Miksi jotkut haluavat näyttää niin vaatimattomilta?
Mitäänsanomaton kampaus (esim. vuodesta toiseen hiukset vedetty niskaponnarille), tyylittömät ja värittömät perusvaatteet (lue: sellaiset ettei vahingossakaan erotu massasta), ei meikkiä jne. Tyylittömyyttä kuvaa se, ettei ole ollenkaan miettinyt miten korostaa omia hyviä piirteitään.
Miksi jotkut haluavat olla vaatimattimia vuodesta toiseen? Tässä ei nyt tarkoiteta ohimenevää verkkarilookia esim. pikkulapsiajan tai sairauden takia.
Kommentit (276)
Tällainen ajatusmaailma tuntuu olevan ainutkertaisuudessaan hyvin suomalainen. Ensinnäkin sana ”laittautuminen” tunnutaan ymmärtävän kuusnolla bimbotouhuksi tekokynsineen, -ripsineen ja -hiuksineen, jäätäviksi kuuden sentin pakkeleiksi ja puhtaasti aivottomuudeksi.
Rakastan ihonhoitoa ja itseperehtyneenä koen ymmärtävänikin siitä jotain ja näkeväni kaikenlaisen mainospuhep*skan läpi. Meikkaan lähes joka päivä (aikaa kuluu suurinpiirtein vartti), hiukset on jonkinlaisella nutturalla oikeastaan aina. Tällä hetkellä pääsen piakkoin aloittamaan maisterivaihetta oikiksessa, rakastan lukemista ja itse asiassa jopa sitä jonkun mainitsemaa oopperaakin, olen kiinnostunut filosofiasta ja en voi sietää kapeakatseisia, yksinkertaisesti typeriä näköalattomia ihmisiä. Viitaten nyt sitten esimerkiksi mielipiteettömiin ja jossain määrin keskustelukyvyttömiin ihmisiin, joita tulee kyllä kurssikavereissakin ihan tarpeeksi vastaan.
Tosin myönnettäköön, että tuo ”rumat ne vaatteilla koreilee” -mentaliteetti taitaa olla ennemmin itseäni vanhempien henkilöiden ajatusmallia. Kummallista ainakin mun mielestä joka tapauksessa, ymmärrän tuon oikeastaan vain juuri siinä äärimmäisessä bimbopäässä.
Sama kuin eläimillä. Se on luonnollista ettei jää muiden mieleen ja sulautuu massaan neutraaliuteen.
Hölmöä olisi erottautua. Se kertoo että on jotain vialla tai hakee huomiota.
Terve ja hyvinvoiva haluaa suojautua ja olla rauhassa.
Miksi ihmeessä pitäisi erottua muista?
Vastaus kysymykseen. Arvomaailma ja hyvä itsetunto.
Jos katsoo Suomen vaikutusvaltaisempien naisten listaa, kovin vaatimattomilta näyttävät ulkoiselta olemukseltaan.
Sama, jos katsoo maailman sadan vaikutusvaltaisemman naisen olemusta.
Esim. Angela Merkel, jolla on valtaa vaikka muille jakaa. Tuskin on hiuksia värjätty mies muistiin tai ostettu viimeisiä muotikuteita tai laukkuja.
Itse olen vaatimattomannäköinen mutta tykkään laittautua ja työssäni se on melkeinpä pakollista.
Paljon näkee kyllä ihmisiä, jotka ehdoin tahdoin tuntuvat viihtyvän heille sopimattomissa vaatteissa. Väärää kokoa, huonoa leikkausta, sopimattomia värejä. Hiukset leikkaamattomat ja värittömät, naiset kokonaan ilman meikkiä. Pienillä jutuilla saisi jo paljon muutoksia ja lisää itsevarmuutta.
Ja alkuunkaan en voi ymmärtää heitä, jotka sanovat että arvomaailma on kunnossa niin ei tarvitse ulkonäöllä koreilla. Miten ihmeessä nämä kaksi asiaa sulkevat toisensa pois? Vaikka arvomaailma olisi kuinka täydellinen niin miksi ei haluaisi olla paras versio itsestään myös ulkoisesti?
