Luulitteko että groomaus on uusi ilmiö?
On tosi hienoa että groomaus tuli vihdoin otsikoihin vaikka onkin vuosi 2019 mutta ette kai luulleet että tämä on uusi ilmiö? Tässä on hyvä artikkeli jo vuodelta 2010 https://www.ksml.fi/kotimaa/Oon-kiltti-lihaksikas-ja-kuumana-t%C3%A4n%C…. Enpä muista nähneeni otsikoita hätä kokouksista näiden perusperttien kuriin saamiseksi.
Itse tutustuin aiheeseen jo yli 10 vuotta sitten ja nyt äitinä olen ihmetellyt että eikö vanhemmille kerrota mitä netissä tapahtuu. Melkein kaikki tuntemani vanhemmat päästävät lapsensa heti ekasta puhelimesta alkaen someen sekä viestintäpalveluihin ilman mitään keskusteluja mitä kaikkea siellä voi kohdata. Olenkin miettinyt lasten koulujen alkaessa että vanhempainilloissa olisi hyvä olla nettikoulutus vanhemmille. Ihan siksikin etten halua omien lasteni joutua muiden kautta ikäviin tilanteisiin joita onkin jo sattunut.
Kommentit (835)
Ja näitä täysi-ikäisiä jotka tosiaan osti viinaa alaikäisille, jopa 13-14-vuotiaille tytöille, ja houkuttelivat luokseen "bileisiin" oli vaikka kuinka paljon. Usein heidän asuntonsa oli viikonloppuisin täynnä teinejä... Itsekin tuollaiseen paikkaan kerran eksyin, onneksi oli tiukka kotiintuloaika eikä pahempaa sattunut. 80-luvun lopulla tuo.
Vierailija kirjoitti:
No kai jokainen tajuaa että kautta aikojen on ollut tällaista, että jotkut vanhemmat miehet on yrittäneet saada teinityttöjä. Myös suomalaisessa väestössä. Se mikä kuitenkin tässä vertailussa unohtuu on se, että suomalaiset eivät ole a)järjestäytyneet b) raisk joukolla ja c) tulleet ”hädänalaisina” maahan hakemaan kansalaisuutta, joka edellyttää moitteetonta käytöstä.
Yleisesti nuo alaikäisten perässä juoksevat setämiehet on suomalaisessa kulttuurissa tuomittu ja heitä on katsottu kieroon. Itäisissä kulttuureissa voi yhä avioitua alaikäisen kanssa ja sitä ei pidetä minään. Onhan näissä siis ero.
On kyllä lievästi nyt ilmitulleiden tapausten uhrien väheksyntää yrittää mitätöidä teot sillä, että kyllä näitä on ennenkin tapahtunut.
Olihan Itä-Suomessa se paljonkin julkisuutta saanut joukkoraiskaustapaus, jossa kaikki tekijät (5 kpl) kantasuomalaisia, tyttö 15 v.
Eikä tässä mitään vähätellä vaan oiotaan sitä että suomalaismiehet olisi jotenkin pulmusia.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on näitä 70-80-luvulla kouluissa pervoista kärsineitä. Paljonko näitä oikeasti katsotaan enää NYKYSUOMESSA sormien läpi?
Ps. Joku homo ukko tuli 90-luvulla iskemään minua kännissä laivalla. Olin 14v. Homo olisi voinut kuolla, mutta sain onneksi hillittyä itseni. Se oli sekunneista kiinni, ja silloisella taustallani olisin kyllä voinut tappaa sen miehen.
Nykyisellä minälläni olisin heittänyt ukon suoraan mereen. Aika opettaa.
No ainakin katsottiin läpi sormien vielä 2010-luvulla kun minä olin teini. Voiko ajat muuttua niin radikaalisti kymmenessä vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä on aivan varmasti tapahtunut aina, niin kauan kuin ihmiskunta on ollut olemassa.
Omat kokemukseni ovat 1960-luvulta (kyllä, olen muinaismuisto). Lasten valvonta oli silloin paljon nykyistä vähäisempää, joten namusedät - kuten heitä silloin nimitettiin - saivat huseerata hyvin vapaasti.
