Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka moni ei saa ikinä perintöä ja miksi?

Vierailija
13.01.2019 |

Palstalla tuntuu olevan paljon tyyppejä, jotka perivät jopa kuusinumeroisia summia. Voi olla valetta ja osa onkin, mutta vain osa. Jotkut tosiaan saavat. Ei kukaan tai harva perittävän kuolemaa odottaa, mutta onhan se sellainen alitajuinen turva siellä taustalla, sitä tuskin kukaan kieltää.

Entä me, jotka emme saa mitään ja miksi näin? Kai meitäkin on, vai onko kaikkien omaiset niin vauraita, että jättävät perintöä? Itse en saanut senttiäkään, koska vanhempani olivat rappiojuoppoja. Muut perimyssuhteen sukulaiset on myös olleet sellaista köyhälistöä, että ei ole tullut koskaan sieltäkään. Asia ei ole merkinnyt minulle mitään, koska en ole muutenkaan saanut elämässäni mitään ilmaiseksi, mutta nyt, kun monien vanhemmat alkavat lähestyä vanhuutta, on osa kavereista vaivihkaa maininnut että "kai se sen keskustakolmio tulee minun murheekseni joskus" yms peiteltyä kehuskelua. Se on saanut itseni miettimään, että ei hemmetti olen todellakin köyhä. Tai no on minulla asuntolaina, mutta pankinhan se on ja vielä pitkään. Mitään säästöjä en ole pienestä palkasta onnistunut tekemään.

Mites muut köyhät ja kurjat? Onko teitä olemassa vai olenko Etelä-Suomen ainoa todellinen "perinnöttömäksi tehty"?

Kommentit (149)

Vierailija
81/149 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun suuret ikäluokat alkavat mennä parinkymmenen vuoden sisällä, tulee myös ennennäkemättömät perinnöt jakoon. Tähän tulisi reagoida tarkastamalla perintöverotusta - eli kiristämällä sitä. Verotuksen tarkistus ylöspäin tekisi ihmeitä valtiontaloudelle ja kannustaisi myös suuria ikäluokkia kuluttamaan sitä varallisuuttaan elinaikanaan, koska tuonpuoleiseen ei mukanaan voi viedä mitään ja lapset kyllä pärjäävät pienemmälläkin. Reiluinta ja moraalisesti kestävintä tietysti olisi, jos lapsissa olisi aineista kerätä omaisuutensa itse, eikä astella valmiiseen pöytään. 

Niin että kultalusikkasukupolvi rohmusi itselleen edut niin omilta vanhemmiltaan ja lapsiltaan ja vielä humpataan perinnötkin. Ihanaa sakkia, peittelemättömän ahneita ja itsekkäitä vielä kuolinvuoteillakin.

Vierailija
82/149 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni ei tule saamaan perintöä, todennäköisesti ei jää kuin velkaa joten pesästä ei tipu senttiäkään ja hautajaisetkin saadaan maksaa. Eivät omista mitään.

Toinen vanhempani on varakas, on osakehuoneistoja, loma-asuntoja, metsää jne. Aika kehveli luonteeltaan joten veikkaan että perintö on yhtä sotkua tai sitten jättää kaikki eläinsuojeluyhdistykselle. Ihan sama, en odota mitään.

Toinen vanhemmistani on pienituloinen, ei nyt ehkä voi köyhäksi sanoa, sen verran jää luulisin että sillä hautajaiset maksaa. Ei muuta omaisuutta kuin koti-irtaimisto ja pari vuotta vanha auto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/149 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun suuret ikäluokat alkavat mennä parinkymmenen vuoden sisällä, tulee myös ennennäkemättömät perinnöt jakoon. Tähän tulisi reagoida tarkastamalla perintöverotusta - eli kiristämällä sitä. Verotuksen tarkistus ylöspäin tekisi ihmeitä valtiontaloudelle ja kannustaisi myös suuria ikäluokkia kuluttamaan sitä varallisuuttaan elinaikanaan, koska tuonpuoleiseen ei mukanaan voi viedä mitään ja lapset kyllä pärjäävät pienemmälläkin. Reiluinta ja moraalisesti kestävintä tietysti olisi, jos lapsissa olisi aineista kerätä omaisuutensa itse, eikä astella valmiiseen pöytään

