IL: Merja päätti rikastua äitiyslomalla, nyt omaisuus on jo 300 000 euroa - neuvoo, miten taviskin voi vaurastua: ”Alkuun pääsee 15 eurolla”
"Sijoittaminen on nyt muotia, ja sitä markkinoidaan myös taviksille. Mutta onko pieni- tai keskituloisen, opiskelijan, keikkatyöläisen tai eläkeläisen oikeasti realistista rikastua sijoittamalla vaatimattomia rahavirtojaan?
Kyllä on, väittää tässä kuussa ilmestyvän kirjan Sijoittajaksi 7 päivässä (Alma Talent)toinen kirjoittaja Merja Mähkä, joka on itse onnistunut kerryttämään 300 000 euron sijoitusomaisuuden.
Hän on samalla elävä esimerkki siitä, ettei sijoittamiseen tarvita talousalan tutkintoa.Mähkä aloitti oman vaurastumisprojektinsa äitiyslomalla. Säännöllinen säästäminen ja sijoittaminen sekä 60 000 euron alkupääoma, jota oma isä oli kartuttanut hänelle lapsuudesta saakka, kasvattivat salkun nykymittaansa."
"7 vinkkiä pieni- ja keskituloiselle sijoittajalle
1. Lopeta ostelu. Helpointa on luopua siitä, mitä sinulla ei vielä ole, joten omaksu kriittisempi ote siihen, mitä ostat.
2. Älä ratkaise asioita hankkimalla tavaraa – eiväthän ne edes mahdu minnekään.Tarvitsetko kakkutarjotinta kerran vuodessa? Tai jotain työkalua? Lainaa se, älä osta! Jos tiedät tarvitsevasi jotain asiaa vain kerran tai pari, mieti miten sen voisi korvata.
3. Ala pitää kirjaa menoistasi. Se on kiinnostavaa ja palkitsevaa, kun siitä innostuu. Ennen kaikkea se on silmiä avaavaa.Rahaa menee yllättävän paljon kaikkeen pieneen, kuten tuoreyrtteihin, karkkeihin, pullovesiin, miniporkkanoihin ja niin edelleen.
4. Aseta tavoitteita ja säästä ensin. Kun sinulla on tavoite, johon säästät, ostoksista on henkisesti helpompi kieltäytyä.
5. Älä usko, mitä sinulle sanotaan kulutuksesta. Lehdet saattavat väittää, että jokainen nainen tarvitsee 200 euron korkokengät. Ei tarvitse. Tiedosta se, että sinulle luodaan tarpeita.
6. Mieti, mikä sinulle on tärkeää, ja käytä rahaa siihen – harkitusti. Kun itsensä kanssa tekee tiliä siitä, mikä on tärkeää, moni huomaa, että tärkeää ovat perhe, ystävät ja harrastukset. Panosta rahasi fiksusti niihin.Silloin myös lohdutusostelusta on helppo luopua.
7. Tienaa enemmän tai hanki lisätuloja. Älä jumitu ajatukseen, että palkat ovat kiinteitä.Monilla aloilla niistä voi neuvotella. Helpointa palkan nostaminen on yleensä työtehtäviä tai -paikkaa vaihdettaessa. Lisätuloja voi hankkia vaikka Airbnb:n kautta tai myymällä pois hyväkuntoiset esineet, joilla ei ole käyttöä."
https://www.iltalehti.fi/talous/a/943337d1-b9b9-486b-bc6c-05e13968fd53
Kommentit (427)
No huomaa kyllä, että ei tuo rahapulasta ole joutunut kärsimään. Jos isä on sen 60 000 euroa antanut, niin aika tavallista on ostaa myös auto, ensiasunto ja tukea rahallisesti.
Ja nuo vinkit.. Eipä ole tullut ostettua 200e korkkareita, tai muitakaan kenkiä.
Enkä oikein usko, että monella köyhällä on ongelmana turhien asioiden ostelu, vaan raha ei tahdo riittää edes pakollisiin menoihin.
Vierailija kirjoitti:
Niin mihin se 15 euroa riittää jos ei ole pesämunaa 60 000 euroa?
18 vuotiaana viimeistään kun aloitat niin 68 vuotiaaksi asti 15e/kk olet saanut keskiarvotuotolla 178 000e kasaan. Fiksummat tietysti ovat aloittaneet vielä aikaisemmin. Korkoa korolle ilmiö on ihana
Vierailija kirjoitti:
On omistanut osakkeita lapsesta saakka, ilmeisesti iskä ostanu tuon antamansa 60 000 lisäksi.
