Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Laturaivo iski Kuopiossa: mies löi suksisauvalla Jennin koiravanhusta – 5-vuotias poika pelastui iskulta täpärästi

Vierailija
12.01.2019 |

Mikä tekee suomimiehestä pedon ladulla?

Kommentit (449)

Vierailija
141/449 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ole joskus huutanut hiihtäjälle, kun rupes vittuilemaan ladulla kävelemisestä. Muuten hyvä, mutta latu oli tehty MUN TONTILLE ja mun tontilla minähän kävelen koirieni kanssa tai ratsastan hevosellani mistä haluan, kun kyseinen latu oli hiihtäjien itse tekemä ja kulki suoraan hevoslaitumeni läpi. Meillä laturaivo on todella hurjaa, huudetaannja meuhkataan hitaammille hiihtäjille, poikani sai kerran sauvasta, kun kaatui kesken hiihdon. Noi äijät laduilla on hulluja! No minä voin olla vastavuoroisesti hullu tilallinen, joka ratsastaa maillaan olevat ladut möykyille, sitä saa mitä tilaa.

Vierailija
142/449 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En hyväksy koiran lyömistä, mutta inhoan joka tapauksessa ladulla kävelijöitä. Olen itse toppatakissa hitaasti hiihtävä, rauhallinen ihminen. Silti ladulla kävelijät aiheuttavat VAARATILANTEITA. Esimerkkinä täällä on alamäen jälkeen mutka. On ihan mahdotonta nähdä kävelijää mutkan takana.

Tuon Kuopion jutun kommenteissa hiihtäjä kertoi alamäessä nopeimmilla nopeuden olevan 50-60 km/h. Siinä on pahimmassa tapauksessa lapselta tai koiralta henki pois, kun jää alle. Miettikää sitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/449 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelman ydin ainakin helsingissä on kaupungin Liikuntavirasto, jonka mukaan talvisin on kaksi hyväksyttävää muotoa liikkua ulkoilualueilla: perinteisen tyylin hiihto ja luisteluhiihto. Olisi mielenkiintoista jos joku yrittäisi tutkia paljonko tulee vahinkoa ihan euromääräisestikin, jos 90% ulkoilijoista joka vuosi jäisi kotiin odottelemaan lumien sulamista talvikuukausien ajaksi (siis arvio lisääntyneiden 2-tyypin diabeteksen, sydän- ja verisuonitautien, työkyvyttömyysvuosien ym. Kustannuksista)

Helsinkiläisenä minulla ei ole ongelmaa lenkkeillä siellä missä latuja ei ole. Ulkoilen mielummin hiekotetuilla ulkoilureitteillä. En pidä hiihtämisestä, mutten ole hiihtäjille kateellinen heidän laduistaan. Eipä niitä liikaa ole. Ennen oli ulkoilukarttoja jaossa. Niistä näki miten kaupunki on reitit suunnitellut. Ladut oli merkattu niihin selkeästi.

Vierailija
144/449 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikkuminen jalan ja hiihtäen kuuluu jokamiehen oikeuksiin

Täällä tyypit ilmeisesti kuvittelevat, että kysymyksessä on jokin metsä, ja vetoavat jokamiehenoikeuksiin. Puijolla on hiihtostadion. Siellä vetää viikonloppuisin ja iltaisin satoja hiihtäjiä. Kovaa ja jyrkissä mäissä.

Eihän tuo perhe missään stadionilla ollut vaan ulkona, Kuopion maaseudulla.

Trololoo. Nyt lähden hiihtämään, siellä on hieno ilma.

T. Se kuopiolainen.

Vierailija
145/449 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ladulla kävelijät eivät taida ymmärtää kuinka kovaa pääsee suksilla mäkeä laskiessa.

Vauhdit nousevat yli 40km/h ja ladulla olevat kuopat ovat iso riski hiihtäjille.

Ai vauhdit nousee ihan itsestään? Hiihtäjällä ei ole mitään vastuuta sopeuttaa nopeutta olosuhteisiin? Päälleajo-oikeus?

