Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä niin kauheaa aktiivimallissa on?

Vierailija
17.01.2019 |

Ymmärrän, että vaihtoehdot aktiivisuuden osoittamiseksi ovat huonot ja suppeat, mutta mitä vikaa on itse ajatuksessa, että työttömyysturvaa leikattaisiin vähän, joku ei osoita minkäänlaista aktiivisuutta työnhaun suhteen? Eikö enneminkin pitäisi kritisoida tarjoilla olevia suppeita vaihtoehtoja aktiivisuuden osoittamiseksi kuin itse mallia?

Kommentit (75)

Vierailija
61/75 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai mikä niin kauheaa? Itse haen joka viikko aktiivisesti työpaikkoja eri työnhakukanavia pitkin ja merkkaan te-sivuilla tarvittavat toimenpiteet tehdyksi ja silti saan leikkurin työttömyyskorvaukseen, koska itse työnhaku ei ole aktiivisuutta, eli vaikka hakisin kymmeniin työpaikkoihin niin saan silti leikkurin työttömyyskorvaukseen. Mulla leikkuri iskee nyt tammikuussa, 16e vähemmän sen leikkurin jälkeen, ei ehkä iso summa, mutta silläkin sais jo hyvin ostettua ruokaa kaupasta.

Vierailija
62/75 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä, melkein yhtähyvä kuin ranskalainen ydinvoimala, tulee pi ru n kalliiksi mutta ei toimi.   Täsmennettynä , ei toimi niin kuin on luvattu.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/75 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai mikä niin kauheaa? Itse haen joka viikko aktiivisesti työpaikkoja eri työnhakukanavia pitkin ja merkkaan te-sivuilla tarvittavat toimenpiteet tehdyksi ja silti saan leikkurin työttömyyskorvaukseen, koska itse työnhaku ei ole aktiivisuutta, eli vaikka hakisin kymmeniin työpaikkoihin niin saan silti leikkurin työttömyyskorvaukseen. Mulla leikkuri iskee nyt tammikuussa, 16e vähemmän sen leikkurin jälkeen, ei ehkä iso summa, mutta silläkin sais jo hyvin ostettua ruokaa kaupasta.

Minä en ymmärrä. Miksi siitä työnhausta pitää raportoida te-toimistolle kun se ei kerran ole aktiivisuutta? 

Muistan työttömänä ollessani olin ahdistuneempi ja stressaantuneempi juuri siitä te-toimiston kontrollista kuin itse työnhausta.

Ja olen ihan varma että monella olisi aikaa ja energiaa panostaa työnhakuun kun saisi keskittyä siihen eikä raportointiin. Jos unohti ennen tiettyä päivää tehdä ilmoituksen tuli selvityspyyntö.

Älytöntä ja todella ristiriitaista.

Vierailija
64/75 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se että se on työttömyysturvan leikkaus, vaikka Sipilä lupasi ettei leikata. Mutta niinhän hän lupasi ettei koulutuksestakaan leikata, vaan kuinka kävi?

Ja se, että aktiivisuus tarkoittaa lähinnä pupukursseja, mutta ei esimerkiksi työnhakua, kieliopintoja tai tietokonetaitojen parantamista.

Eikö tätä juuri vuodenvaihteessa muutettu niin, että nyt esim. kieliopinnot ja tietokonetaitojen parantaminen jollain kurssilla käyvät.

Ehdot voi täyttää myös esim. sillä, että tekee 6 tuntia kuukauden aikana siivous-, puutarhanhoito- tai lumitöitä naapureille kympin tuntipalkalla.

Naapureille jos alkaa töitä tekemään, aika nopsaa napsahtaa päätoimisen yrittäjän status. Sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa onko oikeasti yrittäjä vai ei.

Sitten kun saa sen yrittäjä-statuksen, ei saa enää työttömyyspäivärahoja työntekijäkassoilta. Joutuu maksamaan vielä aikaisemmin makset takaisin.

Mutta ei myöskään kelpaa yrittäjien kassoihin eikä voi ottaa vakuutusta jonka yrittäjä tarvitsee voidakseen saada sosiaaliturvaa.

Siinäpä sitten ihmettelet, että kenen kynnet söisi sitten kun omat on syöty.

Ei siinä voi mitenkään napsahtaa yrittäjän statusta, jos naapuri toimii suoraan työnantajana. Minkään laskutuspalvelun kautta ei pidä tehdä hommia, sillä siinä on tosiaan riski tulla katsotuksi yrittäjäksi.

