Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä niin kauheaa aktiivimallissa on?

Vierailija
17.01.2019 |

Ymmärrän, että vaihtoehdot aktiivisuuden osoittamiseksi ovat huonot ja suppeat, mutta mitä vikaa on itse ajatuksessa, että työttömyysturvaa leikattaisiin vähän, joku ei osoita minkäänlaista aktiivisuutta työnhaun suhteen? Eikö enneminkin pitäisi kritisoida tarjoilla olevia suppeita vaihtoehtoja aktiivisuuden osoittamiseksi kuin itse mallia?

Kommentit (75)

Vierailija
1/75 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että vaikka hakisit sataa paikkaa niin jos et saa niitä niin olet itse syypää ja tukesi tippuu.

Vierailija
2/75 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko malli on lähtökohtaisesti pielessä, kun muutaman julkisuuteen esiin tuleen, suuresti liioitellun ja osin jopa keksityn elämäntapatyöttömän ansioista kaikki työttömät leimataan huonommaksi, laiskaksi kansanosaksi. Mitä taas sen aktiivimallin täyttämismahdollisuuksiin tulee, vieläkään eivät edes aktiivisuutta tarkkailevat laitokset tiedä mikä täyttää sen aktiivisuuden kriteerit. Ja kysynpä vaan, missä on ne työpaikat minne voi vaan mennä palkkatyötä tekemään muutaman päivän ajaksi kolmen kuukauden jaksolla? Missä on ne koulutukset minkä kautta työllistyy oikeasti? Millainen on niin varma yritysidea että onnistuminen on 100% varmaa eikä pudota työtöntä ikuiseen velkavankeuteen kun firma floppaa jo ennen kuin lähtee edes käyntiin?

Aktiivimalli on epäonnistunut tekele niin lähtökohdiltaan kuin toteutukseltaankin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/75 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määrittele nyt ensin, ettei osoita MINKÄÄNLAISTA aktiivisuutta työnhakuun?

Viime vuonna tiputettiin rahaa, kun en ollut päässyt töihin enkä kurssille...  Tai pääsin kyllä kurssille, mutta se alkoi niin, että ko tarkastelujaksolle tuli vain 3 päivää.

Vierailija
4/75 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se että vaikka hakisit sataa paikkaa niin jos et saa niitä niin olet itse syypää ja tukesi tippuu.

Tuossa kritisoit tapoja aktiivisuuden osoittamiselle. Ne ovat nykymallissa suppeat, mikä tekee mallista epäoikeudenmukaisen. Mutta mikä vika itsessään on siinä ajatuksessa, että työnhakijan pitäisi osoittaa aktiivisuutta saadakseen täydet tuet?

Vierailija
5/75 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä se, ettei ansiosidonnaisella lorvijat saakaan maata kahta vuotta rauhassa kotonaan kattoon syleksimässä kuten ay-liike on heille luvannut. Jos se koskisi pelkästään toimeentulotukea saavia "pitkäaikaistyöttömiä" niin ay-liikettä eli demareita ei kiinnostaisi pätkääkään mokoma malli, olisivat vaan kateellisia etteivät itse sitä keksineet. 

Vierailija
6/75 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5 koska vaivaudun vastaamaan, mutta: se rankaisee eikä takaa jokaiselle työttömälle mahdollisuutta osoittaa aktiivisuutta hyvällä tavalla. Eikä auta ketään työllistymään, leikkaa vain menoista täysin perusteetta.

Vierailija
7/75 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos aktiivimalli toimisi kunnolla, se koskisi vain elämäntapatyöttömiä, esim ideologisesti työtön Ossi. Silloin siinä ei olisikaan mitään vikaa.

Vierailija
8/75 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän lienee.

Itse en kuulu aktiivimallin piiriin sairauden takia (saan siis etuutta sairauden perusteella).

Sain sitten sanktioita kun olin väärällä tavalla aktiivinen.

TE-toimisto määritteli minut omien säädöstensä ja työttömyysturvalain vastaisesti yrittäjäksi. Sehän leikkasi koko työttömyysturvan pois.

Nyt sitten katsotaan millä tappelun määrällä saa päätöksen oikaistua. Ei ehkä millään, sillä ne virkailijat saavat tehdä mielivaltaisia päätöksiä ihan rauhassa ja ilman mitään sanktioita.

Vierailija
9/75 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa kritisoit tapoja aktiivisuuden osoittamiselle. Ne ovat nykymallissa suppeat, mikä tekee mallista epäoikeudenmukaisen. Mutta mikä vika itsessään on siinä ajatuksessa, että työnhakijan pitäisi osoittaa aktiivisuutta saadakseen täydet tuet?

Katsos kun sitä aktiivisuutta yleensä kutsutaan työksi tai opiskeluksi..

Aktiivimalli edistää palkattomien työntekijöiden lisäämistä.

Miksi ihmeessä työnantaja palkkaisi jonkun töihin kun kerta ilmaiseksikin saa?

Vierailija
10/75 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No joo, jos on työnhakija niin pitäähän sitä työtä hakea. Hakemuksesta aina kopio viestinä te-palveluille? Siinähän sitä taas työllistettäisiin joku joka klikkailisi kaikkien työnhakijoiden tietoihin että ne on hakeneet niin ja niin monta paikkaa.

Vierailija
11/75 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on se, että koko työttömyysbyrokratia pitäisi purkaa ja TE-toimisto pitäisi lakkauttaa. Tähän ei ole yksikään puolue uskaltanut lähteä, päinvastoin oppositiokin lupaa vain lisää rahaa tuohon kankkulan kaivoon. Hallituksesta en edes puhu.

