Kommentit iltalehden "vähennä lihansyöntiä" jutussa
Kun iltalehdessä on juttua siitä, että maapallon ja terveyden kannalta lihansyönti pitää vähentää ihan minimiin siis todella vähiin, niin jotkut kommentoivat siellä tyyliin "sitten en halua edes elää"
"Minä en ainakaan halua enkä aijo"
Eikö oikeasti ole elämässä mitään muuta sisältöä kuin ruoka ? Että jos jättää lihan ja alkaa vaikkapa kasvissyöjäksi (ei edes vegaaniksi) niin elämä köyhtyy niin paljon ettei edes halua elää?
Olisiko aika hankkia elämään joku muu sisältö kuin ruoka?
Miten säälittävää.ei voi muuta kuin ihmetellä.
Kommentit (182)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se kasvis syönti ole sen parempi kun soijaa tuodaan maapallon toiselta puolen ja hakataan sademetsiä soian viljelyyn ennenmin suomalaista lihaa ja maitoa
Ja joskus kuulee että aivot kehittyvät lihaa syömällä...r*känauruhymiö
Suomeen tuodusta soijasta 80% menee karjalle rehuksi.
Eli vegaanit syö sen loput 20%?
Aika iso määrä, ottaen huomioon miten vähän vegaaneja on. Mitä siitä tulisi, jos kaikki kääntyisi vegaaneiksi?
Vaan kun tuo ei pidä paikkaansa. Vegaanit ei yksinään syö sitä loppua n. 20 % soijasta. Soijaa on todella monessa ruuassa ja sitä syö vegaanien lisäksi niin kasvissyöjät kuin sekasyöjätkin. Eikä tässä ketjussa edes ole kukaan vaatinut kaikkia ryhtymään vegaaneiksi vaan yksinkertaisesti toivotaan VÄHENTÄMÄÄN lihan käyttöä.
Kukaan keskituloinen tai keskituloista enemmän tienaava julistaja ei ole kannattanut henkilökohtaisia kiintiöitä. Kiintiöön laskettaisiin työn aiheuttama kuormitus (suurin osa töistä on ilmastolle erittäin haitallisia), syömisen ja muun kuluttamisen aiheuttama kuormitus ja liikkumisen aiheuttama kuormitus.
Sen jälkeen ihmiset voisivat tehdä mitä haluavat kiintiönsä puitteissa.
Kiintiöitä ei ehdoteta, koska varakkaat tahtovat huvinsa jatkossakin. Valistuneelle varakkaalle kelpaa lentovero, koska se on hänelle pieni raha, mutta se ei käy, että hän ihan oikeasti joutuisi tinkimään asioista.
Jokin toimitusjohtaja jo kulutusta kasvattavalla työllään aiheuttaa sellaisen pommin, että vapaa-aikanaan hän ei voi kuin maata maakuopassa.
On kuitenkin hyvä muistaa, että kaikkein suurin ilmastonkuormittaja on tuottava työ. Työn tekeminen on ympäristövihaa.
Vierailija kirjoitti:
Sulta jäi nyt huomaamatta pari avainasiaa tässä:
- Nimettömät kommenttiosiot (kuten Iltalehden tai vaikka AV:n) vetävät puoleensa vähä-älyisiä meuhkaajia.
- Iltalehti on roskalehti, jonka lukijakuntaan kuuluu suurimmaksi osaksi juuri noita edellämainittuja vähä-älyisiä meuhkaajia.
Turha kai se sitten on ihmetellä miksi Iltalehden kommenttikentässä näkyy vähä-älyisten meuhkaajien vähä-älyisiä kommentteja asioista, joita he eivät osaa ajatella objektiivisesti/suuremmassa mittakaavassa.
Vahvasti elämäm koululaisten suosima lehti kommenttien tasosta päätellen, oli aihe mikä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni on viisaanpaa syödä Suomessa tuotettua lihaa tai riistaa, kuin kaukaa tuotuja kasviksia, koska kyllähän sekin saastuttaa, kun tuodaan ruokaa jostakin kaukaa. Miksei kukaan ota sitä koskaan huomioon? Mutta tää on vaan mun mielipide.
Riistaa joo. Mutta se liha ja kassikala kasvatetaan sillä kaukaa tuodulla kasviksella.
Vierailija kirjoitti:
Kasvissyöjät korvaavat lihan proteiinit soijalla,mutta eivät välitä siitä, että yli 90 prosenttia soijasta on geenimanipuloitua.Ottakaa huomioon myös se,että peltojen kasvuun tarvitaan lantaa jota karja tuottaa,ilman lantaa peltoa tarvitaan moninkertainen määrä.Lantaa ei voi kauan korvata keinolannoitteilla, maailman fosforivarat hiipuvat, ja fosforivarannot loppuvat nykymenolla.
