Päiväkodin ulkoilu
Minulla on pieni 1v päiväkotilainen. Nyt talvipakkasilla olen pannut merkille että lapsi on kylmettynyt, ja sormilla selkeästi pakkasenpuremaa. Olen päiväkodilla töistäni vasta k 17. Tänään kysyin moneltako he menevät ulos iltapäivisin, kuulemma 15.30.
Jotenkin ei kuulosta minun korvaan ihan ok että noin pienet seisoo toista tuntia pakkasessa.
Vai onko tämä nyt minun ongelma kun olen lapseni joutunut hoitoon laittamaan...
Kommentit (436)
Minusta sekään ei ole ihan oikein että välillä meidän lapsen ryhmä ei ole ulkoillut ollenkaan kun kaikilla lapsilla ei ole säänmukaisia varusteita. Kaikki vanhemmat varmasti osaavat katsoa joko säätiedotuksia tai katsoa aamulla ikkunasta ulos että tarvitaanko siellä ehkä kuravaatteita/saappaita/lämpimiä vaatteita tms. Varsinkin syksyllä kun oltiin tutustumassa vasta yhdessä päiväkotiin niin ne olivat juuri näitä pienimpiä(vähän reilu 1v)joilla oli liian vähän vaatetta mukana, puuttui esim hattu ja ulkohousut kokonaan. Siellä kuitenkin toimitaan ryhmänä kun jokaiselle lapsella ei voi olla omaa hoitajaa, pitäisikö muidenkin lasten olla sisällä sen takia että pääset hakemaan oman lapsesi vasta klo 17.00?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai siis sen vuoksi pitäisi olla hoitovapaalla että pitää pelätä että päiväkoti laiminlyö iänmukaisen hoidon?
Kuulostatte naurettavalta.Mä oon kai ihan kauhea äiti, kun nautin siitä, että voin käydä töissä, vaikka mulla onkin pieniä lapsia. Ja kun mulla on tuloja, voin ostaa lapsilleni sen verran paljon vaatteita, että tarkenevat ulkoilla pakkasellakin, niin kotona kuin päiväkodissa. Hoitovapaalla ei yli 100 € haalareita tulisi kahdelle pienelle noin vain ostettua.
Ne samat haalarit löytyy kirppareilta alle puoleen hintaan, hyväkuntoisina. Kierrätys on tämän päivän sana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai siis sen vuoksi pitäisi olla hoitovapaalla että pitää pelätä että päiväkoti laiminlyö iänmukaisen hoidon?
Kuulostatte naurettavalta.Mä oon kai ihan kauhea äiti, kun nautin siitä, että voin käydä töissä, vaikka mulla onkin pieniä lapsia. Ja kun mulla on tuloja, voin ostaa lapsilleni sen verran paljon vaatteita, että tarkenevat ulkoilla pakkasellakin, niin kotona kuin päiväkodissa. Hoitovapaalla ei yli 100 € haalareita tulisi kahdelle pienelle noin vain ostettua.
Ne samat haalarit löytyy kirppareilta alle puoleen hintaan, hyväkuntoisina. Kierrätys on tämän päivän sana.
Vaan jonkun ne on ostettava alunperin, jotta niitä voidaan kierrättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki kotona hoitavat eivät elä köyhyysrajalla, syystä tai toisesta. Isovanhemmat ja kummit osallistuvat myös joidenkin perheiden lastentarvikekuluihin. Hyväpalkkaisella taitaa olla kuitenkin korkeammat tuet kotona ollessakin, eikä vain perusminimiraha, kuten osalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun myyt eteenpäin, saat osan hinnasta takaisin.
Ei yksivuotias kuulu päiväkotiin. Pitäisi olla ihan kaikille ilmeistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan liian pieni on päiväkotiin ja varsinkin noin pitkiin päiviin.
Joo, taidankin tästä jäädä kotihoidontuelle töistä ja kasvattaa lapsen kotona.
Kelle lähetän laskun autolainasta, asuntolainasta yms?
On paljon äitejä, jotka omista mukavuussyistään haluavat nopeasti työelämään. Se on itsekästä lasta kohtaan. Äitien kokemukseen siitä, että kotiin jääminen olisi raastavan tylsää ja jopa noloa, vaikuttanee yleinen asenneilmapiiri. Heillä on useimmiten äitiysrahat melko lihaviakin.
Sitten on äitejä, joiden on parasta mennä töihin, ettei koti mene ulosottoon ja sitä rataa. Vai onko tilanne oikeasti niin paha? Jos on, se on varsin hyvä syy. On myös tilanteita, jolloin äidin ja lasten mielenterveyden takia on paras ratkaisu viedä hoitoon hyvinkin pienenä.
