Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Selviydytkö suihkusta korkeintaan 5 minuutissa?

Vierailija
11.01.2019 |

Tässä ajassa tulisi ehtiä pesu, saippuointi, sheivaaminen (miehillä parranajo) ja huuhtelu. Aika perustuu laskelmaan siitä, että 1 minuutissa kuluu 12 litraa vettä. Mikäli "viihdyt" suihkussa pidempää, niin samalla myös kaikki ilmastotekosi ja niiden hyödyt valuvat lattiakaivosta menemään ja saldo nollautuu, jollloin vegaanius, lomalentojen väliinjättäminen ja jne ovat yhtä tyhjän kanssa.

https://www.is.fi/asuminen/art-2000005960789.html

Kommentit (383)

Vierailija
121/383 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn suihkussa joka toinen päivä, tuolloin aikaa kuluu yhteensä 15-20 minuuttia (kasvojen pesu, shampoo, hoitoaine, vartalon pesu, sheivaus...). Vesi ei toki valu koko aikaa, mutta varmaan yht. 5-10 minuuttia kuitenkin. En tunne tästä tunnontuskia, valitan.

Vierailija
122/383 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostalossa menee suihkussa varmaan muutama minuutti, mutta katkaisen veden saippuoimisen ja sampoon levittämisen ajaksi. Maalla, missä minulla on pieni talo ja kaivossa tällä hetkellä niukasti vettä, hikien huuhtomiseen riittää lyhyt 2-3 litran suihku - peseydyn siellä tarkemmin puilla lämpiävässä saunassa, missä vesi on talviaikaan sulatettua lunta. Aika vähällä vedellä pärjään, käsin tiskatessakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/383 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ajassa tulisi ehtiä pesu, saippuointi, sheivaaminen (miehillä parranajo) ja huuhtelu. Aika perustuu laskelmaan siitä, että 1 minuutissa kuluu 12 litraa vettä. Mikäli "viihdyt" suihkussa pidempää, niin samalla myös kaikki ilmastotekosi ja niiden hyödyt valuvat lattiakaivosta menemään ja saldo nollautuu, jollloin vegaanius, lomalentojen väliinjättäminen ja jne ovat yhtä tyhjän kanssa.

Artikkelissa ei kerrota, millaisen hiilijalanjäljen viiden tai kymmenen minuutin suihku jättää, puhutaan vain hinnasta jonka itse kukin, tai perheen elättäjä, suihkusta maksaa. Muutenkin tuo puhe "nollautumisesta" on hölmöä, varmaankin vitsi? Yksi nauttii pitkästä suihkusta joka päivä, toinen etelänmatkasta kerran vuodessa, kolmas molemmista, neljäs ei kummastakaan. Vähentää voi kulutusta eri tavoin.

Vierailija
124/383 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka ohuet hiukset teillä oikein on jos 20 sekuntia riittää niiden kasteluun? Mulla menee jo pelkästään hiusten läpikotaiseen kasteluun 5 min. Jos yrittää päästä vähemmällä, shampoo takuttaa hiukset kun yrittää vaahdottaa sitä ei lävitse kastuneisiin hiuksiin.

Vierailija
125/383 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matematiikka ei ole vahvin lajisi.

Vierailija
126/383 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut avaa hanan kotiin tullessa ja sulkee lähtiessä, jos muistaa. Sama koskee sepalusta

Vierailija
127/383 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka ohuet hiukset teillä oikein on jos 20 sekuntia riittää niiden kasteluun? Mulla menee jo pelkästään hiusten läpikotaiseen kasteluun 5 min. Jos yrittää päästä vähemmällä, shampoo takuttaa hiukset kun yrittää vaahdottaa sitä ei lävitse kastuneisiin hiuksiin.

Melkoinen pehko sinulla kyllä on jos se imee 60 litraa vettä. Tarvitset varmaan jonkunlaisen telineen päätä kannattelemaan tai sitten sinulla on niskalihaksetkin melko epäsuomalaiset.

Vierailija
128/383 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en todellakaan selviä, minulla kuluu jo selvästi enemmän kuin 5 minuuttia pelkkään saippuan tai shampoon huuhtelemiseen iholta ja olen isokokoinen ihminen. Lisäksi haluan olla varma, että se saippua tai shampoo lähtee iholta täysin. Sitten jos pesen hiukset, niin niiden kastelemiseen, pesuun ja huuhtelemiseen menee aikaa, koska minulla on paksu, pitkä tukka. Jos suihkussa pitäisi käydä viidessä minuutissa, niin minä jättäisin käymättä, koska minulle 5 minuutin suihku olisi melkein sama kuin olla käymättä suihkussa lainkaan.

Vierailija
129/383 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap varmaan kuseekin suihkuun. "samaan viemäriinhän se menee".

Se joka väittää ettei kuse suihkussa, valehtelee

Vierailija
130/383 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä nää ei sheivaajat ajaa kainalonsa? Onko kaikki ihmiset siirtyneet sokerointiin/vahaamiseen? Hirmu hidasta kun vertaa siihen, että käyttää höylää pari kertaa per kainalo.

Mä aina unohdan ja voi mennä kuukausia etten sheivaa.

Vierailija
131/383 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä joo, paitsi silloin kun käyn suihkussa työpaikalla niin menee se puoli tuntia.

Vierailija
132/383 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sheivaamisen lisäksi uihkussa seisten voi myös harjata hampaat, pestä pyykit ja kuunnella äänikirjoja. 

Itse kyllä harjaankin hampaat suihkussa aamuisin. Oon aina tehnyt niin sillä haluan olla kokonaan puhdas sisältä ja ulkopuolelta.

Tätäkö ei voi tehdä suihkun jälkeen vessassa siten, ettei lorota lämmintä vettä harakoille? 