Ohittajalla on velvollisuus väistää, mutta tosiaan, kun siellä hiihtoladulla ei saa kävellä, niin se ei varsinaisesti koske kävelijän väistämistä. Tahallaan ei saa toista päin hiihtää - harva tosin on näin hullu ja se miten tahallisuus näytetään toteen.Tällöin se kävelijä on korvausvastuussa.

Kannattaa muistaa, että laduilla on tietty hiihtosuuntaa, joka on turvallisuussyistä. Niitä ei siis hiihdellä ihan mihin suuntaan huvittaa.

Vierailija
146/449 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytiin kerran ulkomaalaisen ystäväni kanssa hiihtämässä tässä viime aikoina kovasti uutisissa olleessa pohjoissuomalaisessa kaupungissa. Kaverini ei ollut hiihtänyt aiemmin ja kaatui ylämäessä. Tällöin vanhempi mies meidän takana huusi meille kurkkusuorana, että täällä ei saa hiihtää jos ei pysy pystyssä. Eipä halunnut kaverini toistamiseen mennä hihtämään. Sanoin hänelle että tuollaisia ovat kaikki suomalaiset miehet jotka harrastavat hiihtoa ja pyöräilyä eli ei kannata ottaa itseensä. Tällainen muisto jäi kaverille suomesta. Varmasti on kertonut tarinan kaikille tuttavilleen kotimaassaan.

Kuinka ulkomaalainen ystäväsi ymmärsi suomalaisen ukon huudon?

No miehen äänensävystä ja naaman punoituksesta hän  ymmärsi ihan itse että mitään positiivista mies hänelle tuskin on sanomassa. Toki käänsin hänelle miehen puheet  ja poistuimme ladulta.

Vierailija
147/449 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ladulla kävelijät eivät taida ymmärtää kuinka kovaa pääsee suksilla mäkeä laskiessa.

Vauhdit nousevat yli 40km/h ja ladulla olevat kuopat ovat iso riski hiihtäjille.

Ai vauhdit nousee ihan itsestään? Hiihtäjällä ei ole mitään vastuuta sopeuttaa nopeutta olosuhteisiin? Päälleajo-oikeus?

Ei autoilijallakaan ole päälleajo-oikeutta, mutta silti harva autoilija aina ja kaikilla teillä sovittaa nopeutensa niin, että voi väistää jos mutkan takana kaistan täyttää viisihenkinen perhe irrallaan olevine koirineen.

Vierailija
148/449 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hiihtäminen luvan varaiseksi ja hiihtäjiin rekisterikilvet, jotta heidät voi tunnistaa. Tavallinen kansalainen voi kävellä. Hiihtoluvat vain kilpahiihtäjille ja sotilaille.

Mikä ihme siinä on, että tavan kansalaisen on mentävä hiihtostadionille ulkoilemaan, kun siellä harjoittelevat jopa ammatikseen urheilevat ja ovat maailman huipulla, kun Kuopiossakin on joka ikisessä asuinalueella aurattuja kevyenliikenteen väyliä, myös puistoissa ja metsissä, koira- ja kinttupolkuja, tuhat kertaa enemmän kuin hiihtolatuja.

Vierailija
149/449 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hiihtäminen luvan varaiseksi ja hiihtäjiin rekisterikilvet, jotta heidät voi tunnistaa. Tavallinen kansalainen voi kävellä. Hiihtoluvat vain kilpahiihtäjille ja sotilaille.

Mikä ihme siinä on, että tavan kansalaisen on mentävä hiihtostadionille ulkoilemaan, kun siellä harjoittelevat jopa ammatikseen urheilevat ja ovat maailman huipulla, kun Kuopiossakin on joka ikisessä asuinalueella aurattuja kevyenliikenteen väyliä, myös puistoissa ja metsissä, koira- ja kinttupolkuja, tuhat kertaa enemmän kuin hiihtolatuja.

Niin kauan kuin se metsä eli maalaisittain ”hiihtostadion” ei ole aidattua yksityisaluetta tai asunnon pihapiiriä, siellä saa ihan vapaasti myös tavalliset veronmaksajat liikkua. En minäkään voi täällä kaupungissa kaahata ihmisten päälle ja sitten uhriutua, että voi kun nopeus nyt vain nousee niin ettei ehdi jarruttaa eikä väistää, mitäs lähtivät.

