Mies on edennyt urallaan pitkälle. Joudun nykyään jatkuvasti tilanteisiin, jossa ihmiset pelkästään kehuvat miestäni, jättävät minut huomiotta.
Minä ja puolisoni olemme olleet yhdessä lukiosta asti. Meillä on hyvin samanlainen, keskiluokkainen tausta, kummallakin yliopistokoulutus. Kumpikaan ei siis nainut "ylös- tai alaspäin". Mentiin melko nuorena naimisiin ja minä olin pitkään kotona neljän lapsen kanssa. Omakin ura lähti kotiäitivuosista huolimatta hyvään nousuun ja olen saanut vakituisen työpaikan, mikä ei tässä taloustilanteessa omalla alallani ja 10 vuoden kotiäitinä olemisen jälkeen ole todellakaan itsestäänselvyys.
Mies on edennyt tasaisesti omalla urallaan ja on nykyään omalla alallaan korkeassa asemassa. Me olemme kotona tasa-arvoisia, vaikka työelämässä ollaankin kaukana toisistamme.
Olen aivan totaalisen kyllästynyt siihen, että nykyään sukulaisia, ystäviä ja erityisesti puolituttuja tavatessa kaikki haluavat vain puhua mieheni työstä ja siitä, miten on nyt niin korkeassa asemassa. Julkisuudesta ei ole kyse, kukaan teistä ei todennäköisesti tunne puolisoani. Ketään ei kiinnosta se, miten meillä menee perheellä, mitä lapsille kuuluu, mitä minulle kuuluu, mitä ME aiotaan tehdä vaikka ensi kesän lomamatkalla tai muuta - kaikki puhe kääntyy koko ajan puolisoni työhön.
Tämä on rasittavaa. Kotona mies on se sama kuin aiemmin. Yhdessä pestään vessanpönttöjä ja kuskataan lapsia harrastuksiin, kotona miehen "korkea asema työelämässä" ei näy mitenkään. Siksi se, että se näkyy - ja VAIN se - muita ihmisiä tavatessa on alkanut häiritä todella paljon.
Olen täysin statisti, sivuhenkilö mieheni elämässä. Mitä teen? En halua lukkiutua kotiin, vaan haluaisin nähdä muitakin ihmisiä. Rasittavaa vaan kutsua edes meille ketään syömään, kun puheenaiheita tuntuu olevan tasan yksi.
Niin ja tärkein melkein unohtui: mies tietenkin paistattelee norsunluutornissaan tyytyväisenä, kun muut ylistävät. Se tässä ehkä eniten rassaa, ettei mieskään ota minua huomioon. Olen tästä sanonut, mutta ei ymmärrä.
Kommentit (234)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis onko ap:n ukko joku rokkistara vai onko lähipiiri muuten vaan vähän erikoista sakkia kun jaksavat samasta aiheesta jauhaa? Mutta joo, nykyään tuntuu olevan aika tavallista, että kuukaan ei juurikaan kysele mitä oikeasti kuuluu ja miten menee.
Oon tavannu rokkistarojen vaimoja.
Täyspäisiä ihmisiä..elävät normiarkea ,kun mies ulkomailla.
eivät saa ahdistuskohtausta jos puolitutut hehkuttaa aviopuolisoaKiitos tästä. Näitä viestejä lukiessa tajuan, että a) olen kateellinen ja harmissani mieheni saamasta huomiosta, b) mieheni tulisi itsekin havahtua tähän epätasapainoon ja ohjata keskustelua myös muihinkin asioihin kuin jatkaa itsestään.
ap
En usko, että olet varsinaisesti kateellinen. Ihmiset ovat yleensä toisille kateellisia sellaisista asioista, joihin itsellä ei ole ollut mahdollisuutta. Sulla oli kuitenkin kaikki samat mahdollisuudet menestyvään uraan siinä missä miehelläsikin. Pikemminkin uskon, että sua kaduttaa, että et aikoinaan käyttänyt mahdollisuuksiasi. Ja sua harmittaa, että miehesi käytti omansa.