Tämä. Helpointa olisi, jos perittävä varallisuus menisi suoraan valtiolle ja jokainen saisi tehdä omat rahansa elinaikanaan itse. Tämä olisi monelle varmaan shokki, koska mitä itse tunnen isoja perintöjä tienanneita ja niillä elävistä, ei kyseessä ole mitään kovin kaksisia ihmisiä älyllisesti tai taidollisesti. Itseasiassa aika moni olisi varmaan leipäjonossa, koska kyvyt ei kovin kaksiset ole.

Vierailija
84/149 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskomattomia kommentteja ketjussa. Jostakin kuusinumeroisesta summasta sanotaan, että "ei se ole iso määrä", wtf? Sehän on ihan valtava summa. Ja kymmenetkin tuhannet ovat todella isoja rahoja, varsinkin kun ottaa huomioon, ettei perijä ole niitä rahoja tienannut. Poskille pitäisi läiskiä noin ylimielisiä ihmisiä. Onko jengi irtaantunut todellisuudesta, trollaako vai olenko itse vaan niin tottunut tähän pieneen tulotasooni, että en enää tajua paremmasta? 

Elät itse kuplassa. Tässäkin maassa on paljon ihmisiä, joilla menee ihan kivasti..

Siltä vaikuttaa. Onneksi minulla on sentään äänioikeus ja annan ääneni sellaiselle, joka kannattaa kovaa verotusta perintöasioissa. Siinä minun panokseni perintöasioissa.

Vierailija
85/149 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ottamatta kantaa muuhun, niin kuusinumeroinen summa  perintöä tulee aika monellekin, jos vainajalla on omistusasunto kaupungissa tai muuten hyvällä paikalla sijaitseva hyväkuntoinen asunto/talo ja perillisiä 1-2. 

Perinnön kertymistä auttaa jos vanhemmat ovat tehneet pitkän työuran, saaneet kohtuullisen eläkkeen ja käyttäneet rahansa järkevästi mm. hankkimalla omistusasunnon ja kesämökin ja heillä on ollut aina hyvät välit 1-2 lapsensa kanssa.  Siinä vaiheessa kun ns. huoltosuhde muuttuu, on mukava käydä vanhojen vanhempien luona, kun he ovat aikoinaan tukeneet lapsiaan mm. opiskelujen suhteen.

Wanhaan hyvään aikaan vanhemmat myös pysyivät naimisissa kunnes kuolema heidät erotti.  Lisäksi useimmat vanhemmat haluavat vaikuttaa siihen että omien lapsien elämä olisi helpompaa ja turvatumpaa vaikka nämän pärjäisivätkin muuten omillaan. Parhaimmillaan kyse on elinikäisestä ja sukupolvet ylittävästä talouden suunnittelusta aivan kuin kyse olisi "perheyrityksestä".

Juuri näin. Suuret ikäluokat olivat juuri niitä, jotka 1960- ja 1970-luvuilla muuttivat maalta kaupunkeihin. Olivat koko elämänsä töissä, monet jopa saman työnantajan palveluksessa koko työuransa. He ottivat nk arava-lainan, ostivat asunnon ja maksoivat sen loppuun jo hyvissä ajoin ennen eläkkeelle jäämistään. Monet hankkivat myös kesämökin. Lapsia he hankkivat vähemmän kuin vanhempansa eikä uusperhekuviot ole olleet heille vielä yhtä yleisiä kuin mitä on nykyään. Kun he kuolevat, perinnöksi jää ihan hyvin kuusinumeroinen summa jo pelkästä asunnosta ja kun jakajia ei ole montaa, on kunkin saama perintöosuuskin ihan kohtuullisen iso.

