Kommentit iltalehden "vähennä lihansyöntiä" jutussa
Kun iltalehdessä on juttua siitä, että maapallon ja terveyden kannalta lihansyönti pitää vähentää ihan minimiin siis todella vähiin, niin jotkut kommentoivat siellä tyyliin "sitten en halua edes elää"
"Minä en ainakaan halua enkä aijo"
Eikö oikeasti ole elämässä mitään muuta sisältöä kuin ruoka ? Että jos jättää lihan ja alkaa vaikkapa kasvissyöjäksi (ei edes vegaaniksi) niin elämä köyhtyy niin paljon ettei edes halua elää?
Olisiko aika hankkia elämään joku muu sisältö kuin ruoka?
Miten säälittävää.ei voi muuta kuin ihmetellä.
Kommentit (182)
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan maininnut että ongelma ei ole ruokavalio vaan liikakansoitus eli syntyvyys? Voitaisiin syödä kuka mitäkin jos porukkaa ei olisi näin paljon tappelemassa ruoan puolesta ja aiheuttamassa sitä tehotuotantoa.
Tietysti kaikki tietää tuon. Elintaso vähentää lapsilukua, mutta lisää kulutusta, hiilijalanjälkeä. Suomalaisen jälki on keskimäärin 10000 ja intialaisen 2000. Kyllä meidän on pakko tehdä jotain radikaalia. Ihan turha vikistä tai laittaa päätä pensaaseen. Kukaan ei viitsi tehdä mitään. Joku voisi näyttää esimerkkiä.
Maailma tulee muuttumaan täysin toisenlaiseksi. Se on fakta. Öljy loppuu, sille ei ole järkevää korvaajaa. Siksi olisi parempi vähentää sen kulutus minimiin. Riittäisi sitten tärkeimpiin asioihin pidempään. Kehitysmaissa lasketaan joka öljylitra, täällä ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se kasvis syönti ole sen parempi kun soijaa tuodaan maapallon toiselta puolen ja hakataan sademetsiä soian viljelyyn ennenmin suomalaista lihaa ja maitoa
Paitsi että suurin osa Suomeen tuotavasta soijasta menee tuotantoeläinten rehuksi. Kumpihan on ekologisempaa: syöttää lehmälle soijaa ja syödä lehmä vs. syödä vaan suoraan itse se soija?
Suomessa lehmille ei syötetä soijaa, eihän se kuulu lehmän luontaiseen ravintoon.
Myönnän virheeni, voi olla, että nimenomaan lehmille ei juuri käytetäkään. Kuitenkin 85 % Suomeen tuotavasta soijasta menee eläinten rehuksi. Pääasiassa sioille ja kanoille, nyt kun tarkemmin rupesin tutkimaan. Eli lihansyöjät on joka tapauksessa vastuussa huomattavasti suuremmasta osasta soijantuotantoa, kuin kasvissyöjät.
Vapaana kasvanut riista ei syö soijaa
Ei syö joo. Mutta tuotantoeläimet syö. 85 % kaikesta Suomeen tuotavasta soijasta.
Tämä on fakta, eikä se muuksi muutu, vaikka kuinka alapeukuttaisitte.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju saa vihaamaan vegaaneja entistä enemmän. Ihme keuhkoamista ja toisten asioihin puuttumista.
Se voi johtua asiasta ahdistumisesta.
Aivot on hapertuneet iltapäivälehtien juttuihin kommentoivilta pököpäiltä makkaralla ja jauhelihalla, sen tietää lukemattakin mitkä jöröjukat niitä kirjottelee siellä.
Se on jokotai perkele, joka päivä joka aterialla lihaa kaksin käsin, perkele, tai ei ruokaa ollenkaan..
Lihansyöntiä kun ei voi vähentää, se on jokotai, joko pelkkää lihaa tai vegaaniksi, se on tollojen ajatuksen juoksu. Kyllä normijärkiseltä lihankuluttajalta vähentäminen onnittuu aivan vaivatta, on sitä muutakin ruokaa kuin liha, ovatkohan koskaan kalastakaan kuulleet mitäöän. Itse syön enimmäkseen kala- ja kasvisruokia, ihan tavallista kotiruokaa, ei ole missään soijaa eikä tofua näkynyt.