Paljonkohan 15 euroo kuussa tuottaisi 10 vuodessa? Onko tuolloin rikas vai säästettynä reilu 2000, mikä toki parempi kuin ei mitään?
10v sijoitussykli 15e/kk ei ole järkevä ajattelutapa. Tästä näkee taas suomalaisen typeryyden, oletetaan että 10v aikana 15e kasvaa miljooniin pörssisijoituksissa...
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ollut aina hyvin kriittinen kuluttamiseen. Pihi suorastaan.
Aloitin opiskelujen /oman kodin eteen säästämisen alakouluikäisenä. Kaikki sukulaisten antamat synttärirahat ym meni tililleni. Ja kun rahaa oli kertynyt jonkin verran siirrettiin parempikorkoiselle määräaikaistilille jne.
Koska asuin maatilalla jossa töitä oli ennemmän kuin vanhemmat kerkesivät tekemään tein kaikki loma-ajat töitä (kotitöitä ja navettahommia) ja vanhemmat maksoivat palkkaa. Olin 9v ikäinen kun meille rakennettiin uusi navetta. Ruokin koko kesän meidän lehmät ja kun lähdin syksyllä kouluun kysyi aikuiset minulta ohjeet mitä kullekkin lehmälle kuului antaa ruuaksi. Kun minulla oli riittävästi ikää kysyivät kunnalta minua lomittajaksi. Ja sen jälkeen kuljin lomittamassa pitkin kuntaa loma-ajat.
opiskeluaikana jouduin ehkä joskus ottamaan säästöistä elämiseen. Muuten on aikalailla joka kuukausi jäänyt säästöä normi elämisen kulujen jälkeen. Myös työttömänä ja vanhempainvapaalla.
Onhan se helppo säästää, jos pikkulapsena maksetaan jo palkkaa. Jos vanhemmilla ei ole varaa "palkata" lapsiaan töihin, niin kuinkahan moni työpaikka ottaa 9-vuotiaan hommiin?
Vierailija kirjoitti:
On omistanut osakkeita lapsesta saakka, ilmeisesti iskä ostanu tuon antamansa 60 000 lisäksi.
Paljonkohan 15 euroo kuussa tuottaisi 10 vuodessa? Onko tuolloin rikas vai säästettynä reilu 2000, mikä toki parempi kuin ei mitään?
Sijoittaminen on sillä tavalla koukuttavaa. Että kun on ensin saanut ostettua jotain sillä että muutaman kuukauden laittoi 15€, nälkä kasvaa syödessä. Sitä alkaa miettiä että voisinko ehkä tässä kuussa laittaa vähän enemmän. Loppujen lopuksi alkaa miettiä että onko se Tallinnanreissukaan ihan niin välttämätön, vai laittaisinko ne rahat sijoitustilille... tämä on se mekanismi mikä käynnistyy.
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo se sama Merja, joka aloitti sijoittamisen vanhemmiltaan saamillaan 60 000 eurolla? Taitaa olla.
Ärsyttävää, että rahaa ilmaiseksi saanut ei tajua, ettei kaikilla ole vanhemmilta saatuja rahoja, jotka voi laittaa osakesalkkuun.
Suurella osalla ei taida olla, mutta ei sijoittaminen sitä pois sulje. Köyhän euro on paljon suurempi kuin rikkaan euro. Jos vuositulosi on 22 000€/vuosi, ja rikkaan 88 000/ vuosi, euro on sinulle 4x suurempi raha kuin rikkaalle. Silti jokainen ostamaton mineraalivesi tai tuoreyrtti säästää teille saman summan, olet rikas tai köyhä.
Itselle jo 30 000€ säästetty/sijoitettu omaisuus olisi valtava. Minun ei edes tarvitse haaveilla 300 000€ sijoitussalkusta, olisin väljempäänkin tyytyväinen.
En silti allekirjoita tuota sijoittamisen kannattavuutta juuri nyt. Itse en uskaltaisi sijoittaa kun ei ole vara menettää. Ei mun hermot kestäisi katsoa kun 10 000€ salkun arvo laskee 44%.
Alkuun tarvii vain 15 €, just joo.
