Mitä niin kauheaa aktiivimallissa on?
Ymmärrän, että vaihtoehdot aktiivisuuden osoittamiseksi ovat huonot ja suppeat, mutta mitä vikaa on itse ajatuksessa, että työttömyysturvaa leikattaisiin vähän, joku ei osoita minkäänlaista aktiivisuutta työnhaun suhteen? Eikö enneminkin pitäisi kritisoida tarjoilla olevia suppeita vaihtoehtoja aktiivisuuden osoittamiseksi kuin itse mallia?
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Jos aktiivimalli toimisi kunnolla, se koskisi vain elämäntapatyöttömiä, esim ideologisesti työtön Ossi. Silloin siinä ei olisikaan mitään vikaa.
No nimenomaan, en ymmärrä kenen etu on että liiton päivärahatkin meni samaan leikkuriin. Ne työttömyysrahat on työntekijä ansainnut maksamalla kuukausittain jäsenmaksunsa liittoon. Myös oikeille pitkäaikaistyöttömille pitäisi järjestää edes jonkun verran paikkoja vaikka kunnan hommiin, piha-alueiden siistimistä, hiekoitusta tms. Koska työkkäri ei kykene lisäämään malliin sopivia palveluja kysynnän mukaisesti.
Ensimmäinen vuosi takana aktiivimallin työttömänä, mitä tapahtui? Hain töitä, en saanut. Atiivimallin vuoksi jouduin kahdesti erilaisille kursseille, ensimmäinen oli tuollainen pupukurssi, toinen selkeästi hyödyllisempi. Kertaalleen rahoja pienennettiin. Mitä hyötyä oli? Tilastot kaunistuivat kahdesti, en ollutkaan enää työtön. Eipä muuta. Kiitos kovasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se että se on työttömyysturvan leikkaus, vaikka Sipilä lupasi ettei leikata. Mutta niinhän hän lupasi ettei koulutuksestakaan leikata, vaan kuinka kävi?
Ja se, että aktiivisuus tarkoittaa lähinnä pupukursseja, mutta ei esimerkiksi työnhakua, kieliopintoja tai tietokonetaitojen parantamista.
Eikö tätä juuri vuodenvaihteessa muutettu niin, että nyt esim. kieliopinnot ja tietokonetaitojen parantaminen jollain kurssilla käyvät.
Ehdot voi täyttää myös esim. sillä, että tekee 6 tuntia kuukauden aikana siivous-, puutarhanhoito- tai lumitöitä naapureille kympin tuntipalkalla.
Eikö sillä naapurilla pidä olla yt-tunnus? Ainakin joskus oli näin...
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on se, että koko työttömyysbyrokratia pitäisi purkaa ja TE-toimisto pitäisi lakkauttaa. Tähän ei ole yksikään puolue uskaltanut lähteä, päinvastoin oppositiokin lupaa vain lisää rahaa tuohon kankkulan kaivoon. Hallituksesta en edes puhu.
Ehdottomasti.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, että vaihtoehdot aktiivisuuden osoittamiseksi ovat huonot ja suppeat, mutta mitä vikaa on itse ajatuksessa, että työttömyysturvaa leikattaisiin vähän, joku ei osoita minkäänlaista aktiivisuutta työnhaun suhteen? Eikö enneminkin pitäisi kritisoida tarjoilla olevia suppeita vaihtoehtoja aktiivisuuden osoittamiseksi kuin itse mallia?
Tämä lause:
"mitä vikaa on itse ajatuksessa, että työttömyysturvaa leikattaisiin vähän, joku ei osoita minkäänlaista aktiivisuutta työnhaun suhteen?"
Ymmärrätkö lainkaan mitä kirjoitat?
Oon vähän hämilläni. Etkö siis ymmärrä mitä aktiivimalli tarkoittaa? Eihän kyse ole suoranaisesti työnhausta.
Kyseessä on valtion nerokkaasti keksitty tapa rokottaa muutenkin jo heikosti toimeentulevia.
Vierailija kirjoitti:
Olisikin sellaisia työnhakuvalmennuksia, joissa oikeasti opetettaisiin jotain. Vaikkapa niitä it-taitoja...
Ei ole, koska ei ne työnhakuvalmentajat osaa sellaisia taitoja opettaa. Ne osaa vain puhua.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin se 24% leikkaus joka kolmas kuukaisi, ellei onnistu täyttämään velvotteita. Sitten on ne voelvoitteet, jotka täysin mahdoton täyttää vaikka kuinka leikkisi akropaattia ja yrittäisi tehdä kaikkensa. Ei auta, joten itse luovutin viime joulukuussa kokonaan tämän aktiivisuus oelleilyn kanssa.
Käytännössä leikkaus on pysyvä, jos ja kun ei leikatun jakson jälkeen pysty vieläkään osoittamaan "aktiivisuutta".
Vierailija kirjoitti:
Ainakin se 24% leikkaus joka kolmas kuukaisi, ellei onnistu täyttämään velvotteita. Sitten on ne voelvoitteet, jotka täysin mahdoton täyttää vaikka kuinka leikkisi akropaattia ja yrittäisi tehdä kaikkensa. Ei auta, joten itse luovutin viime joulukuussa kokonaan tämän aktiivisuus oelleilyn kanssa.