Ikävää vain, suurimmalla osasta kesämökeistä ei ole mitään arvoa, kun ovat tiettömien teiden takana, ei jätevesijärjestelmiä, sähköä jne.

Samoin suurten ikäluokkien asunnot, jotka 70-80-luvulla kohättiin kokoon elementeistä ja nykyään näitä jo puretaan, jopa Etelä-Suomessa. Eikös Mellunmäestä ole purettu useampi krs-talo ja lisää tulee koko ajan eli näiden varaan ei kannata toivoa isoa perintöä.

Keski-Suomesta rivi- ja krs-taloista saa 100-150m2 muutamalla kymmenellä tuhannella.

Tuttava myy maalta rivitalo asuntoa 4h ja keittiö 40.000€.

Katopa vaikka myytäviä kesäasuntoja, minusta enemmän on niitä arvokkaita kuin pahaisia latoja Juupajoen Peräseinäjoella.

Vierailija
86/149 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska isovanhempani tuhlaavat kaiken ostelemalla joka kolmas vuosi kalliita autoja, huonekaluja, turkiksia ja ties mitä. Vanhemmillenikaan ei jää mitään.

Vierailija
87/149 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskomattomia kommentteja ketjussa. Jostakin kuusinumeroisesta summasta sanotaan, että "ei se ole iso määrä", wtf? Sehän on ihan valtava summa. Ja kymmenetkin tuhannet ovat todella isoja rahoja, varsinkin kun ottaa huomioon, ettei perijä ole niitä rahoja tienannut. Poskille pitäisi läiskiä noin ylimielisiä ihmisiä. Onko jengi irtaantunut todellisuudesta, trollaako vai olenko itse vaan niin tottunut tähän pieneen tulotasooni, että en enää tajua paremmasta? 

Elät itse kuplassa. Tässäkin maassa on paljon ihmisiä, joilla menee ihan kivasti..

Siltä vaikuttaa. Onneksi minulla on sentään äänioikeus ja annan ääneni sellaiselle, joka kannattaa kovaa verotusta perintöasioissa. Siinä minun panokseni perintöasioissa.

Mä taas jaan omaisuuttani lapsilleni jo elinaikanani ja pyrin siihen, että varsinaista perintöveron alaista perittävää ei jäisi lainkaan.

Vierailija
88/149 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ottamatta kantaa muuhun, niin kuusinumeroinen summa  perintöä tulee aika monellekin, jos vainajalla on omistusasunto kaupungissa tai muuten hyvällä paikalla sijaitseva hyväkuntoinen asunto/talo ja perillisiä 1-2. 

Perinnön kertymistä auttaa jos vanhemmat ovat tehneet pitkän työuran, saaneet kohtuullisen eläkkeen ja käyttäneet rahansa järkevästi mm. hankkimalla omistusasunnon ja kesämökin ja heillä on ollut aina hyvät välit 1-2 lapsensa kanssa.  Siinä vaiheessa kun ns. huoltosuhde muuttuu, on mukava käydä vanhojen vanhempien luona, kun he ovat aikoinaan tukeneet lapsiaan mm. opiskelujen suhteen.

Wanhaan hyvään aikaan vanhemmat myös pysyivät naimisissa kunnes kuolema heidät erotti.  Lisäksi useimmat vanhemmat haluavat vaikuttaa siihen että omien lapsien elämä olisi helpompaa ja turvatumpaa vaikka nämän pärjäisivätkin muuten omillaan. Parhaimmillaan kyse on elinikäisestä ja sukupolvet ylittävästä talouden suunnittelusta aivan kuin kyse olisi "perheyrityksestä".