Ja ne loput hoitavat kotona enemmän tai vähemmän pitkään, hyvillä tai huonoilla rahavarannoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep sinne ulos joudutaan lähtemään paleltumaan ennen neljää koska henkilökunta ei riitä muuten. Ja on se joskus työntekijöillekin kurjaa olla pihalla toista tuntia ja odotella varpaat jäässä niitä vanhempia hakemaan itkeviä ja palelevia lapsia kotiin. Jos yli 15 astetta pakkasta saatetaan jäädä sisälle tai ainakin vartilla yritetään pitkittää ulos lähtöä.
Päikyssä töissä ikävä kyllä.
Miksi ihmeessä odotatte vanhempia ulkona jos on kylmä? Miksi ette mene takaisin sisälle? Miksi ette pue lapselle niitä vaatteita, jotka hänelle on varattu, vaan jätätte jonkun kerroksen välistä?
Koska ne lapset haetaan tipoittain siitä pihasta. Ei kaikki hakijat tule 16.59.
Eivät tietenkään. Mutta miksi eivät voi hakea lapsia sisältä?
Vierailija kirjoitti:
Minusta sekään ei ole ihan oikein että välillä meidän lapsen ryhmä ei ole ulkoillut ollenkaan kun kaikilla lapsilla ei ole säänmukaisia varusteita. Kaikki vanhemmat varmasti osaavat katsoa joko säätiedotuksia tai katsoa aamulla ikkunasta ulos että tarvitaanko siellä ehkä kuravaatteita/saappaita/lämpimiä vaatteita tms. Varsinkin syksyllä kun oltiin tutustumassa vasta yhdessä päiväkotiin niin ne olivat juuri näitä pienimpiä(vähän reilu 1v)joilla oli liian vähän vaatetta mukana, puuttui esim hattu ja ulkohousut kokonaan. Siellä kuitenkin toimitaan ryhmänä kun jokaiselle lapsella ei voi olla omaa hoitajaa, pitäisikö muidenkin lasten olla sisällä sen takia että pääset hakemaan oman lapsesi vasta klo 17.00?
Minä kyllä kyseenalaistaisin, onko iltapäiväulkoilu talvella ylipäätään yksivuotiaan etu. Kerran päivässä ehkä joo, mutta ihanko oikeasti on järkeä, että kaveri, joka ei välttämättä osaa edes kävellä, tönöttää siellä hangessa pimeässä pari tuntia, haalarissa, joka ehkä kastui jo aamu-ulkoilulla, parhaassa tapauksessa kakka housussa.
Isompien lasten kanssa eri juttu, heillä liikunnan tarvekin on suurempi. Mutta pienten ulkoilu talvella taitaa olla enemmän henkilöstöpolitiikan kuin lasten etu. Oma työaikani on 9-17, eikä siitä oikein pysty joustamaan, joten toivoisin että vähän resursseja säästettäisiin iltapäiviinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan liian pieni on päiväkotiin ja varsinkin noin pitkiin päiviin.
Joo, taidankin tästä jäädä kotihoidontuelle töistä ja kasvattaa lapsen kotona.
Kelle lähetän laskun autolainasta, asuntolainasta yms?
On paljon äitejä, jotka omista mukavuussyistään haluavat nopeasti työelämään. Se on itsekästä lasta kohtaan. Äitien kokemukseen siitä, että kotiin jääminen olisi raastavan tylsää ja jopa noloa, vaikuttanee yleinen asenneilmapiiri. Heillä on useimmiten äitiysrahat melko lihaviakin.
Sitten on äitejä, joiden on parasta mennä töihin, ettei koti mene ulosottoon ja sitä rataa. Vai onko tilanne oikeasti niin paha? Jos on, se on varsin hyvä syy. On myös tilanteita, jolloin äidin ja lasten mielenterveyden takia on paras ratkaisu viedä hoitoon hyvinkin pienenä.
Ja ne loput hoitavat kotona enemmän tai vähemmän pitkään, hyvillä tai huonoilla rahavarannoilla.
Onko kuvailemissasi perheissä myös isiä, ja jos on, kuinka he hoitavat lapsiaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on tätä aktiivimallia että alle 1-vuotiaita joudutaan tuomaan päivähoitoon. Ei ne oikein yksin kotona vielä pärjää.
Jaa, ei minua kotihoidontuella ollessa mikään aktiivimalli koskenut 🤔
Miten sait alle 300euroa riittämään asuntolainan ja opintolainaan lyhennyksiin, auton maksuihin, vakuutuksiin yms kuluihin ja sit vielä ruokaan ja lapsen tarpeisiin? Voisin ottaa vinkkejä.
