Miksei kukaan kapinoi sitä vastaan, että kaikki palvelut ja kortit yritetään muuttaa vain älykännykällä toimiviksi, esim ajokortti
kiltisti vain kuunnellaan mitä hullumpia ehdotuksia muutoksiin tulee, muutoksia otetaan vaion vastaan kiroillen, että hulluksi on mennyt, mutta missään ei näe että asialle löytyisi vastustusta.
Viimeisin älynväläys kuului aamutelkkarissa, en muista kummalla kanavalla, että ajokorttikin aiotaan siirtää "äly"laitteeseen.
Mitä helvettiä saatana, eikö tälle vatipäisyydelle löydy mitään rajaa enää. Minulla ei älykännykkää ole, eikä tule. Mutta ilmeisesti kohta ei voi elää ellei sitä paskalaattaa pidä kokoajan kädessä, kun kaikki toimin not on sen takana.
Herätkää.
Kommentit (1127)
Älylaitteet tekevät meistä ääliöitä. Sen nyt näkeepi valmiiksi. Nää nykyiset parikymppiset ja kolmekymppisethän ovat täysin pällejä. Menevät ihan suunniltaan, jos masiina ei toimi. Ennen ihmiset keksivät jonkin toisen toimintatavan tai muuta tekemistä, mutta nää vaan istuvat sormi perseessä. En mä voi nyt elää, masiina on rikki... Digivehkeet lienevät hyvä renki, mutta kuten lähes mikä tahansa asia, huono isäntä.
Digimasiinoiden käytöstä tulee varmasti koitumaan ongelmia, joita emme vielä tajua. Niin on tapahtunut täsmälleen jokaisen käyttöönottamamme keksinnön kanssa. Se toki on eri asia, että millaisia ne ongelmat ovat, ja kuinka vakavia. Joitakin on kuitenkin esitetty jo: riippuvuus ja yksilön tai kenties laajemman yhteisön tai koko yhteiskunnan toimintakyvyn katoaminen järjestelmän pettäessä. Varhaisempaa tekniikkaa pystyimme korjaamaan itse, mutta kännykkä kun hajoaa, olemme usein täysin jonkun toisen varassa. Viime kädessä älylaitteet eivät siis lisää, vaan vähentävät itsenäisyyttämme. Lisäksi ne mahdollistavat kontrollin, johon verrattuna menneen maailman kyläyhteisön ja suvun kontrolli olivat melko vähäinen harmi.
Minä olen 70-luvun lapsi, ja elin jo aikuisuutta, kun laskuja maksettiin yhä pankissa ja ihmisiä tavattiin livenä. Pankit olivat auki melko rajallisesti, mutta jostain kumman syystä niissä onnistui asioimaan ajallaan. Ja ihan hämärää oli se, että homma hoitui muutamassa minuutissa muun asioinnin yhteydessä. Minä en katso minkään helpottuneen verkkopalvelun myötä tässä asiassa. Ihmiset olivat myös realisteja: kumppani löydettiin jostakin ihmisten ilmoista ja häneen tutustuttiin edes jotenkin ennen kuin alettiin rakentaa mielessä kuvia pikaseksistä tai ruususeremonioista, joissa itse on valitsevana osapuolena. Luulen, että digitalisaation suurin haitta ei ehkä sittenkään ole luonteeltaan puhtaasti tekninen, vaan pikemminkin sosiaalinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko moderni yhteiskunta voi lamaantua sekunnissa, kun kaikki muutetaan sähköiseksi.
Sotimisesta tulee lapsellisen helppoa.
Se vasta onkin kauheaa kun sotia voidaan käydä tappamatta ihmisiä ja pommittamatta kaikkea paskaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ajokorttia olla siirtämässä VAIN älylaitteeseen, vaan MYÖS älylaitteeseen.
Samalla tavalla pankkitoiminnot olivat saatavilla aluksi myös verkossa, nyt käytännössä vain siellä. Ja korttimaksut tulivat vaihtoehdoksi käteismaksujen rinnalle, nyt käteisnostoista on tehty maksullisia ja ihmisiä käytännössö pakotetaan korttien ja pikkuhiljaa niiden älypuhelinten käyttöön.
Käsi ylös joka kaipaa aikaa kun tili piti käydä merkkauttamassa pankkikirjaan ja laskut maksettiin jonotuksen jälkeen pankin tiskillä.
Tuollainen kehityksen jarruttaminen on periaatteellista ja täysin järjetöntä.
Nykyisin laskut saa näppärästi maksettua kännykän kanssa. Ainakaan minä en kaipaa 80-luvun pankkiasiointi yhtään.
Niin, mitään keskitietähän ei tietenkään ole. Sinun mielestä 90-vuotias mummo ei saa käydä pankissa asioimassa, kun sinä osaat sormeilla kätevästi sitä taikalaattaasi.