Miten niin harakoille? Itsestäni siinä samalla huuhtelen shampoot ja saippuat, kun hampaani harjaan.

Vierailija
133/383 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät tietenkään nollaudu!

Edelleen ilmaan ei tule päästöjä lentämisen takia jos ei lennä!

Edelleen eläimet, elimistö ja ympäristö hyötyvät kasvispainotteisesta ruokavaliosta!

Älä sönkötä valheitasi!

Tietenkään ei nollaudu, mutta aika moni on näennäis ekologinen. Eli kaupasta ostetaan reilunkaupan banaania kestopussiin, autoa ei ole (eikä ole varaa hankkia), mutta kotona läträtään tunti suihkussa ja pidetään asunnon pattereita täysillä (termostaatti irti) ja tuuletellaan parvekkeen ovalla kun tulee liian kuumaa.

En ole ikinä ymmärtänyt, miksi täysin huonosti toimiminen olisi jotenkin parempi asia kuin vähän hyvin toimiminen. Todella usein kuulee tällaista marmatusta eri yhteyksissä. Jos joku vaikka juoksee ahkerasti ja käy salilla, häntä pitää kritisoida valkoisen pastan syömisestä. Jos ostaa melkein kaikki vaatteet kirpparilta, on jotenkin superhuonoa, jos vuodevaatteet eivät ole kotimaisia jne. Yleinen ajatus on, ettei mitään saisi tehdä oikein ja pitää näitä ratkaisujaan itselle tärkeinä, jos kuitenkin jotain tekee myös väärin.

Eri ihmiset kohdentuvat fiksut kulutustekonsa eri tavoin. Ei siinä ole mitään teeskentelevää tai näennäistä. Täysin eettisesti eläminen on oikeasti hyvin haastavaa, kun ihan kaikessa pitäisi ottaa huomioon ympäristö, ihmisoikeudet, eläinoikeudet, kotimaan tuotanto jne. Se, ettei tee kaikkea, ei vähennä arvoa niiltä asioilta, jotka tekee hyvin.

Ei tosiaan pidä paikkansa, että 10 minuutin suihkussa oleminen jotenkin nollaisi kaikki muut hyvät valinnat. Se että tekee ne muut asiat hyvin, on parempi kuin se, että veden tuhlaamisen lisäksi löisi läskiksi kaiken muunkin. Toki jos joku muu selviää suihkusta nopeasti ja sen lisäksi tekee kaikki ne muutkin hyvät jutut, on hän enemmän ns. voitolla.

Vierailija
134/383 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mihin ap:n väitteet perustuvat? Eivät ainakaan linkattuun artikkeliin, sillä jutussa ei itsessään otettu mitään kantaa suihkussa käymisen eettisiin ja ekologisiin vaikutuksiin vaan pelkästään tahalliseen hintaan. Eikä siinä sitäkään kyllä kerrota, miten tuo hinta on laskettu.

Vierailija
135/383 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisi minuuttia riittää hyvin arkena, normiaamuna menee noin 2-3 minuuttia ja jos sheivaan ja tai pesen hiukset niin viisi minuuttia riittää kyllä. 

Vierailija
136/383 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veden lutrausta vähentää se, että laittaa suihkun kiinni shampoon ym levityksen aikana. Vaikka itse olisin vaikka esim 30min suihkussa, niin ei se tarkoita, että vettä käyttäisin 30min yhteen putkeen. Välissä ajan karvat, käytän kasvonaamiota, hiusnaamiota...niin en silloin tietenkään jätä vettä valumaan turhaan.

Vierailija
137/383 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä suihkussa menee joku 10 minuuttia tai enemmän. Vesi valuu kokoajan. Aika paljon käyn nykyään saunassa, kun on hetivalmis kiuas, niin silloin ei suihkussa tule oltua ihan niin pitkään. En juuri koskaan käytä saippuaa tai shampoota. Iltaisin pesen hampaat suihkun yhteydessä. Joka ikinen ilta on päästävä suihkuun ja joskus käyn suihkussa kahdesti päivässä. Itse maksan omakotitalossa kaikki kulut. Vesi tulee porakaivosta, pienpuhdistamo hoitaa jätevedet ja veden lämmittää pelleteillä toimiva keskuslämmitys.

Vierailija
138/383 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen saatoin olla suihkussa jopa 25minuuttia. Lasten myötä sitä on oppinut peseytymään nopeasti kun ei yksinkertaisesti ole aikaa haaveilla siellä suihkussa. Nykyään menee n. 5-10 minuuttia usein se 5min.

Vierailija
139/383 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen saatoin olla suihkussa jopa 25minuuttia. Lasten myötä sitä on oppinut peseytymään nopeasti kun ei yksinkertaisesti ole aikaa haaveilla siellä suihkussa. Nykyään menee n. 5-10 minuuttia usein se 5min.

Lapset ja lapset.....

Vierailija
140/383 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lotraaja kirjoitti:

Yleensä suihkussa menee joku 10 minuuttia tai enemmän. Vesi valuu kokoajan. Aika paljon käyn nykyään saunassa, kun on hetivalmis kiuas, niin silloin ei suihkussa tule oltua ihan niin pitkään. En juuri koskaan käytä saippuaa tai shampoota. Iltaisin pesen hampaat suihkun yhteydessä. Joka ikinen ilta on päästävä suihkuun ja joskus käyn suihkussa kahdesti päivässä. Itse maksan omakotitalossa kaikki kulut. Vesi tulee porakaivosta, pienpuhdistamo hoitaa jätevedet ja veden lämmittää pelleteillä toimiva keskuslämmitys.

Mahdat haista pahalta, jos et koskaan käytä shampoota tai saippuaa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yhdeksän