Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Selviydytkö suihkusta korkeintaan 5 minuutissa?

Vierailija
11.01.2019 |

Tässä ajassa tulisi ehtiä pesu, saippuointi, sheivaaminen (miehillä parranajo) ja huuhtelu. Aika perustuu laskelmaan siitä, että 1 minuutissa kuluu 12 litraa vettä. Mikäli "viihdyt" suihkussa pidempää, niin samalla myös kaikki ilmastotekosi ja niiden hyödyt valuvat lattiakaivosta menemään ja saldo nollautuu, jollloin vegaanius, lomalentojen väliinjättäminen ja jne ovat yhtä tyhjän kanssa.

https://www.is.fi/asuminen/art-2000005960789.html

Kommentit (383)

Vierailija
101/383 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka pitkät hiukset teillä pitkähiuksisilla oikein on, jos niiden pesussa ja huuhtelussa menee ihan järjettömästi aikaa? Itselläni on puoleen väliin selkää olevat paksut hiukset ja ei niiden pesussa ja huuhtelussa mene kuin hetki. Kaksi kertaa vaahdotan hiukset ja hoitoaineen pesen niin kauan kunnes lattialla ei näy enää saippuaa ja siihen ei todellakaan kauan mene kun autan sormilla koko ajan.

En ole ikinä seisoskellut suihkussa, vaan lämmitän ihanan puusaunamme ja lojun siellä pesua ennen, aikana ja jälkeen. Myös teinityttöni tekevät samoin ja turhaa loraamista ei tule. Toiselta tyttäreltäni leikattiin juuri hiuksia 15 cm lyhyemmäksi ja nyt ne ulottuvat vain puoleen väliin selkää, paksuutta riittää enemmän kuin minulla vaikka minulla on jo paksut hiukset.

Ja mikä on sitten se ihmeen juttu, että hiukset pitäisi pestä pää alaspäin?!? 😄 No ei pidä, tai ehkä joltakin lapsukaiselta niin pestään ettei mene shampoota silmiin, mutta ei yli 7 vuotiaita kyllä.

https://www.menaiset.fi/artikkeli/tyyli/kauneus/yleinen-virhe-tukanpesussa-kuluttaa-rahaa-ja-hiuksia-asiantuntijan-helppo

https://blogit.terve.fi/ostolakossa/pesen-hiukseni-aina-paa-alaspain/

https://hiusakatemia.wordpress.com/2010/03/26/hiusten-hoitaminen-on-helppoa/ ( Kaljua ja pystytukkaa lukuun ottamatta hiukset pitää pestä aina pää alaspäin. )

Tässä on se idea, että shampoon saa sinne päänahkaan paremmin, koska pituuksiahan ei tarvitse pestä mitenkään erikseen, kun huuhdellessa valuva shampoo hoitaa sen asian.

Toiseksi, monet valitavat kuinka selässä on näppylää ja ihottumaa ja nämä yleensä johtuvat ihoon jääneistä shampoo- ja hoitoainejäämistä, kun hiukset valuvat pitkin selkää aineiden kanssa (lyhyissä ei tietenkään tätä ongelmaa ole). Kun on alettu pesemään hiukset pää alaspäin, niin nuokin ongelmat ovat kadonneet samalla. Harvoin kukaan muistaa enää erikseen huuhdella selkää, joten jää niitä aineitakin.

Kolmanneksi, hiukset, kun huuhdellaan pää alaspäin, niin voi olla varma ettei päänahkaan jää aineita ja näin ei myöskään tule kutinoita ja hilsettä. Toki, jos näitä ongelmia ei esiinny pää ylöspäin pestessä, niin jatkakaa vain.

Minulla helpottui kaikki edellä mainitut, kun aloin pesemään ja huuhtelemaan hiukset pää alaspäin. Käytän myös huuhtelemiseen useamman minuutin, koska haluan olla varma ettei mitään jää. Joku mainitsi huuhtelevansa 30sek. ja se on minusta ihan liian vähän, ainakin pitkille hiuksille.