Sille keski-ikäisellekin tekee ihan hyvää opetella uusia asioita. Jos on edes lähelle normaalijärkinen, oppii kyllä käyttämään älypuhelinta. Tämän ketjun perusteella luulisi, että palsta on täynnä 70v Sonkajärveläisiä maanviljelijöitä...
Sinä varmaan nettipankkien tullessa kieltäydyit jyrkästi ja vaadit saada maksaa laskut paikan päällä pankkikonttorissa kasvokkain koska onhan netissä rahalla asioiminen nyt kauhean vaarallista. Ja miksi kukaan haluaisi ajaa autolla hevoskärryjen sijaan, saattaa ajaa kolarin satasen vauhdissa ja kuolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ap tullut mieleen, että enemmistön mielestä tuo on positiivinen asia? Ikävää sulle, ettei maailma jämähtänyt 50-luvulle.
Minullakin on ollut ensimmäiset henkkarit ja ajokortit pahvisia. Kyllä silloin oli kaikki paremmin. Parvisen henkkarin pystyi aika helposti väärentämään, vaihtoi siihen vaan kuvan.
Aika väsynyt kommentti.
Ei kai kukaan haikaile 50-luvulle, vaikka digitalisaatiota vastustaisi tässä mitassa mitä se nyt on.
Tuo oli ihan arkipäivää 80-luvulla, ei siitä niin kauon ole ja kaikki on nykyään paremmin, paitsi se että joka asiasta rokotetaan kuluttajaa, joka maksaa kaiken. Mutta onhan samalla tehokkuus kasvanut ja se laskee kustannuksia, osto voima on kasvanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hajauttaminen olisi turvallisuuden kannalta parempi. Nyt kun joku pöllii sun kännykän, se saa sun koko elämän haltuunsa.
Paitsi että känny on salasanoin ja jopa sormenjäljillä suojattu, eikä sitä saa auki muut kuin omistajansa.
Sen sijaan kun hukkaat lompakkosi, niin sen saa auki kuka vain ja käyttää käteiset rahasi ja käyttää korttejasi väärin jne.
Yrittäkkää edes ajatella järjellä.
Kortit voi kuolettaa. Ja lähimaksua ei ole. Käteistä rahaa yleensä max 2-5 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Sinä varmaan nettipankkien tullessa kieltäydyit jyrkästi ja vaadit saada maksaa laskut paikan päällä pankkikonttorissa kasvokkain koska onhan netissä rahalla asioiminen nyt kauhean vaarallista. Ja miksi kukaan haluaisi ajaa autolla hevoskärryjen sijaan, saattaa ajaa kolarin satasen vauhdissa ja kuolla.
Hevonen on siitäkin kätevä että toimii myös kriisitilanteissa, ei tarvi päästä mittarille tankkaamaan, kun se voi jyrsiä heinää maasta. Kukaan täyspäinen ei liiku autolla, koska hevosellakin pääsee.
Eikö autot ja lentokoneetkin mm. toimi jo pitkälti tietokoneella, ajatelkaapa kun joku superhakkeri laittaa kaikki lentokoneet iskeytymään saman aikaisesti johonkin tiettyyn paikkaan. Ei tämä enää ole kaukaa haettua, kaikki on mahdollista digiajassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hajauttaminen olisi turvallisuuden kannalta parempi. Nyt kun joku pöllii sun kännykän, se saa sun koko elämän haltuunsa.
Paitsi että känny on salasanoin ja jopa sormenjäljillä suojattu, eikä sitä saa auki muut kuin omistajansa.
Sen sijaan kun hukkaat lompakkosi, niin sen saa auki kuka vain ja käyttää käteiset rahasi ja käyttää korttejasi väärin jne.
Yrittäkkää edes ajatella järjellä.
Kortit voi kuolettaa. Ja lähimaksua ei ole. Käteistä rahaa yleensä max 2-5 euroa.
Ai kortit olet kuitenkin hyväksynyt, etkä pidättäydy setelirahassa? Mistä moinen linjattomuus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samalla tavalla pankkitoiminnot olivat saatavilla aluksi myös verkossa, nyt käytännössä vain siellä. Ja korttimaksut tulivat vaihtoehdoksi käteismaksujen rinnalle, nyt käteisnostoista on tehty maksullisia ja ihmisiä käytännössö pakotetaan korttien ja pikkuhiljaa niiden älypuhelinten käyttöön.
Käsi ylös joka kaipaa aikaa kun tili piti käydä merkkauttamassa pankkikirjaan ja laskut maksettiin jonotuksen jälkeen pankin tiskillä.
Nykyisin laskut saa näppärästi maksettua kännykän kanssa. Ainakaan minä en kaipaa 80-luvun pankkiasiointi yhtään.
Niin, mitään keskitietähän ei tietenkään ole. Sinun mielestä 90-vuotias mummo ei saa käydä pankissa asioimassa, kun sinä osaat sormeilla kätevästi sitä taikalaattaasi.