En ole edellinen, mutta mies maksaa asuntolainan lyhennyksen kokonaan vaikka laina onkin yhteinen, ja saisihan siihen varmaan lyhennysvapaata, opintolainan lyhennys on minimisumma joten sen pystyn maksamaan, autoja on yksi jonka kulut mies hoitaa, hän maksaa myös vakuutukset ja ruuat. Kotihoidontuen käytän ruokaan, lasten vaatteisiin jne.
Meillä ei ainakaan pärjättäis kodinhoidontuella. Mies tienaa huomattavasti vähemmän kun minä niin kyllä, meidän lapset menee päiväkotiin vuoden ikäsinä koska miehen palkalla ei tätä huushollia pyöritetä.
Turha tästä on täällä valittaa, ei kenelläkään ole mitään mahdollisuutta vaikuttaa päiväkodin ulkoiluaikoihin vaan jokainen yksikkö miettii toimintansa itse. Pakkasraja on varmaan -15 tai -20, riippuen tuulesta, onko navakka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep sinne ulos joudutaan lähtemään paleltumaan ennen neljää koska henkilökunta ei riitä muuten. Ja on se joskus työntekijöillekin kurjaa olla pihalla toista tuntia ja odotella varpaat jäässä niitä vanhempia hakemaan itkeviä ja palelevia lapsia kotiin. Jos yli 15 astetta pakkasta saatetaan jäädä sisälle tai ainakin vartilla yritetään pitkittää ulos lähtöä.
Päikyssä töissä ikävä kyllä.
Miksi ihmeessä odotatte vanhempia ulkona jos on kylmä? Miksi ette mene takaisin sisälle? Miksi ette pue lapselle niitä vaatteita, jotka hänelle on varattu, vaan jätätte jonkun kerroksen välistä?
Koska ne lapset haetaan tipoittain siitä pihasta. Ei kaikki hakijat tule 16.59.
Eivät tietenkään. Mutta miksi eivät voi hakea lapsia sisältä?
Lasten kuuluu ulkoilla neljä tuntia päivässä. Milloin ajattelit hoitaa sen?
Ja kun se haku on pihasta, se on nopea ja miellyttävä. Minullakin oli aina autossa jo ekaluokkalainen, jonka hain iltiksestä. Odotti siellä sen viisi minuuttia. En olisi voinut jättää autoon palelemaan, jos pienempi olisi pitänyt hakea yläkerrasta, pukea jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kyllä kyseenalaistaisin, onko iltapäiväulkoilu talvella ylipäätään yksivuotiaan etu. Kerran päivässä ehkä joo, mutta ihanko oikeasti on järkeä, että kaveri, joka ei välttämättä osaa edes kävellä, tönöttää siellä hangessa pimeässä pari tuntia, haalarissa, joka ehkä kastui jo aamu-ulkoilulla, parhaassa tapauksessa kakka housussa.
Isompien lasten kanssa eri juttu, heillä liikunnan tarvekin on suurempi. Mutta pienten ulkoilu talvella taitaa olla enemmän henkilöstöpolitiikan kuin lasten etu. Oma työaikani on 9-17, eikä siitä oikein pysty joustamaan, joten toivoisin että vähän resursseja säästettäisiin iltapäiviinkin.
Ei, ei kuulu yksivuotias päiväkotiin.
Sinulla on oikeus hoitovapaaseen, osittaiseen hoitovapaaseen, samoin miehelläsi. Voitte palkata apua.
Eli hoida se mukelosi pois sieltä.
Vierailija kirjoitti:
Turha tästä on täällä valittaa, ei kenelläkään ole mitään mahdollisuutta vaikuttaa päiväkodin ulkoiluaikoihin vaan jokainen yksikkö miettii toimintansa itse. Pakkasraja on varmaan -15 tai -20, riippuen tuulesta, onko navakka.
Muualla maailmassa pidettäisiin sulana hulluutena, että yksivuotiaita vauvoja pidetään lumihangessa 20 asteen pakkasessa. Omat lapseni ovat menneet isompina hoitoon, mutta ekana hoitotalvena ovät posket rohtuneet pahasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on tätä aktiivimallia että alle 1-vuotiaita joudutaan tuomaan päivähoitoon. Ei ne oikein yksin kotona vielä pärjää.
Jaa, ei minua kotihoidontuella ollessa mikään aktiivimalli koskenut 🤔
Miten sait alle 300euroa riittämään asuntolainan ja opintolainaan lyhennyksiin, auton maksuihin, vakuutuksiin yms kuluihin ja sit vielä ruokaan ja lapsen tarpeisiin? Voisin ottaa vinkkejä.
Ei ole mitään opintolainoja eikä auton kuluja, tietysti olin myös säästänyt monta kymmentätuhatta hoitovapaata varten, ja mies maksoi osansa. Ihan normaalia elämänhallintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on oikeus hoitovapaaseen, osittaiseen hoitovapaaseen, samoin miehelläsi. Voitte palkata apua.
