Mikä oli lapsuutesi omituinen hyvä haju?
Toisesta ketjusta innostuneena, jossa keskusteltiin lapsuuden pahoista hajuista. Eli omituinen haju/tuoksu, jota muut pitivät pahana. Itselläni oli pakokaasujen hajut, jotka olivat omituisella tavalla hyvänhajuisia :D
Kommentit (592)
Moottoriveneen bensan haju. Uuden vinyylilevyn kansien haju. Abban Voulez-vous lp tuoksui pitkään hyvältä. Siinä on tosi kiiltävät kannet eli kyseessä oli painolakka.
Siskoni tamponit vaatehuoneessa kahvipurkissa. Vuosia. Kerran viikossa oli saunaaa...
Nykyisin niitä retrokahvipurkkeja kerätään kirppiksiltä 😁.
Meillä oli ulkovessa.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä nuorena vielä tiedostamaton "levoton sielu" nosti jo tuolloin päätään, junissa ja juna asemilla oli lähdön tunnelmaa, juna vie pois sieltä missä olen. Rakastan edelleen lähdön fiilistä, reissaamista (tiettyyn rajaan saakka), levoton sielu kaipaa lähdön tunnelmaa, niin sielu kuin keho vaeltaa alati jossain, saamatta rauhaa ja löytämättä sitä tunnetta ja olotilaa jota on aina kaivannut ja etsinyt.
Oot varmaankin mun sielun siskoni, toi olis voinut olla sanasta sanaan mun kirjoittama teksti.
M42
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä pyörävarasto. Ehkä Charles Bukowski tajuaisi, jossain kirjassaan samanlaisia fiiliksiä hällä.
60-vuotias hiippari sniffaa mitä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä nuorena vielä tiedostamaton "levoton sielu" nosti jo tuolloin päätään, junissa ja juna asemilla oli lähdön tunnelmaa, juna vie pois sieltä missä olen. Rakastan edelleen lähdön fiilistä, reissaamista (tiettyyn rajaan saakka), levoton sielu kaipaa lähdön tunnelmaa, niin sielu kuin keho vaeltaa alati jossain, saamatta rauhaa ja löytämättä sitä tunnetta ja olotilaa jota on aina kaivannut ja etsinyt.
Oot varmaankin mun sielun siskoni, toi olis voinut olla sanasta sanaan mun kirjoittama teksti.
M42
Kysyttiin tuoksua hmm
Se tuoksu, mikä tulee, kun lämpimänä päivänä alkaa satamaan ja asfaltti kastuu. Tuosta tuoksusta tulee edelleen lapsuus mieleen.
Kuivunut rapakko, pinta näytti suklaalta ja pistelin sitä suuhun. Söin myös muovipusseja purkan korvikkeena vaikkei ne tuoksunut miltään.
Uusissa kengissä tai luistimissa nahan tuoksu oli ihana. Rakastin myös eläinten tuoksua, jos pääsin käymään jossain navetassa, tallissa, lampolassa tai vaikka sikalassa, niin nuuhkuttelin lampaita, hevosia ja pikkupossuja, kotona toki koiria ja kissoja. En piitannut siitä ilmeisimmästä hajusta, vaan eläinten ominaistuoksusta. Varsinkin ihan pienten porsaiden sylittely on jäänyt lapsuudesta mieleen. Nykyään tulee sama tunne tietyllä tapaa, kun nuuhkii ihan hiljattain vauvan hiuksia.
Mielenkiintoista lukea tätä, kuinka paljon lapset ovat tykänneet kaikista myrkkyhajuista, kuten bensasta jne. Kieltämättä lapsena minustakin bensan haju oli hyvä ja hajukumeja nuuhkittiin koulussa innoissaan.
Itsellä myös tuo pakokaasun haju erityisesti talviaikaan, samoin bensa. Minusta on edelleen ihana käydä tankkaamassa autoa sen tuoksun takia!
Tupakka sen takia, kun isä poltti. Yhdistän sen ja samoin tuon pakokaasun ja bensan turvallisuuden tunteeseen.
Puhelinluettelot, ratapölkyt ja syksyllä maatuvat lehdet tuoksuivat myös hyvältä.
Olisi kiva myös tietää minkä ikäisiä olette, milloin elitte lapsuuttanne. Itse olen 35-v eli ysärin penska olen. Hurjaa miten maailma on muuttunut noinkin lyhyessä ajassa.
Olin 12 vuotiaana tillipellolla kesätöissä vuonna 1972. Maustetilli tuoksuu todella ihanalta, voisin haistella sitä loputtomasti.
Onko tietoa mikä aine olisi kyseessä.olen etsinyt sitä tuoksunlähdettä.
ihanasti vanhalle viinalle "tuoksuva" äiti paskat housuissa
-t, hento-mielikki
Vierailija kirjoitti:
Mulla kanssa navetta. Mutta vielä erikseen helteisenä kesäpäivänä unenomainen tyhjä navetta, kun kaikki eläimet oli pihalla. Tepastelin sinne pienenä paljainjaloin ja kuuntelin kun kärpäset ja paarmat pörisivät ikkunoissa. Jalan alla lattia tuntui viileältä. Ilmassa leijui lehmänlannan tasoittunut tuoksu. Siihen sekoittui väkirehun, maidon, Tummelin ja ulkoa tulevan kesän, varsinkin pihasaunion tuoksu.
Meiltä puuttui tuo väkirehu, mutta kyllä tuli niin elävänä navetan kesäinen tuoksu mieleen. Ja se valo...
Meidän kerrostalon saunan postoilmavettiili oli siintä talon kivijalassa. Pakkasella siitä purkaantui aina paksu höyry joka jäi leijailemaan siihen pihalle. Siihen höyrypilveen kun meni seisomaan niin se tuoksui tosi hyvälle.
Kakstahtibensa, jota laitettiin perämoottoriin haisi hyvälle. Se tarkoitti, että pääsi merille.
Ensimmäisenä tulee aina mieleen hajutussit; erityisesti liila tussi tuoksui hyvälle! :D Isän työn puitteissa kierreltiin asfalttiasemia ja vastalevitetyn asfaltin tuoksu vie aina takaisin lapsuuteen.