Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkodin ulkoilu

Vierailija
15.01.2019 |

Minulla on pieni 1v päiväkotilainen. Nyt talvipakkasilla olen pannut merkille että lapsi on kylmettynyt, ja sormilla selkeästi pakkasenpuremaa. Olen päiväkodilla töistäni vasta k 17. Tänään kysyin moneltako he menevät ulos iltapäivisin, kuulemma 15.30.
Jotenkin ei kuulosta minun korvaan ihan ok että noin pienet seisoo toista tuntia pakkasessa.
Vai onko tämä nyt minun ongelma kun olen lapseni joutunut hoitoon laittamaan...

Kommentit (436)

Vierailija
101/436 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä 1v on ihan liian pieni päiväkotiin :( ihan vauva vielä. 1,5v-2v voisin pistää osa-aikaisesti muutamana päivänä viikossa.. 3v sitten vaikka kokopäiväisesti.

Vierailija
102/436 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vietkö jo aamulla klo 8.00 ja haet 1 vuotiaan klo 17. Hurjan pitkä pvä vauvalle.

Aloitin päiväkodin alle 1-vuotiaana. Minut vietiin 90-luvulla heti klo 7 jälkeen ja haettiin yleensä klo 17 aikaan. Joskus äiti myöhästyi, koska töistä ei päässyt aiemmin lähtemään, ja siellä oli hoitaja mun kanssa klo 17.30 asti pihalla. Äiti oli yh, eikä hänellä ollut varaa tai mahdollisuutta tehdä mitään 6-tuntisia päiviä. Meiltä olisi mennyt koti alta. Elämä on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/436 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoidossa olevan lapsen iästä riippumatta, henkilökunta on kyllä vastuussa jos lapsi saa paleltumia hoitopäivän aikana. Soitat heti perään tai seuraavana aamuna kerrot tilanteen. Minun tyttäreni sai kasvoihin paleltumia päiväkodissa, seuraavana aamuna kerroin hoitajille asiasta ja ei ole sen jälkeen paleltumia enää tullut. Monesti esim tuuli voi tehdä pakkasesta paljon purevamman.

Vierailija
104/436 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on tätä aktiivimallia että alle 1-vuotiaita joudutaan tuomaan päivähoitoon. Ei ne oikein yksin kotona vielä pärjää.

Vierailija
105/436 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on tätä aktiivimallia että alle 1-vuotiaita joudutaan tuomaan päivähoitoon. Ei ne oikein yksin kotona vielä pärjää.

Jos olet ilmoittautunut työnhakijaksi. Kotihoidontukea ei aktiivimalli koske

Vierailija
106/436 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoidossa olevan lapsen iästä riippumatta, henkilökunta on kyllä vastuussa jos lapsi saa paleltumia hoitopäivän aikana. Soitat heti perään tai seuraavana aamuna kerrot tilanteen. Minun tyttäreni sai kasvoihin paleltumia päiväkodissa, seuraavana aamuna kerroin hoitajille asiasta ja ei ole sen jälkeen paleltumia enää tullut. Monesti esim tuuli voi tehdä pakkasesta paljon purevamman.

Tottakai on. Kuin myös vanhempi tarvittavista varusteista.

Vierailija
107/436 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän päiväkodissa kylmemmillä ilmoilla pienet menevät myöhemmin ulos kuin muut, tai sitten eivät ollenkaan. Jos kerran ulos menevät niin hoitajien tehtävä on huolehtia että lapsi myös liikkuu jotta pysyy lämpöisenä.

Valitettava tosiasia on se, että pihalla ei ole jokaiselle lapselle yhtä aikuista. Jos on esim.kaksi lasta, jotka eivät kävele, ei ole mahdollista kävelyttää heitä yhtä aikaa. Toki näiden lasten vanhemmat usein ovat tuoneet esim. taljan joka lämmittää rattaissa.

Sekin on juuri hankalaa, kuinka vähällä henkilökunnalla saadaan täytettyä niin 1- kuin 5-vuotiaan tarpeet.

Isoissa päiväkodeissa varmaan toteutuukin helpommin.

Sellaisia jotka eivät vielä kävele ei todellakaan voi pitää 1,5h pakkasessa palelemassa. Ja toivottavasti ei missään pidetäkään.