Vierailija
12/75 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luitko sinä tuota aloitusta? 

Vierailija
13/75 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että se on työttömyysturvan leikkaus, vaikka Sipilä lupasi ettei leikata. Mutta niinhän hän lupasi ettei koulutuksestakaan leikata, vaan kuinka kävi?

Ja se, että aktiivisuus tarkoittaa lähinnä pupukursseja, mutta ei esimerkiksi työnhakua, kieliopintoja tai tietokonetaitojen parantamista.

Vierailija
14/75 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, että vaihtoehdot aktiivisuuden osoittamiseksi ovat huonot ja suppeat, mutta mitä vikaa on itse ajatuksessa, että työttömyysturvaa leikattaisiin vähän, joku ei osoita minkäänlaista aktiivisuutta työnhaun suhteen? Eikö enneminkin pitäisi kritisoida tarjoilla olevia suppeita vaihtoehtoja aktiivisuuden osoittamiseksi kuin itse mallia?

Tällainen malli työkkärillä oli jo, niillä on valta osoittaa työpaikka johon pitää hakea karenssin uhalla

Vierailija
15/75 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin se 24% leikkaus joka kolmas kuukaisi, ellei onnistu täyttämään velvotteita. Sitten on ne voelvoitteet, jotka täysin mahdoton täyttää vaikka kuinka leikkisi akropaattia ja yrittäisi tehdä kaikkensa. Ei auta, joten itse luovutin viime joulukuussa kokonaan tämän aktiivisuus oelleilyn kanssa.

Vierailija
16/75 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No joo, jos on työnhakija niin pitäähän sitä työtä hakea. Hakemuksesta aina kopio viestinä te-palveluille? Siinähän sitä taas työllistettäisiin joku joka klikkailisi kaikkien työnhakijoiden tietoihin että ne on hakeneet niin ja niin monta paikkaa.

Ei se auta mitään. Työpaikkojen haku ei nykymallissa ole aktiivisuutta.

Vierailija
17/75 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei aktiivimalli mittaa työnhakijan aktiivisuutta itse työnhaussa? Ei riitä, vaikka joka päivä kartoittaisit työmahdollisuuksia, tekisit hakemuksia, viilaisit cv:n kuntoon ja lähettäisit hakemuksia ympäriinsä – vaikka onhan se aktiivista työnhakua. Se sen sijaan osoittaa aktiivisuutta, että menet jonkun työkkärin sopimuksen kanssa tehneen palveluntarjoajan kurssille, vaikka et saisi sieltä mitään eväitä työllistymisen edistämiseksi. Osa työnhakuvalmennuksista on ainakin ollut melkoista ajanhukkaa.

Vierailija
18/75 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt ja aiemminkin ollut johtotehtävissä, eli päättämässä palkkaamisista.

Olen oikeasti miettinyt, että mihin ihme hommaan pystyisi muka jonkun ottamaan 18 tunniksi.. ei sellaisia hommia vaan ole ollut. Koko homma myös työllistävän näkökulmasta on ihan persiistä.

Vierailija
19/75 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se että se on työttömyysturvan leikkaus, vaikka Sipilä lupasi ettei leikata. Mutta niinhän hän lupasi ettei koulutuksestakaan leikata, vaan kuinka kävi?

Ja se, että aktiivisuus tarkoittaa lähinnä pupukursseja, mutta ei esimerkiksi työnhakua, kieliopintoja tai tietokonetaitojen parantamista.

Eikö tätä juuri vuodenvaihteessa muutettu niin, että nyt esim. kieliopinnot ja tietokonetaitojen parantaminen jollain kurssilla käyvät.

Ehdot voi täyttää myös esim. sillä, että tekee 6 tuntia kuukauden aikana siivous-, puutarhanhoito- tai lumitöitä naapureille kympin tuntipalkalla.

Vierailija
20/75 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä kitistessänne on hyvä muistaa että liki kaikki työkkärin byrokratia, kontrolli ja karenssit on demarien aikaansaannosta eikä aktiivimalliin kuulu kuin yksi pieni lisäosa siihen samaan koneistoon. Työtöntä on kontrolloitu, lokeroitu tiukkaan lokeroonsa ja vaadittu tekemään selvityksiä mitä ihmeellisemmistä asioista karenssin uhalla ja maksut keskeyttäen jo vuosikymmeniä ja se ei tule loppumaan ensi vaalikaudellakaan demariministerin johdossa koska demarit tuon järjestelmän on luoneet. 

Demarit suorastaan rakastaa byrokratiaa ja tavisten kontrollointia. Demarin mielestä on kiva ettei työtön saa opiskella ilman lupaa, edes sitä yhtä opintoviikkoa joka johtaa selvityspyyntöön (vasta tämä hallitus löysensi hieman tätä rajaa). Kaikki työttömän oma-aloitteisuus tuppaa johtamaan selvityspyyntöön ja maksujen katkaisuun joten demarien käsissä työtön opetetaan passiiviseksi. Sitä on tulossa seuraavassa hallituksessa lisää.

En ymmärrä aktiivimalliakaan varsinkaan kun työttömiä ja alityöllistettyjä on se puolisen miljoonaa,  mutta jos kokonaisuuteen vertaa niin se on pelkkä triangeli kun demarien luoma työttömän kyykytysjärjestelmä on täysi sinfoniaorkesteri.