Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Selviydytkö suihkusta korkeintaan 5 minuutissa?

Vierailija
11.01.2019 |

Tässä ajassa tulisi ehtiä pesu, saippuointi, sheivaaminen (miehillä parranajo) ja huuhtelu. Aika perustuu laskelmaan siitä, että 1 minuutissa kuluu 12 litraa vettä. Mikäli "viihdyt" suihkussa pidempää, niin samalla myös kaikki ilmastotekosi ja niiden hyödyt valuvat lattiakaivosta menemään ja saldo nollautuu, jollloin vegaanius, lomalentojen väliinjättäminen ja jne ovat yhtä tyhjän kanssa.

https://www.is.fi/asuminen/art-2000005960789.html

Kommentit (383)

Vierailija
321/383 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei tarvitse pestä hiuksia, niin ehdin hyvin. Pelkkään hiustenpesuun menee varmaan se toiset 5 minuuttia. 

Miten voi mennä niin kauan hiustenpesuun? Viisi minuuttia on melkoisen pitkä aika.

Vierailija
322/383 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvinkin, ja etenkin jos huomioi että sammuttaa vedenjuoksun saippuointien ym ajaksi niin eihän siinä montaakaan litraa ehdi kulua.

Silti aloittajaa ennemmin kohdistaisin tuon 'jos olet pidempään kuin 5 min suihkussa ei "ekoteoillasi" ole enää mitään merkitystä' ennemminkin niin päin, että kaikki normaalia omaa käytöstäsi ekologisempaan muuttava on plussaa. Jos yleensä käy puolen tunnin suihkussa niin vartin suihku onkin jo ekoteko, ja jos on käynyt ja käy edelleen 10 min suihkuissa niin kyllä se vaikkapa sitten lentokilometrien vähentäminen puoleen edelleenkin on hieno saavutus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/383 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kellottanut, mutta koko toimitukseen menee reilusti alle 5 minuuttia, mutta olenkin kalju mies. Aamurutiinit on melko sotilaalliset. Herään, menen suihkuun ja lähden töihin yhteensä alle 10 minuutissa.

Vierailija
324/383 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai ihan vedenkulutus? vesihän uusiutuu jos ette tienneet... menee ylös tulee alas ja taas menee ylös tullakseen alas...

yleensä noin 20min menee jos nopeasti yritän selvitä 

Vierailija
325/383 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiusten huuhtelu, 20 sekuntia

Shampoon huuhtelu, 1-2 minuuttia

Hoitoaineen huuhtelu, 1 minuutti

En pidä suihkua päällä shampoota laittaessa tai sheivatessa, eli taidan selvitä. En kylläkään ymmärrä, miksi muut ympäristötekoni "nollautuisivat", jos olisin kauan suihkussa.

Vierailija
326/383 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn yleensä vain joka toinen päivä suihkussa, joten mulla on siis vedenvalutusaikaa 10 min per kerta. Selviän sillä kyllä, koska pistän suihkun kiinni aina kun vaahdotan hiukset ja hieron suihkugeelin ympäri kehoa. Lisäksi en nykyään enää käytä hiuksiin hoitoainetta, niin ne saa nopeammin huudeltua. Pitkiin hiuksiin kun laittaa hoitoaineen, niin saa vartin huuhdella että sen saa edes osittain pois. En myöskään sheivaa suihkussa, enkä tarvi sheivaukseen vettä. Ihan kuiviltaan sheivailen vessanpöntön tai lavuaarin päällä.

Vierailija
327/383 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan silläkin väliä kuinka usein siellä käy! Mulla menee varmaan yli 5 min, mutta käyn kesää lukuun ottamatta vain kaksi kertaa vuikossa suihkussa.

Vierailija
328/383 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selviän hyvin ja nopeammin. En sheivaa joka kerta, ja jos sheivaan, ei suihku ole päällä. 

Menen, heti shmapoo tukkaan, sitten hoitoaine, sitten saippuointi, koko ajan suihkun alla ja ulos. Ei kati kukaan sheivaa niin, että koko suihku on päällä??