Juuri näin. Suuret ikäluokat olivat juuri niitä, jotka 1960- ja 1970-luvuilla muuttivat maalta kaupunkeihin. Olivat koko elämänsä töissä, monet jopa saman työnantajan palveluksessa koko työuransa. He ottivat nk arava-lainan, ostivat asunnon ja maksoivat sen loppuun jo hyvissä ajoin ennen eläkkeelle jäämistään. Monet hankkivat myös kesämökin. Lapsia he hankkivat vähemmän kuin vanhempansa eikä uusperhekuviot ole olleet heille vielä yhtä yleisiä kuin mitä on nykyään. Kun he kuolevat, perinnöksi jää ihan hyvin kuusinumeroinen summa jo pelkästä asunnosta ja kun jakajia ei ole montaa, on kunkin saama perintöosuuskin ihan kohtuullisen iso.

Ikävää vain, suurimmalla osasta kesämökeistä ei ole mitään arvoa, kun ovat tiettömien teiden takana, ei jätevesijärjestelmiä, sähköä jne.

Samoin suurten ikäluokkien asunnot, jotka 70-80-luvulla kohättiin kokoon elementeistä ja nykyään näitä jo puretaan, jopa Etelä-Suomessa. Eikös Mellunmäestä ole purettu useampi krs-talo ja lisää tulee koko ajan eli näiden varaan ei kannata toivoa isoa perintöä.

Keski-Suomesta rivi- ja krs-taloista saa 100-150m2 muutamalla kymmenellä tuhannella.

Tuttava myy maalta rivitalo asuntoa 4h ja keittiö 40.000€.

Katopa vaikka myytäviä kesäasuntoja, minusta enemmän on niitä arvokkaita kuin pahaisia latoja Juupajoen Peräseinäjoella.

Joku aika sitten uutisoitiin, että välittäjät eivät ota listoilleen enää kuin parhaimmat mökit. Kun ihmiset ei enää välitä mökkeilystä muutenkaan.

Vierailija
89/149 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saa. Mun isästä ei ole tietoa ja äiti kuoli parikymppisenä ja velkaisena, kun olin vauva. Mua ei ikinä adoptoitu vaan olin laitoksessa ja sijaiskodeissa.

Vierailija
90/149 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa juuri vähän aiemmin joku mainitsi, että alle 10% suomalaisista saa sen kuusinumeroisen perinnön, ja seitsemään numeroon yltää alle promille. Siitä voit miettiä kumpi teistä elää kuplassa.

Itse katselin juuri kämppiä New Yorkista. Minulla on itse maksettu velaton sijoitusyksiö hyvällä paikalla Helsingissä, mutta jos haluaisin muuttaa edes vastaavaan Manhattanilla, se pitäisi myydä ja ottaa päälle sen nykyarvon verran lisää lainaa, eikä sekään vielä riittäisi vastaavaan. Tästä näkökulmasta en koe olevani porukkaa, joka voi lesoilla sillä kuinka "kivasti" menee. Vanhempien perinnöllä voisin muuttaa Manhattanille velattomana, mutta ennemmin toivon vanhemmille pitkää elämää ja ansaitusta omaisuudesta nauttimista. 

Asiat ovat aina niin suhteellisia. Yritän muistaa, että vaikka olenkin kansainvälisesti ajatellen vasta ihan vaurastumisen alkutekijöissä kiinni näin 40-vuotiaana, niin kansallisessa mittakaavassa olen kuitenkin todella onnekas. Ja vähintään olla nettipalstalla painamatta alas muita, vähemmän omistavia.

Vierailija
91/149 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tule saamaan juuri mitään. Isällä arvoton omakotitalo tontteineen täynnä hamstrattua pas aa, varmaan omia rahoja joudun käyttämään tyhjentämiseen. Isä ei tule perintönä saamaan yhtään mitään. Äidillä vanha rivariyksiö, huonolla alueella muutti vastikään tähän halvempaan ja kaikki tienestinsä käyttää nurkissaan lojuvan aikuisen, työttömän poikansa ylläpitoon. Kyllä, 30 vuotias mies ja yli viiskymppinen äiti asuvat siis yksiössä. Äitini tulee saamaan vähän perintöä isältään, mutta todennäköisesti tuhlaa kaiken velkoihinsa ja tuon laiskan lempilapsen paapomiseen. Tällästä perheonnea meillä :)