Mutta ei kai se jöröjukkien "kaaliin" uppoa, että pelkkä lihan vähentäminenkin on askel oikeaan suuntaan, ettei ihan joka aterialla ainakaan.
(Kaali-sana voi kyllä loukata jöröjukkien herkkiä tunteita, joten oiskohan aladoobi heille mieluisampi väännös).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju saa vihaamaan vegaaneja entistä enemmän. Ihme keuhkoamista ja toisten asioihin puuttumista.
En ole vegaani. Enkä edes keuhkoa, ihan asiallisia viestejä oon laittanu. Valitettavasti se, mitä ihmiset syö, ei enää vaan ole pelkästään oma asia. Tässä maapallon tilassa se alkaa olla ihan kaikkien asia. Jos tää nyt saa sut minua vihaamaan, niin enpä sille voi mitään. En silti aio olla hiljaa. Mitään muutosta ei tapahdu, jos kaikki on vaan hiljaa.
Se muutos vain ei välttämättä mene juuri siihen toivottuun suuntaan. t.eri
Vierailija kirjoitti:
Ei se kasvis syönti ole sen parempi kun soijaa tuodaan maapallon toiselta puolen ja hakataan sademetsiä soian viljelyyn ennenmin suomalaista lihaa ja maitoa
Ja joskus kuulee että aivot kehittyvät lihaa syömällä...r*känauruhymiö
Suomeen tuodusta soijasta 80% menee karjalle rehuksi.
Kohtuus kaikessa. Olen vähentänyt reippaasti lihan syöntiä, käytän mifua ja murua usein lihan sijasta. Mutta kun menen ravintolaan, niin haluan nauttia kunnollisen illallisen ja minulle se tarkoittaa oikein mehevää medium-pihviä. Ei mikään lihaa korvaava voita maussa kunnon steikkiä. Nämä kun nimenomaan ovat makuasioita. En myöskään ikinä voisi syödä vegaanista juustoa, koska sen maku on..tai no, eihän se maistu miltään.
En ymmärrä miksi pitäisi vaihtaa täysin kasviruokavalioon tai vegaaniksi. Jos suurin osa ruokavaliosta koostuu muusta kuin lihasta niin miksi silti pitää hyökätä meidänkin kimppuun vain siksi, että tykkäämme syödä välillä myös lihaa? En pidä yhtään siitä, että monet nimenomaan vegaanit syyllistävät, vaikka olisi pyrkinyt jättämään lihan syönnin minimiin, mutta ei halua siirtyä täysin kasvisruokavalioon tai etenkään vegaaniksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole vegaani. Enkä edes keuhkoa, ihan asiallisia viestejä oon laittanu. Valitettavasti se, mitä ihmiset syö, ei enää vaan ole pelkästään oma asia. Tässä maapallon tilassa se alkaa olla ihan kaikkien asia. Jos tää nyt saa sut minua vihaamaan, niin enpä sille voi mitään. En silti aio olla hiljaa. Mitään muutosta ei tapahdu, jos kaikki on vaan hiljaa.
Se muutos vain ei välttämättä mene juuri siihen toivottuun suuntaan. t.eri
Sille taas minä en oikein voi mitään. Ainoa mitä voin tehdä, on puhua aiheesta asiallisesti. Reaktio riippuu vastaanottajasta.
Vierailija kirjoitti:
Kohtuus kaikessa. Olen vähentänyt reippaasti lihan syöntiä, käytän mifua ja murua usein lihan sijasta. Mutta kun menen ravintolaan, niin haluan nauttia kunnollisen illallisen ja minulle se tarkoittaa oikein mehevää medium-pihviä. Ei mikään lihaa korvaava voita maussa kunnon steikkiä. Nämä kun nimenomaan ovat makuasioita. En myöskään ikinä voisi syödä vegaanista juustoa, koska sen maku on..tai no, eihän se maistu miltään.
En ymmärrä miksi pitäisi vaihtaa täysin kasviruokavalioon tai vegaaniksi. Jos suurin osa ruokavaliosta koostuu muusta kuin lihasta niin miksi silti pitää hyökätä meidänkin kimppuun vain siksi, että tykkäämme syödä välillä myös lihaa? En pidä yhtään siitä, että monet nimenomaan vegaanit syyllistävät, vaikka olisi pyrkinyt jättämään lihan syönnin minimiin, mutta ei halua siirtyä täysin kasvisruokavalioon tai etenkään vegaaniksi.
