Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka moni ei saa ikinä perintöä ja miksi?

Vierailija
13.01.2019 |

Palstalla tuntuu olevan paljon tyyppejä, jotka perivät jopa kuusinumeroisia summia. Voi olla valetta ja osa onkin, mutta vain osa. Jotkut tosiaan saavat. Ei kukaan tai harva perittävän kuolemaa odottaa, mutta onhan se sellainen alitajuinen turva siellä taustalla, sitä tuskin kukaan kieltää.

Entä me, jotka emme saa mitään ja miksi näin? Kai meitäkin on, vai onko kaikkien omaiset niin vauraita, että jättävät perintöä? Itse en saanut senttiäkään, koska vanhempani olivat rappiojuoppoja. Muut perimyssuhteen sukulaiset on myös olleet sellaista köyhälistöä, että ei ole tullut koskaan sieltäkään. Asia ei ole merkinnyt minulle mitään, koska en ole muutenkaan saanut elämässäni mitään ilmaiseksi, mutta nyt, kun monien vanhemmat alkavat lähestyä vanhuutta, on osa kavereista vaivihkaa maininnut että "kai se sen keskustakolmio tulee minun murheekseni joskus" yms peiteltyä kehuskelua. Se on saanut itseni miettimään, että ei hemmetti olen todellakin köyhä. Tai no on minulla asuntolaina, mutta pankinhan se on ja vielä pitkään. Mitään säästöjä en ole pienestä palkasta onnistunut tekemään.

Mites muut köyhät ja kurjat? Onko teitä olemassa vai olenko Etelä-Suomen ainoa todellinen "perinnöttömäksi tehty"?

Kommentit (149)

Vierailija
61/149 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jopa kuusinumeroisia summia? 

Aika keskinkertainen tai pienehkökin perintö piireissä, jossa vanhemmat ovat suuten ikäluokkien hyvin koulutettuja ja työelämässä menestyneitä ihmisiä. 

Tuttava sai juuri kolme miljoonaa ja rapiat. Osa on täysin realisoimatta, joten tarkka summa ei tiedossa. Turun saariston kesähuvila, Helsingin kantakaupungin perheasunto n. 160 m2 ja loppu osakesijoituksina ja ihan käteisenä. 

Vanhempani erosivat aikoinaan ja minulla jää selvästi pienemmäksi. Tätä huippua eli kuusinumeroista nyt kuitenkin on tulossa. 

No höpölöpö, "keskikertainen tai pienehkö". Ei kyllä ole.

En tunne ketään jonka vanhemmilta olisi tulossa kuusinumeroinen summa perintöä. Puhumattakaan miljoonista ja 160m2 asunnoista. Suurin osa vääntää perusduunia koko elämänsä.

Jaa. Mieheni peri 400 000 ja kaksio on vielä tulossa Helsingistä. Kaveri peri samoja määriä. Kolleega sai ihan miljoonan. Itse olen köyhin. Ehkä 100 000 max tulossa. Liikut ilmeisesti huono-osaisten joukossa.

Vierailija
62/149 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani ovat ihan normaaleja, pitkän työuran tehneitä ihmisiä. 90-luvun lamassa meni omistusasunto, sen jälkeen asuttu vuokra-asunnoissa, eikä omaisuutta ole kertynyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/149 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä se on se eriarvoistuminen. Osa perii satoja tuhansia ilmaista rahaa, osa ei. Toisaalta eriarvoistumista aiheuttaa moni muukin asia kuin perinnöt. Moni rikastuu nykyään vielä paljon enemmänkin tavoin, jotka ovat monelle muulle ihan utopiaa, esim. kryptovaluutat, pelivoitot, älytuotekehitys yms. Itsekin tunnen pari törkeän äkkirikasta, mutta toinen heistä ainakin on pannut rahat haisemaan, joten varallisuus on mennyt suomalaisenkin talouden hyväksi.

Vierailija
64/149 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://yle.fi/uutiset/3-10448993

Yli 100 000 euroa periviä on alle 10%.

Vierailija
65/149 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En odota perintöä. Isä kuoli niin ettei omaisuus riittänyt kattamaan velkoja joita oli tehnyt vähän sinne ja tänne. Äiti on ollut ikänsä töissä, mutta pienipalkkainen eikä ole koskaan osannut käyttää rahaa. Asunut aina vuokralla. Lisäksi välimme ovat nykyään huonot. Oletan, että jos äidillä mitään säästöjä on, käyttää ne itseensä.

Ei ole ollut paljon onnea elämässä minulla.

