Mikä oli lapsuutesi omituinen hyvä haju?
Toisesta ketjusta innostuneena, jossa keskusteltiin lapsuuden pahoista hajuista. Eli omituinen haju/tuoksu, jota muut pitivät pahana. Itselläni oli pakokaasujen hajut, jotka olivat omituisella tavalla hyvänhajuisia :D
Kommentit (592)
Rivitaloyhtiömme välinevaraston tuoksu. Varastossa säilytettiin muun muassa ruohonleikkureita, ja tuoksu oli sekoitus bensan ja ruohon hajua. Ihan puhdasta bensan hajua pidin kyllä aika pistävänä jo lapsena, mutta nimenomaan tuossa sekoituksessa oli jotain erityistä.
Pölyisen ullakon salaperäinen tuoksu.
Kesäyö ja bensan tuoksu. <3
Toinen ihana paha haju tuli hyttyskierukoista.
Vierailija kirjoitti:
70- luvun monisteet, teksti oli sininen tai lila. Sanoivat että spriin haju.
Kyllä niitä haisteltiin.
Tämä. Ekalla luokalla koulussa 70- luvun lopulla monisteet tuoksuivat tuolta, kaipaan sitä tuoksua.
Isän tupakazta kellastuneiden sormien tuoksu, kun silitti poskeani. Nykyisin inhoan tupakan hajua ihosta tai vaatteista, mutta tuon hajun muistan hyvänä ja rakkaana.
Punainen Rymd-mehu. Niin keinotekoinen, mutta tuoksu ja maku tuovat mieleen lapsuuden.
Paha tuoksu lapsuudesta oli minkkitarha.
Vierailija kirjoitti:
Punainen Rymd-mehu. Niin keinotekoinen, mutta tuoksu ja maku tuovat mieleen lapsuuden.
Paha tuoksu lapsuudesta oli minkkitarha.
Rymd oli kyllä kunnon kamaa. Mitähän lie sisältänyt?
Museon tuoksu, tai vanhan kirkon jossa kivilattia ja vanhat puiset penkit.
Siskoni tamponit vaatehuoneessa kahvipurkissa. Vuosia. Kerran viikossa oli saunaaa...
Nykyisin niitä retrokahvipurkkeja kerätään kirppiksiltä 😁.
Meillä oli ulkovessa.
Kouros aftershave silloisen rakkaani iholla. En koskaan unohda.
Tulitikun rikkituoksu sytytettäessä
Vauvan tuoksu
Juhlaan silitetty pöytäliina
Lahden pääkirjaston lasten osasto v. 1994-1995. En muista tarkkaa aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bensan haju. Nyt aikuisena siitä tulee heti huono olo.
---------------------------------------------------------------------------
Bensiini haisi minustakin hyvältä kun olin lapsi. Ennen vanhaan bensa oli "puhdasta" bensaa. Nykyisen bensan koostumus on erilainen: seassa on bensan lisäksi erilaisia lisäaineita. Haisee aika pahalta.
Ennen bensiinin seassa oli lyijyä, nykyään alkoholia. Minusta vanhojen kaasariautojen pakokaasut nykyisin haisee jotenkin erilaiselta kuin 80 - 90 -luvuilla, vaikkakin luulen että vanhemmat autot ei kestä näin suurta alkoholimäärää 95E10 bensassa, joten ehkä ajelevat 98E:llä. Lyijy ja rikki ainakin puuttuu siitäkin.
Lyijytetraetyyliä oli bensiinissä niin vähän, että se tuskin tuoksuun vaikutti. Varmaan bensiinin hiilivetykoistumus on nykyään erilainen, seassa on myös palamista parantavia eettereitä ja mainittua alkoholia.
Vierailija kirjoitti:
Siskoni tamponit vaatehuoneessa kahvipurkissa. Vuosia. Kerran viikossa oli saunaaa...
Meillä oli ulkovessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli ulkovessa.
Peltipahvipurkkeja
Laittakaa kuvia tulenaan niin noppaan tutut
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä7437 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama. Pakokaasu.
Ulkomailla oli aina oikein ihanat pakokaasun tuoksut. Johtuiko se siitä, että siellä on erilaista bensaa, kuin täällä neukkulandiassa ?
Nythän lapsilta riistetään pakokaasu-ja bensatuoksutkin, kun on vain sähköautoja.
Ja minulla taas päinvastoin! 80-luvun alkupuolelta lähtien olen matkaillut "neukkulandiassa".
Inturistin Ikarus-bussit ja niiden löpön haju. Kuuma öljyinen asvaltti tai marraskuun sohjo ja siihen tuo löpön haju.
En tiedä onko Venäjällä jotenkin erikoista polttoöljyä, mutta se haisi/haisee erilaiselle kuin Suomessa.
Siellä ainakin sisämarkkinoiden bensiini oli lähempänä petroolia kuin meikäläistä bensiiniä.
No se, kun pieraisin. Oma tuoksu. Muiden pierut haisivat, minun tuoksui ihanalle. Moni on kehunut.
Kilta merkkinen piipputupakka, ja se 70-luvun 2-tahti bensan pakokaasuko se oli, kevääntulo kun maassa oli pieniä lumilaikkuja, päiväkodissa 70-luvulla muovipöytäliinat.
Vierailija kirjoitti:
No se, kun pieraisin. Oma tuoksu. Muiden pierut haisivat, minun tuoksui ihanalle. Moni on kehunut.
Isäs piereskeli kun sua teki
Tuore pulla on siis omituinen hyvä haju?