Eikö hiihdon sitä paitsi pitäisi olla oman lajijatkuvuutensakin kannalta kaikkien harrastus, eli eikö aloittelevien ja muuten hitaampien hiihtäjien pitäisi voida myös käyttää latuja ilman vaaraa?

Vierailija
150/449 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ole joskus huutanut hiihtäjälle, kun rupes vittuilemaan ladulla kävelemisestä. Muuten hyvä, mutta latu oli tehty MUN TONTILLE ja mun tontilla minähän kävelen koirieni kanssa tai ratsastan hevosellani mistä haluan, kun kyseinen latu oli hiihtäjien itse tekemä ja kulki suoraan hevoslaitumeni läpi. Meillä laturaivo on todella hurjaa, huudetaannja meuhkataan hitaammille hiihtäjille, poikani sai kerran sauvasta, kun kaatui kesken hiihdon. Noi äijät laduilla on hulluja! No minä voin olla vastavuoroisesti hullu tilallinen, joka ratsastaa maillaan olevat ladut möykyille, sitä saa mitä tilaa.

Jos minun omuistamalleni tontille tehtäisiin latu ja hiihtäjät vielä alkaisi kimittämään kun siellä tontillani kävelen, niin pystyttäisin paikalle lintujenruokintapaikan. Ja toki pitää hiekoittaa, jotten liukastu viedessäni lisää siemeniä ruokintamökkiin.

Vierailija
151/449 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lenkkeilen, en hiihdä. Viime viikolla meille tuli sen verran lunta, että saatiin hiihtäjille latu aikaiseksi. Muina vuodenaikoina siinä on pururata, josta osa on valaistu. Kun viime viikolla lähdin lenkille, epäilin että en pääse juoksemaan normaalia reittiä, kun tuskin sitä kukaan on lenkkeilijöille tampannut. Ja ei ollutkaan, ja näin siinä ladun. Eikä se minua haittaa. Juoksin sitten tietä pitkin ja hyvin näki, kun oli otsalamppu mukana. En edes haluaisi mennä ladulle. Talvi on kuitenkin lyhyt, varsinkin Helsingissä. Miksi ihmiset ehdoin tahdoin haluavat mennä lenkille ladulle?

Vierailija
152/449 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autolle matkaa "joitain kymmeniä metrejä" ja silti ehtii muutama hiihtäjä tulla.

Näin kuopiolaisena ihmetyttää se, missä perheellö on ollut auto parkissa. Ei taida Puijolta löytyä paikkaa, jossa auton saa laillisesti parkkiin muutaman kymmenen metrin päästä ladusta.

Vierailija
153/449 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei voi hiihtää rauhallisesti ja luonnosta nauttien??

Vierailija
154/449 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autolle matkaa "joitain kymmeniä metrejä" ja silti ehtii muutama hiihtäjä tulla.

Näin kuopiolaisena ihmetyttää se, missä perheellö on ollut auto parkissa. Ei taida Puijolta löytyä paikkaa, jossa auton saa laillisesti parkkiin muutaman kymmenen metrin päästä ladusta.

Puijonsarvelle voi jättää auton ihan luontopolun viereen en tiedä onko siinä kohti vedetty laduksi vai ei.

Vierailija
155/449 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En hyväksy koiran lyömistä, mutta inhoan joka tapauksessa ladulla kävelijöitä. Olen itse toppatakissa hitaasti hiihtävä, rauhallinen ihminen. Silti ladulla kävelijät aiheuttavat VAARATILANTEITA. Esimerkkinä täällä on alamäen jälkeen mutka. On ihan mahdotonta nähdä kävelijää mutkan takana.

Tuon Kuopion jutun kommenteissa hiihtäjä kertoi alamäessä nopeimmilla nopeuden olevan 50-60 km/h. Siinä on pahimmassa tapauksessa lapselta tai koiralta henki pois, kun jää alle. Miettikää sitä.

No mites jos siinä mutkassa vaikka edellähiihtäjä on kaatunut, ja seuraava suhaaja tulee päälle?

Kun kommenttien mukaan hiihdetään satasen vauhtia, muttei osata lainkaan jarruttaa eikä väistää.

Kuinhan moni btw saisi ajokortin jos osaa kiihdyttää autolla, muttei jarruttaa?

