Kertokaa kuulemianne HUONOJA säästö- ja ansaintavinkkejä
Ikuinen on ainakin tuo "kerää pulloja" - todellisuudessa pulloja löytää ehkä 1 kpl/vko jos päivittäin lenkkeilee...
Kommentit (669)
Telkkarissa just nyt Saitureiden säästövinkit 🤣
Perusta pesula, tuotto puhtaana käteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Klassinen on myös tämä: kerää marjoja ja sieniä. No mistä kaupunkilainen niitä kerää, varsinkin jos ei ole autoa, ja varsinkin jos sattuu olemaan tammikuu, ja kuinka massiivisia summia sillä nyt loppujen lopuksi säästää?
Samaa sarjaa: leivo itse leipäsi. No en tasan leivo, kun halvin ruisleipä maksaa alle euron, ja ruisleivän leipominen kotona ylittää minun tietotaitoni.
Miten musta tuntuu, että ne kaikkein vajaaälyisimmät, laiskimmat ja osaamattomimmat on niitä köyhimpiä ulisijoita? Minä tienaan yli 4000€ kk, ja tasan tarkkaan sienestän, marjastan ja leivon myös pakkaseen + iltalenkillä minulla on aina muovipusseja tyhjiä pulloja varten. Ja osaan kyllä ulkoa Marttojen ohjeet + luen Niksi-Pirkkaa. En ymmärrä miksi ihmiset jaksaa valittaa jos ei ole saanut rahaa säästöön omilla taidoillaan ja viitseliäisyydellään.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä kaikki säästövinkit ovat sellaista tyhjänpäiväistä näpräystä, millä ei ole mitään merkitystä isossa kuvassa.
Keskimääräisellä lapsiperheellä menee asumiskuluihin (joihin ei voi mitenkään vaikuttaa) helposti se 1500 euroa kuussa (vuokra/vastike+laina, vesi, sähkö, lämpö, vakuutus). Toki voi koittaa käyttää vähän vähemmän vettä ja sähköä, mutta niissä säästöissä puhutaan jostain euroista kuussa. Ei paljon vaikuta.
Yleensä auto on lähes pakollinen - monella jopa kaksi. Niihin menee äkkiä satoja euroja kuussa, vaikkei ajaisi metriäkään. Ja kun pakko on ajaa, niin vielä paljon enemmän.
Ruoka on pakko ostaa, joten ne sataset menevät väistämättä. Taas jonkun ale-tuotteiden kanssa näpräys tai tarjousten perässä juokseminen voi ruokalaskun tiputtaa vaikka 800 eurosta 750:een. Kyllä helpottaa...
Jotta säätövinkit olisi varteenotettavia, niin niillä pitäisi pystyä kokonaiskuluja tiputtamaan sellaiset 30 - 50 %. Sitten sen jo huomaisi. Puhutaan siis sadoista, jopa tuhansista euroista kuussa. Eikä mistään kympeistä.
Asumiskuluihin voi itse vaikuttaa ja paljon. Sen lisäksi ylenkatsot 50 euron säästöä, sehän on 600 euroa vuodessa. Tulojen täytyy olla isot, jos 50 euroa on niin pieni raha, että sitä ei edes huomaa.
Älykkyys kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Klassinen on myös tämä: kerää marjoja ja sieniä. No mistä kaupunkilainen niitä kerää, varsinkin jos ei ole autoa, ja varsinkin jos sattuu olemaan tammikuu, ja kuinka massiivisia summia sillä nyt loppujen lopuksi säästää?
Samaa sarjaa: leivo itse leipäsi. No en tasan leivo, kun halvin ruisleipä maksaa alle euron, ja ruisleivän leipominen kotona ylittää minun tietotaitoni.
Miten musta tuntuu, että ne kaikkein vajaaälyisimmät, laiskimmat ja osaamattomimmat on niitä köyhimpiä ulisijoita? Minä tienaan yli 4000€ kk, ja tasan tarkkaan sienestän, marjastan ja leivon myös pakkaseen + iltalenkillä minulla on aina muovipusseja tyhjiä pulloja varten. Ja osaan kyllä ulkoa Marttojen ohjeet + luen Niksi-Pirkkaa. En ymmärrä miksi ihmiset jaksaa valittaa jos ei ole saanut rahaa säästöön omilla taidoillaan ja viitseliäisyydellään.
Hyvä ruisleipä on itselleni sellainen nautinto, että rahan säästämisen vuoksi en ala sitä tekemään kotona.
Kovin olet kiukkuinen vaikka sinulla on paljon rahaa säästössä. Ettei vain ala stressiä pukata tuosta jatkuvasta touhuamisesta?