Vierailija
92/149 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tule saamaan juuri mitään. Isällä arvoton omakotitalo tontteineen täynnä hamstrattua pas aa, varmaan omia rahoja joudun käyttämään tyhjentämiseen. Isä ei tule perintönä saamaan yhtään mitään. Äidillä vanha rivariyksiö, huonolla alueella muutti vastikään tähän halvempaan ja kaikki tienestinsä käyttää nurkissaan lojuvan aikuisen, työttömän poikansa ylläpitoon. Kyllä, 30 vuotias mies ja yli viiskymppinen äiti asuvat siis yksiössä. Äitini tulee saamaan vähän perintöä isältään, mutta todennäköisesti tuhlaa kaiken velkoihinsa ja tuon laiskan lempilapsen paapomiseen. Tällästä perheonnea meillä :)

Ai kamala.

Jokin onni sinua on kohdannut, jos tuollaisista oloista olet ponnistanut itsenäisesti toimeentulevaksi aikuiseksi. Voit olla kiitollinen ainakin siitä! Enpä haluaisi olla veljesi asemassa kun äidistäsi aika jättää.

Vierailija
93/149 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://yle.fi/uutiset/3-10448993

Yli 100 000 euroa periviä on alle 10%.

Pitäisikö tämä uskoa?

Helsingissä ei kuole kukaan ?

Tai jos niin ovat asuneet vuokralla tai perillisiä on lestaadioislegioonan verran .

Vierailija
94/149 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma tilanne on se, että olen nuori ja vanhempani toivottavasti elävät vielä pitkään. Isovanhempani kuolivat vähän aikaa sitten ja heiltä jäi perinnöksi heidän asuntonsa, joka nyt äitini nimissä. Muuta perintöä ei tullut. Sen tiedän, että oma perintöni tulee myös olemaan varmasti talo ja ei muuta. Meilläkin melko köyhä suku ja isäni perhe oli köyhä suurperhe ja äitini myös köyhistä oloista, kun toinen vanhempi sairastui nuorena ja toinen oli työtön. Ja omat vanhempani ovat kyllä muuten kunnollisia. Isällä jäi  opiskelut rahan puutteen takia, mutta muuten on paiskinut todella paljon töitä eri aloilla, mutta pienellä palkalla. Äitini taas opiskellut vähän enemmän, mutta myöskin pieni palkka sekä pitkä työttömyys mukana. Ei siihen tarvita kuin se, että jossakin vaiheessa ottivat vähän liikaa lainaa ja sitten olikin jo vaikeaa pärjätä. Lisäksi talon korjauksiin on mennyt rahaa. Muuten olemme olleet ihan tavallinen pienituloinen perhe. Alkoi jo ihan ahdistaa koko perinnön ajattelu, kun todellakin toivon että vanhemmat elävät niin pitkään kuin mahdollista.

Vierailija
95/149 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö tämä uskoa?

Tai jos niin ovat asuneet vuokralla tai perillisiä on lestaadioislegioonan verran .

Ihmisillä on yleensä kaksi vanhempaa. Jos oletetaan et perheellä on kaksi lasta, niin pariskunnan omaisuuden pitää olla 400000 jotta yksittäiset perinnöt ovat yli 100000.

Vierailija
96/149 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luku muuttuu, kun suuret ikäluokat alkavat potkaista tyhjää ja jättävät asuntonsa perinnöksi. 

Suurista ikäluokista pari vuotta sitten oli enää jäljellä n.350.000 henkilöä. Ja sen jäljeen moni on jo kuollut, kun ikää 74v.

Nyt suurin ikäluokka on 55-vuotiaat eli 1963 syntyneet.