Vierailija
156/449 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin kauan kuin se metsä eli maalaisittain ”hiihtostadion” ei ole aidattua yksityisaluetta tai asunnon pihapiiriä, siellä saa ihan vapaasti myös tavalliset veronmaksajat liikkua. En minäkään voi täällä kaupungissa kaahata ihmisten päälle ja sitten uhriutua, että voi kun nopeus nyt vain nousee niin ettei ehdi jarruttaa eikä väistää, mitäs lähtivät.

Eikö hiihdon sitä paitsi pitäisi olla oman lajijatkuvuutensakin kannalta kaikkien harrastus, eli eikö aloittelevien ja muuten hitaampien hiihtäjien pitäisi voida myös käyttää latuja ilman vaaraa?

Laduilla kävely ja koirien ulkoiluttaminen on ainakin Kuopiossa kielletty järjestyssäännöissä. Että ei se nyt ihan vapaata puuhaa ole.

Jos aloittelevan (lapsi)hiihtäjän lykkää Puijolle hiihtämään niin voi into loppua hyvin äkkiä. Nousut vaatii kuntoa ja alamäissä pitää olla laskutekniikka kunnossa. Tasaista pätkää on vähän ja sen takia hitaammat hiihtäjät taitaa yleensä valita muut kuin Puijon lenkit.

Vierailija
157/449 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mites jos siinä mutkassa vaikka edellähiihtäjä on kaatunut, ja seuraava suhaaja tulee päälle?

Kun kommenttien mukaan hiihdetään satasen vauhtia, muttei osata lainkaan jarruttaa eikä väistää.

Kuinhan moni btw saisi ajokortin jos osaa kiihdyttää autolla, muttei jarruttaa?

Kaatuneilöa hiihtäjillä on sen verran ymmärrystä, että kierähtävät tai raahautuvat ladulta pois, eivätkä jää ladulle makaamaan.

Vierailija
158/449 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millanen äiti vie taaperon  metsään ja eksyy samantien ?

Ois vaan mennyt samaa reittiä takas.  Juuri tuommoiset soittelee helikopterit apuun kun eksytään lähikorttelissa puiston keskelle.

Vierailija
159/449 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missään tilanteessa väkivalta ei ole oikeutettua. Eli koiria, lapsia tai mitään muutakaan ei huidota sauvoilla, vaikka kuinka V...taisi.

Mutta ladulla ei myöskään kävellä. Hätätilanne on hätätilanne, mutta se ei ole hätätilanne, että väsyneen lapsen pitäisi kävellä pieni matka (jutun mukaan muutama kymmenen metriä) ojassa tai vanhemman pitäisi kantaa väsynyttä lasta reppuselässä muutama kilometri (tai voihan lapsi kävellä osan matkaa).

Toivottavasti tämä jää molemmin puolin viimeiseksi kerraksi eli hiihtäjä oppii läksyttämään ihan sanallisesti ja perhe oppii, että toisten harrastusta kunnioitetaan ja liikuntapaikoilla noudatetaan paikan sääntöjä (vai lähdetäänkö porukalla piknikille lähimpään urheiluhallin pelikentälle, kun on pakkotilanne kun pihalla ei tarkene pitää piknikkiä. Tämä varmaan herättelisi hyvin niitä, jonka mielestä "ei kai se haittaa, jos ladulla vähän kävelee", eihän meidän piknikhuopa vie salin keskeltä, kun ihan pienen tilan)

Vierailija
160/449 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laduilla kävely ja koirien ulkoiluttaminen on ainakin Kuopiossa kielletty järjestyssäännöissä. Että ei se nyt ihan vapaata puuhaa ole.

Jos aloittelevan (lapsi)hiihtäjän lykkää Puijolle hiihtämään niin voi into loppua hyvin äkkiä. Nousut vaatii kuntoa ja alamäissä pitää olla laskutekniikka kunnossa. Tasaista pätkää on vähän ja sen takia hitaammat hiihtäjät taitaa yleensä valita muut kuin Puijon lenkit.

Eihän kaupunkien järjestyssäännöillä ole ollut oikeudellista sitovuutta yli kymmeneen vuoteen. En tiennyt, että niitä jossain vielä on olemassakaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kahdeksan