Kevyempi vuosi 2019
Jatkoa painonpudotusketjulle.
Tämä on laihduttajien vertaistukiketju, missä kirjoitetaan nimimerkeillä. Emme kaipaa neuvoja tai kommentteja ruokavaliosta. Ellet pudota painoa, jatka muualle, kiitos.
Kommentit (1129)
Vierailija kirjoitti:
Kuusi viikkoa takana, paino sama kuin viime viikolla eli yhteensä 6 kg (72 kg -- 66 kg) on lähtenyt. Vyötärö on kaventunut viime viikosta 0,5 cm eli kaikkinensa 11,5 cm. Näytän edelleen pullerolta mutta hienoista vyötärön alkua on havaittavissa
Normaalipainon yläraja on 62 kg. En näytä siinäkään hyvältä, mutta olkoon nyt lähin tavoite. Ihanne olisi 55 kg.
Viikonloppuna oli niin kurja ilma, ettei tullut käytyä ulkona. Harmittaa. Olen syönyt nyt kolme neljä kertaa päivässä: aamiainen, tuhti lounas (klo 12 - 15 välillä), isompi iltapala tai vaihtoehtoisesti lämmin ruoka tai molemmat. Välipaloille ei ole ollut tarvetta.
Huomaan että on paljon helpompi olla kokonaan ilman sokeria ja leivonnaisia kuin että laskisi annoskokoja ja kaloreita mutta söisi entiseen tapaan sisällyttäen makean. Herkun voi tehdä vaikka kotihampurilaisesta: ruisleipää, falafelia tai mustapapupihviä, majoneesia, herkkukurkkua, tomaattia ja salaattia. Vain majoneesi on rasvainen.
- tämä siis tofulta
Vierailija kirjoitti:
Kuusi viikkoa takana, paino sama kuin viime viikolla eli yhteensä 6 kg (72 kg -- 66 kg) on lähtenyt. Vyötärö on kaventunut viime viikosta 0,5 cm eli kaikkinensa 11,5 cm. Näytän edelleen pullerolta mutta hienoista vyötärön alkua on havaittavissa
Normaalipainon yläraja on 62 kg. En näytä siinäkään hyvältä, mutta olkoon nyt lähin tavoite. Ihanne olisi 55 kg.
Viikonloppuna oli niin kurja ilma, ettei tullut käytyä ulkona. Harmittaa. Olen syönyt nyt kolme neljä kertaa päivässä: aamiainen, tuhti lounas (klo 12 - 15 välillä), isompi iltapala tai vaihtoehtoisesti lämmin ruoka tai molemmat. Välipaloille ei ole ollut tarvetta.
Huomaan että on paljon helpompi olla kokonaan ilman sokeria ja leivonnaisia kuin että laskisi annoskokoja ja kaloreita mutta söisi entiseen tapaan sisällyttäen makean. Herkun voi tehdä vaikka kotihampurilaisesta: ruisleipää, falafelia tai mustapapupihviä, majoneesia, herkkukurkkua, tomaattia ja salaattia. Vain majoneesi on rasvainen.
No hyvä, että edes se majoneesi.
Ensimmäinen viesti tähän ketjuun, vaikka alusta asti oon lukemalla seuraillut.
Oon 176cm pitkä ja kävin tänään ekaa kertaa vaa'alla moneen kuukauteen, paino oli pienehkö pettymys: 76,8kg. Toivoin sen olevan ~73kg. Mutta numeroitahan noi vain.
En tiedä aloituspainoani, alle 80kg kuitenkin. Tavoite on noin 65kg, mutta kunhan alkuun pääsisin edes seitsemänkymmenen alle.
Oon käynyt tammikuun ajan kahdesti viikossa salilla ja syönyt monipuolista ruokaa. En ole laskenut kaloreita, koska tammikuun "tsemppi" oli vain ruoanlaitto. Mulla on paha tapa juoda esim vain kahvia aamulla, ostaa eväsleipä töissä, ja sitten sipsi- ja karkkihyllyn kautta kotiin, ja toistaa tämä jokainen päivä. Nyt olen kuitenkin tehnyt hyvät aamupalat, lounaat ja päivälliset koko kuukauden! Täytyy vaan vähän tarkkailla myös kaloreita.
