Tapasin elävänä ihmisen, joka uskoo, että työttömät eivät hae töitä, koska saavat tukina enemmän rahaa :D
Tämä oli toisen osaston ihminen työpaikan kahvihuoneessa. En viitsinyt puuttua keskusteluun, mutta noita siis on oikeasti olemassa. Ilmeisesti iltapäivälehdet ovat ainoa lukemistonsa.
Oletteko muut nähneet tuollaisia?
Kommentit (183)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tein työtä henkilökohtaisena avustajana. Viikkotunteja oli 20. Käteen jäi noin 500e/kk.
Nyt saan tekemättä mitään 770e/kk
Että kumpiko sitten on kannattavampaa rahallisesti?
No miksiköhän et hakenut asumistukea tai soviteltua päivärahaa tai toimeentulotukea tuota työtä tehdessäsi?
Hain asumistukea ja sainkin sitä. En ottanut sitä mukaan laskuihin, koska summa oli sama töissä ollessa ja nyt. Näin ollen se ei vaikuta rahalliseen kannattavuuteen suuntaan eikä toiseen.
Hain myös toimeentulotukea. Sitä en saanut, koska tilillä oli hieman rahaa säästössä. Ei toimeentulotuki olisi tehnyt työnteosta yhtään kannattavampaa. Saman palkan työstä olisi silti saanut.
Vierailija kirjoitti:
Osa työttömistä on laiskoja, osa työhön kelvottomia ja osalle ei ole töitä. Jokainen tunnistakoon itsensä tästä.
Osa ei vain työnantajille kelpaa. Mieluummin itkevät työvoimapulaa kuin palkkaavat.
Olin ihan hyvä työntekijä kunnes firma teki konkan (tuskin oli minun syyni). Sitten minusta tulikin yhtäkkiä työhön kelvoton. Alallani on kyllä kuulemma työvoimapula. Tietäis vain missä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin tottahan se on. Pienipalkkaista työtä ei kannata ottaa vastaan, koska tukina saa kouraan saman verran.
Toisaalta te-toimiston kuulustelut ovat niin karseita että se jo riittää motiiviksi hakea töitä.
Ei riitä. Voi suosiolla jättää Te-toimiston elelemään keskenään ja hakea toimeentulotukea. Helpottaa elämää huomattavasti.
Eipä voi. Toimeentulotukea ei makseta, ellei työttömyysetuutta ole haettu ensin tai ellei työttömyysetuutta ole evätty. Toimeentulotuki on viimesijainen tuki, johon nähden kaikki muut tulonlähteet ovat ensisijaisia. Myös toiset tuet.
Kyllä voi. Tiedän kokemuksesta. Toimeentulotukea toki alennetaan, jos ei ole kirjoilla työttömänä työnhakijana. Mutta kokonaan sitä ei lakkauteta. Ihmisiä kun ei ole Suomessa laillista jättää täysin ilman tuloja.
Vierailija kirjoitti:
Osa työttömistä on laiskoja, osa työhön kelvottomia ja osalle ei ole töitä. Jokainen tunnistakoon itsensä tästä.
Osa töissä käyvistäkin on laiskoja, osa työhön kelvottomia ja osalle ei valitettavasti voi millään antaa potkuja. Jokainen tunnistakoon itsensä tästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tein työtä henkilökohtaisena avustajana. Viikkotunteja oli 20. Käteen jäi noin 500e/kk.
Nyt saan tekemättä mitään 770e/kk
Että kumpiko sitten on kannattavampaa rahallisesti?
Kiun teit 20 tuntia viikossa duunia, haitko soviteltua päivärahaa sen lisäksi?
Olen eri kommentoija. Saako kaikkien osapäivätöiden päälle soviteltua? Saako, jos jättää kokoaikatyön, jossa ei viihdy ja ihan oma-aloitteisesti siirtyy muualle osapäiväiseksi?
Ei saa. Soviteltua saa vain, jos on oikeutettu päivärahaan eli täyttää ns. työllisyysehdot ja on valmis ottamaan vastaan myös kokoaikatyötä. Kun irtisanoudut ilman terveydellistä tai muuta pätevää syytä, joudut karenssiin eli oikeutesi päivärahaan poistuu tietyksi ajanjaksoksi.
Vierailija kirjoitti:
Olen sitä mieltä, että yhteiskunnassa on rakenteellinen sairaus, jos töitä ei kannata ottaa vastaan, koska tuilla elämisestä saa enemmän rahaa. Tämä ei johdu siitä, että tuet olisivat liian suuria, vaan siitä, että palkat ovat liian pieniä. Tuet eivät voi olla liian suuria, kun Suomi on saanut Euroopan Neuvostolta huomautuksia liian pienestä sosiaaliturvasta.
Jonnekin se raha menee lafkoissa. Kannattaisi ehkä katsella niitä yritysten palkkoja ja tehdä vertailuja että kuka vetää mitä summia ja miettiä myös sitä että onko veronmaksajien tukemaa yritystukea ja miten paljon.
Silloin veronmaksajien rahat menee jonnekin ja vain pienet muruset ripotellaan työntekijöille.
Juuri nämä 8e tunti hommat.
Itse sain työmarkkinatukea sen vajaa 600 €/kk. Olen naimisissa, en saa todellakaan mitään asumistukea saati toimeentulotukea.
0 € takuupalkalla olevaa puhelinmyyntiä lukuunottamatta on kyllä vaikea keksiä kokopäiväistä työtä josta jäisi vähemmän käteen kuin minun tukeni.