Vierailija
102/383 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät tietenkään nollaudu!

Edelleen ilmaan ei tule päästöjä lentämisen takia jos ei lennä!

Edelleen eläimet, elimistö ja ympäristö hyötyvät kasvispainotteisesta ruokavaliosta!

Älä sönkötä valheitasi!

Tietenkään ei nollaudu, mutta aika moni on näennäis ekologinen. Eli kaupasta ostetaan reilunkaupan banaania kestopussiin, autoa ei ole (eikä ole varaa hankkia), mutta kotona läträtään tunti suihkussa ja pidetään asunnon pattereita täysillä (termostaatti irti) ja tuuletellaan parvekkeen ovalla kun tulee liian kuumaa.

Meillä asui naapurustossa tällainen muka ekohippiperhe. Olivat oikein paikallislehdessäkin mainostamassa elämäntapaansa (kierrätys, autottomuus yms.). Tuon perheen asunnossa oli aina tuuletusikkunat auki, jopa paukkupakkasilla, vaikka kyseessä oli uusi talo, jossa oli koneellinen ilmanvaihto, eikä ikkunoita olisi tarvinnut aukoa koskaan.

Millanen ihminen ei koskaan auo ikkunoita?

Kyllä mun ainakin pakko on saada ikkunasta raitista ilmaa joskus sisään, ei mikään tuuletusjärjestelmä sitä korvaa.

Jos ikkunoiden kautta on pakko tuulettaa, niin talossa on sisäilmaongelma. Kosteusvaurioita, likaiset ilmanvaihtokanavat, myrkyllisiä rakennusmateriaaleja tms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/383 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sheivaamisen lisäksi uihkussa seisten voi myös harjata hampaat, pestä pyykit ja kuunnella äänikirjoja. 

Itse kyllä harjaankin hampaat suihkussa aamuisin. Oon aina tehnyt niin sillä haluan olla kokonaan puhdas sisältä ja ulkopuolelta.

Vierailija
104/383 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edelleen eläimet, elimistö ja ympäristö hyötyvät kasvispainotteisesta ruokavaliosta!

Älä sönkötä valheitasi!

Tietenkään ei nollaudu, mutta aika moni on näennäis ekologinen. Eli kaupasta ostetaan reilunkaupan banaania kestopussiin, autoa ei ole (eikä ole varaa hankkia), mutta kotona läträtään tunti suihkussa ja pidetään asunnon pattereita täysillä (termostaatti irti) ja tuuletellaan parvekkeen ovalla kun tulee liian kuumaa.

Meillä asui naapurustossa tällainen muka ekohippiperhe. Olivat oikein paikallislehdessäkin mainostamassa elämäntapaansa (kierrätys, autottomuus yms.). Tuon perheen asunnossa oli aina tuuletusikkunat auki, jopa paukkupakkasilla, vaikka kyseessä oli uusi talo, jossa oli koneellinen ilmanvaihto, eikä ikkunoita olisi tarvinnut aukoa koskaan.

Kyllä mun ainakin pakko on saada ikkunasta raitista ilmaa joskus sisään, ei mikään tuuletusjärjestelmä sitä korvaa.

Jos ikkunoiden kautta on pakko tuulettaa, niin talossa on sisäilmaongelma. Kosteusvaurioita, likaiset ilmanvaihtokanavat, myrkyllisiä rakennusmateriaaleja tms.

Painovoimaisen ”ilmastoinnin” kyseessä ollessa on kyllä välillä pakko avata ikkuna saadakseen raikasta ilmaa. Mitään sisäilmaongelmia ei tässä 50-luvun talossa ole.

Vierailija
105/383 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä sönkötä valheitasi!

Ekana avaan keittiön ikkunan kun tulen kotiin. Oli kuuma ilma tai pakkanen ja siltä väliltä.

Samoin, auon ikkunoita päivittäin vuodenajasta riippumatta. 