Vaikka paino numeroina oli pieni pettymys, olen kuitenkin kaventunut hieman! Jenkkakahvat ovat pienemmät ja työpaita ei enää kiristä päällä :D
Mun paino on noussut tosiaan valmisruokia ja herkkuja syömällä. 2017 itsenäisyyspäivänä paino oli 67kg ja olin tyytyväinen vartalooni, mulla oli silloin yhdet isot juhlat ja mahduin silloin upeaan mekkoon. Reilussa vuodessa tullut 10kg lisää. Huonot ruokatavat ja ikä tekee tehtävänsä. Oon 34-vuotias ja enää en voi syödä mitä huvittaa. Nuorempana sipsit ja karkit eivät näkyneet missään.
-Lotuskukka
Tänään kävin vaa'alla, näytti 74,5 kg. Harmittaa kun painon junnannut jo 3 viikkoa välillä 74-75 kg. Alussa putosi reilusti 4 kg. Yritän motivoida itseäni muistuttamalla että kyseessä on elämäntapamuutos ja yritän muuttaa tapojani sellaisiksi että paino putoaa pikkuhiljaa.
- eukalyptus
Nyt en ole uskaltanut punnita itseäni kun jotenkin niin turvonnut olo.. en kuitenkaan ole lipsunut. Tänään joogasin kotona ja sain jopa poikaystäväni suostumaan tekemään kanssani hihi :D (hän siis ihan normaalipainoinen), myönsi jopa, että jooga oli rankempaa kuin miltä näyttää. Kiva kun saa vähän tukea, kivempi treenata kaksin kuin yksin.
- Parsakaali
Vierailija kirjoitti:
Pituus 160 cm, paino 85.4 kg. Aloituspaino vuosi sitten 104 kg eli 18.6 kg lähti vuodessa. Tavoitteena minulla on lopulliseksi painoksi 58 kg, mutta mitään aika-ja tavoiterajoja en ole laittanut. Ihan sama missä ajassa lähtee kunhan lähtee. Minulla on riesana kilpirauhasen vajaatoiminta ja painonpudotus on todella hidasta. Ihan sama kuinka paljon liikun ja miten hyvin syön, todella hitaasti etenee tämä homma. Jos vuoden loppuun mennessä lähtisi 20 kg, olisin hyvin tyytyväinen.
-Etana-
Rukkasin ravintoa ja liikuntaa vielä lisää testimielessä, paino tällä hetkellä 83.5 kg. Senttejä koitin joskus mitata, mutta mulla ne(kin) lähtee niin hitaasti, että se oli jotensakin epämotivoivaa hommaa.
Onko teillä muilla joitakin välitavotteita painonpudotuksessa, vai ajatteletteko, että "suoraan maaliin"? Minulla on välitavotteita, mutta ne ei ole sillä lailla loogisia, että ne olisi tietyn kilomäärän välein. Esim. tällä hetkellä seuraava välitavoite on 79.9 kg (edes tuon verran alle 80 kg!), sitä seuraava 74 kg, sitten 72, sitten 68, 64, 62, 59.9 ja lopulta se 58. Nuo välitavoitteet on sellaiset painot, joissa muistan, että mitä oli painaa sen verran. Ne on jotenkin jääneet mieleen (paitsi nuo tietyn kymmenyksen alitukset x9.9), ja otin ne sitten tavoitteiksi.
-Etana-
Vierailija kirjoitti:
Tänään kävin vaa'alla, näytti 74,5 kg. Harmittaa kun painon junnannut jo 3 viikkoa välillä 74-75 kg. Alussa putosi reilusti 4 kg. Yritän motivoida itseäni muistuttamalla että kyseessä on elämäntapamuutos ja yritän muuttaa tapojani sellaisiksi että paino putoaa pikkuhiljaa.
- eukalyptus
Minäkin kävin tänään vaa'alla eikä paino ole pudonnut käytännössä yhtään... Jotenkin kauhea masennus, vaikka tiedän tehneeni hyvää työtä pari kolme viikkoa. Jostain syystä se ei nyt painossa vielä näkynyt...
Yritän tässä vain tsempata itseäni yrittämään yhtä hyvin seuraavatkin pari viikkoa. Kyllä positiivisia muutoksia pitäisi seurata pikku hiljaa.
