Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opinto-oikeus päättyy yliopistossa. En saa gradua valmiiksi. Lisäaikaa ei saa, kun ainut syy etenemättömyydelle on työ ja perhe.

Vierailija
20.01.2019 |

Valmistuminen on gradua vaille valmis, mutta en tule saamaan sitä valmiiksi tänä keväänä. En ole edes aloittanutkaan. Asun nykyään Lapissa ja gradu pitäisi tehdä Helsingin yliopistoon, jossa pitäisi käydä graduseminaareissakin. Töiden takia se on äärimmäisen hankalaa järjestää.

Mitä tapahtuu, jos opinto-oikeus loppuu, eikä ole valmistunut? Jäänkö ikuisesti valmistumatta? Onko jollain kokemusta tällaisesta?

Kommentit (226)

Vierailija
141/226 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sovit kuinka hoidat seminaarit sieltä käsin ja hoidat gradun kevään aikana. Sen saa kyllä kasaan ja varmaan et tähtää tutkijaksi niin mitä väliä vaikka rimaa hipoen. Kääri hihat ja ala hommiin.

Vierailija
142/226 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähänkö te mammat ootte ilkeitä! Toivottavasti teidän lapset osaa käyttäytyä paremmin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/226 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Gradu on muutakin kuin tekstin kirjoittamista. Suurin osa ajasta menee itse tutkimukseen, kuten haastatteluaineiston hankintaan, litterointiin, kategorisointiin ja tarkasteluun analyyttisesti.

Jengi puhuu kuin gradu olisi joku 50-sivuinen essee, joka vain kirjoitetaan ilman tutkimustyötä.

Varmaan tässä on tiedekuntakohtaisia eroja, mutta voisi olettaa, että 50-sivun kirjallisuuskatsauksella saa hyväksytyn arvosanan

Vierailija
144/226 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Gradu on muutakin kuin tekstin kirjoittamista. Suurin osa ajasta menee itse tutkimukseen, kuten haastatteluaineiston hankintaan, litterointiin, kategorisointiin ja tarkasteluun analyyttisesti.

Jengi puhuu kuin gradu olisi joku 50-sivuinen essee, joka vain kirjoitetaan ilman tutkimustyötä.

Varmaan tässä on tiedekuntakohtaisia eroja, mutta voisi olettaa, että 50-sivun kirjallisuuskatsauksella saa hyväksytyn arvosanan

Joo, minun piti tehdä maasto- ja labratyöt sekä tilastoanalyysit ennen kuin pääsin kirjoittamaan.

Vierailija
145/226 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se yllätyksenä tule. Opiskelu ensin. Turha sitä nyt on vinkua.

Vierailija
146/226 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Gradun kirjoittaa nykyään 2 viikossa. .

Kerro tarkemmin. Ehditkö sinä etsiä tarvittavan määrän kirjallisuutta (kaikkea löytämääsi et varmasti voi käyttää), löytää sieltä oleellisimmat asiat, kirjoittaa, tutkia ja tehdä päätelmät tosiaan vain kahdessa viikossa? En usko. 

Tiedon hankinta aloitetaan jo kun alkaa tekemään kandia. Ei kai kukaan enää tee eri aiheesta. Mulla on 90% samat lähteet, menen aiheessa vain paljon syvemmälle ja hyödynnän sitä kandianikin gradussani. Oon nyt 2 viikkoa kirjoittanut ja mulla on 40 sivua raakatekstiä. Tässä kuussa se valmiiksi ja ensi kuussa hion sen kuntoon. Tulisi nopeamminkin, jos mulla ei olis kolmea muuta kurssia graduseminaarin kanssa päällekkäin.

Vierailija
147/226 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Gradun kirjoittaa nykyään 2 viikossa. .

Kerro tarkemmin. Ehditkö sinä etsiä tarvittavan määrän kirjallisuutta (kaikkea löytämääsi et varmasti voi käyttää), löytää sieltä oleellisimmat asiat, kirjoittaa, tutkia ja tehdä päätelmät tosiaan vain kahdessa viikossa? En usko. 

