Selviydytkö suihkusta korkeintaan 5 minuutissa?
Tässä ajassa tulisi ehtiä pesu, saippuointi, sheivaaminen (miehillä parranajo) ja huuhtelu. Aika perustuu laskelmaan siitä, että 1 minuutissa kuluu 12 litraa vettä. Mikäli "viihdyt" suihkussa pidempää, niin samalla myös kaikki ilmastotekosi ja niiden hyödyt valuvat lattiakaivosta menemään ja saldo nollautuu, jollloin vegaanius, lomalentojen väliinjättäminen ja jne ovat yhtä tyhjän kanssa.
Kommentit (383)
Kyllä. Suljen suihkun saippuoinnin yms ajaksi.
Jos nopeasti käyn niin toki. Joskus on kiva suihkutella pitempään, ehkä joku 15 minuuttia.
Vierailija kirjoitti:
Ilmastoteot eivät ole minulle tärkeitä. Olen suihkussa niin pitkään kuin kulloinkin sattuu huvittamaan.
Minun ilmastotekojani ovat ne että olen autoton, lapseton ja velaton. Harrastan erittäin vähän edes kotimaanmatkailua ja suosin pitkäaikaishankintoja eli pyrin ostamaan kestäviä ja laaduikkaita tuoteita, jotka pidän hyvässä kunnossa. En koe mitään ylimääräistä syyllisyyttä syödessäni kerran päivässä lihaa sisältävän aterian tai laittamalla leikkeitä voileivän päälle, Suihkussa käydessä pesen aina samalla hiukset shampoolla ja muun kehon saippualla. Aamusuihkulla saa päivän mukavasti liikkeelle enkä yleensä käy toista kertaa päivässä suihkussa jollen sitten erityisesti hikoa urheilun, fyysisen työn tai kuuman sään takia. Kesähelteiden aikana käyn kyllä mielummin päivällä uimassa kuin suihkussa.
Olen vapaaehtoisesti lapseton, joten minun ei tarvitse huolehtia suihkujen pituudesta. Oma ekologinen jalanjälkeni on kuitenkin paljon pienempi kuin yhdelläkään vanhemmalla.
Eli pitäisikö tehdä ilmastoteko ja jättää suihkussa käynnit väliin että voi lähteä ulkomaanmatkalle?
Mulla pitkähiuksisella kiireisen arkiaamun pikasuihkuun menee kymmenisen minuuttia, josta noin 5 min suihku päällä:
- 1 min, hiusten läpikotainen huuhtelu
- hoitoaineen levittäminen latvoihin ja pituuksiin, käsien huuhtaisu ja shampoon levittäminen juuriin
- 1 min, vartalon huuhtominen joka puolelta
- vartalon saippuoiminen
- 2,5 min, koko komeuden huuhtominen ylhäältä alaspäin
- jos tarvitsee sheivata, niin levitän hoitoainetta ja sheivaan, ja lopuksi huuhtelen karvat ja hoitoaineen pois, vettä valuu 0,5 min
Silloin kun on aikaa, menee helposti kaksinkertaisesti vettä, kun saatan suihkuttaa itseäni samalla kun hankaan kuollutta ihoa irti, ja pesen hiukset vähän pidemmän kaavan mukaan.
Eihän sitä suihkua koko ajan auki pidetä. Mikä juttu tää nyt on?
Vierailija kirjoitti:
Eihän sitä suihkua koko ajan auki pidetä. Mikä juttu tää nyt on?
No minä pidän. Ja minulla on 3 lasta. Ja ajan autolla. Syömme lihaa. Ostamme vaatteita ja tavaraa kun niitä tarvitaan. Valot ovat meillä päällä kun olemme kotona. Lennämme lomamatkoille. Kierrätämme laiskasti.
Pystyn ihan hyvin kantamaan syyllisyyteni edellä mainituista ahdistumatta. En ole joukkohysteriaan taipuvainen ressukka.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ja hyvin. Minulla on pitkät paksut hiukset ja niiden kanssa menee aikaa jonkun verran, mutta yhteensä valutan vettä jotakin pari minuuttia.