Vierailija
329/383 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kellosta aikaa ottanut milloinkaan käydessäni suihkussa. Menen suihkuun peseytymään, enkä olemaan. Jos käyn vain kainalot ja muut kehon herkästi hikoontuvat haisulikohdat intiimipaikat mukaan lukien pesemässä, niin eipä siinä kovin kauan aikaa kulu. Edellisen ns.pikasuihkutuksen suoritan miltei päivittäin, mutta etenkin jos olen hikoillut päivän aikana. Jos pesen hiukset shampoolla ja hoitoaineella noin kolmesti viikon aikana ja samalla saippuoidulla pesusienellä koko vartalon sekä jalkapohjat varpaineen pesusandaalia apuna käyttäen, niin sitten suihuttelen vettä enempi ja aikaakin kuluu enemmän, mutta Huom! En laske vettä koko aikaa ollessani suihkutilassa vaan pistän hanan kiinni esim. shampoota hiuksiini hieroessani.

Toisinaan kylläkin mun on ihan pakko antaa kipeälle selälleni kylmävesisuihkuhierontaa ja välillä ikävä kyllä lämminvesihierontaa ajoittain kylmyydestä kärsiville pohkeilleni, joissa verenkiertohäiriötä.

Asun kerrostalossa ja taloyhtiössmme ei ole huoneistokohtaista kulutukseen perustuvaa vesilaskutusta, vaan vesimaksu on sama summa kuukausittain huoneiston asukkaiden henkilöluvun mukaisesti, olipa oman huoneistomme veden kulutus sitten miten suurta tai pientä tahansa, niin summa on se, minkä yhtiömme on kokonaiskulutuksen mukaan laskenut per henkilö/asunto.

Ihan hyvä vesilaskutussysteemihän tämä meidän taloyhtiön käyttämä on, ja etenkin meille, jotka lotraamme ja tykätään pitää paikat kuin paikat kotonamme puhtaina.

Enkä kyllä meillä täällä Suomessa edes tajua sinänsä veden kulutuksen säännöstelemistä, sillä sitähän meidän maassamme piisaa, toista se on jossain päin kuivista keleistä kärsivissä valtioissa kuten Afrikan suunnilla. Energiaa tietty kuluu veden lämmittämiseen, mutta niinhän sitä kuluu paljon muuhunkin ja etenkin sähköenergiaa tähän datailuunkin.

Vierailija
330/383 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla pitkähiuksisella kiireisen arkiaamun pikasuihkuun menee kymmenisen minuuttia, josta noin 5 min suihku päällä:

- 1 min, hiusten läpikotainen huuhtelu

- hoitoaineen levittäminen latvoihin ja pituuksiin, käsien huuhtaisu ja shampoon levittäminen juuriin

- ....

.

Hei hetkinen mitä?

Pistät samaan aikaan shampoon JA hoitoaineen??

Etkös sä pese sen hoitoaineen pois sillä shampoolla huuhdellessä, vai odotatko shampoot päässä sen hoitoaineen vaikutusajan myös? Sehän on yleensä minuutteja?

Olen luullut että kaikki huuhtoo shampoon ensin pois, vaikka hoitoainetta pistäisikin vain pituuksiin...

Vierailija
331/383 |
07.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan iisisti. Jos en pese tukkaa (pesen vain 2 x vk tukan), vettä valuu 2 min. Lyhyt kastelu, suihku kiinni. Saippuointi ja kainaloiden sheivaus. Suihku päälle ja huuhtelu.

Kun pesen tukan, vesi valuu paljon kauemmin, minulla on pitkä ja paksu tukka. Vähintään sen 5 min, mutta voi olla kauemminkin. Olen alkanut ottaa hiusten kasteluveden talteen kesälämpimillä pihan kasteluvedeksi - tulee ämpärillinen. Myös lapsen lutrausvedet otan säästöön.

Asun kaupungissa rivarissaja se ihmetyttää, miksei kukaan naapuri kerää sadevettä. Me keräämme ja se on ihanaa, nytkin on useammaksi hellepäiväksi pihan kasteluvedet jo tallessa.

Viime vuonnahan oli niin kuivaa, että Suomen pohjavesivarannot alkoivat olla vähissä. Kaikki vedensäästö on hyvästä.