Eiks jsut tässäki ketjussa ole nimenomaan puhuttu lihan VÄHENTÄMISESTÄ. Ei kukaan oo hyökänny vähentäjien kimppuun. Älä syyllisty turhaan, kun sinua ei kukaan syyllistä! Oon itekin sekasyöjä, joka syö lihaa vain harvoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli vegaanit syö sen loput 20%?
Vierailija kirjoitti:
En ole vegaani vaan ihan sekasyöjä, silti pidän väh kerran viikossa kasvisruokapäivän, olen lisännyt paljon kasvista ruokavalioon ja vältän naudan ja porsaanlihaa.
Miksi pitää olla niin ääripää? Eikö voi edes yrittää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi että suurin osa Suomeen tuotavasta soijasta menee tuotantoeläinten rehuksi. Kumpihan on ekologisempaa: syöttää lehmälle soijaa ja syödä lehmä vs. syödä vaan suoraan itse se soija?
Suomessa lehmille ei syötetä soijaa, eihän se kuulu lehmän luontaiseen ravintoon.
Suomeen tuodusta soijasta 95% menee rehuksi, eniten broilerille, sitten sioille ja viljellylle kalalle ja muutama prosentti naudallekin.
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/maatalous/suomessa-el%C3%A4imille-a…
Lainaus: Kotimaisen lihan alhaisesta piilosoijan määrästä huolimatta pienin soijajälki on edelleen kasvisruokavaliota noudattavalla. "Elintarvikemäärät ovat yllättävän pieniä", Heikkilä muistuttaa. "Eläintuotteet kuluttavat enemmän peltoalaa per lopputuote, se on yleisesti tunnustettu tosiasia."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myönnän virheeni, voi olla, että nimenomaan lehmille ei juuri käytetäkään. Kuitenkin 85 % Suomeen tuotavasta soijasta menee eläinten rehuksi. Pääasiassa sioille ja kanoille, nyt kun tarkemmin rupesin tutkimaan. Eli lihansyöjät on joka tapauksessa vastuussa huomattavasti suuremmasta osasta soijantuotantoa, kuin kasvissyöjät.
Vapaana kasvanut riista ei syö soijaa
Ei syö joo. Mutta tuotantoeläimet syö. 85 % kaikesta Suomeen tuotavasta soijasta.
Soijaa menee eniten kanoille, kaloille ja possuille. Mutta myös vasikoille.
Se on aika yleistyivät meidän tuotantoeläimillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
LOPETA TUO JEESUSTELU JA ALA SYÖDÄ!
Vierailija kirjoitti:
KOSKA VEGANISMI TUHOAA AIVOT!
Kasvissyöjät korvaavat lihan proteiinit soijalla,mutta eivät välitä siitä, että yli 90 prosenttia soijasta on geenimanipuloitua.Ottakaa huomioon myös se,että peltojen kasvuun tarvitaan lantaa jota karja tuottaa,ilman lantaa peltoa tarvitaan moninkertainen määrä.Lantaa ei voi kauan korvata keinolannoitteilla, maailman fosforivarat hiipuvat, ja fosforivarannot loppuvat nykymenolla.
Minun mielestäni on viisaanpaa syödä Suomessa tuotettua lihaa tai riistaa, kuin kaukaa tuotuja kasviksia, koska kyllähän sekin saastuttaa, kun tuodaan ruokaa jostakin kaukaa. Miksei kukaan ota sitä koskaan huomioon? Mutta tää on vaan mun mielipide.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli vegaanit syö sen loput 20%?
Aika iso määrä, ottaen huomioon miten vähän vegaaneja on. Mitä siitä tulisi, jos kaikki kääntyisi vegaaneiksi?
Vierailija kirjoitti:
Kasvissyöjät korvaavat lihan proteiinit soijalla,mutta eivät välitä siitä, että yli 90 prosenttia soijasta on geenimanipuloitua.Ottakaa huomioon myös se,että peltojen kasvuun tarvitaan lantaa jota karja tuottaa,ilman lantaa peltoa tarvitaan moninkertainen määrä.Lantaa ei voi kauan korvata keinolannoitteilla, maailman fosforivarat hiipuvat, ja fosforivarannot loppuvat nykymenolla.
Ja se soija tuodaan kaukaa, mikä saastuttaa.
Huom. Mun mielipide.