Ohis mutta veikkaisin että tässä harmittaa myös se oivallus, että mies voi saada ns. koko paketin mutta nainen ei. Jos nainen haluaa huippu-uran se vaatii uhrauksia joita miesten ei tarviste miettiäkkään. Jos AP olisi valinnut toisin niin hänellä olisi ehkä nyt samanlainen huippu-ura, mutta tustkin lapsia ja todennäköisesti ei miestäkään, joka olisi vaihtanut AP:n naiseen joka pystyy panostamaan perheeseen. Katkera tilanne sekin olisi.
Aikuisiän huomionkipeys liittyy lapsuusiällä koettuihin laiminlyönteihin. Huono itsetunto vaatii jatkuvaa palautetta muilta. Hiton rasittava akka.
Kyllä jotkut naiset onnistuvat saamaan huomiota, vaikka olisi elänyt miehensä varjossa, eikä olisi tehnyt omaa uraa.
Tästä hyvä esimerkki on Sirpa Selänne. Nytkin Suomen vierailulla veti lehdistön paikalle ja sai paljon julkisuutta ja media tilaa.
En tunne häntä henk.kohtaisesti, enkä edes tavannut, mutta olen monen suusta kuullut, kuinka hyvä käytöksinen, empatiakykyinen, toisen huomioon otava, ystävällinen ja hyvä keskustelija hän on, sekä hyvä tarinan kertoja. Lieneekö tämä ne syyt, miksi hänet huomataan ja saa julkisuutta ja media tilaa kaikki tämä vuosikymmenet.
Ällöttävä sepustus, en oikein saa kiinni siitä mihin provolla tähdätään. Ällöttää siis tuo puolison seläntakana halveksiminen ihan kuin onnellisessa liitossanne ei oltaisi kuitenkaan ollenkaan samalla aaltopituudella/samassa veneessä. Kateellisuus miestä kohtaan vaikkakin mies on muuten toki täydellinen? Mitä hittoa? Onko sitten joku ongelma mitä et uskalla edes av:ssa paljastaa? Et oikeasti rakasta miestäsi? Järkiliitto? Olet salaa katkera miehelle, että elämä meni näin ja hön teki uraa sinua enemmän? Älykkäänä naisena vahingossa päädyit tilanteeseen, että olit 10 v kotona lasten kanssa? Etkä olisi halunnut? Uudestaan: mitä ihmettä? En ymmärrä tätä provoa!!!!!
Eikun nyt tajusin! Aloituksen tavoite on harmitella kuinka miehille on kaikki mahdollista, mutta nainen ei voi saada kaunista perhettä ja huippumenestystä uralla. Ei pidä paikkaansa eikä kovin moni osannut ilmeisesti samaistuakaan, hyvä mammat! :D
Onko ongelma todellisuudessa se, että ap on tylsä ja huono keskustelija? Voiko hänen kanssaan keskustella muusta kuin lapsista ja vessan siivoamisesta? Ja ap:n miehessä ei ole kiinnostavaa vain työ vaan myös se miten hän siitä ja matkoistaan kertoo?
Ihan turha itkeä jälkikäteen. Itse valitsit.
Vierailija kirjoitti:
Onpa ilkeitä kommentteja!
Kateellisia. Aloittaja on älykäs, koulutettu, hänellä on hyvä mies ja hyvä taloudellinen tilanne, ja neljä toivottua lasta. Kyllä se herättää ilkeilyä monissa.
Mikä juttu se on että se ura on se joka määrittää ihmisen elämän ja mitä tekee.
Itse olin onnellinen kun tein asioita mit~ halusin miettimättä jotain miltä näytän jonkun muum silmissä. Ketä kiinnostaa miten menen töihin tai mitä kirjaa luen. Harva tietää että harrastan, kysellään aina vain töistä. Ihminen joka ei tee mitään muuta kuin uraa elää aika ankeaa elämää. Jos ei ole aikaa käydä puistoissa tai kirjastossa.
Ihmiset kyselevät niistä mist
ä annetaan syöttiä. Kyselläänköhän vaikka syöpäsairaalta että no kauankos vielä elät.
Ihmiset luulevat että pitää mielistellä ja kysellä asioista, joista heille on annettu tietoa. Kuka osaa kysyä vaikka Kaijan kampaamokäynnistä jos ei tiedä että kävikö kampaajalla.