Erinomainen itseluottamus helpottaa elämää.
Kelpaa itselleen ja muille läheisilleen ilman lisättyä muovia ja pigmenttejä.
Vierailija kirjoitti:
Pointtini on se, että tässä keskustelussa on juututtu jonkinlaisiin ääripäihin - sitä on joko tunkkainen, pinnallinen meikkipelle tai luonnollinen farkut-ja-hupparityyppi joka ei voisi vähempää välittää. Itse koen olevani jossain keskimaastossa, tilanteesta riippuen. Antakaa ihmiset kaikkien kukkien kukkia
Ei ap
Sano tuo ap:lle! Hän se ei kestä poninhäntää ja perusvaatteita. Ne ovat hänelle se toinen ääripää, melkein spurguihin verrattavaa olemusta. .
Minua ei ihmetytä juuri kenenkään ulkonäkö, mutta se jaksaa ihmetyttää, että miksi meikkaamaton ja rääsyissä kulkeva ihminen olisi jotenkin moraalisempi, syvällisempi tai henkisempi ihminen jolla on " arvot kohdillaan".
Vierailija kirjoitti:
miksi ei haluaisi olla paras versio itsestään myös ulkoisesti?
Tajuatko, että tuo on sinun näkemyksesi toisen "parhaasta". Miksi muiden pitää miellyttää sinua, kun sinäkään et miellytä muita? Minä haluaisin, että sinä et käyttäisi yhtään meikkiä. Olisit silloin parhaimmillasi. Luulenpa, ettet aio toteuttaa toivettani.
Vierailija kirjoitti:
Vastaus kysymykseen. Arvomaailma ja hyvä itsetunto.
Jos katsoo Suomen vaikutusvaltaisempien naisten listaa, kovin vaatimattomilta näyttävät ulkoiselta olemukseltaan.
Sama, jos katsoo maailman sadan vaikutusvaltaisemman naisen olemusta.
Esim. Angela Merkel, jolla on valtaa vaikka muille jakaa. Tuskin on hiuksia värjätty mies muistiin tai ostettu viimeisiä muotikuteita tai laukkuja.
Siinä meille mallia. Heidän päässään on muutakin kuin sahajauhoa.
Vierailija kirjoitti:
Tällainen ajatusmaailma tuntuu olevan ainutkertaisuudessaan hyvin suomalainen. Ensinnäkin sana ”laittautuminen” tunnutaan ymmärtävän kuusnolla bimbotouhuksi tekokynsineen, -ripsineen ja -hiuksineen, jäätäviksi kuuden sentin pakkeleiksi ja puhtaasti aivottomuudeksi.
Rakastan ihonhoitoa ja itseperehtyneenä koen ymmärtävänikin siitä jotain ja näkeväni kaikenlaisen mainospuhep*skan läpi. Meikkaan lähes joka päivä (aikaa kuluu suurinpiirtein vartti), hiukset on jonkinlaisella nutturalla oikeastaan aina. Tällä hetkellä pääsen piakkoin aloittamaan maisterivaihetta oikiksessa, rakastan lukemista ja itse asiassa jopa sitä jonkun mainitsemaa oopperaakin, olen kiinnostunut filosofiasta ja en voi sietää kapeakatseisia, yksinkertaisesti typeriä näköalattomia ihmisiä. Viitaten nyt sitten esimerkiksi mielipiteettömiin ja jossain määrin keskustelukyvyttömiin ihmisiin, joita tulee kyllä kurssikavereissakin ihan tarpeeksi vastaan.
Tosin myönnettäköön, että tuo ”rumat ne vaatteilla koreilee” -mentaliteetti taitaa olla ennemmin itseäni vanhempien henkilöiden ajatusmallia. Kummallista ainakin mun mielestä joka tapauksessa, ymmärrän tuon oikeastaan vain juuri siinä äärimmäisessä bimbopäässä.
