Kevyempi vuosi 2019
Jatkoa painonpudotusketjulle.
Tämä on laihduttajien vertaistukiketju, missä kirjoitetaan nimimerkeillä. Emme kaipaa neuvoja tai kommentteja ruokavaliosta. Ellet pudota painoa, jatka muualle, kiitos.
Kommentit (1129)
Vierailija kirjoitti:
Saisiko nyt sitten esimerkin hyvästä rasvaruokavaliosta?
Dr Sten Ekberg esittelee ketogeenisen ruokapyramidin. Sieltä vain valitsemaan oman maun mukaan.
Itse syön paljon kananmunia, naudanlihaa, kalaa, kypsytettyjä vihanneksia ja hieman salaattia. Kaikkeen voi huoletta lisätä voita tai oliiviöljyä.
Kovasti kiinnostaisi tilata ne 21 day fix rasiat, mutta ei taida olla Suomessa saatavana. En ole fc: s enkä sinne kirjaudu joten sitäkään kautta ei onnistu. Enkä uskalla tilata ulkomailta.
Pitää vaan odottaa, et joku kotimainen tuontiliike ottaisi rasiat myyntiin.
Vierailija kirjoitti:
Kovasti kiinnostaisi tilata ne 21 day fix rasiat, mutta ei taida olla Suomessa saatavana. En ole fc: s enkä sinne kirjaudu joten sitäkään kautta ei onnistu. Enkä uskalla tilata ulkomailta.
Mä tilasin Amazonista, ihan sertifioitua muovia pitäisi olla joka soveltuu ruuan säilytykseen/mittaamiseen, ainakin merkinnät on näin.
Fixaaja
Vierailija kirjoitti:
Voi kai ne rasiat korvata muillakin, jos tilavuudet on tiedossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää vaan odottaa, et joku kotimainen tuontiliike ottaisi rasiat myyntiin.Mä tilasin Amazonista, ihan sertifioitua muovia pitäisi olla joka soveltuu ruuan säilytykseen/mittaamiseen, ainakin merkinnät on näin.
Fixaaja
Oletko saanut rasiat ? Eli yksi setti sisältää 7 rasiaa ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Dr Sten Ekberg esittelee ketogeenisen ruokapyramidin. Sieltä vain valitsemaan oman maun mukaan.
Itse syön paljon kananmunia, naudanlihaa, kalaa, kypsytettyjä vihanneksia ja hieman salaattia. Kaikkeen voi huoletta lisätä voita tai oliiviöljyä.
Mihin se rasva jäi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin se rasva jäi?
Eikö 80% energiasta rasvana ole rasvadieetti? Vai mitä kysymyksellä haettiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin se rasva jäi?
Miten tuosta luettelosta saa 80% energiasta rasvana? Vai vedelläänkö siinä voita suoraan paketista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin se rasva jäi?
Miten tuosta luettelosta saa 80% energiasta rasvana? Vai vedelläänkö siinä voita suoraan paketista?
Helposti. Kaikki tietysti paistetaan voissa ja salaatteihin lisätään aina oliiviöjyä. Kasvikset, joita tuohon ruokapyramidiin kuuluu ovat erittäin vähäenergisiä tai ainakin vähähiilarisia, mutta niissä on muita ravinteita.
Tässä enemmän kasviksista ketogeenisessa ruokavaliossa:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin se rasva jäi?
Helposti. Kaikki tietysti paistetaan voissa ja salaatteihin lisätään aina oliiviöjyä. Kasvikset, joita tuohon ruokapyramidiin kuuluu ovat erittäin vähäenergisiä tai ainakin vähähiilarisia, mutta niissä on muita ravinteita.
.
Silti tuossa ei se 80% energiaa rasvasta onnistu, ellei voita ja oliiviöljyä käytä todella todella paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin se rasva jäi?
.
Silti tuossa ei se 80% energiaa rasvasta onnistu, ellei voita ja oliiviöljyä käytä todella todella paljon.
Ei siihen muuta tarvii kun syödä kaikki ruoka normaalirasvaisena.
Painoa 78kg ja pituutta 159 cm. Liikun paljon n. 5 krt/viikko vähintään tunnin kerrallaan kävelylenkkeilyä, joogaa, kuntosalia ja nyt olen kuukaudenpäivät ollut keveämmällä ruokavaliolla. Syön kuten ennenkin mutta olen vähentänyt leipää, jättänyt juuston kokonaan pois ja syön pienempiä annoksia. Samoin karkit ja leivonnaiset olen jättänyt kokonaan. Kävelyn aloitin taas keskitalven jälkeen ja tarkoitus lisätä kevättä kohti. Apuna on ollut aktiivisuusmittari, jossa kalorilaskuri sekä Samsung Health ruokapäiväkirjasovellus puhelimen äppikaupasta. Tuo ruokapäiväkirja ja kalorilaskuri ovat hyvä yhdistelmä, syön joka päivä 200-500 kcal vähemmän kuin kulutan mittarin mukaan. Paino on kuukaudessa pudonnut 3 kg tuosta alussa mainitsemastani, tavoite on 63 kg. Ruokapäiväkirjan pitämisen olen kokenut tosi hyödylliseksi, on jäänyt jo monta pullaa, leipää ja karkkia syömättä sen ansiosta.