Meillä kaikki vedet menevät umpisäiliöön. Se on kooltaan 11 m3 ja tyhjennysväli on noin 5-6 viikkoa. Perheessämme on kolme teiniä ja me vanhemmat.
Meillä 15m3, kaksi lasta ja kaksi aikuista. Tyhjennysväli 6kk. Mutta itse suihkutukseen minullakin menee vain pari minuuttia, koska sammutan tietenkin veden saippuoinnin, shampoon ja hoitoaineen levityksen ajaksi. En täysin tuota sheivausta ymmärrä, eihän se ole edes järkevää juoksevan veden alla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omakotitaloasukkaana on jo lapsena oppinut järkevät vedenkäyttötavat. Opiskellessa oli järkytys huomata että joillakin kerostaloissa asuneilla oli tapana jättää suihku valumaan saunassa jopa löylyssä käymisen ajaksi. Opiskelurientojen saunailloissa tuppasi tuollaisten tapojen vuoksi loppumaan lämmin vesi hyvin nopeasti.
Minäkin olen törmännyt tällaisiin. En ole koskaan käsittänyt, miksi suihku jätetään valumaan löylyssä käymisen ajaksi.
Asun kerrostalossa rappukohtaisen saunan yläpuolella, usein suihku on päällä koko saunavuoron ajan. En ole mikään kyttääjä, mutta sitä ei voi olla kuulematta. Ihan naurettavaa touhua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omakotitaloasukkaana on jo lapsena oppinut järkevät vedenkäyttötavat. Opiskellessa oli järkytys huomata että joillakin kerostaloissa asuneilla oli tapana jättää suihku valumaan saunassa jopa löylyssä käymisen ajaksi. Opiskelurientojen saunailloissa tuppasi tuollaisten tapojen vuoksi loppumaan lämmin vesi hyvin nopeasti.
Minäkin olen törmännyt tällaisiin. En ole koskaan käsittänyt, miksi suihku jätetään valumaan löylyssä käymisen ajaksi.
Asun kerrostalossa rappukohtaisen saunan yläpuolella, usein suihku on päällä koko saunavuoron ajan. En ole mikään kyttääjä, mutta sitä ei voi olla kuulematta. Ihan naurettavaa touhua.
Tämän vuoksi kylpylöissä ja uimahalleissa on automaattisesti hetken päästä sammuvat suihkut. Osa porukasta on oikeasti niin jurpoja, että jättäisivät veden loilottamaan, jos olisi tavallinen kotisuihkun kaltainen systeemi. Osa antaa veden juosta myös hampaiden pesun ajan. En tajua miksi. Hampaita kuitenkin pitäisi pestä useampi minuutti, mutta vettä tarvitsee vain harjan kasteluun ja suun huuhtomiseen.
Vierailija kirjoitti:
Eli pitäisikö tehdä ilmastoteko ja jättää suihkussa käynnit väliin että voi lähteä ulkomaanmatkalle?
Eikun eikös uutisissa kerrottu just, että jos katselet youtubea tai nettistriimipalveluita kännykällä tietyn tuntimäärän kuukaudessa, on se ilmastolle sama kuin että lentäisit lentokoneella Helsingistä Tukholmaan. Oli aika yllättyneitä naamoja, kun uutistoimittaja tästä kertoi biitsillä makaavalle jengille, joista lähes jokainen katseli jotain ohjelmaa tai leffaa kännykästään.
https://yle.fi/uutiset/3-10832413
.
Selviydyn helposti; otan suihkua edeltävänä iltana pakastamani makaroonien keitinveden sulamaan niin että se on sitten suihkupäivänä huoneenlämpöistä ja heittelen sitä niskaani. Sulatetun veden loputtua avaan vasta suihkun ja huuhdon sillä vedellä sitten hiukset. Pakastettu vesi riittää yleensä vartalon huuhtomiseen.