Äitiyspäiväraha on sidottu tuloihin jotka oli ennen äitiyslomalle jäämistä, ne tarkastetaan esim. edellisen vuoden verotuksen perusteella. Vaimoni, joka on lääkäri, tulot olivat edelliseltä vuodelta ennen äitiyslomalle jäämistään n. 120.000€ kun oli päivystellytkin melko paljon, niin äitiyspäiväraha oli muistaakseni jotain 6.500-7.000/kk, selvästi pienempi siis kuin 10.000€/kk palkka, mutta toisaalta ihan riittävä ja ideana tässä on juuri se ettei lapsen hankkiminen ja äitiyslomalle jääminen laske elintasoa siitä mitä se on ollut, koska kun on tottunut tiettyyn elintasoon niin sen aleneminen kovin äitiysloman takia ei ole kohtuullista tai oikeudenmukaista. Kyllä äitiyspäivärahallakin voi siis sijoittaa. Lapsellamme on kaikki lapsilisät sijoitettuna, Nordnetissa hänellä tilit ja siellä olen sijoituksia hoidellut. Lisäksi satunnaisia rahalahjoja sukulaisilta lapsi on toki saanut. Vähintään n. 35.000€ on lapsella sitten 18 v. lahjaksi kun saa lainkin mukaan nämä rahat kokonaan omaan hallintaansa nythän minulla on käyttöoikeus hänen osakesalkkuunsa ja tilehinsä muttei enää kun hän täyttää 18v.
TÄMÄ ON HUIJAUS!
Tällä hetkellä elämme nousukauden huippua ja osakemarkkinat ovat kääntymässä alaspäin, kaikki asiasta tietävät ovat hiljaa, puhutaan kuolleen kissan hyppäyksestä (Björn Wallroos).
Älkää tässä vaiheessa alkako sijoittamaan mitään!!!!!!!!!
Nämä voittajat ovat alkaneet sijoittaa laskukauden kääntyessä nousseen, ei tällaisessa tilanteessa!!!!
Luuleeko talouselämän, että naiset ovat näin tyhmiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo se sama Merja, joka aloitti sijoittamisen vanhemmiltaan saamillaan 60 000 eurolla? Taitaa olla.
Ärsyttävää, että rahaa ilmaiseksi saanut ei tajua, ettei kaikilla ole vanhemmilta saatuja rahoja, jotka voi laittaa osakesalkkuun.
Suurella osalla ei taida olla, mutta ei sijoittaminen sitä pois sulje. Köyhän euro on paljon suurempi kuin rikkaan euro. Jos vuositulosi on 22 000€/vuosi, ja rikkaan 88 000/ vuosi, euro on sinulle 4x suurempi raha kuin rikkaalle. Silti jokainen ostamaton mineraalivesi tai tuoreyrtti säästää teille saman summan, olet rikas tai köyhä.
Itselle jo 30 000€ säästetty/sijoitettu omaisuus olisi valtava. Minun ei edes tarvitse haaveilla 300 000€ sijoitussalkusta, olisin väljempäänkin tyytyväinen.
En silti allekirjoita tuota sijoittamisen kannattavuutta juuri nyt. Itse en uskaltaisi sijoittaa kun ei ole vara menettää. Ei mun hermot kestäisi katsoa kun 10 000€ salkun arvo laskee 44%.
Kyse on siitä että sijoittaa tarpeeksi pitkäksi aikaa, ja toki edes vähän varmoihin kohteisiin. Pitkällä aikajänteellä pörssikurssit kuitenkin aina nousee. Huom. yksittäinen osake ei, mutta pörssi yleisesti. Jotkut suosittelee indexirahastoja, ne seuraa pörssin yleistä kehitystä, joten pitkällä ajalla kaiken järjen mukaan ne voittaisivat aina. Korjatkaa jos olen väärässä.
50v säästöaika (18-68v), 6.5% ka. vuosituotto eri summilla, 0e alkupääoma. Katsokaa ja ihmetelkää sosialistit:
15e/kk = 54000e
20e/kk = 73000e
50e/kk = 183000e
100e/kk = 366 000e
500e/kk = 1 830 000e
Korkoa korolle on uskomaton ja hyödyllinen ilmiö, jonka ymmärtäminen pitäisi sisäistää alakoulun oppimäärään.
Itse sijoitan, mitä pystyn, mutta en myöskään lopeta elämästä nauttimista. En halua kalliita kenkiä, sisustusesineitä ym. mutta minusta on kiva käydä kahviloissa ja ravintoloissa silloin tällöin sekä matkustaa.