Vierailija
106/383 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sheivaamisen lisäksi uihkussa seisten voi myös harjata hampaat, pestä pyykit ja kuunnella äänikirjoja. 

Itse kyllä harjaankin hampaat suihkussa aamuisin. Oon aina tehnyt niin sillä haluan olla kokonaan puhdas sisältä ja ulkopuolelta.

Tätäkö ei voi tehdä suihkun jälkeen vessassa siten, ettei lorota lämmintä vettä harakoille? 

Vierailija
107/383 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä nää ei sheivaajat ajaa kainalonsa? Onko kaikki ihmiset siirtyneet sokerointiin/vahaamiseen? Hirmu hidasta kun vertaa siihen, että käyttää höylää pari kertaa per kainalo.

En missään. Miksi pitäisi? En käytä ensinnäkään hihattomia paitoja, ei pitäs mun kainalokarvojen häiritä hysteerikkoja.

No johan möksähti. 😁 Pidä kuule karvasi ihan sellaisena kuin haluat. Ei tuosta kysymyksestä noin tarvitse hermostua. Se, että osa naisista haluaa pitää kainalonsa ja esim. alapäänsä siistittynä, ei tee vielä ihmisestä hysteerikkoa. Tosi asia kuitenkin on, että suurin osa pitää rehottavia kainolokarvoja epäesteettisinä niin naisella kuin miehelläkin.

Kyllähän se hysteeriseltä kuulostaa, että luontaiset karvat on noin hyi hyi ja "epäesteettisiä". Kuten sanottua, minun karvojani ei kenenkään nirppanokan tarvitse nähdä, säästyy teillä paperipussit.

Minulla kun on tapana pukeutua ennen kuin lähden ihmisten ilmoille, eikä ole tapana hankki vaatteita joissa on reiät erogeenisten alueiden kohdalla, kuten teikäläisellä.

Vierailija
108/383 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi jotkut luulevat karvoja liaksi.

Vierailija
109/383 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole lukenut kommentteja ja varmaan moni kysynyt aloittajalta: Eikö hanaa voi sulkea välillä? Itse pääsen tahtoessani noihin lukemiin vedenkulutuksen suhteen vaikken sheivaushöylällä ala viuhtomaan ja raivolla saippuoimaan. Vaan voit sulkea suihkun esim. shampoon tai sheivausvaahdon levityksen ajaksi. Vettä säästyy ja voit hyvällä omatunnolla olla suihkussa vaikka tunnin jos siltä tuntuu.

Ja sitten toiset ovat niin herkkiä palelemaan, ettei siltä vapinalta ja hampaiden kalinalta pysty pitämään hanaa kiinni saippuoinnin ajan. Ennemmin valuttaa vettä sen 3 min pidempään kuin tekisi jokaisesta suihkusta kärsimystä, vaikka siitä kuinka saisi luonnolta kirkkaamman kruunun. Tietenkään ei ole ympäristöystävällinen vaihtoehto lisätä tuon vuoksi huomattavasti kylppärin lämmitystä tai lämmittää joka kerta sähkösauna.

Tämäkin varmasti saa alapeukkuja, kun aiempien mielestä pitäisi myös ennemmin pestä itsensä jääkylmällä vedellä kuin pitää hanaa päällä :)

-eri

Vierailija
110/383 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sheivaaminen ja parranajo ei kyllä millään tavalla liity suihkussa käymiseen, eikä kummassakaan muutenkaan sitä vesihanaa  siinä turhaan pidetä auki, vaan tasan sen ajan kun huuhtelee ne vaahdot pois. ja myös shampoota, saippuaa ja hoitoainetta levittäessä suihku pidetään kiinni. Vettä kuluu vaan silloin kun huuhtelen itseni tai kun rentoudun siinä suihkussa ja nautiskelen. En ole koskaan ottanut aikaa suihkussa käydessä, mutta veikkaisin että perus huuhtelussa se itse vedenkulutus on alle minuutin ja nautiskellessa saattaa vettä mennä kerralla sitten  sen viitisen minuuttia. Koko toimitus yhteensä kestää sitten mitä kestää