Minun mielestä et ole kovin laittautuva. Tykkäät ihonhoidosta, ok. Meikkaat tavallisen määrän, se on varmaan töissäkin tulevaisuudessa edullista laittautua. Jos on hiukset lähes aina nutturalla, niin tyylissä ei ole kauheasti vaihtelua vaikka osaisitkin tehdä erilaisia nutturoita. Käytätkö siis paljon aikaa asukokonaisuuksien luomiseen tai johonkin? Paljon laittautuvat ovat noita härpäke-friikkejä mielestäni, koska erilaisiin meikkituotteisiin perehtymiseen ja valintaan, hiusten ja hiuslisäkkeiden laittamiseen menee aivan tuhottomasti aikaa ja energiaa. Olen joskus katsonut jotain make-up gurujen videoita ja huhh... Siinä menee yhteen meikkiin jotain 30 erilaista tuotetta ja koko ajan ollaan ajan tasalla uutuuksista. Jos sama meno yltää vaatteisiin, kynsiin ja hiuksiin, niin silloin elämä täyttyy ulkonäöstä niin paljon että on paljon laittautuva minun kriteereilläni. Sinun elämässäsi on niin paljon muutakin aikaavievää, että en pysty pitämään kovin laittautuvana sinua, ulkonäöstä huolehtivana vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tämä paineet ja syyllistäminen kohdistuu aina naisiin? Ja usein syyllistäjänä on toinen nainen.
Miksi ei miehiin, jotka edelleen saavat olla ihan omia itseään, ylipainoineen , ryppyineen, hiuspehkoineen.
Juuri eilen tv.ssä oli liikemies Peter Vesterbackan, hyvin arkisessa asussa eli punainen huppari ja farkut, jotka näyttää olevan hänen lempiasunsa, oli tilaisuus mikä tahansa. Vai saako hän olla rauhassa, kun rahaa löytyy joka taskusta.
Kyllä minä naisena arvostan miestä, joka pukeutuu hyvin ja pitää huolta itsestään. Rahalla ei ole merkitystä. Kuten yllä sanottiin, samalla rahalla saa rumaa ja kaunista.
Mutta mistä kumpuaa joidenkin naisten jatkuva arvostelu ja syyllistäminen toisia naisia kohtaan, erityisesti nuorten naisten.
Ja kyllä, tykkään pukeutua ja laittaa itseäni kauniiksi ja saan siitä iloa ja mielihyvää, mutta vain itselleni, eikä häiritse lainkaan tai kiinnitä huomiota miten muut pukeutuvat.
Tein itselleni testin ja mietin, mitä tänään työkaverillani oli päällä. Ja tulos, en muista edes millainen pusero tai oliko housut vai hame.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen vaatimattomannäköinen mutta tykkään laittautua ja työssäni se on melkeinpä pakollista.
Paljon näkee kyllä ihmisiä, jotka ehdoin tahdoin tuntuvat viihtyvän heille sopimattomissa vaatteissa. Väärää kokoa, huonoa leikkausta, sopimattomia värejä. Hiukset leikkaamattomat ja värittömät, naiset kokonaan ilman meikkiä. Pienillä jutuilla saisi jo paljon muutoksia ja lisää itsevarmuutta.
Ja alkuunkaan en voi ymmärtää heitä, jotka sanovat että arvomaailma on kunnossa niin ei tarvitse ulkonäöllä koreilla. Miten ihmeessä nämä kaksi asiaa sulkevat toisensa pois? Vaikka arvomaailma olisi kuinka täydellinen niin miksi ei haluaisi olla paras versio itsestään myös ulkoisesti?
No itsehän juuri vahvistit, että teet johtopäätöksiä ulkonäön perusteella ja kyllä se kertoo jotakin sinun arvomaailmastasi. Väität mm. että itsetunto on kiinni tietynlaisesta ulkonäöstä. Jos jonkun ihmisen ulkonäkö ei miellytä sinua, oletat hänellä olevan huono itsetunto, jota täytyy korjailla ulkonäön kautta.
Vierailija kirjoitti:
Minua ei ihmetytä juuri kenenkään ulkonäkö, mutta se jaksaa ihmetyttää, että miksi meikkaamaton ja rääsyissä kulkeva ihminen olisi jotenkin moraalisempi, syvällisempi tai henkisempi ihminen jolla on " arvot kohdillaan".
Tuliko luettua läksyjä?