Vierailija
66/149 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ottamatta kantaa muuhun, niin kuusinumeroinen summa  perintöä tulee aika monellekin, jos vainajalla on omistusasunto kaupungissa tai muuten hyvällä paikalla sijaitseva hyväkuntoinen asunto/talo ja perillisiä 1-2. 

Perinnön kertymistä auttaa jos vanhemmat ovat tehneet pitkän työuran, saaneet kohtuullisen eläkkeen ja käyttäneet rahansa järkevästi mm. hankkimalla omistusasunnon ja kesämökin ja heillä on ollut aina hyvät välit 1-2 lapsensa kanssa.  Siinä vaiheessa kun ns. huoltosuhde muuttuu, on mukava käydä vanhojen vanhempien luona, kun he ovat aikoinaan tukeneet lapsiaan mm. opiskelujen suhteen.

Wanhaan hyvään aikaan vanhemmat myös pysyivät naimisissa kunnes kuolema heidät erotti.  Lisäksi useimmat vanhemmat haluavat vaikuttaa siihen että omien lapsien elämä olisi helpompaa ja turvatumpaa vaikka nämän pärjäisivätkin muuten omillaan. Parhaimmillaan kyse on elinikäisestä ja sukupolvet ylittävästä talouden suunnittelusta aivan kuin kyse olisi "perheyrityksestä".

Juuri näin. Suuret ikäluokat olivat juuri niitä, jotka 1960- ja 1970-luvuilla muuttivat maalta kaupunkeihin. Olivat koko elämänsä töissä, monet jopa saman työnantajan palveluksessa koko työuransa. He ottivat nk arava-lainan, ostivat asunnon ja maksoivat sen loppuun jo hyvissä ajoin ennen eläkkeelle jäämistään. Monet hankkivat myös kesämökin. Lapsia he hankkivat vähemmän kuin vanhempansa eikä uusperhekuviot ole olleet heille vielä yhtä yleisiä kuin mitä on nykyään. Kun he kuolevat, perinnöksi jää ihan hyvin kuusinumeroinen summa jo pelkästä asunnosta ja kun jakajia ei ole montaa, on kunkin saama perintöosuuskin ihan kohtuullisen iso.

Ikävää vain, suurimmalla osasta kesämökeistä ei ole mitään arvoa, kun ovat tiettömien teiden takana, ei jätevesijärjestelmiä, sähköä jne.

Samoin suurten ikäluokkien asunnot, jotka 70-80-luvulla kohättiin kokoon elementeistä ja nykyään näitä jo puretaan, jopa Etelä-Suomessa. Eikös Mellunmäestä ole purettu useampi krs-talo ja lisää tulee koko ajan eli näiden varaan ei kannata toivoa isoa perintöä.

Keski-Suomesta rivi- ja krs-taloista saa 100-150m2 muutamalla kymmenellä tuhannella.

Tuttava myy maalta rivitalo asuntoa 4h ja keittiö 40.000€.

Vaikkapa Kuopion keskustassa olevasta kohtuullisen kokoisesta kerrostaloasunnosta voi saada yli 200000 euroa kunhan sitä on peruskorjattu jossain vaiheessa, jollei se ole muuten uusimmasta päästä. Noiden kesämökkien tai kesähuviloiden hintaan vaikuttanee liikenneyhteydet, mökin ja sen muiden rakennusten kuten rantasaunan yleinen kunto ja varustelutaso (esim. sähkö ja valukivitakka) sekä rantapalstan vesistön laatu mm. uimisen ja kalastuksen kannalta. Kehä Kolmosen ulkopuolelta saa aina samalla rahalla enemmän neliöitä ja sama pätee myös suhteessa eri kaupungien ruutukaava-alueeseen ja haja-asutusalueisiin.

Vierailija
67/149 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luku muuttuu, kun suuret ikäluokat alkavat potkaista tyhjää ja jättävät asuntonsa perinnöksi. 

Vierailija
68/149 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaisin että perintöni yhteissumma tulee olemaan likimain 300000€. Vanhempani ovat raataneet niska limassa huonoissakin duuneissa ja eläneet säästeliäästi.

Toivon että matkustelisivat ja nauttisivat elämästään enemmän, itse tienaan kyllä sen verran että elämään pystyn. Kummaliselta tuntuu se idea että laittaisin heidän tienaamat rahat vaikkapa sijoitusasuntoihin ja kohentaisin näin omaa elämääni.

Vierailija
69/149 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika keskinkertainen tai pienehkökin perintö piireissä, jossa vanhemmat ovat suuten ikäluokkien hyvin koulutettuja ja työelämässä menestyneitä ihmisiä. 