LOL..nja siinä sivussa menetät mahdollisesti esim työttyömyysturvan ja pari muutakin sosiaalietuutta hehe.
Itse olen pienituloinen, mutta en p***aukinen. Olen onnekas, kun pääsen hyvin julkisilla töihin. Eli autoa en omista. Ei olisi edes varaa pitää sitä.
Lemmikin hankkimista mietin jossain vaiheessa, mutta järki meni edelle. Eläinlääkäriin voisi yhtäkkiä mennä useampi satanen. En halua joutua stressaamaan tuollaisesta. Pelkät rokotuksetkin maksaa.
Ja yksi asia joka pitää talouteni tasaisena on se, että olen lapseton. En ymmärrä miksi ihmiset hankkivat lapsia, jos niihin ei olisi oikeasti varaa. Ne rakkauslapset voi jättää tekemättä, jos niitä on jo edellisestä suhteesta.
Yllättävää kyllä minä en ole joutunut kuulemaan mitään tyhmiä ideoita rahaan liittyen. Toki sellaisia en vastaan ottaisikaan.
Älykkyys kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on jotakuinkin samat tulot ja itsekin kerään aina pullot tai nykyäänhän ne ovat tölkkejä, mutta ei niillä ole merkitystä, muutamia euroja kuussa ( sata tölkkiä olisi 15€). Eivätpähän loukkaa eläimiä.
On eri asia kerätä tölkkeja huvikseen tai vain muuten lenkillä ollessaan kuin saada sillä isompaa helpotusta rahatilanteeseen. Tottakai kannattaa ottaa talteen, ei kukaan köyhä ole sitä kieltänyt tai sanonut.
Olen joskus lähtenyt ihan vartavasten jalkaisin kiertelemään pitkälle lenkille muovipussien kera.
Kun rahat on miltei loppu ja pitäisi saada muutaman päivän ruokatavarat.
Tölkkejä/pulloja oli todella vähän. Useimmiten kun riemastuneena näin tölkin se oli usein pantiton. Myös kokoon rutistettuja oli.
Joskus saalis oli noin 3-5 tölkkiä, joskus ei sitäkään.
Tämä on pieni kaupunki ja on jo vakituiset kerääjät.
Turha haukkua laiskaksi kun niitä tölkkejä ei vaan joka paikassa ole. Otan köyhänä joka ainoa talteen kyllä jos jossain näen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikuinen on ainakin tuo "kerää pulloja" - todellisuudessa pulloja löytää ehkä 1 kpl/vko jos päivittäin lenkkeilee...
Tölkinkeräyslenkit on kuin aarteenetsintää, löytäminen on se hauskuus siinä.
Riippuu vähän siitä missä asuu ja tietää paikat, kassillinen arkipäivinä ja pari kolme viikonloppupäivinä on normaali saldo
Huonomaineisten talojen lähistöt kesäisin. Juopot örveltää pitkin pihoja, niin kadunvarsilta ja pihoilta kerää äkkiä tyhjiä tölkkejä ja pulloja niin hyvin että pääsee uutta taulutelevisiota, puhelinta, läppäriä, pelikonetta, sähköpyörää tms. ostamaan. Tienaa sillä kun muut juo. ☺
Ja niitä tölkkejä täytyisi löytää vaikka kuinka monta, jotta saisi selvää säästöä kauppalaskuun. Ja jos ulkoilee pari tuntia putkeen tölkkien toivossa, niin nälkä on sen jälkeen isompi. Eli kaupasta joutuu ostamaan enemmän ruokaa ilman löytyneitä tölkkejä.
Ja tuo marjojen poiminta... Eikö oikeasti ole mitään järkevämpää ehdotusta? Ihmiset ei tosiaankaan osaa asettua toisten asemaan. Se on helppo huudella, kun on ylimääräistä rahaa.
Pitää veroprossa korkeana, että saa veronpalautusta (jonka voi sitten hassata johonkin). Siis mitvit.
342 jatkaa...
Telkkarissa tullut nyt 3 ohjelmaa superpiheistä ihmisistä. Säästämisessä ja pihistelyssä ei ole vikaa, mutta rajansa kaikella, esim. yks nainen pesee vaatteet ja astiat pesukoneessa yhtäaikaa, kiesus! Taitaa olla aika vahvasti liioiteltuja nämä ohjelmat. Toisaalta, amerikassa piisaa oikeasti hullujakin...
Ihmettelen tuota väitettä että prepaid-liittymä tulisi tavallista liittymää saati puhepakettia kalliimmaksi. Nimenomaan jos puhuu vaikka vain vitosen edestä kuussa verrattuna siihen esim. 19,90 e/kk veloitukseen puhepaketilla, ei siitä mitään hyvitetä tai palauteta. Ja sama homma datan käytön kanssa. Periaatteessa säästää myös perusmaksun.