No itse voin sheivata vain ja ainoastaan suihkussa. Ihoni on herkkä ja voin välttäö jäätävät punaiset paiseet vain sheivaamalla sääret suihkun lopuksi. Shampoon yms ajan karvat pehmenevät lämpimässä vedessä ja suihkuöljyn avulla sheivaus onnistuu kivutta. T. Se jonka vesi lämpiää vain jos hana on auki ja eka minuutti jääkylmää - eli vesi juoksee koko suihkun ajan

Sinusta on siis mukavampi olla paiseinen ja tulehtunut, kuin antaa karvojen olla siellä minne kuuluvat.

On meitä moneen junaan.

Vierailija
111/383 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosia sitten yksi sukulainen jätti saunaan mennessään suihkun valumaan täysillä. Aivan älyvapaata touhua. Sanoin sille, että siitä en voi päättää, mitä omassa kodissasi teet, mutta mun kotona ei suihku jää valumaan, kun mennään saunaan.

Vierailija
112/383 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä sönkötä valheitasi!

Päässäsi on joku vaurio. Kyllä normaali ihminen haluaa ikkunan välillä auki, vaikkei ole mitään sisäilmaongelmaa.

Vierailija
113/383 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap varmaan kuseekin suihkuun. "samaan viemäriinhän se menee".

Sittenpähän ei kulu vettä vessan vetoon.

Vierailija
114/383 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

5-10min mennee jos tuun saunasta 

ilman saunaa sit olen suihkussa 30min-45min

Vierailija
115/383 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä takia minä suihkussa partani ajaisin? Ja jokainen armeijan käynyt mies on kyllä oppinut selviytymään suihkusta muutamassa minuutissa.

-M34

Vierailija
116/383 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En sheivaa enkä valuta vettä samalla kun saippuoin, joten taidan selvitä viidellä minuutilla vedenvalutusta.

Sheivaan (pääni) joka aamu ja ajan parran samalla. jos olen maailmanpiru joidenkin mielestä, niin sitten olen!

Kaikesta kuitenkin maksan itse!

Vierailija
117/383 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyi yök, etkö pese pyykkejä samalla? Pyykkisi eivät koskaan tule todella puhtaiksi.

Vierailija
118/383 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle suihkussa käynti on nautinto. Olen mielummin käymättä kokonaan mikäli pitäisi selvitä 5 minuutissa. Menee vähintään 25min jos pitää olla nopea, muutoin 40min ja päivittäin. Eli en selviäisi ja en koe huonoa omaatuntoa asiasta.

Suomessa vettä riittää, en ala täällä säännöstelemään vedenkulutustani. Onhan se kamalaa että jossainpäin maailmaa ei ole vettä edes juotavaksi ja täällä vedetään vessanpöntötkin juomakelpoisella vedellä :(

Sama. Suihkussa voi rentoutua ja ajatella asioita rauhassa.

Veden lämmitys maksaa. Tuolla käytöllä laskin kylmän ja lämpimän veden yhteishinnaksi n.220€/kk.

Mikäs siinä jos on rahaa millä maksaa. Mutta toisessa avauksessa nämä samat tyypit ihmettelee sähkö- ja vesilaskujen suuruutta ja oikeellisuutta. Eli ei olekaan varaa. Ristiriitaista.

Mistä tiedät että samat tyypit?

Vierailija
119/383 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtä nopeasti kuin 40-luvulla keski-euroopassa...

Vierailija
120/383 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä sönkötä valheitasi!

Päässäsi on joku vaurio. Kyllä normaali ihminen haluaa ikkunan välillä auki, vaikkei ole mitään sisäilmaongelmaa.

Aah, vihdoinkin löytyi pätevä määritelmä "normaalille ihmiselle"!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi neljä