Kyllä ne voivat yrittäjäksi määritellä vaikka kuinka olisit työntekijä, tehnyt työsopimukset ja työnantaja olisi huolehtinut työnantajavelvoitteet.

Sitä voidaan perustella esim sillä, että työnantaja ei ole yritys vaan yksityinen henkilö. TE-toimisto voi myös tulkita aktiivisuutesi siten, että olet markkinoinut yritystoimintaasi. Se on paha moka.

Itse sain selvityspyynnön kun olin tehnyt töitä kahdelle eri taholle, joista toinen oli yksityinen henkilö ja toinen oli yritys. Työsopimukset olivat kunnossa ja työnantajat huolehtivat omat velvoitteensa.

Enkä todellakaan työskennellyt minkään laskutuspalvelun kautta.

Pääsin vastaamaan mm. tällaisiin kysymyksiin:

Markkinoitko toimintaasi tai hankitko toimeksiannot itse?

Valvooko työnantaja työtäsi vai työskenteletkö itsenäisesti?

Oletko johtavassa asemassa?

Ja niitä kysymyksiä oli paljon.

Sitten vielä lopuksi kysyttiin, että haenko töitä ja voinko ottaa vastaan töitä.

Vastauksen piti mahtua 2000 merkin laatikkoon.

Tämä on aivan mahtavaa.

Töitä pitää hakea, mutta osaamistaan ei saa "markkinoida" eikä työpaikkoja saa hankkia itse. Joo, haen töitä, mutta en uskalla kertoa siitä kenellekään. Pimeässä kotona peiton alla odotan että TE-toimistolle kelpaava työ hiippailee postiluukusta sisään.

Työn pitää olla myös sellaista, että työnantaja valvoo sitä. Itsenäinen työskentely ei kelpaa. Miten tämäkin oikein toimii. Alallani kaikilla on liukuva työaika, eikä luovaa työtä oikein kovasti pysty valvomaan. Sitähän saattaa päässään tehdä jopa yöllä kun herää aamuviideltä stressiin eikä saa työasioita pois päästä.

Aivan. Näiden aktiivimallien puolustajien pitäisi ymmärtää yksinkertainen asia. Oikeasti ei edes HALUTA, että työttömät täyttäisivät sen ja mielivaltaiset karenssit ja nämä yrittäjiksi leimaamiset eivät ole mikään vahinko. HALUTAAN SÄÄSTÄÄ IHMISILLE LAIN MUKAAN KUULUVISSA TUISSA. Se sitten verhotaan kaikenmaailman aktiivimalleihin. SE siinä on väärin.

Vierailija
65/75 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin se 24% leikkaus joka kolmas kuukaisi, ellei onnistu täyttämään velvotteita. Sitten on ne voelvoitteet, jotka täysin mahdoton täyttää vaikka kuinka leikkisi akropaattia ja yrittäisi tehdä kaikkensa. Ei auta, joten itse luovutin viime joulukuussa kokonaan tämän aktiivisuus oelleilyn kanssa.

Käytännössä leikkaus on pysyvä, jos ja kun ei leikatun jakson jälkeen pysty vieläkään osoittamaan "aktiivisuutta".

Jep, ja sitten vasta kissanpäivät tuleekin, jos ja kun aktiivimalli 2 tulee. Siinä jos et täytä uusia määrättyjä "aktiivisuusehtoja" joudut hetken päästä karenssille. Sieltä pois päästäkseen pitäisi täyttää taas nuo ehdot. Käytännössä tarkoittaa monelle ikuista karenssia ja toimeentulotuelle tippumista, joka on suunniteltu sellaiseksi että sieltä et pois pääse, kun kerran joudut. Eli tulossa on Suomeen ihan oikea kunnon orjuutettava köyhälistön ö-luokka. Meinasin sanoa, että noita aktiivimallejahan voidaan varmaan suunnitella vaikka sataan asti, mutta mihin edes kolmosta enää tarvitaan tuollaisen loukun jälkeen?

Kannattaa todellakin rukoilla ettei tipahda työttömäksi, mahdollisuudet menee käytännössä siinä.  Rikollisuus ja surulliset ihmiskohtalot tulevat tuosta nousemaan jyrkästi.

Päättäjät ovat näköjään sitä mieltä, että Suomeen tarvitaan uusi köyhälistö.

Ihmiset kun ovat opiskelleet liikaa eikä perustyöntekijöitä ole riittävästi.

Nyt pitää palauttaa ne lattiatason työntekijät, joita voi helposti heitellä sinne tänne.

