Selviydytkö suihkusta korkeintaan 5 minuutissa?
Tässä ajassa tulisi ehtiä pesu, saippuointi, sheivaaminen (miehillä parranajo) ja huuhtelu. Aika perustuu laskelmaan siitä, että 1 minuutissa kuluu 12 litraa vettä. Mikäli "viihdyt" suihkussa pidempää, niin samalla myös kaikki ilmastotekosi ja niiden hyödyt valuvat lattiakaivosta menemään ja saldo nollautuu, jollloin vegaanius, lomalentojen väliinjättäminen ja jne ovat yhtä tyhjän kanssa.
Kommentit (383)
Selviän oikein hyvin, ellen pese pitkiä hiuksiani.
Miksi hanan pitäisi olla auki sheivatessa? Mulle riittää lämmin vesi altaassa, jossa huljutan höylää.
Onneksi huoneistokohtaiset vesimittarit yleistyy. Tartte maksaa ääliöiden lorotusta.
Maksan kerrostalossa vesimaksua kuukaudessa saman verran kuin nelihenkinen perhe aiemmin kahdessa kuussa. Vedenkulutukseni tuskin on äkisti kahdeksankertaistunut.
Se maksakoon, joka kuluttaa.
Joten tervetuloa putkiremppa ja omat vesimittarit!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät tietenkään nollaudu!
Edelleen ilmaan ei tule päästöjä lentämisen takia jos ei lennä!
Edelleen eläimet, elimistö ja ympäristö hyötyvät kasvispainotteisesta ruokavaliosta!
Älä sönkötä valheitasi!
Tietenkään ei nollaudu, mutta aika moni on näennäis ekologinen. Eli kaupasta ostetaan reilunkaupan banaania kestopussiin, autoa ei ole (eikä ole varaa hankkia), mutta kotona läträtään tunti suihkussa ja pidetään asunnon pattereita täysillä (termostaatti irti) ja tuuletellaan parvekkeen ovalla kun tulee liian kuumaa.
Meillä asui naapurustossa tällainen muka ekohippiperhe. Olivat oikein paikallislehdessäkin mainostamassa elämäntapaansa (kierrätys, autottomuus yms.). Tuon perheen asunnossa oli aina tuuletusikkunat auki, jopa paukkupakkasilla, vaikka kyseessä oli uusi talo, jossa oli koneellinen ilmanvaihto, eikä ikkunoita olisi tarvinnut aukoa koskaan.
Millanen ihminen ei koskaan auo ikkunoita?
Kyllä mun ainakin pakko on saada ikkunasta raitista ilmaa joskus sisään, ei mikään tuuletusjärjestelmä sitä korvaa.
Ekana avaan keittiön ikkunan kun tulen kotiin. Oli kuuma ilma tai pakkanen ja siltä väliltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selviän parissa minuutissa mutta siihen eivkuulu hiustenpesu. Hiustenpesun kanssa 10 min.
Ihan samallahan ne hiukset pesee, kun muunkin vartalon. Suihku päälle, niin että kastuu. Suihku kiinni. Shampoo tukkaan, tukan hieronta, vartalon pesu - koko aikana ei käytetä tietenkään vettä. Sitten huuhtelu - minuutti riittää huuhteluun.
En pese joka pvä hiuksia .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selviän parissa minuutissa mutta siihen eivkuulu hiustenpesu. Hiustenpesun kanssa 10 min.
Ihan samallahan ne hiukset pesee, kun muunkin vartalon. Suihku päälle, niin että kastuu. Suihku kiinni. Shampoo tukkaan, tukan hieronta, vartalon pesu - koko aikana ei käytetä tietenkään vettä. Sitten huuhtelu - minuutti riittää huuhteluun.
Pitkien hiusten pesua ei voi suorittaa noin. Hiukset on pestävä pää alaspäin ja huuhdeltava kunnolla, sen jälkeen hoitoaine pariksi minuutiksi ja sen huuhtelu kestääkin useamman minuutin. Kaljuille tai sänkipäille mainitsemasi tapa varmaan toimii, pitkähiuksisille ei mitenkään. Yli puolet suihkussakäyntiajasta menee hiusten pesuun.
Minulla on hiukset puoleen selkään asti enkä ole koskaan pessyt niitä pää alaspäin. Miksi pitäisi? Siitä olen kyllä samaa mieltä, että hoitoaineen huuhtelemiseen pois pitkistä hiuksista ei riitä minuutti millään.
Eikö teillä, jotka lotraatte suihkussa ties miten kauan, ole sellaisia hanoja, että vedentulon voi välillä katkaista? Meillä tehtiin aikoinaan 70-luvun alussa iso remontti omakotitaloon ja silloin rakennettiin mm. sisäsauna ja suihku. Ensimmäinen asia, joka meille tenaville opetettiin, oli, että vettä ei saa juoksuttaa turhaan. Ensin kastelu, sitten hana kiinni ja sitten saippuointi / tukanpesu ja lopuksi huuhtelu. Näin olen jatkanut myös omassa huushollissani. Se on niin selkäytimessä, että samoin toimin, olinpa missä tahansa peseytymässä.