Tuttava sai juuri kolme miljoonaa ja rapiat. Osa on täysin realisoimatta, joten tarkka summa ei tiedossa. Turun saariston kesähuvila, Helsingin kantakaupungin perheasunto n. 160 m2 ja loppu osakesijoituksina ja ihan käteisenä. 

Vanhempani erosivat aikoinaan ja minulla jää selvästi pienemmäksi. Tätä huippua eli kuusinumeroista nyt kuitenkin on tulossa. 

En tunne ketään jonka vanhemmilta olisi tulossa kuusinumeroinen summa perintöä. Puhumattakaan miljoonista ja 160m2 asunnoista. Suurin osa vääntää perusduunia koko elämänsä.

Jaa. Mieheni peri 400 000 ja kaksio on vielä tulossa Helsingistä. Kaveri peri samoja määriä. Kolleega sai ihan miljoonan. Itse olen köyhin. Ehkä 100 000 max tulossa. Liikut ilmeisesti huono-osaisten joukossa.

Ai, se onkin jo huono-osaisuutta.

Tilastojen valossa miljoonan perintöjä saavat Suomessa vai 0,1% kaikista perinnönsaajista ja yli 300.000€perintöjä saa vain 1%.

Suurin osa perinnönsaajista saa alle 20.000€.

Vierailija
70/149 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luku muuttuu, kun suuret ikäluokat alkavat potkaista tyhjää ja jättävät asuntonsa perinnöksi. 

Suurista ikäluokista pari vuotta sitten oli enää jäljellä n.350.000 henkilöä. Ja sen jäljeen moni on jo kuollut, kun ikää 74v.

Nyt suurin ikäluokka on 55-vuotiaat eli 1963 syntyneet.

Vierailija
71/149 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai, se onkin jo huono-osaisuutta.

Tilastojen valossa miljoonan perintöjä saavat Suomessa vai 0,1% kaikista perinnönsaajista ja yli 300.000€perintöjä saa vain 1%.

Suurin osa perinnönsaajista saa alle 20.000€.

Huvittavaa että samaan aikaan tehtaillaan jotain avioehtoja ja testamentteja näillä pikkuhiluilla.

Vierailija
72/149 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1945 syntynyt täyttää tänä vuonna 74. Osa on jo poistunut keskuudestamme. Nuorimmat suuriin ikäluokkiin laskettavat ovat käsittääkseni syntyneet 1950.

Asia ei ole muutenkaan noin yksinkertainen. Asuntojen hintoihin, siis niiden arvoon, vaikuttaa muiden tekijöiden lisäksi kysyntä. Kun suuri määrä ihmisiä poistuu asunnon tarvitsijoiden joukosta pysyvästi, myös kysyntä laskee. Tämä laskee asuntojen arvoa ja siis myös jälkipolville jäävien perintöjen arvoa. Pahiten ilmiö näkyy muuttotappiopaikkakunnilla, joista osa on sellaisia ettei sinne paljon porukkaa enää vanhusten kuoltua jääkään, eikä kukaan ole kiinnostunut sinne myöskään muuttamaan.

Vierailija
73/149 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1945 syntynyt täyttää tänä vuonna 74. Osa on jo poistunut keskuudestamme. Nuorimmat suuriin ikäluokkiin laskettavat ovat käsittääkseni syntyneet 1950.

Asia ei ole muutenkaan noin yksinkertainen. Asuntojen hintoihin, siis niiden arvoon, vaikuttaa muiden tekijöiden lisäksi kysyntä. Kun suuri määrä ihmisiä poistuu asunnon tarvitsijoiden joukosta pysyvästi, myös kysyntä laskee. Tämä laskee asuntojen arvoa ja siis myös jälkipolville jäävien perintöjen arvoa. Pahiten ilmiö näkyy muuttotappiopaikkakunnilla, joista osa on sellaisia ettei sinne paljon porukkaa enää vanhusten kuoltua jääkään, eikä kukaan ole kiinnostunut sinne myöskään muuttamaan.

Tilannetta voitaisiin korjata suhtautumalla myönteisemmin ulkomailta tuleviin aikuisiin. Jännästi maalla pikkupaikkakunnilla asuva porukka kuitenkin vastustaa tätä eniten, vaikka juuri heidän omaisuutensa arvoon väestömäärän väheneminen puree pahiten.

Omat vanhemmat ovat aina asuneet kaupungeissa muuttovoittoalueilla, ja omaisuuttakin on sitten kertynyt melkein huomaamatta. Toivon kuitenkin, että käyttäisivät sitä ihan itseensä ennen meille lapsille periyttämistä.