Mies on perheen toimitusjohtaja, mutta nainen on kuitenkin hallituksen puheenjohtaja, joten loppupeleissä miehellä ei ole mitään sananvaltaa perheessä. Jospa olet niin nyhverö, että et osaa valita puheenaiheita ja johtaa puhetta puhetta kotonasi. Harrasta vaikka klassista musiikkia tai kirjallisuutta ja hae keskustelun aiheet sieltä. Työstä puhutaan vain kollegoiden ja esimiesten kanssa. Ei kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis onko ap:n ukko joku rokkistara vai onko lähipiiri muuten vaan vähän erikoista sakkia kun jaksavat samasta aiheesta jauhaa? Mutta joo, nykyään tuntuu olevan aika tavallista, että kuukaan ei juurikaan kysele mitä oikeasti kuuluu ja miten menee.
eivät saa ahdistuskohtausta jos puolitutut hehkuttaa aviopuolisoaKiitos tästä. Näitä viestejä lukiessa tajuan, että a) olen kateellinen ja harmissani mieheni saamasta huomiosta, b) mieheni tulisi itsekin havahtua tähän epätasapainoon ja ohjata keskustelua myös muihinkin asioihin kuin jatkaa itsestään.
ap
En usko, että olet varsinaisesti kateellinen. Ihmiset ovat yleensä toisille kateellisia sellaisista asioista, joihin itsellä ei ole ollut mahdollisuutta. Sulla oli kuitenkin kaikki samat mahdollisuudet menestyvään uraan siinä missä miehelläsikin. Pikemminkin uskon, että sua kaduttaa, että et aikoinaan käyttänyt mahdollisuuksiasi. Ja sua harmittaa, että miehesi käytti omansa.
Ohis mutta veikkaisin että tässä harmittaa myös se oivallus, että mies voi saada ns. koko paketin mutta nainen ei. Jos nainen haluaa huippu-uran se vaatii uhrauksia joita miesten ei tarviste miettiäkkään. Jos AP olisi valinnut toisin niin hänellä olisi ehkä nyt samanlainen huippu-ura, mutta tustkin lapsia ja todennäköisesti ei miestäkään, joka olisi vaihtanut AP:n naiseen joka pystyy panostamaan perheeseen. Katkera tilanne sekin olisi.
Totta, harvemmin kumpikin voi luoda huippu-uraa jos lapsia. Jos kumpikim ovat monta viikkoa työmatkalla, missä ovat 2-vuotiaat lapset? Ei kovin hyvää lapsuutta tule, jos kukaan ei ole ikinä kotona.
Mutta mies voi saada koko paketin,mies yleensä lähtee vaikka kotona sanottaisi mitä, koska nainen jos sanoo vastaan, torppaa miehen uran.Ja nainen ei voi mitään, koska jonkun oltava lasten kanssa.
Miehet voivat siis liidellä ympäri maailmaa sillä syyllä, että se kuuluu heidän työhön. Ja vaikka väitetään, etttä matka rankkaa, niin en usko että kukaan mies välittää siitä, kun perill
odottaa illalliset sun muut hotelleineen ja saa katsoa telkkaa miten myöhään haluaa.
Eli ei niillä matkoilla vain töitä tehdä vaan miehelle se on rentoutumista että saa istua kokouksissa juoden skumppaa ja puhella muiden ihmisten kuin perheen kannsa.
Vierailija kirjoitti:
Täsmennän vielä, miksi kaikkia tuntuu kiinnostavan puolisoni työ: mies pääsee paikkoihin ja tapaa kiinnostavia ja kuuluisia ihmisiä jatkuvasti. Lentelee pitkin maailmaa ja saa sellaisia elämyksiä, joihin meillä ei olisi rahalla varaa. Elää ylellistä elämää työelämässä ja se tuntuu kiinnostavan kaikkia.
ap
Ylellistä elämää työelämässä ja saa elämyksiä? Oletkohan nyt saanut väärän käsityksen?
Minun mieheni on juuri tuollainen menestynyt uraihminen. Minä olen siinä onnellisessa asemassa, että minulla on mahdollisuus matkustella hänen mukaan työmatkoilla ja myös erilaisilla konferenssimatkoilla, joille puolisot on kutsuttu mukaan.
Kyllä se on niin, että nämä uraihmiset paiskivat töitä siellä maailmalla ja käyvät välillä vähän nukkumassa niissä 5* hotelleissa. Meille puolisoille on sitten järjestetty ihan omaa ohjelmaa ja me olemme niitä, jotka saavat upeita kokemuksia ja pääsevät paikkoihin, joihin ”tavalliset” ihmiset eivät koskaan pääse ja me sitten kerromme, millaista oli.