Tiedon hankinta aloitetaan jo kun alkaa tekemään kandia. Ei kai kukaan enää tee eri aiheesta. Mulla on 90% samat lähteet, menen aiheessa vain paljon syvemmälle ja hyödynnän sitä kandianikin gradussani. Oon nyt 2 viikkoa kirjoittanut ja mulla on 40 sivua raakatekstiä. Tässä kuussa se valmiiksi ja ensi kuussa hion sen kuntoon. Tulisi nopeamminkin, jos mulla ei olis kolmea muuta kurssia graduseminaarin kanssa päällekkäin.

Minä jatkan samasta aiheesta, mutta näkökulma muuttuu sen verran, että kandista en kovinkaan paljon saa mukaan sellaisenaan. Ja itselläni on kandista sen verran aikaa, että silloin käytetyt lähteet ovat mahdollisesti liian vanhoja ja aiheesta on paljon uudempaakin materiaalia. Myöskään tilastoanalyysiä ei voi tehdä datasta, jota olen käsitellyt yli kolme vuotta sitten. Teoriatietämys on kyllä päässäni kandin pohjalta, muilta osin pitääkin jatkaa käytännössä ihan puhtaalta pöydältä ja myös sitä teoriaa laajentaa hieman.

Vierailija
148/226 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oisit suorittanut ensiksi opiskelut ja sitten vasta lapset.

Ihmiset kuvittelevat, että on ihan cool ettei tee asioita siinä järjestyksessä kuin ne on järkevä tehdä ja että kyllä se luonnistaa muutenkin. 

Samanlainen juttu on sekin käsitys, että pitää valita opiskelualaksi sellainen, josta itse tykkää kaikkein eniten eikä sellainen josta työllistyy hyvin.

Ap:n tehtävänä ei ole ratkaista Suomen sosiaalipolitiikan kaikkia ongelmia, vaan kannattaa ottaa gradun aiheeksi joku sellainen, joka on helppo rajata eikä ole syöpäkasvaimen mallinen eli etäpesäkkeitä kaikkialla.

Vierailija
149/226 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä  (ei HY) ei saa ikuisesti lisäaikaa, mutta opinnäytettä voi tehdä myös avoimen yliopiston puolella. Opiskelijastatus palautuu työn arvioinnin ajaksi.

Ja esim. kandiseminaariin on saanut osallistua Skypen välityksellä.

Vierailija
150/226 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset kuvittelevat, että on ihan cool ettei tee asioita siinä järjestyksessä kuin ne on järkevä tehdä ja että kyllä se luonnistaa muutenkin. 

Samanlainen juttu on sekin käsitys, että pitää valita opiskelualaksi sellainen, josta itse tykkää kaikkein eniten eikä sellainen josta työllistyy hyvin.

Ap:n tehtävänä ei ole ratkaista Suomen sosiaalipolitiikan kaikkia ongelmia, vaan kannattaa ottaa gradun aiheeksi joku sellainen, joka on helppo rajata eikä ole syöpäkasvaimen mallinen eli etäpesäkkeitä kaikkialla.

Tässä menee nyt jollakulla puurot ja vellit sekaisin. Minä olin tuo, joka puhui sosiaalipolitiikasta ja minä en siis ole ap. Ja aiheeni ei ole sosiaalipolitiikka, vaan tuo oli esimerkki, miten se aihe voi rönsyillä. Joillakin aloilla vain ei ole mahdollista tehdä gradua, jonka aihepiiri ei lainkaan sisällä tällaisia sivupolkuja.

Vierailija
151/226 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko jo käyttänyt kaikki mahdolliset poissaolot jotka eivät kuluta opinto-oikeutta? Ainakin DI-työn saa tehdä myös poissaolevana opiskelijana kunhan valmistuessaan ilmoittautuu läsnäolevaksi.

Joka tapauksessa ei mikään yliopisto estä sinua valmistumasta tuossa vaiheessa, vähintään vuoden saat varmasti lisäaikaa jos sitä et ole ennen anonut. Laita vaan viestiä sinne opintoneuvojalle tai -suunnittelijalle niin saat rauhoitettua mieltäsi :)

Vierailija
152/226 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä  (ei HY) ei saa ikuisesti lisäaikaa, mutta opinnäytettä voi tehdä myös avoimen yliopiston puolella. Opiskelijastatus palautuu työn arvioinnin ajaksi.

Ja esim. kandiseminaariin on saanut osallistua Skypen välityksellä.