Jaaha, esim minä en syö lihaa (sekasyöjä silti olen), en oo koskaan syöny soijaa. Joku kai nimittäs minuakin kasvissyöjäksi kun en lihaa syö.
tunnetko montakin ihmistä jotka soijaa vetää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihansyönti saastuttaa enemmän kuin lentoliikenne. Jokainen voisi siis edes vähentää lihansyöntiään, kerran viikossakin olisi parempi kuin joka päivä, saati vaikka kerran pari kuussa. Terveyskin siinä kiittäisi ja onpa monet kasvisruuat jopa parempia kuin lihaversiot. Vannoutunut makkaran- ja lihansyöjä miehenikin syö lihaa ehkä 10 kertaa tai alle vuodessa, sama itsellä... Ei ole pakko luopua kokonaan, outona pidän ihmisiä joiden on pakko syödä jatkuvasti lihaa, eikö ole mielikuvitusta muuhun, tai edes sen verran kunnioitusta eläimiä ja ilmastoa kohtaan? Riistalihakin sentään eettisempää silloin kun / jos lihaa syö.
Höpö höpö. Molemmat, siis lihakarja ja lentoliikenne on jonninjoutavaa jeesustelua kun laitetaan viivalle intian, venäjän, usan, kiinan ja eteläamerikan fossiiliset "polttoaineet". Taivaalle taitaa mennä kaikkea paskaa sama määrä sekunnissa, kuin koko suomessa vuodessa yhteensä.
Aamen! Ei vaikuta mitään, vaikka koko Suomi kääntyisi rehu pelleiksi ja alkais homostelemaan ja lopettaisi lentämisen!
Aika paljon vaikuttas, Suomessakin suuri (vissiin suurin) ympäristötuhojen aiheuttaja on maatalous, karjatalous siis eritoten.
Kohtuus kaikessa, se riittää.
Lihantuotannon voisi huoletta tässäkin maassa puolittaa vaikka heti, silti jäisi vielä lihaa kaupoista jätelaitoksiin kärrättäväksi. Ihan sairastahan se on että tuotetaan ruokaa, elävien olentojen selkänahan kustannuksella vielä, jätteeksi.
Jokanen lihanvetäjä pystyy kyllä vähentämään sen käyttöä, ei sitä tarvitse joka aterialla syödä.
Ihminen ei ole koskaan syönyt näin paljon lihaa kuin nykyään, sen jotenkin huomaa, taitaa olla määrät jo luonnottomalla tasolla, aivoihin väärä ruokavalio ensimmäisenä vaikuttaa ja sen toimintoihin. Edes lihansyöjät, esim leijona, eivät syö lihaa joka päivä. Ei se ole kovin sulavaa ruokaa edes karnivorille, saati meille sekasyöjä-apinoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohtuus kaikessa. Olen vähentänyt reippaasti lihan syöntiä, käytän mifua ja murua usein lihan sijasta. Mutta kun menen ravintolaan, niin haluan nauttia kunnollisen illallisen ja minulle se tarkoittaa oikein mehevää medium-pihviä. Ei mikään lihaa korvaava voita maussa kunnon steikkiä. Nämä kun nimenomaan ovat makuasioita. En myöskään ikinä voisi syödä vegaanista juustoa, koska sen maku on..tai no, eihän se maistu miltään.
En ymmärrä miksi pitäisi vaihtaa täysin kasviruokavalioon tai vegaaniksi. Jos suurin osa ruokavaliosta koostuu muusta kuin lihasta niin miksi silti pitää hyökätä meidänkin kimppuun vain siksi, että tykkäämme syödä välillä myös lihaa? En pidä yhtään siitä, että monet nimenomaan vegaanit syyllistävät, vaikka olisi pyrkinyt jättämään lihan syönnin minimiin, mutta ei halua siirtyä täysin kasvisruokavalioon tai etenkään vegaaniksi.
KOSKA VEGANISMI TUHOAA AIVOT!
Lihakiihkoilu näyttää vievän pienet kirjaimetkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni on viisaanpaa syödä Suomessa tuotettua lihaa tai riistaa, kuin kaukaa tuotuja kasviksia, koska kyllähän sekin saastuttaa, kun tuodaan ruokaa jostakin kaukaa. Miksei kukaan ota sitä koskaan huomioon? Mutta tää on vaan mun mielipide.
Tää asia on käsitelty ketjussa jo monta kertaa. Ainakin 80 % Suomeen tuotavasta soijasta menee tuotantoeläinten rehuksi. Lihansyöjät on siis vastuussa huomattavasti suuremmasta määrästä kaukaa tuodusta soijasta, kuin kasvissyöjät.
Kumpi on sitä lähiruokaa? Naapurin maatilalla kasvanut lehmä tai sika vai muualta tuotu soija? Pitäähän niiden eläintenkin syödä ja mihin ne kaikki tapetut eläimet laitettaisi, jos niitä ei syötäisiin?
Ja Huom! Sanoinkin että se oli vaan mun mielipide! Sä saat olla eri mieltä jos haluat, mutta jokaisella on oma mielipide eikä sitä voi muuttaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riistaa joo. Mutta se liha ja kassikala kasvatetaan sillä kaukaa tuodulla kasviksella.