On tekopyhää, että suomalaissedät nyt yksissä miehin tuomitsevat nämä ulkomaalaisnuorukaisten tekoset. Eivätpä ole itse yhtään sen parempia.
Itse olet tekopyhä. Nämä ulkomaalaiset käyttävät hyväkseen vain suomalaisia ja suomalaiset suomalaisia eli on yksi häviäjäryhmä ja se on suomalaisnaiset ja -lapset.
Älä viitsi, suomalaismiehet+alaikäiset aasialaiset ei ole mitenkään harvinainen ilmiö.
Hienosti täällä on taas vedetty linja, että hyväksikäytetty on automaattisesti naissukupuolta.
Vierailija kirjoitti:
Uskokaa mitä haluatte, mutta kummasti se pieni iraqilaisvähemmistö joka henkensä uhalla saapui 2015 on saanut melkoisen groomausaallon aikaan.
Eikö matematiikka ole hallussa vai miten te perustelette vääristyneitä seksuaàliríkostilastoja? Eikö yhtään soi kellot päässä kun kaikista srikoksista jopa 40% on màmujen tekemiä, eikä vissiin vielä heitä väestöstä ole tuota lähes puolta kuitenkaan.
Ja jos ei soi niin miksi ei soi?
Aloituksen aihe oli groomaus ilmiönä joka on ollut olemassa ties miten kauan. Miksi asia nousee keskusteluun vasta nyt, no siksi kun se voidaan kätevästi ulkoistaa muunmaalaisiin liittyväksi. Sitä ennen oli vaan "yksittäistapauksia" eikä mitään mistä pitäisi oikein ministerien ottaa kantaa. Jos tästä jotain positiivista haluaa hakea niin se, että groomauksesta puhutaan edes nyt.
Se Tohmajärven tapaus oli kyllä hirveä, näitä parikymppisiä suomalaismiehiä puolusteltiin henkeen ja vereen paikkakunnalla ja syyllistettiin sitä tyttöä. No vankeustuomion saivat jokainen paskapää, ja isot korvausvaatimukset.
Vierailija kirjoitti:
Joo hyvin yleistä oli 80-luvullakin. Kuka muistaa sen tapaamislinjan jonne soiteltiin, olisko ollut 915 numero? Se jo enteili mitä netti tuo tullessaan. Linja täynnä aikuisia miehenä ja ala-asteikäisiä tyttöjä. Kerran kaveri teki jopa tapaamisen ja paikalle saapui arviolta parikymppinen mies. Kurkittiin kulman takaa ja juostiin karkuun. Oltiin alle 13-vuotiaita... olen ihan varma että kukaan tyttö ei kertonut vanhemmilleen jos sitä kautta jonkun tapasikin. Samalla kaava kuin netin groomauksella ja iskevät niihin joilla ei mene hyvin kotona eikä välttämättä koulussa ja antavat ”tukea”. Joko esittivät teiniä tai ihan rehellisesti sanoivat ikänsä, riippuen äänestä.
Puhumattakaan niistä yli 18-vuotiasta jotka viihdytti lapsia päihteillä sekä tupakalla. Se on jo niin yleistä ihan suomalaisessa kulttuurissa että ällöttää ettei siitä ole ikinä noussut hälyä kuten nyt. Eikö ollut ikinä mitään varoituksia missään. Vain namusedät oli pahoja koska tarjosivat karkkia?
AP
No ei teillä ainakaan kotona järkeä päähän hakattu. Mitä helvettiä alle 13-vuotiaat soittelee jonnekin treffilinjoille?! WTF? Oliko tämä kovinkin yleistä touhua?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kai jokainen tajuaa että kautta aikojen on ollut tällaista, että jotkut vanhemmat miehet on yrittäneet saada teinityttöjä. Myös suomalaisessa väestössä. Se mikä kuitenkin tässä vertailussa unohtuu on se, että suomalaiset eivät ole a)järjestäytyneet b) raisk joukolla ja c) tulleet ”hädänalaisina” maahan hakemaan kansalaisuutta, joka edellyttää moitteetonta käytöstä.
