Mikä oli lapsuutesi omituinen hyvä haju?
Toisesta ketjusta innostuneena, jossa keskusteltiin lapsuuden pahoista hajuista. Eli omituinen haju/tuoksu, jota muut pitivät pahana. Itselläni oli pakokaasujen hajut, jotka olivat omituisella tavalla hyvänhajuisia :D
Kommentit (592)
Ulkona kuivatun,puhtaan pyykin tuoksu. Rakastan sitä vieläkin.
Olen maalaiskunnasta kotoisin (synt -69) jossa ei oltu junia nähtykään ennen kun ehkä joskus 7v lähikaupungissa. Miellyin ratapölkkyjen kyllästysaineen tuoksuun. Nuorena tätini luona tampereella istuin radan varressa kalliolla katselemassa junia ja muistan yhä sen rayapölkkyjen ihanan hajun. Olen tyttö ja minua viehätti junat muista poiketen jollain ihmeellisellä tavalla, ne tuoksuivat ihanalta (paisi pissanhaju vessassa). Ehkä nuorena vielä tiedostamaton "levoton sielu" nosti jo tuolloin päätään, junissa ja juna asemilla oli lähdön tunnelmaa, juna vie pois sieltä missä olen. Rakastan edelleen lähdön fiilistä, reissaamista (tiettyyn rajaan saakka), levoton sielu kaipaa lähdön tunnelmaa, niin sielu kuin keho vaeltaa alati jossain, saamatta rauhaa ja löytämättä sitä tunnetta ja olotilaa jota on aina kaivannut ja etsinyt.
Vanhan linja-auton dieselin katku. Tiesi pääsevänsä pian koulusta kotiin. Yhdessä 1960-luvun linja-autossa oli kaksi plenfä sivulle aukeavaa ovea. Heti oven edessä oli sellainen lämpöpuhallin joka tuoksui myös hyvälle. Penkit oli aika kamalat mutta jotenkin oli jännittävää mennä sillä kouluun.
Vierailija kirjoitti:
Siskoni tamponit vaatehuoneessa kahvipurkissa. Vuosia. Kerran viikossa oli saunaaa...
Nykyisin niitä retrokahvipurkkeja kerätään kirppiksiltä 😁.
Meillä oli ulkovessa.
niih.... pakokaasun ja ratapölkkyjen tuoksu.
Vierailija kirjoitti:
Siskon tamponit vaatehuoneessa. Oli ulkovessa.
Bensa. Oli ihana päästä haistelemaan sitä, kun auto käytiin tankkaamassa.
Ihana ketju! Lapsuus tulee mieleen. Olen yllättynyt, miten monella on samat kuin itselläni. Pakokaasu, ratapölkyt.. Luulin, että on harvinaista pitää noita tuoksuja hyvinä. Yleensä inhoan tupakan hajua, mutta joskus kesällä, kun se leijailee kaukaa, siitä tulee mieleen isän heinäpellolla tauolla polttama tupakka ja taukojen leppoisa tunnelma. Traktorin ja työkoneiden pakokaasuista tulee hyviä muistoja mieleen.
Uusien koulukirjojen tuoksu oli hyvä. Joissakin kuulakärkikynissä oli hyvä haju.
Ennen muinoin 70-luvulla kahviloissa ja esson baareissa paistettiin omat munkit, ja sen upporasvan ja tuoreiden munkkien ihana tuoksu iski ovella.
Upporasva! Ah, ihanaa ja terveellistä!
Vierailija kirjoitti:
Lahden pääkirjaston lasten osasto v. 1994-1995. En muista tarkkaa aikaa.
Keravan kirjaston lasten osasto v, 1977-1978. Peppi-kirjojen tuoksu.
Vierailija kirjoitti:
Uuden barbin tuoksu. Aaaaaaah.
Formaldehydiä
Ahomansikoiden tuoksu kun niitä oli punaisenaan.
Junaradan tuoksu lämpimänä päivänä. Mäntymetsän ja neulasten tuoksu.
Bensa! Ja ala-asteen liikuntavälinevaraston haju, sen, missä säilöttiin luistimet jne. Se nahan ja varmaankin hien hajun yhdistelmä oli huumaava. Sama pätee ratsastustallin satulahuoneen kanssa. Myös ratsutarvikeliikkeissä koen samanlaista nostalgiaa nahan ja muovin hajun sekoituksesta.