Vierailija kirjoitti:
Normisuihkuni kestää pari minuuttia, pidempi suihku pari kertaa viikossa jossa ”teen kaiken” alle 10min. Kaiken tekemisellä tarkoitan pitkien hiusteni ja vartalon pesua sekä kaikkien paikkojen sheivaamista.
Kylvyssäkään en jaksa olla yli varttia, en vaan saa siitä vedessä lillumisesta mitään nautintoa.
N24
Tuskin sulla kuitenkaan vesi juoksee koko aikaa, kun vaikka sheivaat pimpukkaa?
M25
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä nää ei sheivaajat ajaa kainalonsa? Onko kaikki ihmiset siirtyneet sokerointiin/vahaamiseen? Hirmu hidasta kun vertaa siihen, että käyttää höylää pari kertaa per kainalo.
En missään. Miksi pitäisi? En käytä ensinnäkään hihattomia paitoja, ei pitäs mun kainalokarvojen häiritä hysteerikkoja.
No johan möksähti. 😁 Pidä kuule karvasi ihan sellaisena kuin haluat. Ei tuosta kysymyksestä noin tarvitse hermostua. Se, että osa naisista haluaa pitää kainalonsa ja esim. alapäänsä siistittynä, ei tee vielä ihmisestä hysteerikkoa. Tosi asia kuitenkin on, että suurin osa pitää rehottavia kainolokarvoja epäesteettisinä niin naisella kuin miehelläkin.
Menen suihkun alle, avaan veden, kastelen itseni -> 30s.
Shampoo päähän ja huuhtelu -> 30s.
Hoitoaine ja suihkusaippua ja huuhtelu -> 60s.
Sheivaan jalkoja, kainaloita ja bikinirajaa ehkä viikon-kahden välein. En valuta silloin vettä, pari kertaa saatan huljauttaa terän hanan alla (huljautus max. 5s.)
Sheivaan silloin kun hoitoaine on päässä ja huuhtelu samalla kun hoitoaineen huuhtelu, siinä ei vettä mene sen kummemmin.
Mulla on lyhyet hiukset, mutta ei sen kauemmin mennyt kun oli pitkätkään.
Eli vettä valutan enimmillään 2 minuuttia, kun käyn suihkussa.
En osaa sanoa kuinka paljon vettä menee, mutta jos kylven saunassa jossa ei ole juoksevaa vettä, menee yksi pesuvadillinen, harvoin tarvitsen lisää. Toivottavasti nämä 40 minuutin suihkuttelijat maksavat itse vesilaskunsa...
Jos en pese hiuksia tai ole erityisen hikinen, viisi minuuttia on todella yläkanttiin. Vartalon nopea kastelu, hana kiinni, kainaloiden ja jalkovälin peseminen pesunesteellä ja huuhtelu. Hiukset pesen joka toinen tai joka kolmas päivä, ja silloin vesi valuu varmaan yli viisi minuuttia.
Vierailija kirjoitti:
Missä nää ei sheivaajat ajaa kainalonsa? Onko kaikki ihmiset siirtyneet sokerointiin/vahaamiseen? Hirmu hidasta kun vertaa siihen, että käyttää höylää pari kertaa per kainalo.
Minä osaan sheivata kyllä vessassa ihan ilman suihkua; vasen käsivarsi ylös, raappaa oikealla kädellä vasen kainalo. Ja sama uudestaan toisinpäin. Toistetaan n. kerran viikossa.
Siinä ohje.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitkien hiusten pesua ei voi suorittaa noin. Hiukset on pestävä pää alaspäin ja huuhdeltava kunnolla, sen jälkeen hoitoaine pariksi minuutiksi ja sen huuhtelu kestääkin useamman minuutin. Kaljuille tai sänkipäille mainitsemasi tapa varmaan toimii, pitkähiuksisille ei mitenkään. Yli puolet suihkussakäyntiajasta menee hiusten pesuun.
Minulla on hiukset puoleen selkään asti enkä ole koskaan pessyt niitä pää alaspäin. Miksi pitäisi? Siitä olen kyllä samaa mieltä, että hoitoaineen huuhtelemiseen pois pitkistä hiuksista ei riitä minuutti millään.