Minulla on elinikää vielä 50 vuotta jäljellä. Mummolla jotain muutamasta kuukaudesta pariin vuoteen. Ei voi mennä kehityksessä aina sen vanhimman prosentin ehdoilla.
Kun joku pöllii sun kännykän, niin milläs kuoletat kortit?
Kuten sanoin varkauksien ennaltaehkäisyyn kuuluu hajautus. Esim. ulkomailla osa rahoista sukkaan, osa kaulakukkaroon, loput pariin eri kukkaroon ja visa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö autot ja lentokoneetkin mm. toimi jo pitkälti tietokoneella, ajatelkaapa kun joku superhakkeri laittaa kaikki lentokoneet iskeytymään saman aikaisesti johonkin tiettyyn paikkaan. Ei tämä enää ole kaukaa haettua, kaikki on mahdollista digiajassa.
Jos tämä olisi millään tapaa mahdollista, se luultavasti olisi jo tapahtunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on elinikää vielä 50 vuotta jäljellä. Mummolla jotain muutamasta kuukaudesta pariin vuoteen. Ei voi mennä kehityksessä aina sen vanhimman prosentin ehdoilla.
Itse asiassa designissa on kehitelty paljon juttuja vanhuksille, vammaisille jne, ja sitten huomattu että ne sopiikin kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hevonen on siitäkin kätevä että toimii myös kriisitilanteissa, ei tarvi päästä mittarille tankkaamaan, kun se voi jyrsiä heinää maasta. Kukaan täyspäinen ei liiku autolla, koska hevosellakin pääsee.
Taidat olla aika mustavalkoinen ihminen. Kaikki muutokset huonompaan suuntaan on hyväksyttävä, tai muutoin pitää olla amissi.
Keskitietähän ei tietenkään ole.
Vierailija kirjoitti:
Sille keski-ikäisellekin tekee ihan hyvää opetella uusia asioita. Jos on edes lähelle normaalijärkinen, oppii kyllä käyttämään älypuhelinta. Tämän ketjun perusteella luulisi, että palsta on täynnä 70v Sonkajärveläisiä maanviljelijöitä...
Välillä kyllä mietinkin miten palstalle pesiytyykin niitä kehityksenvastaisia yksilöitä jotka vielä vuonna 2019 pitävät kiinni Nokia 3310stään eivätkä suostu vaihtamaan älypuhelimeen, kun piru on siihen kerta pesiytynyt ja käyttö syö aivosoluja :D Sama taistelu varmaan ollut jo silloin vuonna 2002 ensimmäistä puhelinta hankkiessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä pistä omia pelkojasi muiden suuhun.
Asioikoon pankissa, jos lapsensa tai muut eivät auta, mutta maksakoon itse kalliit palvelunsa.
Voisin itse siirtää asioinnin pankkiin, jolla ei ole lainkaan fyysisiä konttoreita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välillä kyllä mietinkin miten palstalle pesiytyykin niitä kehityksenvastaisia yksilöitä jotka vielä vuonna 2019 pitävät kiinni Nokia 3310stään eivätkä suostu vaihtamaan älypuhelimeen, kun piru on siihen kerta pesiytynyt ja käyttö syö aivosoluja :D Sama taistelu varmaan ollut jo silloin vuonna 2002 ensimmäistä puhelinta hankkiessa.
Itse kokeilin vähän aikaa sitten reilu 10 vuotta vanhaa nokialaistani, olisiko ollut tyypiltään E65, eli ihan viimeisiä älyttömiä puhelimia. Siinäkin oli jo internetselain, mutta eipä sillä enää oikein mitään pystynyt selaamaan, kun ei ollut enää päivitetty aikoihin eikä tukenut nykyisiä nettisivustoja. Ei tullut kaipuuta palata vanhaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko moderni yhteiskunta voi lamaantua sekunnissa, kun kaikki muutetaan sähköiseksi.
Sotimisesta tulee lapsellisen helppoa.
Se vasta onkin kauheaa kun sotia voidaan käydä tappamatta ihmisiä ja pommittamatta kaikkea paskaksi.
Ei tarvita kuin sähkökatko. Pitkä, pitkä ja aivan h*lvetin laaja sähkökatko.
Nälkä ja kylmä tulee kylään. Sekä täydellinen informaatiokatkos kissavideoitten päivityksiin.
Sanopa, onko sinulla silloin muuta vaihdannan arvoista tavaraa kuin jalkovälisi?
Paitsi ei myyjät hintoja muista, kun ne on koneessa. Myyjän pitäisi siis kiertää koko kauppa ostoslistan kanssa keräämässä hinnat ennen yhteenynnäystä. Itsepalvelukassoja tuskin käyttäisi kukaan ja myyjiä pitäisi palkata kiire-avuksi paljon lisää. Ja maksu vain käteisellä.