Aktiivisuusmalli koskee kai lähinnä niitä korkeatuloisia, jotka saavat ansiosidonnaista - jos leikkuri koskee myös ansio-osaa. Muussa tapauksessa, mitä väliä muutamalla kympillä? Ei se ole stressaamisen eikä kurssien arvoista!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se että se on työttömyysturvan leikkaus, vaikka Sipilä lupasi ettei leikata. Mutta niinhän hän lupasi ettei koulutuksestakaan leikata, vaan kuinka kävi?
Ja se, että aktiivisuus tarkoittaa lähinnä pupukursseja, mutta ei esimerkiksi työnhakua, kieliopintoja tai tietokonetaitojen parantamista.
Eikö tätä juuri vuodenvaihteessa muutettu niin, että nyt esim. kieliopinnot ja tietokonetaitojen parantaminen jollain kurssilla käyvät.
Ehdot voi täyttää myös esim. sillä, että tekee 6 tuntia kuukauden aikana siivous-, puutarhanhoito- tai lumitöitä naapureille kympin tuntipalkalla.
Eikö sillä naapurilla pidä olla yt-tunnus? Ainakin joskus oli näin...
Koska on muka näin ollut? Olen toiminut tilapäisenä työnantajana 1990-luvulta lähtien, eikä koskaan ole tarvittu y-tunnusta. Ei tarvittu myöskään 1960- ja 1970-luvuilla, kun äitini toimi lastenhoitajien työnantajana - ei siis pimeästi vaan täysin laillisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisikin sellaisia työnhakuvalmennuksia, joissa oikeasti opetettaisiin jotain. Vaikkapa niitä it-taitoja...
Ei ole, koska ei ne työnhakuvalmentajat osaa sellaisia taitoja opettaa. Ne osaa vain puhua.
Ja ottaa palkkioita. Ajatella, tienat tukien leikkaamisella... siinä vasta maksimaalista hyötyä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä kehuis puhumisistakaan, viisi viiskymppistä naista tullut kurssien aikana nyt nähtyä :D, Kouluttajia siis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aktiivisuusmalli koskee kai lähinnä niitä korkeatuloisia, jotka saavat ansiosidonnaista - jos leikkuri koskee myös ansio-osaa. Muussa tapauksessa, mitä väliä muutamalla kympillä? Ei se ole stressaamisen eikä kurssien arvoista!
Aktiivimalli koskee ihan kaikkia jotka ovat kirjoilla työttömänä työnhakijana. Ja jos oot sitä mieltä että muutamalla kympillä ei ole väliä, taidat olla vähän väärässä ketjussa. Monelle työttömälle kymmenen euroa, tai jopa pienempikin rahasumma on se raha millä syödään viikko.
Vierailija kirjoitti:
Miksei aktiivimalli mittaa työnhakijan aktiivisuutta itse työnhaussa? Ei riitä, vaikka joka päivä kartoittaisit työmahdollisuuksia, tekisit hakemuksia, viilaisit cv:n kuntoon ja lähettäisit hakemuksia ympäriinsä – vaikka onhan se aktiivista työnhakua. Se sen sijaan osoittaa aktiivisuutta, että menet jonkun työkkärin sopimuksen kanssa tehneen palveluntarjoajan kurssille, vaikka et saisi sieltä mitään eväitä työllistymisen edistämiseksi. Osa työnhakuvalmennuksista on ainakin ollut melkoista ajanhukkaa.
Kyllä kansaa huijataan oikein kunnolla.
Tanskassa on aktiivimalli, mutta siellä ilmeisesti autetaan työttömiä ihan oikeasti - Suomessa on vain "aktiivimalli".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aktiivimalli koskee ihan kaikkia jotka ovat kirjoilla työttömänä työnhakijana. Ja jos oot sitä mieltä että muutamalla kympillä ei ole väliä, taidat olla vähän väärässä ketjussa. Monelle työttömälle kymmenen euroa, tai jopa pienempikin rahasumma on se raha millä syödään viikko.
No sitten on syytä osallistua sinne aivojentappokursseille, ja olla kiitollinen edes siitä mahdollisuudesta.
