Luulitteko että groomaus on uusi ilmiö?
On tosi hienoa että groomaus tuli vihdoin otsikoihin vaikka onkin vuosi 2019 mutta ette kai luulleet että tämä on uusi ilmiö? Tässä on hyvä artikkeli jo vuodelta 2010 https://www.ksml.fi/kotimaa/Oon-kiltti-lihaksikas-ja-kuumana-t%C3%A4n%C…. Enpä muista nähneeni otsikoita hätä kokouksista näiden perusperttien kuriin saamiseksi.
Itse tutustuin aiheeseen jo yli 10 vuotta sitten ja nyt äitinä olen ihmetellyt että eikö vanhemmille kerrota mitä netissä tapahtuu. Melkein kaikki tuntemani vanhemmat päästävät lapsensa heti ekasta puhelimesta alkaen someen sekä viestintäpalveluihin ilman mitään keskusteluja mitä kaikkea siellä voi kohdata. Olenkin miettinyt lasten koulujen alkaessa että vanhempainilloissa olisi hyvä olla nettikoulutus vanhemmille. Ihan siksikin etten halua omien lasteni joutua muiden kautta ikäviin tilanteisiin joita onkin jo sattunut.
Kommentit (835)
Ihan pieniä varoitetaan namusedistä, mutta näyttää siltä että vanhempiakin lapsia ja nuoria pitää näistä uuden kuoren päällensä pukeneista namusedistä.
Joo, vuosi -86 ja luokkaretkellä mentiin laivalla. Ei ollut 1 eikä 2 aikuista jotka vokotteli meitä 12-13-vuotiaita kuudesluokkalaisia. Jopa alkoholia yrittivät tarjota.
Olin alakouluikäinen, kun juhlissa aikuinen, humalainen mies tarrasi kiinni ja alkoi kouria alapäätäni noin 1970. Vuotta-paria myöhemmin uimarannalla aikuiset miehet lipoivat kieltään ja tekivät irstaita eleitä. 17-vuotiaana paikallinen nuorukainen tarjosi talvipakkasella kyydin kotiin, ajoi soramontulle ja sanoi, että ellen anna niin hän jättää kävelemään. Oli paukkupakkanen ja useamman kilometrin matka jäljellä kotiin, ei liikennettä.
Yhdestäkään noista tapauksista en kehdannut kertoa vanhemmilleni, koska luulin, että ovat minun syytäni.
Ei todellakaan ole uusi ilmiö. Nyt on oikeasti aika saada tytöille ja naisille rauha!
Mä en itse koe, että ne mua teininä hipelöineet suomalaissedät olisi sen parempia kuin ulkomaalaisetkaan. Paskahousuja.
No suomalaismiehillä on ongelmana tuo alkoholi ja kyllä, ahdistelu on yllättävän tavallista, turha sitä puhtaaksi puhua. Mutta ei niistä mitään rikosilmoituksia tehdä. Usein se ahdistelija voi olla oma sukulainen jopa. Ei tarvitse olla kuin esim. häät ja ilmaista viinaa niin ei tunnu haittavaan onko se kopeloinnin kohteeksi joutuva sukua vai ei...
Vieraasta tyypistä on kyllä paljon helpompi tehdä rikosilmoitus kuin omasta enosta tai kaverin isästä...
Tutuista ei ilmoiteta yhtä herkästi. Painetaan villaisella. Lisäksi oman kulttuurin paskapää on helpompi tunnistaa ja välttää kuin vieraan.
Mulle tapahtui äkkiä laskettuna teini-iässä 5 ahdistelutapausta joista olisi voinut tehdä rikosilmoituksen. Kaikki ns. tavallisia suomalaismiehiä. Mutta ei niistä edes kehdannut kertoa kellekään, ehkä omalle parhaalle kaverille korkeintaan.