Vierailija
74/149 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perintöön kuuluu käytännössä vain arvottomia rakennuksia. Kuolinpesä pidettiin jakamattomana ja ne muutama tuhat, mitä isän tilille jäi, on mennyt sen ylläpitoon hautajaiskulujen jälkeen. Ei sitä kukaan osta, palokunnalle menee talo jossain vaiheessa. Vaatimaton saarimökki puretaan. 

Vierailija
75/149 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perintöön kuuluu käytännössä vain arvottomia rakennuksia. Kuolinpesä pidettiin jakamattomana ja ne muutama tuhat, mitä isän tilille jäi, on mennyt sen ylläpitoon hautajaiskulujen jälkeen. Ei sitä kukaan osta, palokunnalle menee talo jossain vaiheessa. Vaatimaton saarimökki puretaan. 

Mökki on vuokratontilla ja talo alueella, missä tontteja on myyty pilkkahinnalla, että saataisiin alueelle lapsiperheitä. 

Vierailija
76/149 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä taas huono-osaisuutta on se, jos elämisen laatu pitää mitata perinnön arvossa (ja ylipäätäänkin materiassa).

Ei, en ole köyhä - joskaan en rikaskaan. Mutta minulle on perintöä tärkeämpää se, että äitini saa vihdoinkin nauttia elämästään eläkeiässään. Ja hyväosaiseksi lasken itseni myös, minulla on maailman ihanin miesystävä (joka on rutiköyhä mutta sielultaan rikas), olen terve ja saan tehdä mielekästä työtä. Mitä sitä muuta ihminen tarvitsee :) 

Vierailija
77/149 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

treffit kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä taas huono-osaisuutta on se, jos elämisen laatu pitää mitata perinnön arvossa (ja ylipäätäänkin materiassa).

Ei, en ole köyhä - joskaan en rikaskaan. Mutta minulle on perintöä tärkeämpää se, että äitini saa vihdoinkin nauttia elämästään eläkeiässään. Ja hyväosaiseksi lasken itseni myös, minulla on maailman ihanin miesystävä (joka on rutiköyhä mutta sielultaan rikas), olen terve ja saan tehdä mielekästä työtä. Mitä sitä muuta ihminen tarvitsee :) 

Myös varakas voi arvostaa ei materialistisia arvoja. Ei ne ole toisiaan poissulkevia.

Vierailija
78/149 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomattomia kommentteja ketjussa. Jostakin kuusinumeroisesta summasta sanotaan, että "ei se ole iso määrä", wtf? Sehän on ihan valtava summa. Ja kymmenetkin tuhannet ovat todella isoja rahoja, varsinkin kun ottaa huomioon, ettei perijä ole niitä rahoja tienannut. Poskille pitäisi läiskiä noin ylimielisiä ihmisiä. Onko jengi irtaantunut todellisuudesta, trollaako vai olenko itse vaan niin tottunut tähän pieneen tulotasooni, että en enää tajua paremmasta? 

Vierailija
79/149 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskomattomia kommentteja ketjussa. Jostakin kuusinumeroisesta summasta sanotaan, että "ei se ole iso määrä", wtf? Sehän on ihan valtava summa. Ja kymmenetkin tuhannet ovat todella isoja rahoja, varsinkin kun ottaa huomioon, ettei perijä ole niitä rahoja tienannut. Poskille pitäisi läiskiä noin ylimielisiä ihmisiä. Onko jengi irtaantunut todellisuudesta, trollaako vai olenko itse vaan niin tottunut tähän pieneen tulotasooni, että en enää tajua paremmasta? 

Elät itse kuplassa. Tässäkin maassa on paljon ihmisiä, joilla menee ihan kivasti..

Vierailija
80/149 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun suuret ikäluokat alkavat mennä parinkymmenen vuoden sisällä, tulee myös ennennäkemättömät perinnöt jakoon. Tähän tulisi reagoida tarkastamalla perintöverotusta - eli kiristämällä sitä. Verotuksen tarkistus ylöspäin tekisi ihmeitä valtiontaloudelle ja kannustaisi myös suuria ikäluokkia kuluttamaan sitä varallisuuttaan elinaikanaan, koska tuonpuoleiseen ei mukanaan voi viedä mitään ja lapset kyllä pärjäävät pienemmälläkin. Reiluinta ja moraalisesti kestävintä tietysti olisi, jos lapsissa olisi aineista kerätä omaisuutensa itse, eikä astella valmiiseen pöytään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kahdeksan