Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko oikeasti aikuisia, jotka eivät osaa lukea nuotteja?

Vierailija
11.01.2019 |

Nuottien lukeminen on ihan yhtä helppoa kuin vaikkapa tämän tekstin lukeminen ja lapsikin sen helposti oppii. Lukunopeus saattaa vain vaihdella.

Kommentit (94)

41/94 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihmisiä, jotka eivät osaa lukea nuotteja.

On myös olemassa ihmisiä jotka eivät osaa virkata, puhua espanjaa tai satuloida hevosta. Kaikki nämäkin helppoja jos kiinnostaa opetella.

Vierailija
42/94 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoh hoijaa. Osaatko muuten bliss-kieltä? Se on muuten tosi helppoa ja lapsikin sen oppii, lukunopeus vaan vaihteled.

Vesimeloni on mielestäni hämmästyttävä.

ohis

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/94 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opin laulamaan kuuntelemalla muita ja soitin pianoa. Nuotteja en osaa.

Vierailija
44/94 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuotit oppii jokainen joka osaa lukea.

Itse asiassa kylläpä se kuuluisi ihan yleissivistykseenkin.

Kysymys kuuluu, että miksi? 

Miksi pitäisi kuluttaa aikaansa sellaiseen, jota ei tarvitse?

Kyllä minun arvoasteikossani moni muu asia menee yleissivistyksessä nuottien osaamisen edelle. Esimerkiksi vaikka oluen paneminen, sukan kutominen, kansiremppa, tai vaikka mandariinikiinan osaaminen.

Minäkään en ole koskaan vaivautunut nuotteja opettelemaan, vaikka olen aikoinaan musiikin soittamisesta palkkaakin saanut. Olutta sen sijaan osaan panna ja muutaman kansirempankin olen tehnyt, mandariinikiina ja sukan kutominen sen sijaan vielä hieman vaiheessa, mutta nekin siis jonossa ennen nuottien tavaamista.

Vierailija
45/94 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko oikeasti olemassa ap, joka ei osaa c-kieltä? Sehän on helppoa ja loogista ja ohjelmointi sujuu kuin leikki.

Vierailija
46/94 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa nuotteja, osaan ohjata laivaa, vaihtaa moottorin esim. autoon, leipoa karjalanpiirakoita, kantapää villasukkaan onnistuu mainiosti, puhun kolmea kieltä sujuvasti ja paria vähemmän sujuvasti ym.

Vierailija
47/94 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuottien lukeminen on vähän kuin ruotsin kieli. Kaikille sitä on koulussa opetettu, mutta toisiin oppi tarttuu paremmin kuin toisiin.

No ei ole koulussa opetettu, ihan muualla opin. Nimim: koulussa 1978-1985, lukio 85-89.

Vierailija
48/94 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kymppi musiikista, mutta ei mitään mielikuvaa että olisi opetettu nuotteja peruskoulussa.

Mulla myös kymppi, ja muistan että opetettiin. Toki eri kouluissa on voitu opsia noudattaa eri tavoin, opettajan pätevyydestä riippuen.

Omalle lapselleni ainakin opetetaan nuotteja.

Ei opetettu mulle eikä kolmelle lapselleni, esikoinen nyt lukiossa, keskimmäinenkin yläasteella.

Vierailija
49/94 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osasin ala-asteella mutta en ole sen jälkeen taitoa tarvinnut, joten en osaa enää.

Osaatko itse integraalilaskentaa?

Vierailija
50/94 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osasin ala-asteella mutta en ole sen jälkeen taitoa tarvinnut, joten en osaa enää.

Osaatko itse integraalilaskentaa?

Lukion pitkän matikan käyneiden pitäisi osata.

Vierailija
51/94 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kovin tarpeellinen taito varsinkaan kun musiikkia tekee tietokoneen avulla tai on hyvä sävelkorva ja musiikillinen muisti. Luen silti suuntaa-antavasti apukeinona, en lennossa sujuvasti.

Vierailija
52/94 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se riittä että tietää mikä nuotti on. Pitää myös tietää missä tahdissa ja tyylillä se pitää soittaa.

Tiedän kyllä nuotit, mutta tahdit ja aika-arvot(?) olen unohtanut. Vähän ongelmia tulee jos edes ralli-englanti ei taivu....

Vierailija
53/94 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuotit oppii jokainen joka osaa lukea.

Itse asiassa kylläpä se kuuluisi ihan yleissivistykseenkin.

Kysymys kuuluu, että miksi? 

Miksi pitäisi kuluttaa aikaansa sellaiseen, jota ei tarvitse?

Kyllä minun arvoasteikossani moni muu asia menee yleissivistyksessä nuottien osaamisen edelle. Esimerkiksi vaikka oluen paneminen, sukan kutominen, kansiremppa, tai vaikka mandariinikiinan osaaminen.

Minäkään en ole koskaan vaivautunut nuotteja opettelemaan, vaikka olen aikoinaan musiikin soittamisesta palkkaakin saanut. Olutta sen sijaan osaan panna ja muutaman kansirempankin olen tehnyt, mandariinikiina ja sukan kutominen sen sijaan vielä hieman vaiheessa, mutta nekin siis jonossa ennen nuottien tavaamista.

Minäkään en lapsena viitsinyt vaivautua. Kun lopulta vaivauduin, nuottien opetteluun meni ehkä 5- 10 minuuttia.

Jonkinlainen tieto länsimaisesta kulttuurista kuuluu yleissivistykseen, varsinkin, koska erittäin sivistynyt olet jo nyt.

Vierailija
54/94 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kovin tarpeellinen taito varsinkaan kun musiikkia tekee tietokoneen avulla tai on hyvä sävelkorva ja musiikillinen muisti. Luen silti suuntaa-antavasti apukeinona, en lennossa sujuvasti.

Saanko kysyä, miten sävellåt?

Vierailija
55/94 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se riittä että tietää mikä nuotti on. Pitää myös tietää missä tahdissa ja tyylillä se pitää soittaa.

Tiedän kyllä nuotit, mutta tahdit ja aika-arvot(?) olen unohtanut. Vähän ongelmia tulee jos edes ralli-englanti ei taivu....

Jos tunnistat sävelkorkeudet mutta et kestoja, et osaa lukea nuotteja. Vähän sama kuin "kyllä mä osaan lukea mutten tunnista konsonantteja".

Vierailija
56/94 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miksi niitä pitäisi osata kaikkien lukea? T. Pianisti

Vierailija
57/94 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saanko kysyä, miten sävellåt?

Kitaralla tai koskettimilla tapaillen, laulumelodioita hyräillen, nauhoittamalla sanelukoneella tai garagebandilla, jne. Sitten väännän jollain raiturisoftalla, synalla ja mikittämällä luonnosdemoja. Jos teen midiraitoja, nuotitus sittenkin korvakuulolla ja kokeilemalla lähinnä.

Vierailija
58/94 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen soittanut lapsesta asti kitaraa enkä osaa lukea nuotteja.

Vierailija
59/94 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa lukea nuotteja, mutta osaan lukea romaaneja muutamalla kielellä ja jotain pientä ymmärrän vielä useammalla. Enköhän oppisi nuotitkin, jos kiinnostaisi, mutta ei ole ollut tarvetta sitten kouluaikojen painajaisten.

Vierailija
60/94 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tunnistat sävelkorkeudet mutta et kestoja, et osaa lukea nuotteja. Vähän sama kuin "kyllä mä osaan lukea mutten tunnista konsonantteja".

Ei oo sama, shame you