Hyppään mukaan keventäjiin. Tarkoitus pudottaa painoa n. 12 kg. Kaksi viikkoa olen syönyt kevyemmin eli jättänyt herkut vähemmälle ja lisännyt liikuntaa. Pudotusta 3kg, jippii!
Olen aina liikkunut aktiivisesti, eikä minulla ole ollut ylipainoa 51v ikään mennessä. Kerran olen pudottanut normaalipainon sisällä 9kg viidessä kuukaudessa.
En laske kaloreita, kuten en edelliselläkään kerralla. Paino putoaa siltikin, sillä tunnen ja tiedän mikä on minulle optimi määrä energiaa. Tämä ylimääräinen on kertynyt minulle puhtaasti syömällä herkkuja mieheni kanssa. Mieheni on pitkä ja hoikka, eikä hänelle kerry paino kovinkaan herkästi ja hän tykkääkin ostaa ja valmistaa hyvää ruokaa ja herkkuja.
Taktiikkani on se, että makeat ja rasvaiset herkut minimiin, kasviksia runsaasti tilalle ja aerobista liikuntaa lisää. Kuntosalilla käynkin jo ja koiran kanssa lenkkeilen päivittäin.
Pituus 163cm ja paino 67kg
Rouva 51
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää vaan odottaa, et joku kotimainen tuontiliike ottaisi rasiat myyntiin.Mä tilasin Amazonista, ihan sertifioitua muovia pitäisi olla joka soveltuu ruuan säilytykseen/mittaamiseen, ainakin merkinnät on näin.
Fixaaja
Oletko saanut rasiat ? Eli yksi setti sisältää 7 rasiaa ?
Kyllä, ja kaava joilla lasketaan omat vrk kuppimäärät sekä listat mitä ruoka-aineita milläkin kupilla mitataan (löytyy myös netistä). Hyvin on sujunut, 9 viikkoa, -8 kg. Toki voi mitata ihan itsekin, tässä kuppien koot:
Vihreä (2,4 dl): kasvikset
Violetti (2,4 dl): hedelmät
Punainen (1,8 dl): proteiinit
Sininen (0,8 dl): hyvää rasvaa sisältävät ruoat
Keltainen (1,2 dl): hiilihydraatit
Oranssit (2 rkl, 2kpl): Siemenet ja pähkinät; kastikkeet ja öljyt/voit
Fixaaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paino on jumittanut kohta pari viikkoa samoissa lukemissa. Tiedän ettei se ole pitkäkään aika, mutta joka tapauksessa motivaatiota on vaikeaa pitää yllä, kun edes mittanauha ei edistystä näytä. Turhautumiseen ja muihinkin päivän aikana sattuneisiin harmituksiin tuli tänään syötyä tavallista enemmän. Onneksi ihan terveellisiäkin ruokia, kuten lohta ja runsaasti kasviksia, mutta silti tuli . Toivottavasti jo aamulla osaan ajatella tätä lipsumista jonkinlaisena tankkauspäivänä, joka antaa lisäpuhtia jatkoon. Tällä hetkellä se vain harmittaa.
- Hattara
Noinhan tossa käy kun kituuttelulla yritetään laihduttaa.
Olisi kyllä mielenkiintoista kuulla, miten voi laihtua ellei syö vähemmän kuin kuluttaa. En usko, että esim. täällä jankuttavan rasvamaanikon suositusten mukainen kaikkien energianlähteiden vaihtaminen rasvaan auttaa, jos niitä kaloreita tulee enemmän kuin kuluu. Sitä paitsi ihminen tarvitsee muutakin kuin rasvaa, sekasyöjiä kun olemme.
Rasvaa syömällä ruokamäärä pysyy kohtuudessa, joten laihtuminen onnistuu.
Mutta saako rasvasta kaiken tarvittavan, kuitua, vitamiineja, hyviä hiilihydraatteja? Epäilen.
Oikea rasva on ravintopommi. Kuitua siinä ei ole eikä hiilareita, mutta ne eivät ole edes tarpeen. Toki tuskin kukaan pelkkää rasvaa syökään. Energiaa siinä on, ei tarvetta naposteluun tai "lohtusyömiseen"
Jokainen voi tietenkin pelleillä terveydellään kuinka tahtoo, mutta ei sitä kannata kenellekään suositella.
Aivan, kaikki margariinit ja siemenöljyt on keholle haitallisia. Silti jotkut niitä käyttää ja jopa suosittelevat muillekin.