Mainiosti. Käyn aamuisin suihkussa ennen töihin menemistä ja ei siinä olisikaan aikaa löträtä. Säärikarvat epiloin tai sokeroin, joten ei mitään sheivauksia suihkussa.
Eli tässäpä se:
- itsensä kastelu, noin 20 sekuntia
- hana kiinni
- shampoo tukkaan, vartalo suihkusaippualla noin 1 minuutti
- suihku päälle ja huuhtelu 1minuutti.
Sitten voikin jo lompsia pois. Hiusten kuivaus pyyhkeellä ja siihen hoitosuihke -> 30 sekuntia. kropan kuivaus ja pyyhe ympärille -> 30 sekuntia.
Oikeasti se on 3-4 minuuttia suihkureissu, voi mennä allekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selviän parissa minuutissa mutta siihen eivkuulu hiustenpesu. Hiustenpesun kanssa 10 min.
Ihan samallahan ne hiukset pesee, kun muunkin vartalon. Suihku päälle, niin että kastuu. Suihku kiinni. Shampoo tukkaan, tukan hieronta, vartalon pesu - koko aikana ei käytetä tietenkään vettä. Sitten huuhtelu - minuutti riittää huuhteluun.
Saunassa näin voi toimia mökillä, mutta kaupungissa kohtuullisen epämukavan tuntusta renklata suihkua välillä kiinni ja jäätyä.
1.5 min suihkutus ilman päänpesua ja n 7 min kun hiukset pesty. En sheivaa juuri koskaan. Kainalot vetelen vessan pönttöön.
En, jos pesen hiukset. Pitkät hiukset, menee 5min pelkästään jo shampoon huuhteluu ja hoitoaineeseen. Suljen suihkun yleensä vaahdotusten välillä ja käytän kylmempää vettä jos mahdollista. Pesuaineet huuhtelen hyvin koska atopia.
Kaikilta ihmisiltä ei voi vaatia samaa. Ihmettelen tällaisia ihmisiä, jotka ajattelee kovin mustavalkoisesti, että kaikkien pitäis pystyä peseytymään yhtä kauan tai vaikka luopua autostaan ilmaston hyväksi.
Jo pelkkä suihkussakäynti voi olla hyvin erilaista ihan tavallisten ihosairauksien kesken tai vaikka liikuntarajoitteisilla vanhuksilla. Lapsen kylvetys voi olla vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Mainiosti. Käyn aamuisin suihkussa ennen töihin menemistä ja ei siinä olisikaan aikaa löträtä. Säärikarvat epiloin tai sokeroin, joten ei mitään sheivauksia suihkussa.
Eli tässäpä se:
- itsensä kastelu, noin 20 sekuntia
- hana kiinni
- shampoo tukkaan, vartalo suihkusaippualla noin 1 minuutti
- suihku päälle ja huuhtelu 1minuutti.
Sitten voikin jo lompsia pois. Hiusten kuivaus pyyhkeellä ja siihen hoitosuihke -> 30 sekuntia. kropan kuivaus ja pyyhe ympärille -> 30 sekuntia.
Oikeasti se on 3-4 minuuttia suihkureissu, voi mennä allekin.
Joillakin voi mennä jo hiusten kasteluun useita minuutteja (low porosity eli alhainen hiusten läpäisykyky, joka on usein hyväkuntoisilla käsittelemättömillä hiuksilla. Hiukset kastuvat hitaasti, vesi valuu niistä aluksi pois).
Vierailija kirjoitti:
Aikaa menee korkeintaan 2 minuuttia saippuoimisineen. 4 min. jos pitää hiukset pestä samalla.
Joo tulee mieleen yks miesystävä joka haisi aina suihkun jälkeen edelleen deudorantilta ja hieltä. En jaksa uskoa ett 2min suihkulla saat kainalot puhtaaksi.
Ilmastoteot eivät ole minulle tärkeitä. Olen suihkussa niin pitkään kuin kulloinkin sattuu huvittamaan.