Vierailija
332/383 |
07.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suihkuttelun lyhyydestä huolimatta ihmisen saldo ekosysteemissä on aina negatiivinen.

Ainoa todellinen ratkaisu tällaisen feelgood-pipertelyn sijaan olisi ihmisten määrän reilu vähentäminen. Valitettavasti nyt on jo liian myöhäistä.

Vierailija
333/383 |
07.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin hämmentävää, että niin moni pesee hiuksensa pää alaspäin. Itse pesen hiukset noin ainoastaan mökillä, missä ei ole suihkua. kuulostaa hankalalle köyristellä suihkussa pää alaspäin. Mulla on pitkät hiukset, ja paksutkin, mutta aina olen ne ihan pystyasennossa pessyt. Suihkussa käytän aikaa viidestä kymmeneen minuuttia,suihku on välillä kiinni kun saippuinja pesen niitä hiuksia.

Vierailija
334/383 |
07.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En selviä, ja miksi pitäisi? Suomessa ei paljon muita luonnonvaroja ole, mutta vesi on yksi niistä. Minulla menee suihkuun puoli tuntia. Pitkä paksu tukka. Toisessa ketjussa äimisteltiin ihmisten epähygienisyyttä, no niin, eipä ihme kun vettäkään ei uskalleta käyttää.

Vierailija
335/383 |
07.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä selviän enkä ole mikään apina, jonka pitäisi sheivata joka päivä. Telttaillessani Afrikassa saimme päivässä 20 l lämmintä vettä käyttöömme. Henkilökunta valutti sen kanvaspussista suihkutilaan. Sillä peseytyi ja pesi myös hiuksensa mainiosti, jopa hoitoaineen ehti laittaa.

Vierailija
336/383 |
07.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin hämmentävää, että niin moni pesee hiuksensa pää alaspäin. Itse pesen hiukset noin ainoastaan mökillä, missä ei ole suihkua. kuulostaa hankalalle köyristellä suihkussa pää alaspäin. Mulla on pitkät hiukset, ja paksutkin, mutta aina olen ne ihan pystyasennossa pessyt. Suihkussa käytän aikaa viidestä kymmeneen minuuttia,suihku on välillä kiinni kun saippuinja pesen niitä hiuksia.

Minuakin ihmetyttää, miksi pään pitäisi olla alaspäin, kun pesee suihkussa hiukset. Kuulostaa hankalalta. Ei ole tullut koskaan edes mieleen.

Vierailija
337/383 |
07.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle suihkussa käynti on nautinto. Olen mielummin käymättä kokonaan mikäli pitäisi selvitä 5 minuutissa. Menee vähintään 25min jos pitää olla nopea, muutoin 40min ja päivittäin. Eli en selviäisi ja en koe huonoa omaatuntoa asiasta.

Suomessa vettä riittää, en ala täällä säännöstelemään vedenkulutustani. Onhan se kamalaa että jossainpäin maailmaa ei ole vettä edes juotavaksi ja täällä vedetään vessanpöntötkin juomakelpoisella vedellä :(

Sama juttu, elämässäni on muutenkin vähän mahdollisuuksia nauttia niin kyllä sentään täytyy saada pestä itsensä rauhassa ilman että tuntee jotain ahdistusta vede kulumisesta. En siis katso kelloa kun peseydyn.

Vierailija
338/383 |
07.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huuhtelen hoitoaineen aina pois pää alaspäin. En halua hoitoaineen valuvan iholle, jää rasvaisen oloinen kalvo. Mulla on lyhyet hiukset.

Vierailija
339/383 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selviän mainiosti. 

Vierailija
340/383 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, jos peseytyisin pelkällä vedellä eikä tarvitsisi huuhdella saippuaa ja shampoota pois. Se onnistuisi ihan hyvin, jos ajelisin pääni kaljuksi. Valitettavasti olen nainen, ja vielä sennäköinen joka muistuttaisi kaljuna Urho Kekkosta.

Anteeksi mutta ei mene läpi. Millasta tukkaa ei muka pese 5 minuutin suihkun ohessa?

Aikamoinen pehko täytyy olla, valuuko montakin metriä lattialla perässä kun kävelet?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yhdeksän