Ja jos matkustan muuten vaan mukana työmatkalla, järjestän ihan itse oman ohjelmani, sillä mieheni todellakin on siellä matkoilla tekemässä töitä. Minä nautin hotellin kylpylästä, kaupungin nähtävyyksistä, käyn oopperassa ja teatterissa. Toki joskus onnistumme jatkamaan matkaa viikonlopun yli ja silloin voimme molemmat nauttia siitä ”ylellisestä elämästä ja kokemuksista”.
aika monelta kommentoijalta on mennyt asian ydin ohi.
itse samankaltaista tilannetta sivusta seuranneena voin sanoa, että ei se kateutta välttämättä ole jos tuollainen jäytää. yksi sukulaispariskunnan osapuolista tuli kuuluisaksi, ja yht'äkkiä ei muusta puhuttukaan. siinä tulee vähän vaivaantunutkin olo, kun kaikki kyselee vain noista asioista. ymmärrän että kiinnostaa, mutta jos yht'äkkiä on kuin vaimoa ja lapsia ei olisi olemassakaan, niin on se outoa ja vähän kiipijämäistä. pariskunnan toisella osapuolella meni pari ystävyyssuhdetta kylmemmäksi, kun ne ei olleetkaan enää ystävästään kiinnostuneita vaan sen miehestä. jos yksi aihe dominoi kaikkea keskustelua, niin kyllä sen huomaa ja on sen kuuluisan/tittelisen henkilön vastuullakin ohjata keskustelua muuallekin joskus, varsinkin jos itse vaivaantuu siitä. ei julkisuuden/hienon työn pitäisi muuttaa joka ikistä ihmissuhdetta.
Jotkut työt ja jutut vaan kiinnostaa ihmisiä enemmän. Olen itse ollut sellaisessa työssä että useimmiten kun mainitsin missä olin töissä niin se johti pitkään keskusteluun kaikesta siihen liittyvästä. Ala on ihan tavallinen ja palkka perus naisvaltaisen alan palkka eli mistään korkeasta virasta ei todellakaan ollut kyse. Sen jälkeen kun vaihdoin paikkaa niin ihmisiä ei enää ole kiinnostaneet minun työt.
Eli tuskin kyse on mistään henkilökohtaisesta epäkiinnostuksesta muun perheen kuulumisia kohtaan vaan miehen työ vaan sattuu kiinnostamaan ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Totta, harvemmin kumpikin voi luoda huippu-uraa jos lapsia. Jos kumpikim ovat monta viikkoa työmatkalla, missä ovat 2-vuotiaat lapset? Ei kovin hyvää lapsuutta tule, jos kukaan ei ole ikinä kotona.
Mutta mies voi saada koko paketin,mies yleensä lähtee vaikka kotona sanottaisi mitä, koska nainen jos sanoo vastaan, torppaa miehen uran.Ja nainen ei voi mitään, koska jonkun oltava lasten kanssa.
Miehet voivat siis liidellä ympäri maailmaa sillä syyllä, että se kuuluu heidän työhön. Ja vaikka väitetään, etttä matka rankkaa, niin en usko että kukaan mies välittää siitä, kun perill
odottaa illalliset sun muut hotelleineen ja saa katsoa telkkaa miten myöhään haluaa.Eli ei niillä matkoilla vain töitä tehdä vaan miehelle se on rentoutumista että saa istua kokouksissa juoden skumppaa ja puhella muiden ihmisten kuin perheen kannsa.
Näin juuri. Turha hurskastella, että toinenkin voi luoda uraa. Ei voi. Jos on neljä lasta, tai ylipäätään lapsia, molemmat eivät voi olla tiiviisti ulkomaanmatkoilla. Eikä ulkomaankomennuksille voi lähteä, ellei toinen jousta urastaan. Arvatkaa, kuinka usein se joustaja on uraorientoitunut mies? Kyllä se vaan niin on, että tässä maailmassa miehelle on edelleen helpompaa saada ’kaikki’ kuin naiselle.
Jätä se sika. Ansaitset parempaa.
Vaihda se mies johonkin sossunelättijuoppoon. Näytät itse paremmalta sen vieressä