Onko oikeasti aikuisia, jotka eivät osaa lukea nuotteja?
Nuottien lukeminen on ihan yhtä helppoa kuin vaikkapa tämän tekstin lukeminen ja lapsikin sen helposti oppii. Lukunopeus saattaa vain vaihdella.
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Hoh hoijaa. Osaatko muuten bliss-kieltä? Se on muuten tosi helppoa ja lapsikin sen oppii, lukunopeus vaan vaihteled.
Vesimeloni on mielestäni hämmästyttävä.
ohis
Opin laulamaan kuuntelemalla muita ja soitin pianoa. Nuotteja en osaa.
Vierailija kirjoitti:
Nuotit oppii jokainen joka osaa lukea.
Itse asiassa kylläpä se kuuluisi ihan yleissivistykseenkin.
Kysymys kuuluu, että miksi?
Miksi pitäisi kuluttaa aikaansa sellaiseen, jota ei tarvitse?
Kyllä minun arvoasteikossani moni muu asia menee yleissivistyksessä nuottien osaamisen edelle. Esimerkiksi vaikka oluen paneminen, sukan kutominen, kansiremppa, tai vaikka mandariinikiinan osaaminen.
Minäkään en ole koskaan vaivautunut nuotteja opettelemaan, vaikka olen aikoinaan musiikin soittamisesta palkkaakin saanut. Olutta sen sijaan osaan panna ja muutaman kansirempankin olen tehnyt, mandariinikiina ja sukan kutominen sen sijaan vielä hieman vaiheessa, mutta nekin siis jonossa ennen nuottien tavaamista.
Onko oikeasti olemassa ap, joka ei osaa c-kieltä? Sehän on helppoa ja loogista ja ohjelmointi sujuu kuin leikki.
En osaa nuotteja, osaan ohjata laivaa, vaihtaa moottorin esim. autoon, leipoa karjalanpiirakoita, kantapää villasukkaan onnistuu mainiosti, puhun kolmea kieltä sujuvasti ja paria vähemmän sujuvasti ym.
Vierailija kirjoitti:
Nuottien lukeminen on vähän kuin ruotsin kieli. Kaikille sitä on koulussa opetettu, mutta toisiin oppi tarttuu paremmin kuin toisiin.
No ei ole koulussa opetettu, ihan muualla opin. Nimim: koulussa 1978-1985, lukio 85-89.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kymppi musiikista, mutta ei mitään mielikuvaa että olisi opetettu nuotteja peruskoulussa.
Mulla myös kymppi, ja muistan että opetettiin. Toki eri kouluissa on voitu opsia noudattaa eri tavoin, opettajan pätevyydestä riippuen.
Omalle lapselleni ainakin opetetaan nuotteja.
Ei opetettu mulle eikä kolmelle lapselleni, esikoinen nyt lukiossa, keskimmäinenkin yläasteella.
Osasin ala-asteella mutta en ole sen jälkeen taitoa tarvinnut, joten en osaa enää.
Osaatko itse integraalilaskentaa?
Vierailija kirjoitti:
Osasin ala-asteella mutta en ole sen jälkeen taitoa tarvinnut, joten en osaa enää.
Osaatko itse integraalilaskentaa?
Lukion pitkän matikan käyneiden pitäisi osata.
Ei ole kovin tarpeellinen taito varsinkaan kun musiikkia tekee tietokoneen avulla tai on hyvä sävelkorva ja musiikillinen muisti. Luen silti suuntaa-antavasti apukeinona, en lennossa sujuvasti.
Ei se riittä että tietää mikä nuotti on. Pitää myös tietää missä tahdissa ja tyylillä se pitää soittaa.
Tiedän kyllä nuotit, mutta tahdit ja aika-arvot(?) olen unohtanut. Vähän ongelmia tulee jos edes ralli-englanti ei taivu....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuotit oppii jokainen joka osaa lukea.
Itse asiassa kylläpä se kuuluisi ihan yleissivistykseenkin.
Kysymys kuuluu, että miksi?
Miksi pitäisi kuluttaa aikaansa sellaiseen, jota ei tarvitse?
Kyllä minun arvoasteikossani moni muu asia menee yleissivistyksessä nuottien osaamisen edelle. Esimerkiksi vaikka oluen paneminen, sukan kutominen, kansiremppa, tai vaikka mandariinikiinan osaaminen.
Minäkään en ole koskaan vaivautunut nuotteja opettelemaan, vaikka olen aikoinaan musiikin soittamisesta palkkaakin saanut. Olutta sen sijaan osaan panna ja muutaman kansirempankin olen tehnyt, mandariinikiina ja sukan kutominen sen sijaan vielä hieman vaiheessa, mutta nekin siis jonossa ennen nuottien tavaamista.
Minäkään en lapsena viitsinyt vaivautua. Kun lopulta vaivauduin, nuottien opetteluun meni ehkä 5- 10 minuuttia.
Jonkinlainen tieto länsimaisesta kulttuurista kuuluu yleissivistykseen, varsinkin, koska erittäin sivistynyt olet jo nyt.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kovin tarpeellinen taito varsinkaan kun musiikkia tekee tietokoneen avulla tai on hyvä sävelkorva ja musiikillinen muisti. Luen silti suuntaa-antavasti apukeinona, en lennossa sujuvasti.
Saanko kysyä, miten sävellåt?
Vierailija kirjoitti:
Ei se riittä että tietää mikä nuotti on. Pitää myös tietää missä tahdissa ja tyylillä se pitää soittaa.
Tiedän kyllä nuotit, mutta tahdit ja aika-arvot(?) olen unohtanut. Vähän ongelmia tulee jos edes ralli-englanti ei taivu....
Jos tunnistat sävelkorkeudet mutta et kestoja, et osaa lukea nuotteja. Vähän sama kuin "kyllä mä osaan lukea mutten tunnista konsonantteja".
Siis miksi niitä pitäisi osata kaikkien lukea? T. Pianisti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saanko kysyä, miten sävellåt?
Kitaralla tai koskettimilla tapaillen, laulumelodioita hyräillen, nauhoittamalla sanelukoneella tai garagebandilla, jne. Sitten väännän jollain raiturisoftalla, synalla ja mikittämällä luonnosdemoja. Jos teen midiraitoja, nuotitus sittenkin korvakuulolla ja kokeilemalla lähinnä.
Olen soittanut lapsesta asti kitaraa enkä osaa lukea nuotteja.
En osaa lukea nuotteja, mutta osaan lukea romaaneja muutamalla kielellä ja jotain pientä ymmärrän vielä useammalla. Enköhän oppisi nuotitkin, jos kiinnostaisi, mutta ei ole ollut tarvetta sitten kouluaikojen painajaisten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tunnistat sävelkorkeudet mutta et kestoja, et osaa lukea nuotteja. Vähän sama kuin "kyllä mä osaan lukea mutten tunnista konsonantteja".
Ei oo sama, shame you
On ihmisiä, jotka eivät osaa lukea nuotteja.
On myös olemassa ihmisiä jotka eivät osaa virkata, puhua espanjaa tai satuloida hevosta. Kaikki nämäkin helppoja jos kiinnostaa opetella.