No, mielipiteitä on monia. Liha on kuitenkin lähi ruokaa.
Ekologinen ruoka maksaa. Syön lihaa ja syön ihan 100% varmasti ekologisemmin kuin vegaanit. Sosiaalisessa mediassa on se ongelma että siellä asiantuntijana voi esiintyä kuka tahansa. Oikeassa elämässä tämä "asiantuntija" tekee ihan muulla tavalla itse kuin opettaan muille. Kysymys on bisneksestä. Suomalainen ruoka ei ole ekologista missään kohtaa ellei kyseessä ole kesällä avomaalla kasvatetuista kasviksista, hedelmistä ja niillä ruokitusta lihakarjasta. Suomi ei sinällään pärjää ekologisin arvoin. Pitäisikö sen olemassolo kyseenalaistaa ja samalla siellä asuvien suomalaisten? Ihan vaan kuulkaa ottakaa järki päähän ja lopettakaa toisten alasmollaaminen ja näennäisellä ekologisuudella kiristäminen. Noloa touhua.
Eilen radiossa joku neropatti hehkutti Trumpin hampparikinkereitä että olipas fiksua hakea ruoka mäkkäristä, sehän on lähiruokaa parhaimmillaan...;)
Vierailija kirjoitti:
eniten noissa kommenteissa ärsyttää se, miten ihmiset heti kärjistää ja liioittelee. ei tarvitse ruveta kokonaan vegaaniksi kertaheitolla, kukaan ei ole tulossa soijaa kaatamaan kurkusta alas. lihansyönnin vähentämisellä tarkoitetaan nimenomaan vähentämistä, vaikka aluksi pari päivää viikossa ilman lihaa. jos oikeasti pitää joka ikisellä aterialla syödä lihaa, niin on kyllä itse aika vieroittunut siitä millä ihminen elää. ennen liha oli luksusta jota sai muutaman kerran viikossa, mutta nyt jotkut pitää kaikkea lihatonta kaninruokana vaikka varmaan huomaamattaan syö kasvisruokiakin. mutta heti jos jollakin on nimike kasvisruoka niin alkaa itku ettei kasvisruokaa voi syödä.
Jep. Aikuisten ihmisten mielipiteet kuin pikkulapsilla. Iltalehti.
Kasvisruokaan edes vähän makua ja ravintoarvoja sekä menuihin pikaruokaloihin niin meikäläinen on kyllä messissä. Muuten ei onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju saa vihaamaan vegaaneja entistä enemmän. Ihme keuhkoamista ja toisten asioihin puuttumista.
Se voi johtua asiasta ahdistumisesta.
Ja kuten ketjun aikana on jo käynyt selväksi, ettei meidän 5milj kansan tekemisillä oikeasti ole mitään tekemistä globaalin pallon kanssa. Poliitikot ja hurskaat voi vain voivotella ja koittaa olla vielä hurskaampia. Se on ihan sama mitä Suomalaiset tekee, nappikauppaa.
En voi syödä linssejä, papuja, herneitä, avocadoa, sipulia, soijaa, sieniä, maitotuotteita, pähkinöitä, päärynää, omenaa, kaaleja, salaatteja, kurkkua, rypäleitä, juureksia, mangoa, meloneja, paprikaa, mitään viljoja... yms. Olisi suorastaan h3lv3tt1ä elää ilman kananmunia, kanaa, kalaa. Manteleita, retiisejä, siemeniä ja marjoja syön välipalana. Riisi, quinoa ja peruna lisukkeena sopivat, muuten kakin verta.
kuka haluaa elää ikuisesti jos se on elämä ilman nautintoja?
Mielummin 60 vuotiaana vieraassa sängyssä mustasukkaisen aviomiehen luoteihin kuin 100 vuotiaana tupla-vegaanina.
Olen vähentänyt lihansyöntiä. Meillä syödään pääosin kasvisruokaa arkena ja usein viikonloppunakin. Olen opetellut tekemään uusia kasvisruokia ja tekemään omista lempi(liha)ruuistani kasvisversioita, enkä oikeastaan enää kaipaa lihaa tai sen ei ole pakko olla lihaa kun nykyään on niin hyvin kaupassa kaikkea ’lihankorvike’- kasvisvaihtoehtoa. (nyhtökaurat/herneet, quornit ym)
Sitten on jotain, mistä en halua luopua. Kun tekee hamppariruokaa se on BigMac. Välillä syön ravintolassa kunnon hyvän pihvin ja valkosipuliperunat.
Mutta tämä on hyvä minulle ja koko ajan enemmän syödään kasvisruokaa koko perheen ruokana. Yksi teineistä on lopettanut jo lihansyönnin kokonaan.
Tää asia on käsitelty ketjussa jo monta kertaa. Ainakin 80 % Suomeen tuotavasta soijasta menee tuotantoeläinten rehuksi. Lihansyöjät on siis vastuussa huomattavasti suuremmasta määrästä kaukaa tuodusta soijasta, kuin kasvissyöjät.