Paskimmat talous- ym. sijoitusvinkit tulevat yleensä niiltä jotka ovat sössineet oman taloutensa kunnolla umpisolmuun. Plus mikä vituttaa eniten tulee niitä vinkkejä yleensä isommin pyytämättä.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku selittää tyhmälle mikä tuon kilohinnan kyttäämisen idea on?
Mitä isompi kilohinta, sitä enempi säästää.
Ostin viisi paria Snickers-työhousuja ja siihen paloi monta sataa euroa, en muista tarkkaan. Pidin niitä rotaatiossa jotta kuluisivat tasaisesti. Kymmenen vuotta kestivät joka päivä jalassa kesät talvet, poislukien tietysti jotkut juhlat ja häät ym. Jos housujen haku kymmenen vuoden aikana x kertaa maksaa muutakin kuin vaivan ja vaatekauppa-ahdistuksen niin säästin ainakin sen. Toki ostohinnankin pystyi jakamaan kymmenelle vuodelle tai luokkaa 3650 päivälle, eli alle 10 senttiä päivä.
Työhommissa turvakengät ovat pakollisia, ja halpis sukat alkavat haista uusinakin jo saman päivän aikana, seuraavana päivänä menevät kantapäästä puhki. Bridgedale-vaellussukat ovat merinovillaa, ei haise ja kestävät kurjuutta. Niitä hommaan tilalle aina kun joululahjaksi ym saadut paskat menevät puhki. Paska säästövinkki on ostaa halpaa paskaa jota saa olla ostamassa eli hakemassa koko ajan, ja ovat liki kertakäyttöisiä jolloin tulevat kalliimmaksi. Selväähän tämä on ja kokeiltu ja nähty. Se kun käy töissä alkaa edelleenkin olla varaa ellei tee jotakin alipalkattua ja kannattamatonta päivittäin. Päivät ovat sentään jonkin arvoisia elämässä.
Mietin kirpparipöydän varaamista. Kuulin juuri tuttavalta, että viikkovuokra on 25 euroa. Saa myydä aika monta 50 sentin tai euron tavaraa, että saa katettua vuokran. Saati jotain sen päälle.
Mitään kalliimpaa ja isompaa tavaraa ei ole, kaikki olen jo realisoinut aikaisemmin.
Kirppareita on täällä useita ja samat tai samanlaiset tavarat näkyvät seisovan pöydissä.
Mitään tuikkukippoja, mukeja, koristetavaraa ym. ei kukaan osta kun kaikki muutkin myyvät niitä pois.
Vaatteet ei liiku yhtään, paitsi merkkivaatteet tai ehkä lastenvaatteet, niitä ei minulla ole.
Työkaluja ei ole eikä muitakaan miesten vempaimia kun asun yksin ja ole nainen. Niitä ehkä joku ostaisi.
Torissa ei nykyään saa kauppaa, turhia kyselyjä tulee jos niitäkään.
Roskalavaryhmässä on niin paljon ilmaista tavaraa että monet ottavat sieltä.
En kyllä keksi miten saisi rahaa näistä tavallisista kodin tavaroista.
Kulta- tai hopeakoruja ei ole yhtään eikä kelloja.
Vierailija kirjoitti:
Telkkarissa just nyt Saitureiden säästövinkit 🤣
Tuota ei pystynyt edes katsomaan kun häpeän tunne oli niin valtava. Ilman kameroita ja todellisessa tilanteessa olisi kitupiikki asiakkaat lentäneet pihalle saatesanoilla "ei tarvitse enää koskaan tulla!". Mutta nämähän on niin käsikirjoitettuja ohjelmia kaikki tällaiset, näyttelijöitä ovat, eivät todellisia kitupiikkejä.
Olipa typerä viesti ja typerät väitteet. Ihan kuin jokin ylempi taho arpoisi ihmisten asuinpaikat ja asunnot, ja siitä on sitten vain pakko maksaa, päälle ne arvotut autotkin. Totta hemmetissä asuin- ja autoilukuluihin voi vaikuttaa, ja paljon!
Esim asunnon koko ja sijainti voi tuplata asuinkulut, ja vaikuttaa myös autoilun kuluihin. Pitääkö olla iso kämppä kaukana molempien töistä, vai suostuuko asumaan pienemmässä lähellä ainakin toisen työpaikkaa. Tai etsiikö uuden työn jostakin missä on halvempaa.
Älkää nyt ihmiset olko ihan ajopuita elämässänne, vailla mitään vaikutuskykyä 🙄. Silloin toki ei voi itkeä ja valittaa elämän hankaluutta jos itse näkee oman kohtalonsa eteen vaivaa...