Yleisesti nuo alaikäisten perässä juoksevat setämiehet on suomalaisessa kulttuurissa tuomittu ja heitä on katsottu kieroon. Itäisissä kulttuureissa voi yhä avioitua alaikäisen kanssa ja sitä ei pidetä minään. Onhan näissä siis ero.
On kyllä lievästi nyt ilmitulleiden tapausten uhrien väheksyntää yrittää mitätöidä teot sillä, että kyllä näitä on ennenkin tapahtunut.
Eikä tässä mitään vähätellä vaan oiotaan sitä että suomalaismiehet olisi jotenkin pulmusia.
Mutta kun kukaan ei ole missään väittänyt suomalaismiesten olevan pulmusia?
Koko argumenttisi on puhdas olkiukko.
Yrität oikoa väitettä mitä kukaan ei esitä.
No olihan tuossa niitä väitteitä monta... että suomalaissetä ei ole niin paha jne.
Vierailija kirjoitti:
Ihan varsinaisen aiheen ohi, mutta ihmettelen mistä sana grooming tässä kontekstissa tulee. Ainakin englannin kielessä perinteisesti tarkoittaa ihan muuta. Osaako joku tietävämpi selittää?
Englanniksi kaksi merkitystä joista toinen: prepare or train (someone) for a particular purpose or activity.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun kukaan ei ole missään väittänyt suomalaismiesten olevan pulmusia?
Koko argumenttisi on puhdas olkiukko.
Yrität oikoa väitettä mitä kukaan ei esitä.
Lue ketju uudestaan jos meni ohi silmien, hyvä ihminen.
Kyllä näitä limanuljaskoita aina on ollut, turha sitä on kieltää. Vaarallista on se että nykyään he kiristävät teineiltä nakukuvia ja uhkaavat ladata niitä nettiin tai lähettää vanhemmille/kouluun tms. Wanhanajan ahdistelijoilla ei ollut vastaavaa kirustyskeinoa käytössään. Tilanteet tapahtuivat irl ja niistä oli helpompi lähteä pois. Ei namusedät soitelleet perheen lankapuhelimeen mutta nyt kännykkäaikana voivat ahdistella nuorta suoraan amaan puhelimeen vaikka pre paid liittymästä niin että edes oikeaa nimeä ym ei koskaan saada selville.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on näitä 70-80-luvulla kouluissa pervoista kärsineitä. Paljonko näitä oikeasti katsotaan enää NYKYSUOMESSA sormien läpi?
Ps. Joku homo ukko tuli 90-luvulla iskemään minua kännissä laivalla. Olin 14v. Homo olisi voinut kuolla, mutta sain onneksi hillittyä itseni. Se oli sekunneista kiinni, ja silloisella taustallani olisin kyllä voinut tappaa sen miehen.
Nykyisellä minälläni olisin heittänyt ukon suoraan mereen. Aika opettaa.
Katsotaan todella paljon sormien läpi. Olin lasten kanssa laivalla ja katselin laivan telkusta yökerhokanavaa jossa oli kamera suoraan tanssilattialle. Tanssimassa oli alle 15-vuotiaita tyttöjä ja vähän väliä siinä kävi joku setämies pyörimässä heidän kimpussa. Ihmettelin että eikö kukaan oikeasti puutu asiaan ja meinasin jo soittaa infoon mutta hysteeriseksi akaksi mut olis luokiteltu. Tuollainen käytös on jo niin hyväksyttyä ettei siihen voi edes puuttua.
Vierailija kirjoitti:
Ihan pieniä varoitetaan namusedistä, mutta näyttää siltä että vanhempiakin lapsia ja nuoria pitää näistä uuden kuoren päällensä pukeneista namusedistä.
Miksei vanhempia varoiteta namusedistä? Vai elävätkö vanhemmat siinä uskossa että namusedätovat jotenkin hävinneet? Koska näyttää siltä ettei vanhempia kiinnosta lastensa touhut.