- Meillä pohjanmaalla eräs DI-opiskelija ei saanut enää lisäajanlisäajanlisäaikaa (tmv). Lopulta asia hoidettiin niin, että tämä opiskelija haki yhteishaussa uudestaan sisälle, ja valmistui sitten kutakuinkin heti opinnot aloittaessaan. 

Valitettavasti tällainen taktiikka ei sovellu suosituille aloille. Meille kun pääsee sisälle kutakuinkin kaikki hakijat (, mutta se valmistuminen onkin sitten se haastava osuus...)

Vierailija
153/226 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä. Luulis, että yliopisto haluasi valmistuvasta rahat pois, eikä tuo olisi ongelma.

Vierailija
154/226 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt sen miehen kanssa prioriteetit selvksi myös. Pankoot reissutyönsä tauolle, sinun valmistumisesi on myös tärkeä asia. En tajua näitä akkoja jotka alkavat kokopäiväpalvelijoiksi ja jättävät oman elämän elämättä. Mies vaikka palkkaa kotiin apua jos ei muuten pysty auttamaan. Sinulle opiskeluaikaa päiviin. Jos ei muualta löydy niin kello herättämään 04.15 niin opiskelet 2,5 tuntia ennen kuin kakarat heräävät kouluun ja hoitoon. Olen itsekin opiskeleva äiti, ei siinä auta kuin priorisointi. 

Vierailija
155/226 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt sen miehen kanssa prioriteetit selvksi myös. Pankoot reissutyönsä tauolle, sinun valmistumisesi on myös tärkeä asia. En tajua näitä akkoja jotka alkavat kokopäiväpalvelijoiksi ja jättävät oman elämän elämättä. Mies vaikka palkkaa kotiin apua jos ei muuten pysty auttamaan. Sinulle opiskeluaikaa päiviin. Jos ei muualta löydy niin kello herättämään 04.15 niin opiskelet 2,5 tuntia ennen kuin kakarat heräävät kouluun ja hoitoon. Olen itsekin opiskeleva äiti, ei siinä auta kuin priorisointi. 

Mitenköhän reissutyö pannaan tauolle? Ottamalla lopputili yleensä ja jos perhe elää miehen rahoilla niin miten toteutat?

Aina löytyy keino valmistua, kun vaan neuvottelee. Itse aikanaan neuvottelin ja valmistuin ajallaan. Se on vaan motivaatiosta kiinni

Vierailija
156/226 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan Helsingin yliopistossa joka aineessa joku gradusemma? Olen käynyt pro-seminaarin ja seminaarin jo.

Vierailija
157/226 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus ongelmaasi: älä tee sitä! En minäkään ole tehnyt, ja ihan samoissa hommissa kun valmistuneetkin. Etenkään, jos et ole ihan varma alastasi (mitä et varmasti ole, koska muuten olisit jo tehnyt sen)

Vierailija
158/226 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla loppu opinto-oikeus amk:ssa

En edes tiennyt että yliopistossakin voi loppua. Kadehdin silloin kavereita, joilla oli saman verran opintoja yliopistossa, mutta opinto-oikeus säilyi.

No en tosiaan saanut lisäaikaa ja ainut vaihtoehto oli hakea uudelleen. Eli hain ja pääsin, mutta kaikkiin aineisiin ei tullutkaan enää valmistuttua numeroa, vaan ainoastaan merkintä suoritettu ja opintoviikkomäärä.

Eli eikö sama toimi? Hakee vain uudelleen.

Vierailija
159/226 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopistonopettajan työhön kuuluu tutkintojen räätälöinti. Siitä ei voi luistaa vaikka haluaisi, joten trolli on pitänyt hauskaa 11 sivun edestä.  

Vierailija
160/226 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä menee nyt jollakulla puurot ja vellit sekaisin. Minä olin tuo, joka puhui sosiaalipolitiikasta ja minä en siis ole ap. Ja aiheeni ei ole sosiaalipolitiikka, vaan tuo oli esimerkki, miten se aihe voi rönsyillä. Joillakin aloilla vain ei ole mahdollista tehdä gradua, jonka aihepiiri ei lainkaan sisällä tällaisia sivupolkuja.

Silti vastaus pätee. Aiheeksi sellainen, joka on helppo rajata

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi neljä