Se on arvot kohdallaan, ei kohdillaan
Harmaahiirenä minua eri toten ärsyttää sana: kohdillaan.
Sinulla on erilaiset mieltymykset kuin minulla.
Meitä on moneksi.
Vierailija kirjoitti:
Ketkä kulkevat rääsyissä?
Missä?
Vierailija kirjoitti:
Tässä yksi vaatimattoman näkököinen. Värjäämättömät, vaalean ruskeat pitkät hiukset, useimmiten mustat vaatteet, joskus valkoista, harmaata tms. Ei mitään räikeää tai värikästä. Ei juurikaan meikkiä. Minulla on kuitenkin symmetriset kasvonpiirteet. Mitat 175/65, urheilullinen. En ole yhtään turhamainen. En halua huomiota. Olen introvertti. Silti usein miehet tulevat iskemään minua esim töissä. En ota itse kontaktia miehiin. Olen varattu.
Miksi tulet tekemään deittiprofiilia a) tähän ketjuun b) jos kerran olet varattu?
En osaa laittaa enkä leikata hiuksia. En osaa edes leikata pois kaksihaaraisia. Jos yrittäisin, niin tulos olisi törkeän ruma. Hiukset käyn lyhentämässä kampaajalla pari kertaa vuodessa. Ennen värjäsin hiuksiani kotona/laitoin raitoja, mutta sain yliherkkyysreaktion ja se touhu loppui siihen. Kampaajalla värjäys on kallista, raitoja laitan keväisin.
Olen huono meikkaamaan. Ihoni on kamala sekaiho joka joko a) halkeilee kuivuudesta ja on punaisen läikikäs tai b) kimaltelee koko ajan. Silloin harvoin kun on ollut ihan pakko näyttää tyylikkäältä niin menee melkein kaksi tuntia ihon saamisessa säädyllisen näköiseksi. Ihoni rasvoittuu herkästi.
En seuraa muotia tai seuraa brändejä. Ostan sellaisia vaatteita, joista itse pidän ja jotka sopivat omaan vaatekaappiini. Ostan vaatteita vain tarpeeseen. Kun joku paita alkaa kulahtaa tai housut hajoamassa, niistä tulee kotivaatteet. Käytän vaatteet loppuun asti. Jos olen joidenkin mielestä tyylitön sen takia, ei kiinnosta.
Arkimeikkini on puuteri.
N25.
Nuorempana,ihmisrt hakee huomioo ulkonaol..etenkin.itekki nuorempana rakastin laittautua,ja varmaa edellee jos esimcseurustelisin,yksin mul ei oo motivaatioo.rakastan kaikkee kaunista yms,mut sinkkuna se on ihan se ja sama.tapasin seksmyosseksuaalisiiistelijoita,joka ennestaa sai mut vahemman ulkonakoon huomioo,kune on kato ulkonaon pulkoulkonaonperaanmul no muutenki aina okku kausia,mut sillon jos haen miesta,nii panosfan,nyt on kausi ku en hae meista xD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuliko luettua läksyjä?
Se on arvot kohdallaan, ei kohdillaanHarmaahiirenä minua eri toten ärsyttää sana: kohdillaan.
Sinulla on erilaiset mieltymykset kuin minulla.
Meitä on moneksi.
Arvot ovat kohdillaan, koska sana arvot on monikko!! Yksi arvo olisi kohdallaan.
Ja kyllä, minä laittaudun vaikka ymmärränkin jotain kieliopin päälle...
Menen täysin fiiliksen mukaan ja päivinä jolloin itseluottamukseni on korkeimmillaan en meikkaa ja puen päälleni ryysyt, koska se on osittain sitäkin, etten halua kuulua valtavirtaan, enkä keksi syytä miksi pitäisi sotkea naama meikillä.
Sitten taas toisinaan innostun meikkailemaan ja katson mitä päälleni puen.
Minusta naiselle on kunnia asia, kun saa lähteä lököhousuilla ja hompsuisella ponnarilla kauppaan, eikä tarvi stressata ulkonäöstään. Nuoret kimulit vielä stressaavat ja heiltä sitten sitä pakkelia ja muotirettuja löytyy.