Onhan se kivaa, jos on säästöjä sen verran, ettei eläkeiässä tarvitse miettiä joka penniä tai esim. jos työttömyys kohtaa. En kuitenkaan halua myöskään eläkeiässä miettiä, että onpa mulla rahaa, mutta elämä jäi elämättä säästämisen takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse on siitä että sijoittaa tarpeeksi pitkäksi aikaa, ja toki edes vähän varmoihin kohteisiin. Pitkällä aikajänteellä pörssikurssit kuitenkin aina nousee. Huom. yksittäinen osake ei, mutta pörssi yleisesti. Jotkut suosittelee indexirahastoja, ne seuraa pörssin yleistä kehitystä, joten pitkällä ajalla kaiken järjen mukaan ne voittaisivat aina. Korjatkaa jos olen väärässä.
Olet oikeassa, mutta vielä fiksumpaa on etf, joissa kulut ovat pienemmät kuin rahastoissa.
Siis säästän 60 vuotta elääkseni herroiksi 5 vuotta?
Mieluummin minä elän tässä ja nyt ja pistän rahat tuulemaan. Tietekin pieni pesämuna on aina hyvä olla.
Koskaan kun ei voi olla varma koska potkaisee tyhjää.
Älä osta on aika hyvä sääntö, mutta kuinka moni äiti jättää ostamatta lapselle oikean kokoisia vaatteita. Eikä peijakkaalle riitä se yks setti, Suomessa kun on 4 vuoden aikaakin, eli ulkovaatteet, kengät ja kerrostus krt 4 vuodessa. Seuraavana vuotena samat tavarat kokoa isompana. Vaikka kuinka koluaisi ne tavarat kirpparilta tai alennuksilta, niistä tulee iso summa kokonaisuuteen.
On sitkeä harhaluulo että suurin kulu äippälomalla äideillä on ripsilisäkkeet ja kalliit korkkarit. Kulut menee sen lapsen ruokaan ja vaatteisiin. Myös on kiva maksaa sähköä että tupa pysyy lämpimänä ja sitä tupaa yleensä.
Taattua roskalehti tasoa hehkuttaa miten rikastua äippälomalla ja tyyppi saa ison kasan rahaa startiksi.
Miksi yleensäkään pitäisi vaurastua? Luulen, että musta tulis ikävä ja pihi ihminen, jos olisin rikas ja ajatukset alkais pyöriä vaan niiden rahojen ja sijoitusten ympärillä. Ostan siis onnellisena tuoreyrttejä kerran viikossa ja kerran vuodessa ne 200 euron kengät. Ja olen onnellinen <3 Mulla on jo ihan riittävästi kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
TÄMÄ ON HUIJAUS!
Tällä hetkellä elämme nousukauden huippua ja osakemarkkinat ovat kääntymässä alaspäin, kaikki asiasta tietävät ovat hiljaa, puhutaan kuolleen kissan hyppäyksestä (Björn Wallroos).
Älkää tässä vaiheessa alkako sijoittamaan mitään!!!!!!!!!
Nämä voittajat ovat alkaneet sijoittaa laskukauden kääntyessä nousseen, ei tällaisessa tilanteessa!!!!
Luuleeko talouselämän, että naiset ovat näin tyhmiä?
Joo, silloin kuin tämä sijoittelu oli vielä kannattavaa, siitä ei huudeltu.
Nyt kun taantuma on tulossa, tavallisia kansalaisia yllytetään sijoittamaan :D Älkää lähtekö tähän markkinointiin - se on alhaista puuhaa!
Nämä rikkaat sijoittaja-äidit nauravat kuollakseen!
Vierailija kirjoitti:
50v säästöaika (18-68v), 6.5% ka. vuosituotto eri summilla, 0e alkupääoma. Katsokaa ja ihmetelkää sosialistit:
15e/kk = 54000e
20e/kk = 73000e
50e/kk = 183000e
100e/kk = 366 000e
500e/kk = 1 830 000eKorkoa korolle on uskomaton ja hyödyllinen ilmiö, jonka ymmärtäminen pitäisi sisäistää alakoulun oppimäärään.
Minne se 15e pitää laittaa?
Nuo tuottoprosentit on epärealistisia. Sijoittamisessa on aina riskejä ja kuluja. Pahimmillaan tulee vuoden 1929 kaltainen romahdus, josta tavallinen piensijoittaja ei toivu koskaan.
Nyrkkisääntö on, että suurempi tuotto-odotus tarkoittaa suuria riskejä.
Tämä on vaan suurimmalle osalle jotain mikä ei tunnu kuuluvan edes omaan maailmaan. Olisi hyvä kun sijoittamisen perusteet opetettaisiin jo peruskoulussa. Silloin ihmiset ei ehkä kokisi sitä niin vieraaksi itselleen.