Sinä voisit palkata jonkun lukutaitoisen palstailemaan kanssasi. Yhtäkään lapsistani en ole vienyt yksivuotiaana hoitoon. Mutta sivusta olen seurannut päiväkotien toimintaa, ja kyllä vain yksivuotias kuuluu päiväkotiin, koska siellä yksivuotiaita on.
Ihan tosissasiko sinä väität, että yksivuotiaita saa kohdella millä vain tavoin sillä perusteella, että heidän paikkansa olisi jossakin muualla? Järkevä ja humaani ihminen päinvastoin ajattelisi, että resurssit pitää kohdistaa nimenomaan pienimpiin, niihin jotka eivät osaa vielä edes ilmaista itseään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole varmaan yksivuotiaan etu mutta siinä pienten ryhmässä on paljon myös liki 3 vuotiaita lapsia jotka kyllä kaipaavat sitä ulkoilua.
Suosittelen myös panostamaan talvivaatteisiin jotka pitävät kunnolla vettä niin ei ole haalari märkä. Meidän tytön päiväkodissa pukevat lisäksi toppahaalarin päälle varalta kurikset jos piha on oikein märkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä voisit palkata jonkun lukutaitoisen palstailemaan kanssasi. Yhtäkään lapsistani en ole vienyt yksivuotiaana hoitoon. Mutta sivusta olen seurannut päiväkotien toimintaa, ja kyllä vain yksivuotias kuuluu päiväkotiin, koska siellä yksivuotiaita on.
Ihan tosissasiko sinä väität, että yksivuotiaita saa kohdella millä vain tavoin sillä perusteella, että heidän paikkansa olisi jossakin muualla? Järkevä ja humaani ihminen päinvastoin ajattelisi, että resurssit pitää kohdistaa nimenomaan pienimpiin, niihin jotka eivät osaa vielä edes ilmaista itseään.
Ahaa. Mutta sitä humaanisuutta ja järkeä ei saa kysyä ko yksivuotiaan vanhemmilta? Minusta se on se osoite.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä pieni juttu luettavaksi, kun on ollut kiistaa, minkä ikäisen lapsen voi laittaa päiväkotiin:
https://www.aamulehti.fi/a/24075388
"Suomalaislapset hyötyvät päivähoidosta eniten, jos se aloitetaan 1–3-vuotiaana. Näin todetaan uudessa suomalaistutkimuksessa, jossa seurattiin vuosina 1989 ja 1990 syntyneiden lasten koulutietä 22-vuotiaaksi saakka.
- Viimeistään kolmevuotiaana tai aikaisemmin päivähoidon aloittaneet pärjäävät paremmin koulussa kuin sitä myöhemmin aloittaneet tai esikouluikään saakka kotihoidossa olleet. Alle kolmevuotiaana päivähoidon aloittaneiden välillä erot ovat pieniä, mutta jos oikein haluaa optimoida, paras ikä aloittaa päivähoito on kaksivuotiaana, kertoo yksi tutkimuksen tekijöistä, sosiologian professori Jani Erola Turun yliopistosta."
On ihan eri asia aloittaa päiväkoti 2-3v iässä kuin 1-vuotiaana. Ja pärjäävät koulussa paremmin, mutta miten pärjäävät muuten elämässään, tunnetaidot jne? Onko sitä tutkittu? Aina puhutaan vain koulussa pärjäämisestä.
Itse olen jo kirjoittanutkin tähän keskusteluun kuinka pikkusisareni jotka aloittivat päiväkodissa 1- ja 2-vuotiaina samalla kun itse menin eskariin ovat pärjänneet elämässään todella hyvin. Meillä on kaikilla hyvät paperit ylppäreistä ja lääketieteen alan korkeakoulutus, mutta koen että pikkusisareni ovat paljon sosiaalisempia kuin minä. He ovat olleet jo kouluaikoina oppilaskuntatoiminnassa ja yliopistossa ainejärjestöissään aktiivisia. Heillä on myös laaja ystäväpiiri ja parempi sosiaalinen silmä. Itse olen toki menestynyt hyvin akateemisesti, mutta kokenut olevani sosiaalisesti paljon heikompi kuin pikkusisaret. Tunne-elämänsä heillä myös molemmilla hyvät, ei ongelmia parisuhteissa tai ystävyyssuhteissaan.
Tämä on toki yksi anekdootti, mutta on minulla aika monta muutakin tuttua ketkä ovat olleet päiväkodissa jo pienestä asti ja heistä on tullut menestyviä ja hyvin stabiileja ihmisiä.
Meillä oli säästetty lasten kotivuosia varten. Yhteinen päätös, että olen kotona pitkään lastemme kanssa.