-Lyydi
Pakkasten ja astman vuoksi käyn nyt vain kuntosalilla. Ja paino nousee.
Mitään senttejäkään ei kyllä lähde. Olen nyt vaihtanut ohjelmaa siten, että teen enempi juoksumattoa, soutua ja pyöräilyä ja laitteilla vain kaksi kertaa viikko. Mutta ei mulla kyllä laihdutus onnistu, jos en pääse kunnon kävelylenkille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- eukalyptus
Minäkin kävin tänään vaa'alla eikä paino ole pudonnut käytännössä yhtään... Jotenkin kauhea masennus, vaikka tiedän tehneeni hyvää työtä pari kolme viikkoa. Jostain syystä se ei nyt painossa vielä näkynyt...
Yritän tässä vain tsempata itseäni yrittämään yhtä hyvin seuraavatkin pari viikkoa. Kyllä positiivisia muutoksia pitäisi seurata pikku hiljaa.
-Lyydi
Jos sun paino ei putoa, niin olisiko mahdollista muuttaa jotain?
Meni koko viime viikko päin mäntyä. Söin mitä sattuu ja varmasti liikaa. Kuulostaa tyhmälle mutta ketjun laukaisi pitsa jota piti syödä vain vähän, tietysti ;) Ehkä olin ennen tuota syönyt liian vähän liian pitkään kun moinen himo iski, tai sitten äkillinen hiilihydraattipläjäys sai tuon aikaan.
Oli miten oli. Kerään taas itseni ja jatkan terveellisempien eväiden parissa.
Pulla
Vierailija kirjoitti:
Mitään senttejäkään ei kyllä lähde. Olen nyt vaihtanut ohjelmaa siten, että teen enempi juoksumattoa, soutua ja pyöräilyä ja laitteilla vain kaksi kertaa viikko. Mutta ei mulla kyllä laihdutus onnistu, jos en pääse kunnon kävelylenkille.
Laihdutus ja painonhallinta tehdään ruualla, ei liikunnalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- eukalyptus
-Lyydi
Jos parin viikonkaan päästä ei paino putoa, niin sitten on tietenkin tehtävä jotain.. Paino oli nyt vain 200g "miinuksella" edellismittauksesta, josta ei tosin ollutkaan kuin pari viikkoa.
Olen jo edellisen 10 kuukauden aikana pudottanut 8kg, joten tahtini ei ole ollut kovin hurja tähänkään mennessä. Nyt vaan tuntuu, että paino on junnannut paikallaan joulusta saakka. Liikunta on lisääntynyt n. kaksinkertaisesti ja ruokavalio vain tiukentunut. Turhauttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laihdutus ja painonhallinta tehdään ruualla, ei liikunnalla.
Minulle liikunta on hyvin oleellinen osa painonpudotusta. Siinä kohtaa kun BMI on vajaa 33 (laihdutuksen alkaessa 40), niin liikunnalla todellakin laihdutaan. Elopainoa on niin paljon, ja kunto ei niin hyvä, että kohtuullisellakin liikunnalla saa hyvin kasaan useamman tuhat miinuskaloria viikossa. Sitten kun syö järkevästi, niin kyllä se liikunta todellakin vaikuttaa. BMI:ni ollessa 40, kulutus oli parhaimmillaan 1300 kcal/2 h kävelylenkki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- eukalyptus
-Lyydi
Varmasti voisin vielä karsia, mulla on ollut nyt tapana että en syö herkkuja muuta kuin sunnuntaisin. (Ja silloinkin maltillisesti). Tuntuu vaan vaikealta muuttaa nykyistä linjaa, kun en haluaisi mennä "dieettimoodiin" vaan tehdä elämäntapamuutoksen. Täytyy Lyydin tavoin nyt katsoa tilannetta vaikka helmikuun loppuun, voihan se olla että nyt on pitempi jumi. Jos ei paino tästä lähde putoamaan niin pitää miettiä, että onko mun käsitys kohtuullisesta herkuttelusta ja terveellisestä elämäntavasta niin vääristynyt, että vaikka omasta mielestä tammikuu on mennyt tosi terveellisesti, olen oikeasti elänyt epäterveellisesti.