Mua sitten inhottaa toi sana grooming tai groomaus tai whatever, koska se häivyttää tehokkaasti sen, mitä se tarkoittaa. Pitäisi puhua lasten tai alaikäisten viettelystä.
Joo hyvin yleistä oli 80-luvullakin. Kuka muistaa sen tapaamislinjan jonne soiteltiin, olisko ollut 915 numero? Se jo enteili mitä netti tuo tullessaan. Linja täynnä aikuisia miehenä ja ala-asteikäisiä tyttöjä. Kerran kaveri teki jopa tapaamisen ja paikalle saapui arviolta parikymppinen mies. Kurkittiin kulman takaa ja juostiin karkuun. Oltiin alle 13-vuotiaita... olen ihan varma että kukaan tyttö ei kertonut vanhemmilleen jos sitä kautta jonkun tapasikin. Samalla kaava kuin netin groomauksella ja iskevät niihin joilla ei mene hyvin kotona eikä välttämättä koulussa ja antavat ”tukea”. Joko esittivät teiniä tai ihan rehellisesti sanoivat ikänsä, riippuen äänestä.
Puhumattakaan niistä yli 18-vuotiasta jotka viihdytti lapsia päihteillä sekä tupakalla. Se on jo niin yleistä ihan suomalaisessa kulttuurissa että ällöttää ettei siitä ole ikinä noussut hälyä kuten nyt. Eikö ollut ikinä mitään varoituksia missään. Vain namusedät oli pahoja koska tarjosivat karkkia?
AP
Mua ahdisteli kun olin 12-15 v:
Isoveljen kaverit (3 eri tyyppiä, 18 v täyttäneitä), myös isoveli itse
Isän työkaveri
Äidin serkku
Ja pari tuntematonta esim. kaupungilla ja uimarannalla
Täällä on näitä 70-80-luvulla kouluissa pervoista kärsineitä. Paljonko näitä oikeasti katsotaan enää NYKYSUOMESSA sormien läpi?
Ps. Joku homo ukko tuli 90-luvulla iskemään minua kännissä laivalla. Olin 14v. Homo olisi voinut kuolla, mutta sain onneksi hillittyä itseni. Se oli sekunneista kiinni, ja silloisella taustallani olisin kyllä voinut tappaa sen miehen.
Nykyisellä minälläni olisin heittänyt ukon suoraan mereen. Aika opettaa.
Vierailija kirjoitti:
Joo hyvin yleistä oli 80-luvullakin. Kuka muistaa sen tapaamislinjan jonne soiteltiin, olisko ollut 915 numero? Se jo enteili mitä netti tuo tullessaan. Linja täynnä aikuisia miehenä ja ala-asteikäisiä tyttöjä. Kerran kaveri teki jopa tapaamisen ja paikalle saapui arviolta parikymppinen mies. Kurkittiin kulman takaa ja juostiin karkuun. Oltiin alle 13-vuotiaita... olen ihan varma että kukaan tyttö ei kertonut vanhemmilleen jos sitä kautta jonkun tapasikin. Samalla kaava kuin netin groomauksella ja iskevät niihin joilla ei mene hyvin kotona eikä välttämättä koulussa ja antavat ”tukea”. Joko esittivät teiniä tai ihan rehellisesti sanoivat ikänsä, riippuen äänestä.
Puhumattakaan niistä yli 18-vuotiasta jotka viihdytti lapsia päihteillä sekä tupakalla. Se on jo niin yleistä ihan suomalaisessa kulttuurissa että ällöttää ettei siitä ole ikinä noussut hälyä kuten nyt. Eikö ollut ikinä mitään varoituksia missään. Vain namusedät oli pahoja koska tarjosivat karkkia?