Siis mallihan on suoraan oppikirjasta, tykkäsitte tai ette. On kolme tapaa saada työnteko kannattavammaksi:
- nostaa palkkoja
- laskea työttömyyskorvausta
- tehdä työttömyys muuten epämiellyttävämmäksi
Palkkoja ei voi nostaa ja valittiin noiden kahden viimeisen kombo. Onhan se kuitenkin totuus, että Suomeen on pesiytynyt närppivien työttömien ja työkykyisten lauma, jotka ulisee tekemättä mitään ja mikään ei tunnu kelpaavan. Ja kyllä, olen ollut itsekin työtön ja olisin täyttänyt aktiivimallin kaikki vaatimukset keveästi. Tottakai. Olinhan työtön ja velvollisuuteni oli hakea töitä jatkuvasti ja sen lisäksi pökäsin itseäni jatkuvasti työkeikoille, kun vaan jostain soitettiin päiväksikin. Eihän se mitään hauskaa lyhyen aikavälin ajattelulla ollut, kun yhdenkin vuoden aikana sain palkka + soviteltu päiväraha suunnilleen saman verran kuin olisin saanut pelkällä loisimisella. Mutta oli pakko uskoa, että se oli ainoa tie parempaan. Ja olihan se. Nykyään vakityössä, täydellä työajalla. Olin perheellinen vielä tuossa vaiheessa ja venyin vaikka mihin suorituksiin saadakseni jalkani oven rakoon johonkin. Esimerkiksi olen luotolla työttömänä ostanut auton yhdessä illassa, jotta pääsin aamulla töihin paikkaan, jossa lähin bussi menee 13 km:n päästä. Netistä vaan ensimmäinen 500 Euron auto, jossa oli leima ja lähti käyntiin. Ajattelin, että onpahan sitten se auto ja tuo keikka kestikin seitsemän viikkoa, joten autoa todellakin tarvin, vaikka ensin tarjottiin vaan kolmea päivää.
Vierailija kirjoitti:
Siis mallihan on suoraan oppikirjasta, tykkäsitte tai ette. On kolme tapaa saada työnteko kannattavammaksi:
- nostaa palkkoja
- laskea työttömyyskorvausta
- tehdä työttömyys muuten epämiellyttävämmäksi
Palkkoja ei voi nostaa ja valittiin noiden kahden viimeisen kombo.
Kansa ei vain tykkää siitä, että motiiveja ei sanota rehellisesti. Tukien leikkaaminen on selvä juttu, rahalle on parempaa käyttöä... Mutta väittää passiivisuudesta johtuvaksi? Siinä ei ole ihan puhtaat jauhot pussissa! Kolmatta vaihtoehtoa ei ääneen myönnetä, koska ei tarvitse. Mutta siitähän on nimenomaan kyse: ennaltaehkäistä pitkäaikaistyöttömyyttä. Nykyisille pitkäaikaistyöttömille ei oikein mitään voi, muuta kuin säästää heidän kohdalla, mutta "aktiivisuuteen vedoten" turha valittaa.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se kuitenkin totuus, että Suomeen on pesiytynyt närppivien työttömien ja työkykyisten lauma, jotka ulisee tekemättä mitään ja mikään ei tunnu kelpaavan.
Siirtolaisuutta on jo odoteltu, se tuli kuin tilauksesta, ja näin ennen vaaleja tilanne on mahtavasti ajoitettu... Kaikki on suunniteltu jo vuosia sitten. Kansa on niin vietävissä. Teatteri ei ole milloinkaan ollut helpompaa?
Vierailija kirjoitti:
Ja kyllä, olen ollut itsekin työtön ja olisin täyttänyt aktiivimallin kaikki vaatimukset keveästi. Tottakai. Olinhan työtön ja velvollisuuteni oli hakea töitä jatkuvasti ja sen lisäksi pökäsin itseäni jatkuvasti työkeikoille, kun vaan jostain soitettiin päiväksikin. Eihän se mitään hauskaa lyhyen aikavälin ajattelulla ollut, kun yhdenkin vuoden aikana sain palkka + soviteltu päiväraha suunnilleen saman verran kuin olisin saanut pelkällä loisimisella. Mutta oli pakko uskoa, että se oli ainoa tie parempaan. Ja olihan se. Nykyään vakityössä, täydellä työajalla. Olin perheellinen vielä tuossa vaiheessa ja venyin vaikka mihin suorituksiin saadakseni jalkani oven rakoon johonkin. Esimerkiksi olen luotolla työttömänä ostanut auton yhdessä illassa, jotta pääsin aamulla töihin paikkaan, jossa lähin bussi menee 13 km:n päästä. Netistä vaan ensimmäinen 500 Euron auto, jossa oli leima ja lähti käyntiin. Ajattelin, että onpahan sitten se auto ja tuo keikka kestikin seitsemän viikkoa, joten autoa todellakin tarvin, vaikka ensin tarjottiin vaan kolmea päivää.
Älä sekoita ADHD:si aktiivimalliin. Kyse on mentaliteetista, ei siitä, satuitko säilyttämään tulosi.
Vierailija kirjoitti:
Se on aktiivimalli.
Ja se muuten leikkaa MYÖS työmarkkinatukea. Mikäs se on saada noin 600egee kuussa josta rokotetaan väh. 20% kuten sosiaalietuuksista rokotetaan ja siitä vielä napataan lisää vähintään 3 kuukauden ajan jollet ole pystynyt aktiivimallia täyttään
Sanktioita tulee jos et ole aktiivinen.
Mutta sanktioita tulee myös jos olet aktiivinen.
Yritä siinä sitten olla niin että kelpaa.
Kaikkihan me tiedetään, että aktiivimallin tarkoitus oli pienentää työttömyysturva-menoja. Siksi säännöt laadittiin sellaisiksi, että suori osa työttömistä ei niitä pysty saavuttamaan vaikka miten yrittäisi.
Eikä sillä rangaistuksella ole mitään tekemistä sen kanssa onko aktiivinen vai ei.