Ei yleensä. Toki ulkoilevat hekin.

Vierailija
108/436 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä pieni juttu luettavaksi, kun on ollut kiistaa, minkä ikäisen lapsen voi laittaa päiväkotiin:

https://www.aamulehti.fi/a/24075388

"Suomalaislapset hyötyvät päivähoidosta eniten, jos se aloitetaan 1–3-vuotiaana. Näin todetaan uudessa suomalaistutkimuksessa, jossa seurattiin vuosina 1989 ja 1990 syntyneiden lasten koulutietä 22-vuotiaaksi saakka.

- Viimeistään kolmevuotiaana tai aikaisemmin päivähoidon aloittaneet pärjäävät paremmin koulussa kuin sitä myöhemmin aloittaneet tai esikouluikään saakka kotihoidossa olleet. Alle kolmevuotiaana päivähoidon aloittaneiden välillä erot ovat pieniä, mutta jos oikein haluaa optimoida, paras ikä aloittaa päivähoito on kaksivuotiaana, kertoo yksi tutkimuksen tekijöistä, sosiologian professori Jani Erola Turun yliopistosta."

Menin esikouluun sinä vuonna, jona täytin 6v. Lukiosta keskiarvo 9,4 ja 5 laudaturia. Eli tuo tutkimus on puppua.

Opettiko ne siellä, että yhden tutkimuksen( saati yhden ihmisen kokemalla) perusteella, ei vielä ole tieteellistä näyttöä.

Vierailija
109/436 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa, ei minua kotihoidontuella ollessa mikään aktiivimalli koskenut 🤔

Vierailija
110/436 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan liian pieni on päiväkotiin ja varsinkin noin pitkiin päiviin.

Joo, taidankin tästä jäädä kotihoidontuelle töistä ja kasvattaa lapsen kotona.

Kelle lähetän laskun autolainasta, asuntolainasta yms?

Vierailija
111/436 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sait alle 300euroa riittämään asuntolainan ja opintolainaan lyhennyksiin, auton maksuihin, vakuutuksiin yms kuluihin ja sit vielä ruokaan ja lapsen tarpeisiin? Voisin ottaa vinkkejä.

Vierailija
112/436 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä pieni juttu luettavaksi, kun on ollut kiistaa, minkä ikäisen lapsen voi laittaa päiväkotiin:

"Suomalaislapset hyötyvät päivähoidosta eniten, jos se aloitetaan 1–3-vuotiaana. Näin todetaan uudessa suomalaistutkimuksessa, jossa seurattiin vuosina 1989 ja 1990 syntyneiden lasten koulutietä 22-vuotiaaksi saakka.

- Viimeistään kolmevuotiaana tai aikaisemmin päivähoidon aloittaneet pärjäävät paremmin koulussa kuin sitä myöhemmin aloittaneet tai esikouluikään saakka kotihoidossa olleet. Alle kolmevuotiaana päivähoidon aloittaneiden välillä erot ovat pieniä, mutta jos oikein haluaa optimoida, paras ikä aloittaa päivähoito on kaksivuotiaana, kertoo yksi tutkimuksen tekijöistä, sosiologian professori Jani Erola Turun yliopistosta."

On ihan eri asia aloittaa päiväkoti 2-3v iässä kuin 1-vuotiaana. Ja pärjäävät koulussa paremmin, mutta miten pärjäävät muuten elämässään, tunnetaidot jne? Onko sitä tutkittu? Aina puhutaan vain koulussa pärjäämisestä.

Vierailija
113/436 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sait alle 300euroa riittämään asuntolainan ja opintolainaan lyhennyksiin, auton maksuihin, vakuutuksiin yms kuluihin ja sit vielä ruokaan ja lapsen tarpeisiin? Voisin ottaa vinkkejä.

En ole edellinen, mutta mies maksaa asuntolainan lyhennyksen kokonaan vaikka laina onkin yhteinen, ja saisihan siihen varmaan lyhennysvapaata, opintolainan lyhennys on minimisumma joten sen pystyn maksamaan, autoja on yksi jonka kulut mies hoitaa, hän maksaa myös vakuutukset ja ruuat. Kotihoidontuen käytän ruokaan, lasten vaatteisiin jne.