Sulla on varmaankin ohuet hiukset ja valutat shampoon huuhdellessa koko vartalollesi. Itse jos levitän shampoota pystyasennossa pitkiin hiuksiini, niin päänahka ja hiusten tyvi jää kokonaan ilman shampoota. Pää alaspäin pestessä shampoon saa helpommin sinne minne se kuuluu eli päänahan pesuun. En tykkää valutella shampoota ja hoitoainetta pitkin kehoani, koska sen huuhtelu koko vartalolta vie paljon vettä eikä herkkä ihonikaan tykkää yhtään. Siksi pesu ja huuhtelu pää alaspäin siten että huuhteluvasi valuu päästä suoraan viemäriin.
Kuinka pitkät hiukset teillä pitkähiuksisilla oikein on, jos niiden pesussa ja huuhtelussa menee ihan järjettömästi aikaa? Itselläni on puoleen väliin selkää olevat paksut hiukset ja ei niiden pesussa ja huuhtelussa mene kuin hetki. Kaksi kertaa vaahdotan hiukset ja hoitoaineen pesen niin kauan kunnes lattialla ei näy enää saippuaa ja siihen ei todellakaan kauan mene kun autan sormilla koko ajan.
En ole ikinä seisoskellut suihkussa, vaan lämmitän ihanan puusaunamme ja lojun siellä pesua ennen, aikana ja jälkeen. Myös teinityttöni tekevät samoin ja turhaa loraamista ei tule. Toiselta tyttäreltäni leikattiin juuri hiuksia 15 cm lyhyemmäksi ja nyt ne ulottuvat vain puoleen väliin selkää, paksuutta riittää enemmän kuin minulla vaikka minulla on jo paksut hiukset.
Ja mikä on sitten se ihmeen juttu, että hiukset pitäisi pestä pää alaspäin?!? 😄 No ei pidä, tai ehkä joltakin lapsukaiselta niin pestään ettei mene shampoota silmiin, mutta ei yli 7 vuotiaita kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama palasaippua riittää vartaloon ja hiuksiin. Ei tarvitse suihkugeelia, ei suihkushampoota, ei hoitoainetta eikä ollenkaan muovipulloja.
Jos pitkät hiukset on ongelma niin leikkaa ne lyhyemmiksi, vaikka polkaksi.
Ja sitten AaVeellä valitetaan että jumankauta ku naiset ei enää pidä edes pitkiä hiuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on varmaankin ohuet hiukset ja valutat shampoon huuhdellessa koko vartalollesi. Itse jos levitän shampoota pystyasennossa pitkiin hiuksiini, niin päänahka ja hiusten tyvi jää kokonaan ilman shampoota. Pää alaspäin pestessä shampoon saa helpommin sinne minne se kuuluu eli päänahan pesuun. En tykkää valutella shampoota ja hoitoainetta pitkin kehoani, koska sen huuhtelu koko vartalolta vie paljon vettä eikä herkkä ihonikaan tykkää yhtään. Siksi pesu ja huuhtelu pää alaspäin siten että huuhteluvasi valuu päästä suoraan viemäriin.
Minulla on pitkät ja erittäin paksut hiukset enkä kyllä ikinä pese pää alaspäin. Kuulostaa todella hankalalta.
Sama kun jotkut tulevat kesken suihkun pois ja kuivaavat hiukset pyyhkeeseen, koska hoitoaineessa lukee että levitetään "pyyhekuiviin" hiuksiin... äly hoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaalit hiukset minulla on, ei mitenkään ohuet mutta ei toisaalta mitkään hillittömän paksutkaan. Nostelen hiuksia käsin ja työnnän sormet hiusten sekaan, niin ihan hyvin saa shampoon päänahkaan asti. Toki jos kerran iho ei tykkää hyvää shampoosta niin onkin järkevää pestä hiukset pää alaspäin, mutta minulla se ei vaikuta ihoon mitään. Ja siinähän ne aineet huuhtoutuvat pois iholta samalla kun hiuksiakin huuhtelee. Siinä kun hiusten huuhtelun jälkeen vielä huuhtaisee ne viimeiset aineenjäämät pois iholta ei kovin pitkää hetkeä kulu. Mutta ei minusta siis tosiaan voi yleistää, että pitkät hiukset olisi ihan pakko pestä pää alaspäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä osaan sheivata kyllä vessassa ihan ilman suihkua; vasen käsivarsi ylös, raappaa oikealla kädellä vasen kainalo. Ja sama uudestaan toisinpäin. Toistetaan n. kerran viikossa.
Siinä ohje.
Kerran viikossa? Mulla on kello viiden sänki kainaloissa eli joka ikinen päivä sheivaan suihkussa. Samoin sääret. Kesät talvet.
Hyvin 5 min, hyvä että muistutetaan veden säästöstä, voin silti nauttia puhtaudesta.
Vessapaperin käyttö on samanlainen juttu, jos aletaan selittää muille meillä säästetään voi vaikuttaa nuukailulta, mutta mielessään kannattaa ajatella, kaikesta ei olla vastakarvaan.