AP
Turun seudulla (921-alkuinen suuntanumeroalue) tuollainen puhelinlinja oli nimeltään "Kuuma linja", ja siellä esiintyi juuri tuota että aikuiset yritti saada alaikäisiä tapaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Mulle tapahtui äkkiä laskettuna teini-iässä 5 ahdistelutapausta joista olisi voinut tehdä rikosilmoituksen. Kaikki ns. tavallisia suomalaismiehiä. Mutta ei niistä edes kehdannut kertoa kellekään, ehkä omalle parhaalle kaverille korkeintaan.
Aika monelle on, mutta kuinka moni on ollut systemaattista? Tuo aiempi juoppotarina oli inhottava, mutta tilaisuus teki varkaan, kun oli känni päällä ja sattui vielä näkemään tyttöjä (ja oliko edes tosissaan).
Muistan itse lapsuudesta, että kontaktipuhelimissa miehet antoivat vääriä numeroita, nimiä ja osoitteita, kun saivat kuulla minun olevan lapsi. Ja hyvä niin! Kiitos näille miehille!
Ihan varsinaisen aiheen ohi, mutta ihmettelen mistä sana grooming tässä kontekstissa tulee. Ainakin englannin kielessä perinteisesti tarkoittaa ihan muuta. Osaako joku tietävämpi selittää?
Vierailija kirjoitti:
Täällä on näitä 70-80-luvulla kouluissa pervoista kärsineitä. Paljonko näitä oikeasti katsotaan enää NYKYSUOMESSA sormien läpi?
Ps. Joku homo ukko tuli 90-luvulla iskemään minua kännissä laivalla. Olin 14v. Homo olisi voinut kuolla, mutta sain onneksi hillittyä itseni. Se oli sekunneista kiinni, ja silloisella taustallani olisin kyllä voinut tappaa sen miehen.
Nykyisellä minälläni olisin heittänyt ukon suoraan mereen. Aika opettaa.
Kyllä niitä ihan samoin on edelleen. Mikä ihmeen silmien peittäminen sulla on käynnissä kun on noin vaikea tajuta sitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika monelle on, mutta kuinka moni on ollut systemaattista? Tuo aiempi juoppotarina oli inhottava, mutta tilaisuus teki varkaan, kun oli känni päällä ja sattui vielä näkemään tyttöjä (ja oliko edes tosissaan).
Muistan itse lapsuudesta, että kontaktipuhelimissa miehet antoivat vääriä numeroita, nimiä ja osoitteita, kun saivat kuulla minun olevan lapsi. Ja hyvä niin! Kiitos näille miehille!
Systemaattista ja todella härskiä on ollut teinifanien (lasten) hyväksikäyttö rokkipiireissä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan varsinaisen aiheen ohi, mutta ihmettelen mistä sana grooming tässä kontekstissa tulee. Ainakin englannin kielessä perinteisesti tarkoittaa ihan muuta. Osaako joku tietävämpi selittää?
Liittyiskö harjaamiseen? Yrittää silittää sitä suostuvaiseksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Systemaattista ja todella härskiä on ollut teinifanien (lasten) hyväksikäyttö rokkipiireissä.
Näistä "sankareistahan" tehdään nykyään kovasti elokuvia. Ikävästi naissukupuolen edustajien ikiä joudutaan nostamaan muutamalla pykällä "taiteellisiin vapauksiin" vedoten.
Tämä tapahtui jo kultaisella 80-luvulla. Oltiin kaverin kanssa 12-vuotiaita ja hengaamassa kaupungilla, ihan keskellä päivää.
Siihen tuli pari miestä, ikivanhoja tietty meidän silmiin, mutta varmaan jotain parikymppisiä. Olivat vähän maistissa ja toinen yritti jo vähän puhua toiselle järkeäkin, että anna pikkilikkojen olla rauhassa. Toinen vastasi, että tuon ikäiset on jo tosi kokeneita.
Meidän tilanteessa homma päättyi siihen, että se fiksumpi kaveri voitti ja me kaverin kanssa poistuttiin paikalta paheksuen kaikenmaailman juoppoja. Ei edes pervoja, vaan juoppoja...