Itse tulin hyväksikäytetyksi kotibileissä sillosen 25v poikkiksen ja sen kavereiden tekemänä kun olin kännissä. En kertonut kenellekään, kävin vaan hakee jälkiehkäisyn ja jäin nuolemaan haavoja yksin. Ei tällaisista kerrota uutisissa. Varmaan moni muukin nuori menettelee kuten minä sillon.
Minusta tuntuu, että suomalaiset miehet (siis ne, jotka itse eivät ole vikitelleet alaikäisiä) eivät tajua miten tavallista se on tässäkin maassa ollut. Varmasti jokainen nainen muistaa tyttöiästä vaikka minkälaisia pervoja lähestymisyrityksiä, ja kyllähän ne välillä onnistuivatkin. Vielä 80-luvun lopulla oli meidänkin yläkoulussa monta tyttöä, jotka 'seurustelivat vakavasti' kolmekymppisten jäpiköiden kanssa. Juuh, yksi näistä sankareista oli vieläpä koulussa töissä.
Minua ärsyttää, että sedät nyt tekevät näistä ulkomaalaisista jotain ihme eksoottisia monstereita, vaikka ne tekevät ihan samaa mitä suomalaiset miehet on tehneet aina. Toisaalta ihan hyvä, että vihdoin saataisiin tämäkin ilmiö kuriin. Aika ironista on sekin, että varmaan näiden ulkomaalaisraiskaajien ansiosta suomalaistuomarien on pakko vähän kiristää seksuaalirikoksista annettavia naurettavan lepsuja rangaistuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo hyvin yleistä oli 80-luvullakin. Kuka muistaa sen tapaamislinjan jonne soiteltiin, olisko ollut 915 numero? Se jo enteili mitä netti tuo tullessaan. Linja täynnä aikuisia miehenä ja ala-asteikäisiä tyttöjä. Kerran kaveri teki jopa tapaamisen ja paikalle saapui arviolta parikymppinen mies. Kurkittiin kulman takaa ja juostiin karkuun. Oltiin alle 13-vuotiaita... olen ihan varma että kukaan tyttö ei kertonut vanhemmilleen jos sitä kautta jonkun tapasikin. Samalla kaava kuin netin groomauksella ja iskevät niihin joilla ei mene hyvin kotona eikä välttämättä koulussa ja antavat ”tukea”. Joko esittivät teiniä tai ihan rehellisesti sanoivat ikänsä, riippuen äänestä.
Puhumattakaan niistä yli 18-vuotiasta jotka viihdytti lapsia päihteillä sekä tupakalla. Se on jo niin yleistä ihan suomalaisessa kulttuurissa että ällöttää ettei siitä ole ikinä noussut hälyä kuten nyt. Eikö ollut ikinä mitään varoituksia missään. Vain namusedät oli pahoja koska tarjosivat karkkia?
AP
No ei teillä ainakaan kotona järkeä päähän hakattu. Mitä helvettiä alle 13-vuotiaat soittelee jonnekin treffilinjoille?! WTF? Oliko tämä kovinkin yleistä touhua?!
Tässä tyyppiesimerkki miksi näistä asioista ei lapset kertoneet kenellekään koska ensisijaisesti lasta syyllistetään, ei sitä aikuista joka groomailee.
AP
Vierailija kirjoitti:
Ja vtut on tuomittu. Kuten ylempänä joku kommentoi niin näistä systemaattisista 13 vuotiaiden saalistajista tehdään nykyään elokuvia. Ei mitään tuomiota ikinä. Kantiksia kun ovat. Ja väitän että kaikki kyllä tietää tapauksia, kukaan ei silti puhu.
Tuo ylempi kommentoijakin heti tiesi mihin viittasin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Juuri tämän takia en itsekään lapsena kertonut kokemastani ahdistelusta. Pelkäsin, että joutuisin itse siitä syytetyksi. Hienosti havainnollistit ongelman.
Miten jos Lapissa ulkomaalaistaustaiset tappelevat niin tekijöiden kansallisuus tulee esille samantien.Miten sitten eräiden kansallisuutta sitten muka täällä tiedetä ja on sitten ulkomaalaistaustainen?