Selviydytkö suihkusta korkeintaan 5 minuutissa?
Tässä ajassa tulisi ehtiä pesu, saippuointi, sheivaaminen (miehillä parranajo) ja huuhtelu. Aika perustuu laskelmaan siitä, että 1 minuutissa kuluu 12 litraa vettä. Mikäli "viihdyt" suihkussa pidempää, niin samalla myös kaikki ilmastotekosi ja niiden hyödyt valuvat lattiakaivosta menemään ja saldo nollautuu, jollloin vegaanius, lomalentojen väliinjättäminen ja jne ovat yhtä tyhjän kanssa.
Kommentit (383)
Vierailija kirjoitti:
Omakotitaloasukkaana on jo lapsena oppinut järkevät vedenkäyttötavat. Opiskellessa oli järkytys huomata että joillakin kerostaloissa asuneilla oli tapana jättää suihku valumaan saunassa jopa löylyssä käymisen ajaksi. Opiskelurientojen saunailloissa tuppasi tuollaisten tapojen vuoksi loppumaan lämmin vesi hyvin nopeasti.
Minäkin olen törmännyt tällaisiin. En ole koskaan käsittänyt, miksi suihku jätetään valumaan löylyssä käymisen ajaksi.
Maksan itse vesilaskun joten olen suihkussa just niin kauan kun olen, välillä istun suihkun alla nurkassa tekemättä mitään ihan vain rentoutuen.
Vierailija kirjoitti:
Selviydyn.
Luin ketjun ja ihmettelen todellakin, miksi joillekin tukan pesu tuottaa niin suuria ongelmia. Shampoota vain hierotaan päähän ja hierotaan se pois suihkun alla. Ei siihen ioeraation aikaa tuhraannu kuin minuutti.
Jos haluaa hoitoainetta laittaa, laitetaan se sitten shampoon jälkeen, sillä välin kun hoitoaine on päässä, pestään alapää ja saippuoidaan muu keho. Sitten taas huuhdellaan pesuaineet pois.Se on siinä. Hyvin ehtii 5 minuutissa, allekin sen.
Miten voit olla varma, että kaikki shampoo ja hoitoaine lähtee pois noin vähällä huuhtelulla? Minusta mikään ei ole niin vastenmielistä kuin pesuainejäämät hiuksissa. Hoitoaine varsinkaan ei lähde hiuksista kovin helposti, mutta onneksi oma hiuslaatuni on sellainen, että hoitoaineen käytöstä on enemmän haittaa kuin hyötyä.
Mulla menee puol tuntia keskimäärin. En tykkää hätäillä suihkussa vaan haluan rahallisen pesuhetken. Vesi ei tosin valu tietenkään koko aikaa.
Jos tosissaan halutaan vähentää ihmisten suihkussa käymistä ja veden kulutusta, on muutettava suhtautumista likaisuuteen, hieltä haisemiseen ja varsinkin rasvaiseen tukkaan. Ei kukaan halua käydä vähemmän suihkussa niin kauan kuin jatkuva puhtaus on sosiaalinen normi.
Lämpimässä suihkussa käyminen on yksi nautinnoistani. En tasan varmasti lyhennä sitä viiteen minuuttiin, vaan suihkuttelen tyytyväisenä 10 min tai joskus jopa hieman kauemmin. Mulla on ihosairaus, ja oireitani helpottaa jokapäiväinen suihku. Ehkä suositus olisi hieman lyhyempi ja viileämpi, mutta koska nautin kunnolla lämpimästä suihkusta, tunnen sen jälkeen oloni hyväksi ja puhtaaksi ja voin levittää uudet rasvat nahkaani.
Tässäkin ketjussa vaihteluväli tuntuu olevan minuutin pikasuihkuttelijoista kahden tunnin nautiskelijoihin, joten jos suihkuni kestää 10-15 min, se on mielestäni aivan kohtuullinen aika vielä. Hiusten pesun ajaksi sammutan suihkun.
Mulla on paksut hiukset jotka ulottuu takamukseen, eikä hiustenpesusta kyllä millään selviä viidessä minuutissa. Jo pelkkä läpikotaisin kasteleminen vie pari minuuttia ja shampoon huuhteleminen viitisen minuuttia. Sitten hoitoaineen huuhtelu vielä päälle. Valutan vettä myös kainaloiden sheivauksen ajan.
Suomi on tuhansien järvien maa.
Miksi suomalaiset eivät saisi käyttää vettä niin paljon kuin lystäävät?
Miksi sekin etuoikeus ja puhdas ilo on säännösteltävä.
Vedenkäytön tulisi olla ilmaista suomalaisille. Perusoikeus.
Jos pesen hiukset niin en selviä. Jos vain huuhtelen päivän mittaan kertyneet hiet niin selviän. Jos en ole päivällä hikoillut niin en välttämättä edes käy suihkussa päivittäin (alapesu kyllä tulee hoidettua vessanpöntöllä, mutta se ei viittä minuuttia vie). Hiukset riittää pestä joka kolmas päivä. Olen kuivaihoinen, joten pitkät kuumat suihkut eivät tee nahkalleni hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Jos tosissaan halutaan vähentää ihmisten suihkussa käymistä ja veden kulutusta, on muutettava suhtautumista likaisuuteen, hieltä haisemiseen ja varsinkin rasvaiseen tukkaan. Ei kukaan halua käydä vähemmän suihkussa niin kauan kuin jatkuva puhtaus on sosiaalinen normi.