Vierailija
114/436 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on pieni 1v päiväkotilainen. Nyt talvipakkasilla olen pannut merkille että lapsi on kylmettynyt, ja sormilla selkeästi pakkasenpuremaa. Olen päiväkodilla töistäni vasta k 17. Tänään kysyin moneltako he menevät ulos iltapäivisin, kuulemma 15.30.

Jotenkin ei kuulosta minun korvaan ihan ok että noin pienet seisoo toista tuntia pakkasessa.

Vai onko tämä nyt minun ongelma kun olen lapseni joutunut hoitoon laittamaan...

Miksi olet vienyt niin pienen päiväkotiin?? Kolmevuotiaskin on aivan liian pieni päiväkotiin. Esikouluikäinen vasta sopii sinne, mutta ei silloinkaan moneksi tunniksi per päivä. Kouluun on pakko mennä, mutta koulupäivät ovat lyhyitä ensimmäisillä luokilla. Jonkun pitäisi toki olla sitten kotonakin, ettei tarvitse pikku koululaisen yksin olla.

Vierailija
115/436 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai siis sen vuoksi pitäisi olla hoitovapaalla että pitää pelätä että päiväkoti laiminlyö iänmukaisen hoidon?

Kuulostatte naurettavalta.

Vierailija
116/436 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ihan eri asia aloittaa päiväkoti 2-3v iässä kuin 1-vuotiaana. Ja pärjäävät koulussa paremmin, mutta miten pärjäävät muuten elämässään, tunnetaidot jne? Onko sitä tutkittu? Aina puhutaan vain koulussa pärjäämisestä.

Kuka on väittänyt, että pärjäävät koulussa paremmin? Tuntemani kouluikään asti kotihoidetut lapset pärjäävät koukussa paremmin, kuin aikaisin hoitoon viedyt ikätoverinsa.

Kuka noita tutkimuksia teettää ja tekee, millä otannalla ja miksi? Ei kai ne kaksi pienten lasten äiti-naista siellä eduskunnassa?

Vierailija
117/436 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai siis sen vuoksi pitäisi olla hoitovapaalla että pitää pelätä että päiväkoti laiminlyö iänmukaisen hoidon?

Ei pitäisi joutua pelkäämään, mutta fakta on että nykyisillä resursseilla päiväkodeissa 1-vuotiaat saattavat joutua olemaan liian kauan ulkona, odottamaan liian kauan että tarpeisiin vastataan jne. vaikka henkilökunta tekee parhaansa. Osittain tämän takia mun lapset on hoidettu kotona 3-vuotiaiksi (myös siksi, että halusimme molemmat olla pitkään kotona, ja koska halusimme tutustua lapsiimme kunnolla).

Vierailija
118/436 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se auta, että vanhemmat/päiväkodin väki syyttelevät toisiaan.

Yhtenä rintamana pitäisi saada päättäjät näkemään ongelmakohdat. Ei se auta, että tehdään hienoja uusia varhaiskasvatussuunnitelmia, jos niitä ei ole resursseja toteuttaa.

Toki myös päivähoidon ja vanhempien välinen keskustelu on tarpeen. Ja toimii paremmin kun sitä käydään suoraan, eikä näin palstalla.

Vierailija
119/436 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon kai ihan kauhea äiti, kun nautin siitä, että voin käydä töissä, vaikka mulla onkin pieniä lapsia. Ja kun mulla on tuloja, voin ostaa lapsilleni sen verran paljon vaatteita, että tarkenevat ulkoilla pakkasellakin, niin kotona kuin päiväkodissa. Hoitovapaalla ei yli 100 € haalareita tulisi kahdelle pienelle noin vain ostettua.

Vierailija
120/436 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, se on yksi syistä. Muut syyt liittyvät mm. ainutlaatuisen lapsenne psyykkiseen kehitykseen. Tosin ongelmien laajuus voi selvitä sinulle ja heille vasta, kun he ovat kaksi-, kolme- tai nelikymppisiä. Sitä ennen liputatte, kun lapsi vaikuttaa niin "itsenäiseltä".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme neljä