Edullinen työntekijäreservi on työnantajien etu. Hallitus nyt pitää huolen siitä, tämä reservi on niin nöyrää, että sitä voi hyppyyttää miten päin tahansa.

Vierailija
66/75 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sitten on syytä osallistua sinne aivojentappokursseille, ja olla kiitollinen edes siitä mahdollisuudesta.

Sulla kun on noinkin jykevä mielipide, mitäs jos alkaisit miettiin mistä kursseja kaikille jotka sinne haluavat? Kuten minä.

Vierailija
67/75 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanktioita tulee jos et ole aktiivinen.

Mutta sanktioita tulee myös jos olet aktiivinen.

Yritä siinä sitten olla niin että kelpaa.

Kaikkihan me tiedetään, että aktiivimallin tarkoitus oli pienentää työttömyysturva-menoja. Siksi säännöt laadittiin sellaisiksi, että suori osa työttömistä ei niitä pysty saavuttamaan vaikka miten yrittäisi.

Eikä sillä rangaistuksella ole mitään tekemistä sen kanssa onko aktiivinen vai ei.

Lähes jokaisen työttömän naapuristosta, sukulaisista tai tuttavista löytyy joku, joka tarvitsee tilapäistä apua esim. koti- tai pihatöissä ja on valmis maksamaan siitä kympin tunnissa sen verran, että aktiivimallin vaatimat kuusi tuntia kuukaudessa tulevat täyteen.

Verokortilla? Hoitaen työnantajavelvoitteet ja niiden ilmoittamiset. Kirjoittaen työ- ja palkkatodistukset.

Rohkenen epäillä...

Jos maksettu palkkasumma on tarpeeksi pieni, ainoa työnantajavelvoite on ilmoitus tulorekisteriin. Esim. ennakonpidätystä kotitalouden ei tarvitse suorittaa, jos vuoden aikana maksettu palkka on alle 1300 euroa.

Vierailija
68/75 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sitten on syytä osallistua sinne aivojentappokursseille, ja olla kiitollinen edes siitä mahdollisuudesta.

Sulla kun on noinkin jykevä mielipide, mitäs jos alkaisit miettiin mistä kursseja kaikille jotka sinne haluavat? Kuten minä.

juuri noin, nämä jotka eivät itse ole aktiivimallin piirissä/uhreja eivät vaivaudu edes ottamaan selvää mikä on todellisuus tässä asiassa.

Mielipiteet ovat vahvoja ja työttömiä väheksyviä mutta pohjaa niille ei löydykään.

Vierailija
69/75 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ymmärrä. Miksi siitä työnhausta pitää raportoida te-toimistolle kun se ei kerran ole aktiivisuutta? 

Muistan työttömänä ollessani olin ahdistuneempi ja stressaantuneempi juuri siitä te-toimiston kontrollista kuin itse työnhausta.

Ja olen ihan varma että monella olisi aikaa ja energiaa panostaa työnhakuun kun saisi keskittyä siihen eikä raportointiin. Jos unohti ennen tiettyä päivää tehdä ilmoituksen tuli selvityspyyntö.

Pitää raportoida siksi kun ne laittaa sinne, että 3kk aikana pitää ilmoittaa, että on hakenut työpaikkoihin, tällä hetkellä ei ole pakko sinne kirjoittaa minne on hakenut, mutta sinne pitää silti kirjata, että on hakenu työpaikkoja, jos et tee tätä niin saat karenssin.

Vierailija
70/75 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää raportoida siksi kun ne laittaa sinne, että 3kk aikana pitää ilmoittaa, että on hakenut työpaikkoihin, tällä hetkellä ei ole pakko sinne kirjoittaa minne on hakenut, mutta sinne pitää silti kirjata, että on hakenu työpaikkoja, jos et tee tätä niin saat karenssin.

Tarkoitin että en ymmärrä miksi noin pitää tehdä ja tekemättä jättämisestä seuraa karenssi mutta silti se ei ole aktiivisuutta jolla välttää aktiivimallin leikkurin, siinä on ristiriita.

Vierailija
71/75 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin se 24% leikkaus joka kolmas kuukaisi, ellei onnistu täyttämään velvotteita. Sitten on ne voelvoitteet, jotka täysin mahdoton täyttää vaikka kuinka leikkisi akropaattia ja yrittäisi tehdä kaikkensa. Ei auta, joten itse luovutin viime joulukuussa kokonaan tämän aktiivisuus oelleilyn kanssa.

Käytännössä leikkaus on pysyvä, jos ja kun ei leikatun jakson jälkeen pysty vieläkään osoittamaan "aktiivisuutta".