Näin on.
Vielä 60-luvulla maaseudulla peseydyttiin kerran viikossa, lauantaisaunan yhteydessä. Muut ajat pestiin ehkä kädet jos olivat kovin multaiset ja ehkä kaula. Terveysopin oppikirjoissa esitettiin että voisi niitä käsiä useamminkin pestä, eli aina huusista tultua ja ennen aterialle ryhtymistä, mutta ei moni välittänyt.
Eikä se haitannut jos hieman haiskahti hielle. Joka tapauksessa pihapiirissä leijui se imelä lehmän ja lannan haju. Miehet lisäksi haisivat tupakalle.
Minusta muuten tuntuu, että runsas ulkona oleskelu raikastaa tukkaa. Mökillä vaikka ei helteillä viitsi saunaa likikään joka päivä lämmittää niin hiukset ei siltikään rupea haisemaan samoin kuin kaupungissa.
En. Shampoo (2 krt / pesu) vaikuttaa 4 min per kerta, hoitoaine 5 min. Hoitoaineen poishuuhtelun jälkeen vasta voi peseytyä muuten, koska muuten jää hoitoainejäämiä iholle ja ne tukkivat ihohuokosia.
En ole aikuisiälläni varmaan kertaakaan selvinnyt alle 10min, enkä ymmärrä miksi pitäisikään. Vesi tulee omasta kaivosta (ja menee imeytyskenttään +omaan kaivoonsa) ja sähkölasku on jotain 150e kuukaudessa (sähkölämmitys, paljon elektroniikkaa (miehellä palvelimia yms.) ja lämmitettäviä terraarioita) ja saunassa emme käy. Eli ei nyt mitään ihan tolkutonta himokulutusta.
Jos veden lämmitys on niin suuri synti, niin oletan että saunassakaan ei sitten sovi käydä?
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan, että sheivausta tai parranajoa ei ole laskettu näissä ajoissa. Ja olisi mielenkiintoista tietää kuinka moni mies ajaa parran suihkussa. Olettaisin, että vähemmistö.
Minulla on semmoinen partakone, joka voi puhdistaa vedellä, mutta ei sitä ole todellakaan tarkoitettu käytettävissä suihkussa. Ajan parransängin pois joka aamu kylpyhuoneen peilikaapin edessä ennen kuin menen suihkuun. Minulle aamusuihku erottaa yön ja päivän toisistaan ja auttaa heräämään kunnolla. En käy muuten monta kertaa päivässä suihkussa, sillä minulle on tärkeíntä olla suihkunraikas heti aamusta kun lähden kotoa liikkeelle ja olen tekemissä muitten ihmisten kanssa. En minä mitään minuutteja laskea suihkussa ollessa.
Epiloin 1-2 viikon välein.
Kun ei tarvitse pestä hiuksia, suihkussa menee 1-2 minuuttia.
Jos hiukset täytyy pestä, suihkussa menee 10 minuuttia, enkä edes käytä hoitoainetta. Kesällä kuitenkin suljen suihkun vaahdotuksen ajaksi. Talvisin en pysty siihen. Tulee liian kylmä. Suihkua voi pitää kuitenkin pienellä paineella.
Ehkä olisi ekologista pitää siilitukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Epiloin 1-2 viikon välein.
Kun ei tarvitse pestä hiuksia, suihkussa menee 1-2 minuuttia.
Jos hiukset täytyy pestä, suihkussa menee 10 minuuttia, enkä edes käytä hoitoainetta. Kesällä kuitenkin suljen suihkun vaahdotuksen ajaksi. Talvisin en pysty siihen. Tulee liian kylmä. Suihkua voi pitää kuitenkin pienellä paineella.
Ehkä olisi ekologista pitää siilitukkaa.
Eli keskimäärin suihkussa kestää viisi minuuttia.
Ei mitenkään mahdollista näillä hiuksilla ja nykyisillä vedensäästökahvoilla. Jos ei hiuksia pese, niin joo (jos on pakko), mutta hiukset vie ainakin sen 20min, kun ensin pitää saada shamppoot pois ja sitten hoitoaineet.
Normaali suihkurutiini vie 5 min, mutta silloin en sheivaa. Sammutan veden aina saippuoidessa ja silloinkin, kun sheivaan en juoksuta vettä.
Kyllä ja niin pitää muittenkin selvitä.
Kyllä, jos peseytyisin pelkällä vedellä eikä tarvitsisi huuhdella saippuaa ja shampoota pois. Se onnistuisi ihan hyvin, jos ajelisin pääni kaljuksi. Valitettavasti olen nainen, ja vielä sennäköinen joka muistuttaisi kaljuna Urho Kekkosta.