut liikuttua aikoihin kovin systemaattisesti, ja sen kyllä tuntee ja huomaa.
Tykkään tehdä ruokaa, mutta arjessa se välillä jää. Minulla on hieman omituiset työajat, ei säännöllistä vuorokausirytmiä ja asun yksin; siinäpä vasta yhdistelmä, joka välillä ajaa lipsahdusten ja noutoruoan ym. ääreen. Tiedostan, että itse tehden saisin monipuolista ruokaa, josta varmasti tietäisin, mitä se sisältää. Tähän aionkin nyt yrittää panostaa ensimmäisenä, samoin kuin kasvisten käytön lisäämiseen (tykkään niistä kyllä), edes jonkinmoisten liikuntatuokioiden aloittamiseen (uskon ja toivon, että into siitä herisi, sillä kroppani kyllä tykkää liikkua) sekä viinilipitysten vähentämiseen (niitä iltoja on ajoittain liian usein).
Saisinko täältä ryhmästä tukea? Olen jonkin verran lukenut ketjua, mutta en kaikkea. Tarkoitus on lähipäivinä lukea koko ketju läpi. Hienon kuuloisia onnistumisia on monella, ja toivotan tsemppiä niillekin, jotka eivät vielä ole tavoitteessaan.
Terveisin vaikkapa nimimerkki Tiitiäinen 😊
Hei Tiitiäinen, kiva että muitakin uusia täällä :-)
Olet kilomäärässä mikä itselleni on välitavoite mihin jo olisin tyytyväinen. Joten jos haluat ajatella positiivisesti voit ainakin olla iloinen, ettet ole päästänyt itseäsi pahemmin paisumaan! Viiden kilon tiputtaminen on niin paljon helpompaa kuin 20 kilon.
Vappu
Vaput ja pääsiäiset on nyt vietetty, ja oma painoni on tällä hetkellä tasan 59, kun tavoite on alle 57. Vappuna 0,5l pullo kotisimaa oli ainoa erikoisherkkuni, pääsiäisenä kaksi yllätysmunaa.
Vappumunkkeja on kyllä hieman ikävä, mutta olen luvannut itselleni piispanmunkin (paljastan tässä turkulaisuuteni samoin tein) sitten, kun seuraava herkkupäivä koittaa, eli ensi viikon lauantaina.
Kävimme tosiaan mieheni kanssa kylpylälomalla viime viikonloppuna, ja ne 2 päivää annoin itselleni luvan vetää niin paljon kuin pystyn (mieheni asetti ainoaksi ehdoksi, etten saa oksentaa yhteissaunaan, koska se olisi noloa, mutta tämä rautapötsihän ei ole oksentanut tiettävästi 15 vuoteen). Omituisesti mun ei oikeastaan tehnytkään mieli sokeriherkkuja sitten kun sen pussin nenäni eteen sain, ja esim limu ja jäde jäi kokonaan kauppaan ja ostamastamme sipsipussistakin puolet syömättä, vaikka laihduttamista en todellakaan ajatellut. Ei tullut myöskään kiusausta napostella ennen matkaa, kun herkut odottelivat pöydällä pari päivää. Sokerinhimo/vieroitusoireitakaan ei sen n. puolen karkkikilon jälkeen ihme kyllä tullut. Varsinainen ruoka sinänsä kyllä maistui vaikka sokeri ei, poltimme ravintolassa enemmän kuin mitä itse majoitus maksoi. :) Ruokahimon laannuttamista on auttanut se, että tosiasiallisesti olen siitepölyn takia juuri nyt niin tukossa, täynnä limaa ja sen johdosta makuaistiton, että on kulinaarisesti se ja sama, syönkö ohrapuuroa vai hampurilaista.
Mies on tehnyt minulle treeniohjelman kevyeen kotijumppaan nyt, kun en hirveästi voi ulkoilla ilman että röhisen yöt kuin keuhkotautinen. Jumpalla olisi tarkoitus saada kiinteytystä keskikroppaan. Mies sanoikin toissapäivänä, että ylimmät vatsalihakseni ovat alkaneet erottua selvästi sen jälkeen, kun aloitin dieetin, ja kyllä itsekin jotain huomaan. :) Sitten kun painotavoitteeni on saavutettu, lisään kalorimäärät terveelliselle tasolle pysytellen kuitenkin kohtuullista nautiskelua lukuun ottamatta erossa sokerista, yltiörasvaisesta ruoasta ja liiasta hiilarihötöstä, ja keskityn enemmän kiinteän kropan ylläpitoon.
-Pataässä
Viikon saldo -0,5 kg, eli ihan ok ottaen huomioon, että vappuna otin muutaman lasin skumppaa ja söin runsaan brunssin ns. normaaliruokailuiden lisäksi.
Kivaa viikonloppua kaikille!
-Ananas
Aloitin tänään kilokalorien laskennan kokeilemalla FatSecretiä, sillä tarvitsen kylmiä numeroita hillitsemään ahtamishaluani. Käyn salilla kolme kertaa viikossa, mutta muiden päivien aktiivisuus jää usein peruskulutuksen tasolle, niin vähennettävää olisi jo n. 7 kiloa.
Nyt alkoi salaattikausi! Syön salatteja toukokuusta alkaen, puolen vuoden ajan. Kurkku on jo niin maukasta ja raikasta... Laitan salaattiin kurkun lisäksi tomaattia (toistaiseksi "sydäntomaatteja"), jääsalaattia, rypsiöljyä ja fetaa (Dodoni tai Fontana). Seuraavaksi laitan myös paprikaa (kotimaista) ja vähän sipulin ydintä. Eli ihan perus-salaatti. Joskus maustan oreganolla. Tekisi mieli myös villirucolaa ja avocadoa, jossa tilkka tabascoa... Balsamiviinietikalla voin joskus korvata fetan. Vaihtelua ja ruokaisuutta salaattiin saa myös keitetyillä kananmunilla, paistetulla kanalla, raejuustolla, tai uunilohella ja tillillä/limellä. Katkarapuhinmokin on edelleen. Salaatin kanssa sopii myös rapea tuore patonki, tai vastapaahdettu vehnäpaahtoleipä voilla.
Uusi suosikkini on VESIMELONI... (Espanjalainen).
A
Eräänlainen virstanpylväs on nyt ohitettu, sillä painoindeksini on viimein alittanut kahdenkymmenenyhden. Vuoden alussa tämä tuntui niin kaukaiselta haaveelta, etten edes uskaltanut asettaa sitä realistiseksi tavoitteeksi. Nyt on ihan hullua ajatella, että on edes painanut kuusitoista kiloa nykyistä enemmän!
En ole enää viikkoon laskenut grammoja tai kaloreita, mutta syön edelleen samankaltaisella tavalla. Tarkoitus on vielä hissukseen pudotella neljä kiloa, minkä jälkeen täytyy todennäköisesti ottaa taas vaa'at ja laskurit esiin ja opetella ylläpitovaihetta.
- Hattara
Upea tulos Hattara!
Täällä viikon pudotus -0,4 kg, paino nyt 73,1 kg. Yhteensä pudonnut -3,6 kg kolmen viikon aika a. Eilen iski kova flunssa, kuumetta ja kurkkukipua. Harmittaa, ettei pääse liikkumaan. Lepäilyä vaan siis tiedossa viikonloppuna.
-Ananas
A