Jep, ja sitten vasta kissanpäivät tuleekin, jos ja kun aktiivimalli 2 tulee. Siinä jos et täytä uusia määrättyjä "aktiivisuusehtoja" joudut hetken päästä karenssille. Sieltä pois päästäkseen pitäisi täyttää taas nuo ehdot. Käytännössä tarkoittaa monelle ikuista karenssia ja toimeentulotuelle tippumista, joka on suunniteltu sellaiseksi että sieltä et pois pääse, kun kerran joudut. Eli tulossa on Suomeen ihan oikea kunnon orjuutettava köyhälistön ö-luokka. Meinasin sanoa, että noita aktiivimallejahan voidaan varmaan suunnitella vaikka sataan asti, mutta mihin edes kolmosta enää tarvitaan tuollaisen loukun jälkeen?

Kannattaa todellakin rukoilla ettei tipahda työttömäksi, mahdollisuudet menee käytännössä siinä.  Rikollisuus ja surulliset ihmiskohtalot tulevat tuosta nousemaan jyrkästi.

Päättäjät ovat näköjään sitä mieltä, että Suomeen tarvitaan uusi köyhälistö.

Ihmiset kun ovat opiskelleet liikaa eikä perustyöntekijöitä ole riittävästi.

Nyt pitää palauttaa ne lattiatason työntekijät, joita voi helposti heitellä sinne tänne.

Edullinen työntekijäreservi on työnantajien etu. Hallitus nyt pitää huolen siitä, tämä reservi on niin nöyrää, että sitä voi hyppyyttää miten päin tahansa.

Näillä köyhälistöillähän tuollaan vielä tekemään kovan luokan kauppaa, oikein kunnon bisnes lohkeaa siitä, kun TE-toimistot yksityistetään. Ovat haluttua tavaraa edelleen ohjattavaksi (myytäväksi) itse köyhät eivät tietenkään näe näistä tuotoista senttiäkään.

Vierailija
72/75 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä "se"?

20% ?

Kaikista veronalaisista sosiaalietuuksista menee minimissään 20% veroa.

Tienaa palkkatuloa 8000 vuodessa, veroprosenttisi on 0%

Saa sama 8.000 vuodessa työmarkkinatukea, maksat siitä 20% veroa.

Tuosta työmarkkinatuesta sitten vielä naosastaan jollet saa/pysty täyttämään aktiivimallin ehtoja.

Vierailija
73/75 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se että se on työttömyysturvan leikkaus, vaikka Sipilä lupasi ettei leikata. Mutta niinhän hän lupasi ettei koulutuksestakaan leikata, vaan kuinka kävi?

Ja se, että aktiivisuus tarkoittaa lähinnä pupukursseja, mutta ei esimerkiksi työnhakua, kieliopintoja tai tietokonetaitojen parantamista.

Eikö tätä juuri vuodenvaihteessa muutettu niin, että nyt esim. kieliopinnot ja tietokonetaitojen parantaminen jollain kurssilla käyvät.

Ehdot voi täyttää myös esim. sillä, että tekee 6 tuntia kuukauden aikana siivous-, puutarhanhoito- tai lumitöitä naapureille kympin tuntipalkalla.

Naapureille jos alkaa töitä tekemään, aika nopsaa napsahtaa päätoimisen yrittäjän status. Sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa onko oikeasti yrittäjä vai ei.

Sitten kun saa sen yrittäjä-statuksen, ei saa enää työttömyyspäivärahoja työntekijäkassoilta. Joutuu maksamaan vielä aikaisemmin makset takaisin.

Mutta ei myöskään kelpaa yrittäjien kassoihin eikä voi ottaa vakuutusta jonka yrittäjä tarvitsee voidakseen saada sosiaaliturvaa.

Siinäpä sitten ihmettelet, että kenen kynnet söisi sitten kun omat on syöty.

Ei siinä voi mitenkään napsahtaa yrittäjän statusta, jos naapuri toimii suoraan työnantajana. Minkään laskutuspalvelun kautta ei pidä tehdä hommia, sillä siinä on tosiaan riski tulla katsotuksi yrittäjäksi.

Kyllä ne voivat yrittäjäksi määritellä vaikka kuinka olisit työntekijä, tehnyt työsopimukset ja työnantaja olisi huolehtinut työnantajavelvoitteet.

Sitä voidaan perustella esim sillä, että työnantaja ei ole yritys vaan yksityinen henkilö. TE-toimisto voi myös tulkita aktiivisuutesi siten, että olet markkinoinut yritystoimintaasi. Se on paha moka.