Voisitko linkata luotettavia jotain lähteitä tuolle siemenöljyjen haitallisuudelle? Itse en nopeasti katsomalla löytänyt kuin magneettimedian...
Yleensä pähkinä- ja siemenöljyjä näytetään pidettävän varsin terveellisinä (manteli, saksanpähkinä, kurpitsansiemen, pellavansiemen...)
Tänä aamuna painoin (kolmatta päivää) 62,1 kg. Ruokavaliossa ja liikkumisessa ei ole ollut muutoksia.
A
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paino on jumittanut kohta pari viikkoa samoissa lukemissa. Tiedän ettei se ole pitkäkään aika, mutta joka tapauksessa motivaatiota on vaikeaa pitää yllä, kun edes mittanauha ei edistystä näytä. Turhautumiseen ja muihinkin päivän aikana sattuneisiin harmituksiin tuli tänään syötyä tavallista enemmän. Onneksi ihan terveellisiäkin ruokia, kuten lohta ja runsaasti kasviksia, mutta silti tuli . Toivottavasti jo aamulla osaan ajatella tätä lipsumista jonkinlaisena tankkauspäivänä, joka antaa lisäpuhtia jatkoon. Tällä hetkellä se vain harmittaa.
- Hattara
Olisi kyllä mielenkiintoista kuulla, miten voi laihtua ellei syö vähemmän kuin kuluttaa. En usko, että esim. täällä jankuttavan rasvamaanikon suositusten mukainen kaikkien energianlähteiden vaihtaminen rasvaan auttaa, jos niitä kaloreita tulee enemmän kuin kuluu. Sitä paitsi ihminen tarvitsee muutakin kuin rasvaa, sekasyöjiä kun olemme.
Mutta saako rasvasta kaiken tarvittavan, kuitua, vitamiineja, hyviä hiilihydraatteja? Epäilen.
Oikea rasva on ravintopommi. Kuitua siinä ei ole eikä hiilareita, mutta ne eivät ole edes tarpeen. Toki tuskin kukaan pelkkää rasvaa syökään. Energiaa siinä on, ei tarvetta naposteluun tai "lohtusyömiseen"
Jokainen voi tietenkin pelleillä terveydellään kuinka tahtoo, mutta ei sitä kannata kenellekään suositella.
Aivan, kaikki margariinit ja siemenöljyt on keholle haitallisia. Silti jotkut niitä käyttää ja jopa suosittelevat muillekin.
Voisitko linkata luotettavia jotain lähteitä tuolle siemenöljyjen haitallisuudelle? Itse en nopeasti katsomalla löytänyt kuin magneettimedian...
Yleensä pähkinä- ja siemenöljyjä näytetään pidettävän varsin terveellisinä (manteli, saksanpähkinä, kurpitsansiemen, pellavansiemen...)
Niinhän niitä yleensä pidetäänkin. Ymmärrätkö miksi? Rypsi- rapsi ja auringonkukkaöljyt on halpoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Hattara
Niinhän niitä yleensä pidetäänkin. Ymmärrätkö miksi? Rypsi- rapsi ja auringonkukkaöljyt on halpoja.
Suomessa syy on ennen kaikkea se, että ne ovat kotimaisia ja ravintosuositukset ovat maatalous- ja elintarviketeollisuuden tekemiä. Meillä lähes kaikkeen prosessoituun ruokaan lisätään noita haitallisia öljyjä ja sokeria. Ja jopa lapsille syötetään margariinia ja rasvatonta maitoa (josta kalsium ei imeydy), vaikka rasvahypoteesi on ajat sitten todistettu vääräksi.
Tässä hyvä artikkeli:
https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/miksi-yha-varoitetaan-rasvan-v…
”On virheellinen ohje, että syökää lisää kasviöljyä. Se on johtanut siihen, että omega-6:n ja omega-3:n tasapaino on meillä mitä todennäköisemmin pahasti häiriintynyt. Ja tämä on yksi suurimmista ongelmista meidän ravitsemuksessamme tällä hetkellä liiallisen hiilihydraattien saannin lisäksi.”
Hei kaikille. Oon 24-v opiskelija ja tavoite on -10kg juhannukseen mennessä. Nyt painan 66kg ja tuolla 10kg pudotuksella olisin normaalipainon ylärajoilla. Aloitin viime viikolla vhh-ruokavalion, joten katotaan kuinka käy ja lähteekö kilot tippumaan. Toistaiseksi ihan hyvä fiilis, mutta tekee mieli kaikkea mättöä. Oon saanut pysyttyä irti niistä, koska tiedän, että sitten pitää vain aloittaa alusta ja tää sama himo tulee taas. Luotan, että tää hiilarihimo häipyy. Ei edes tee mieli varsinaisesti makeaa, vaan jotain hampparia, leipää, riisiä yms.
T. Morticia