Ja ne 1963 syntyneet eivät omista yhtään mitään? Olen 1961 syntynyt, mulla on kaksi lasta ja jo pelkästään pääkaupunkiseudulla olevan asuntoni arvo on tällä hetkellä (mitä siis katsoo myytyjä asuntoja alueelta) 250 000 - 280 000 €. Tähän vielä päälle säästöt ja sijoitukset. Monilla ikäisilläni on vähintään 200 000 € arvoinen asunto ja enemmänkin (itse asiassa jo monilla meidän lapsistammekin, tosin heillä on vielä asuntovelkaa). Mun sukupolveni teki vieläkin vähemmän lapsia kuin suuret ikäluokat, joten perillisiä ei ole jonoksi asti. 

Fakta on, että suomalaisten saamat perinnöt koostuvat nykyisin pääasiassa asunnoista. Ja koska asuntojen hinnat ovat kasvukeskuksissa vain nousseet, perintöä voi oikein hyvin tulla kuusinumeroinen summa. Appivanhempani aikoinaan rakensivat talon Helsingin maalaiskuntaan (nyk. Vantaa) , jossa ei vielä silloin ollut oikein mitään. Nyt on palvelut ja loistavat liikenneyhteydet. Jo pelkkä tonttimaa on arvokas, vaikka 60-luvulla rakennetun omakotitalon pistäisikin maan tasalle. 

Vierailija
97/149 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä yksi. Iskän kuollessa oli tilillä sen verran, että sain ilmoituksen lehteen. Todellakin ärsyttää nää kermaperseet, joilla on koko elämänsä ollut asunnot ym ilman mitään omaa panostusta ja sitten myöhemmin vielä ne perinnöt. Ja sitä ennen työpaikat suhteilla, oli sitten kouluja käyty tai ei.

Miksi sinua ne ”kermaperseet” ärsyttävät, eihän se heidän vikansa ole? Jos jotakuta haluat syyttää, niin heidän vanhempiaan sitten. Vaikka itse en kyllä siitäkään suostu syyllistymään, vaikka lapseni näitä ”kermaperseitä” ovatkin, sillä omaisuutemme on saatu kovalla työllä ja onnistuneilla sijoituksilla.

Itse tulen ehkä perimään muuttotappioalueelta pienen asunnon ja siinä se sitten onkin, sen sijaan omat lapseni ovat saaneet asunnon opiskellessaan, työpaikat eivät ole tulleet suhteilla, sen sijaan ovat opiskelleet kunnon ammatit ja sen myötä saaneet hyvät työpaikat ja he tulevat perimään 7-numeroisen summan.

Vierailija
98/149 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmiltani en saanut aikoinaan mitään, toinen oli alkoholisti jonka kanssa emme olleet koskaan tekemisissä, ja toinen oli vain köyhä vaikka ahkerasti töitä tekikin.

Mutta kummitädilläni ei ollut omia lapsia, joten hän halusi testamentata minulle omaisuutensa vaikka emme olleet erityisemmin yhteyksissä. Kiitollinen olen todellakin hänelle, sain tarjottua lapsilleni hyvän elämän. Perintöä tuli n. 500 000€.

Vierailija
99/149 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö tämä uskoa?

Ihmisillä on yleensä kaksi vanhempaa. Jos oletetaan et perheellä on kaksi lasta, niin pariskunnan omaisuuden pitää olla 400000 jotta yksittäiset perinnöt ovat yli 100000.

Ja se toinen vanhempiko elää ikuisesti? Vai puhuttiinko tässä ketjussa nyt yhdestä perintökerrasta? Yleensähän perintöä tulee molemmilta vanhemmilta, mutta tietenkin eri aikaan, kun harva pariskunta kuolee samaan aikaan. Mä ainakin olen puhunut ketjussa tulevasta perinnöstäni eli laskien yhteen sekä isäni että äitini aikanaan jättämän perinnön. 

Vierailija
100/149 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että koska yhdellä sisaruksista on huonot välit vanhempiin, he kostavat sen meille kaikille perinnön kautta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kahdeksan