Sain pätkän oman alani hommia 3300 € kukausipalkalla. Sen ansiosta saan nyt ansiosidonnaista n. 1500 € käteen, tässä on jo eri tilanne. Mutta olen tällä hetkellä päätoiminen opiskelija enkä siksi edes yritä juuri nyt työllistyä ellen löydä oman alani keikkahommia. MInun on pakko saada tutkinto nopeasti valmiiksi, koska korvauksella saa opiskella kaksi vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin tottahan se on. Pienipalkkaista työtä ei kannata ottaa vastaan, koska tukina saa kouraan saman verran.
Toisaalta te-toimiston kuulustelut ovat niin karseita että se jo riittää motiiviksi hakea töitä.
Ei riitä. Voi suosiolla jättää Te-toimiston elelemään keskenään ja hakea toimeentulotukea. Helpottaa elämää huomattavasti.
Eipä voi. Toimeentulotukea ei makseta, ellei työttömyysetuutta ole haettu ensin tai ellei työttömyysetuutta ole evätty. Toimeentulotuki on viimesijainen tuki, johon nähden kaikki muut tulonlähteet ovat ensisijaisia. Myös toiset tuet.
Jännästi sitä silti tulee minun ja satojen muiden suomalaisten tilille. Vaikka emme ole kirjoilla TE-toimistossa.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma ei ainakaan oke mikään työttömien kiero ahneus, vaan Suomen liian pienet palkat ja liian kallis asuminen.
Noita kun tuskin saadaan ratkaistua, ainoa ratkaisu on tietenkin perustulo. Tästä olemme varmaan kaikki yhtä mieltä?
Ehdottomasti olemme samaa mieltä! Pitää olla aika sokea tolvana, jos ei näe, että muuta vaihtoehtoa kuin perustulo, ei ole.
mitä ihmettä? minä ainakin sain tukina sen verran (TT-tuki) että käteen jäi niin verran vähän ettei ollut järkeä.
Kaupan kassalla käteen jäi n 1400 kuussa. Maksa tästä vuokra 600 niin själjellä 800 e josta pitää hoitaa kaikki kulut. TT tuki maksoi vuokran. sen lisäksi saa perusosan JA kaikki lisäkulut kuten lääkärit, lääkkeet, äkilliset lisäkulut. puhutaan nyt siis n. parista sadasta eurosta kuussa MAX joka työstä saa niin en ole valmis siihen aikaani laittamaan, ennemmin vietän aikaa mieluisasti ja ulkoilen koirani kanssa. ja tosiaan sellaisena kuuna kun kohtaa joku tuollaien lisäkulu, niin eipä paljon eroa ole
Tapasin virtuaalisesti ihmisen, joka uskoo, että kaikki työ on Suomessa taloudellisesti kannattavaa. Voitteko uskoa tätä todeksi?
Vierailija kirjoitti:
mitä ihmettä? minä ainakin sain tukina sen verran (TT-tuki) että käteen jäi niin verran vähän ettei ollut järkeä.
Kaupan kassalla käteen jäi n 1400 kuussa. Maksa tästä vuokra 600 niin själjellä 800 e josta pitää hoitaa kaikki kulut. TT tuki maksoi vuokran. sen lisäksi saa perusosan JA kaikki lisäkulut kuten lääkärit, lääkkeet, äkilliset lisäkulut. puhutaan nyt siis n. parista sadasta eurosta kuussa MAX joka työstä saa niin en ole valmis siihen aikaani laittamaan, ennemmin vietän aikaa mieluisasti ja ulkoilen koirani kanssa. ja tosiaan sellaisena kuuna kun kohtaa joku tuollaien lisäkulu, niin eipä paljon eroa ole
Eikö tuolla palkalla saa asumistukea?
Saan tukia vähän yli tonnin kuussa. Töitä, joihin en aio mennä koska liian pieni hyöty suhteessa käytettyyn aikaan: kaikki, joissa palkka alle 15e/tunti
No mutta keskituloiset hankkii ja ahkeroi tuet verojen muodossa. Ja minä kulutan ne tukina. Hyvä työnjako. Ja olen kohta taas lähdössä niilläkin rahoilla pitkäksi aikaa kaukomatkalle.
Onko jonkun mielestä ratkaisu se, että tukien pitäisi olla pienempiä? Vai ovatko kaikki tulleet järkiinsä ja kannattavat perustuloa?
Kohtaan näitä joka viikko kymmeniä. En halua töihin, koska se ei kannata. Menee tuet. Saanut nyt melkein 2000 e/kk, palkkana sitä on vaikea saada.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuolla palkalla saa asumistukea?
Omalla vuokrallani ja kotikunnallani saisin 1400e tuloilla vähän yli 100e. TT-tuella saan vähän yli 300e t.eri
Oikeusjakohtuus kirjoitti:
Hli-Espoo-Vantaalla aikuiselle työttömälle kustannetaan 710 euron asunto (vuokra+vesi), monta sataa euroa käyttörahaa ja sitten maksetaan sähkö-, vakuutus-, matkakorttilaskuja lisäksi. Ei todellakaan kannata ottaa edes kokopäiväistä pienipalkkaista työtä.
Yksinhuoltajilla tilanne on vielä selkeämpi. Monta tukea yhteenä muodostaa niin ison potin, että joku pienipalkkainen kokopäivätyö olisi aivan naurettavaa ottaa vastaan.
Ei makseta kuin osa vuokrasta, niin sanotut kohtuulliset asumiskulut neliöiden mukaan jotka ovat poikkeuksetta alhaisemmat kuin kunnan asuntovuokrat.
Olen juuri menossa töihin valtiolle, pienipalkkaiseen sihteerintoimeen ja pelkään kuollakseni onko minulla kohta enää varaa asua kunnan vuokra-asunnossa.