Itse sain selvityspyynnön kun olin tehnyt töitä kahdelle eri taholle, joista toinen oli yksityinen henkilö ja toinen oli yritys. Työsopimukset olivat kunnossa ja työnantajat huolehtivat omat velvoitteensa.

Enkä todellakaan työskennellyt minkään laskutuspalvelun kautta.

Pääsin vastaamaan mm. tällaisiin kysymyksiin:

Markkinoitko toimintaasi tai hankitko toimeksiannot itse?

Valvooko työnantaja työtäsi vai työskenteletkö itsenäisesti?

Oletko johtavassa asemassa?

Ja niitä kysymyksiä oli paljon.

Sitten vielä lopuksi kysyttiin, että haenko töitä ja voinko ottaa vastaan töitä.

Vastauksen piti mahtua 2000 merkin laatikkoon.

Tämä on aivan mahtavaa.

Töitä pitää hakea, mutta osaamistaan ei saa "markkinoida" eikä työpaikkoja saa hankkia itse. Joo, haen töitä, mutta en uskalla kertoa siitä kenellekään. Pimeässä kotona peiton alla odotan että TE-toimistolle kelpaava työ hiippailee postiluukusta sisään.

Työn pitää olla myös sellaista, että työnantaja valvoo sitä. Itsenäinen työskentely ei kelpaa. Miten tämäkin oikein toimii. Alallani kaikilla on liukuva työaika, eikä luovaa työtä oikein kovasti pysty valvomaan. Sitähän saattaa päässään tehdä jopa yöllä kun herää aamuviideltä stressiin eikä saa työasioita pois päästä.

Minulle sellaisessa puhelimitse suoritetussa kontrollikäynnissä te-toimiston asiantuntija ehdotti että laittaisin naapureiden postilaatikkoihin ilmoituksia että olen käytettävissä esim. lastenhoitoon. Alkoi puhelun aikana empiä onko se sittenkään sallittua ilman sanktioita.

Sepä olisikin ollut mainiota että olisin totellut te-n neuvoa ja saanut karenssin.

Yksi kysymys oli, että voinko itse päättää työaikani, vai määrääkö työnantaja työajan ja työpaikan.

Niin. Vapaa liukuma meillä on käytössä ja etätyömahdollisuus.

Mutta ainoa oikea vastaus on, että työnantaja määrää työajan ja työtehtävät. Ja valvoo työskentelyä.

Kuinka moni tekee nykyään sellaista työtä, jota työnantaja valvoo?

Bussikuskikin saa ajaa bussia oman arvion perusteella. Ei ole työnantaja vieressä valvomassa.

Ei tarvitse kysyä jokaisissa liikennevaloissa, että saako nyt mennä vai odotanko vielä nuo jalankulkijat.

TE-virkailijat voivat tehdä kenestä tahansa yrittäjän. Perusteita kyllä löytyy kun aletaan keksimään.

Vierailija
74/75 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanktioita tulee jos et ole aktiivinen.

Mutta sanktioita tulee myös jos olet aktiivinen.

Yritä siinä sitten olla niin että kelpaa.

Kaikkihan me tiedetään, että aktiivimallin tarkoitus oli pienentää työttömyysturva-menoja. Siksi säännöt laadittiin sellaisiksi, että suori osa työttömistä ei niitä pysty saavuttamaan vaikka miten yrittäisi.

Eikä sillä rangaistuksella ole mitään tekemistä sen kanssa onko aktiivinen vai ei.

Lähes jokaisen työttömän naapuristosta, sukulaisista tai tuttavista löytyy joku, joka tarvitsee tilapäistä apua esim. koti- tai pihatöissä ja on valmis maksamaan siitä kympin tunnissa sen verran, että aktiivimallin vaatimat kuusi tuntia kuukaudessa tulevat täyteen.

Niin just. Tiiätkö kun kaikki eivät ole fyysisesti kykeneviä hoitamaan edes niitä omia pihatöitään? Mä en pysty edes haravoimaan/ imuroimaan kunnolla, on niin kivuliasta että välttelemään viimeiseen asti. Kaikki hanttihommat kuten siivous on poissuljettu. Ihan jo lääkärinkin mukaan. Kuuluisin kuntoutustuelle tai työkyvyttömyyseläkkeelle... Käteni on leikattu lukemattomia kertoja eikä toimi edelleenkään, on kipeä eikä kestä juuri mitään rasitusta. Eniten aktiivimallissa ottaa päähän juuri se että kaikki niputetaan samaan ryhmään tilanteesta riippumatta.

Vierailija
75/75 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyys on oma vika.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi seitsemän