Esim. arkena syön aamulla pari ruisleipää kurkkuviipaleilla, töissä lounas (pyrin siihen, että tämä ei ole kovin raskas, joskus lounas on pari karjalanpiirakkaa, joskus salaatti-kana-riisi bowl, joskus epäterveellisempi nuudeliannos tai nepalilaista. (Epäterveellisempi annos maksimissaan kerran viikossa.) Illalla yritän tasapainottaa: jos lounas on ollut pari karjalanpiirakkaa lähikaupasta, syön esim. kanaa ja höyrytettyjä vihanneksia tai kasvissosekeittoa. Jos taas lounas ollut raskaampi, en syö kunnon illallista - otan rahkaa ja pakastemarjoja tai pari palaa hapankorppua/ruisleipää. Välipaloja en harrasta, vettä juon n. 1 l päivässä ja teetä useamman kupin.
- eukalyptus
Hei.. Olen Pirjo.. ja minäkin olen.. ruokaholisti.
(aplodeja)
Täällä vielä uusi! Olen raskaana, mutta haluan lapsen syntymän jälkeen todellakin hoikistua! Olen 174 cm ja yleensä painoni on ollut 65-67 kg välillä. Laskettuun aikaan on vielä kaksi kuukautta, mutta painan nyt jo lähes 80 kg, paino noussut noin 12 kg. Tulen olemaan niin valtava että ihan nolottaa.. odotan ensimmäistäni, en tiedä turpoonko samaa vauhtia loppuun saakka vai vieläkö tämä tästä kiihtyy ja painan kohta 100 kg. :( ei ole verenpainetta eikä radia. Käyn kävelyllä, uimassa ja teen kotitreenin pari/kolme kertaa viikossa. Ennen raskautta juoksin ja harrastin raskaampaa liikuntaa, nyt olen joutunut keventämään reippaasti raskausvaivojen takia. Herkuttelen välillä, mutta suurimman osan ajasta syön ihan normaalia terveellistä ruokaa ja herkkujen määräkin on todella maltillinen. Paino vaan kohoaa..
Toivon että saisin pidettyä painonnousun järkevänä nyt loppuraskauden ajan. Kun olen synnyttänyt ja toipunut raskaudesta, pyrin pikkuhiljaa lisäämään liikuntaa ja toivon pääseväni vielä joskus edes alle 70 kilon. Voisin myös koittaa karsia vähäisetkin herkut pois, jos ei muuten tule tulosta. Minua ihan itkettää, vaaka näyttää niin kamalaa lukua mutta ulospäin näytän mielestäni ihan normaalilta raskaana olevalta naiselta enkä mielestäni edes miltään sotanorsulta. Haluaisin vain nauttia olostani mutta jännitän seuraavaa neuvolaa ja hoitajan kommentteja painostani, vaikka parhaani teen.
Anteeksi pitkä sepustus. No, joka tapauksessa vuoden loppuun mennessä aion olla paljon nykyistä kevyempi!
-Marianne
Vierailija kirjoitti:
Täällä vielä uusi! Olen raskaana, mutta haluan lapsen syntymän jälkeen todellakin hoikistua! Olen 174 cm ja yleensä painoni on ollut 65-67 kg välillä. Laskettuun aikaan on vielä kaksi kuukautta, mutta painan nyt jo lähes 80 kg, paino noussut noin 12 kg. Tulen olemaan niin valtava että ihan nolottaa.. odotan ensimmäistäni, en tiedä turpoonko samaa vauhtia loppuun saakka vai vieläkö tämä tästä kiihtyy ja painan kohta 100 kg. :( ei ole verenpainetta eikä radia. Käyn kävelyllä, uimassa ja teen kotitreenin pari/kolme kertaa viikossa. Ennen raskautta juoksin ja harrastin raskaampaa liikuntaa, nyt olen joutunut keventämään reippaasti raskausvaivojen takia. Herkuttelen välillä, mutta suurimman osan ajasta syön ihan normaalia terveellistä ruokaa ja herkkujen määräkin on todella maltillinen. Paino vaan kohoaa..
Toivon että saisin pidettyä painonnousun järkevänä nyt loppuraskauden ajan. Kun olen synnyttänyt ja toipunut raskaudesta, pyrin pikkuhiljaa lisäämään liikuntaa ja toivon pääseväni vielä joskus edes alle 70 kilon. Voisin myös koittaa karsia vähäisetkin herkut pois, jos ei muuten tule tulosta. Minua ihan itkettää, vaaka näyttää niin kamalaa lukua mutta ulospäin näytän mielestäni ihan normaalilta raskaana olevalta naiselta enkä mielestäni edes miltään sotanorsulta. Haluaisin vain nauttia olostani mutta jännitän seuraavaa neuvolaa ja hoitajan kommentteja painostani, vaikka parhaani teen.
Anteeksi pitkä sepustus. No, joka tapauksessa vuoden loppuun mennessä aion olla paljon nykyistä kevyempi!
-Marianne
Hei Marianne, nauti nyt raskaudestasi ! (Minkä siitä nyt voi nauttia...) ja pidä huolta päivittäisestä kevyestä ulkoilusta ja monipuolisesta ruoasta ja hyvästä fiiliksestä, sehän on sun ihana ola tuleva pieni rakas vauva mikä sinun painoasi nyt keräännyttää!
Sitten kun vauva on syntynyt, jos imetät, niin salli itsellesi yhä samalla lailla hyvä monipuolinen ruoka niin vauvakin saa paljon ravinteita :) - ei siis mitään kitukuureja, että jaksat myös vaivan valvottamiset ja muut fyysiset rasitteet :)
Kun tulet synnäriltä ja näytät suunnilleen samalta kuin juuri nyt, vain vähän veltommalta, älä masennu vaan muista että keho tarvitsee hetken kutistuakseen. Kun itse olin pidemmän aikaa sairaalassa vielä odottaessani kiinnitin huomiota siihen, ettei usein voinut vatsasta kertoa oliko äiti jo synnyttänyt vaiko ei (mutta kun se tyhjenee lähtee se myös kutistumaan..) ja turvotus myös lähtee vasta pienellä viiveellä. Mutta Sen vauvan ensimmäisen vuoden aikana saat taas itsesi ihan kelpo kuntoon, ihan varmasti :)
Gamylen
Lihaksia on tullut jo lisää mulle vauvan nostelusta. Melkein joka päivä oon tehnyt vauva sylissä kyykkyjä (20 jaksan putkeen) ja siitä jo tullut jalat kipeeks, mutta se tuntuu mukavalta ku tietää tehneensä jotain :D
Hauikset selkeästi kasvaneet. Painoa tippunut n. Yksi kilo, tokihan tuo vaihtelee mutta viisi kiloa vielä jäljellä.
Lihoin raskaana ollessani siis 18 kg. Lähtö paino 50 kg. Parin ekan viikon aikana lähti jo 10 kg pois. Imetys vienyt loput. Nyt sit ehkä vaikein osuus saada itsensä takas hyvä kuntoiseksi.
Vauva nyt 5 kk ja painaa 7 kg.
-Keltainen kiivi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Marianne
Hei Marianne, nauti nyt raskaudestasi ! (Minkä siitä nyt voi nauttia...) ja pidä huolta päivittäisestä kevyestä ulkoilusta ja monipuolisesta ruoasta ja hyvästä fiiliksestä, sehän on sun ihana ola tuleva pieni rakas vauva mikä sinun painoasi nyt keräännyttää!
Sitten kun vauva on syntynyt, jos imetät, niin salli itsellesi yhä samalla lailla hyvä monipuolinen ruoka niin vauvakin saa paljon ravinteita :) - ei siis mitään kitukuureja, että jaksat myös vaivan valvottamiset ja muut fyysiset rasitteet :)
Kun tulet synnäriltä ja näytät suunnilleen samalta kuin juuri nyt, vain vähän veltommalta, älä masennu vaan muista että keho tarvitsee hetken kutistuakseen. Kun itse olin pidemmän aikaa sairaalassa vielä odottaessani kiinnitin huomiota siihen, ettei usein voinut vatsasta kertoa oliko äiti jo synnyttänyt vaiko ei (mutta kun se tyhjenee lähtee se myös kutistumaan..) ja turvotus myös lähtee vasta pienellä viiveellä. Mutta Sen vauvan ensimmäisen vuoden aikana saat taas itsesi ihan kelpo kuntoon, ihan varmasti :)
Gamylen
Kiitos tsempistä, täytyy muistaa olla armollinen omaa kehoaan kohtaan :)
-Marianne