Vasemmistoliiton Riku Rantala laskuttaa juontajana 3000 euroa / tunti
Valtion organisaatiot sijoittivat viime kesän Suomi-Areenaan lähes 600 000 euroa julkista rahaa, kertoo Helsingin Sanomat.
Kustannuksia aiheuttivat myös juontajien palkkiot. HS:n mukaan esimerkiksi Putouksesta ja Pelimies -sarjasta tuttu Joonas Nordman laskutti Sitralta juonnostaan 3500 euroa tunnilta. Toimittaja Tuomas Enbuske puolestaan laskutti liikenne- ja viestintäministeriöltä 3000 euroa tunnilta ja Riku Rantala valtiovarainministeriöltä puolestaan 2976 euroa tunnilta
Kommentit (215)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alviton hinta 2419,35€. Jos Riku maksaa itselleen palkkana niin tuosta työnantajan ja työntekijän sivukulut pois, lähes puolet menee niihin. Matkat + majoitus pois niin jäljelle jää puhtaana noin tonni. Siihen hintaan on tehty taustatyöt ja annettu oma brändi tapahtuman käyttöön. Ja homman on sitten sujuttava, ei aleta kakistelemaan vaan pitää osata luotsata tilaisuutta luontevasti ja asiantuntevasti. T. yrittäjä
Sellainen sivuhuomio että kahden yrityksen välisessä laskutuksessa alv on 0%.
Palkoista maksetaan alvi joten huomiosi ei osu kohdalleen. Tuntipalkasta sekä nostetusta palkkiosta maksetaan alvi verottajalle.
Minä pyydän palkkaa. Joku maksaa. Minä teen mitä sovittiin ja työnantaja maksaa mun palkan. Naapurin Ville kuulee mun palkan suuruuden. Naapurin Ville on vihainen koska pyysin liikaa palkkaa...
Hieno keskustelu täällä :D
Rikun hiustensiirto on mielestäni onnistunut, muidenkin kaljuuntuvien miesten kannaisttais miettiä sitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onko aloittajalla jotain ajatusta siitä, mitä juontajien pitäisi sitten laskuttaa? Mulla ei ole suoraan sanottuna aavistustakaan siitä, mitkä laskutusperiaatteet ovat, mutta jos nyt joku tuon verran laskuttaa, niin kai se hintaluokka sitten tuota on. Onko tuossa mukana alv vai ei? Musta tuntuu, että monet ihmiset eivät oikein ymmärrä, mitä laskutushintaan sisältyy. Mä oon kääntäjä, ja kun joskus tulee yksityisiltä ihmisiltä tiedusteluja hinnoista. He yleensä lentävät pyrstölleen, kun kuulevat, paljonko vaikkapa jonkin heidän opintoihinsa liittyvän artikkelin kääntäminen maksaisi. Jos ei työtä tunne, ajattelee, että eihän siinä kääntämisessä nyt mitään ihmeellistä ole, sen kun vain kirjoittaa, mitä siinä suomeksi sanotaan. Mutta ei se ihan niin mene. Terminologian selvittelemiseen voi mennä vaikka puolet tai jopa yli puolet kääntämiseen käytettävästä ajasta. Eipä siis juontamiseenkaan kuulu pelkästään se, että mennään paikalle ja hölötetään, vaan siinä maksetaan myös taustatyöstä, jota itse esiintymistä varten tehdään.
kaikki kunnia kääntäjille joita ei valitettavasti tänä päivänä enää osata arvostaa.
Mutta ymmärrätkö että tuo tuntipalkka on jopa lähes kaksinkertainen monen pienipalkkaisen kuukausipalkkaan verrattuna? Tuskin he sentään niin paljon taustatyötä tekevät että moinen summa olisi kohtuullinen.
T: Kääntäjien kouluttajan tytär
Tuntilaskutuksella ei ole mitään tekemistä tuntipalkan kanssa. Jopa kouluttajan tyttären pitäisi sen verran ymmärtää.
Firman lasku ei ole koskaan sama kuin työntekijän palkka. Firman pyörittämiseen menee rahaa.
Tässä selkeästi halutaan uppiniskaisesti käsittää asioita väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soini fani kirjoitti:
Kuinka te kehtaatte, ja kyllähän te kehtaatte. Niin tyypillistä vasemmistolaisuutta porsastella muiden rahoilla. Pyytää voi mitä kehtaa, koska joku maksaa kuitenkin laskun. Kansalta ei kysytä.
Tyypillistä kpäisyyttä väittää että jonkun aatteen omaava ei saisi toimia kuten muutkin ihmiset toimivat. Mikään tässä ei ole laitonta eikä moraalitonta eikä edes mitenkään erikoisen iso summa ole kyseessä. Tyypillistä mustamaalaamista eikä mitään muuta, missä mainitaa isolla vasemmistolitto, miksi vasemmistoliittolaisella ei saa olla uraa tai miksi vihreä ei saa laentää kun kerran tämäkin on ihan normaalia toimintaa julkkisjuontajilta riippumatta puolueista.
Oletko ajatellut että juuri kaltaisesi kommentoijat nostavat sitä hintaa ihan omalla toiminnallaan kiusaamalla tarpeettomasti julkisuudessa olevia ja tekemällä siitä työstä raskaampaa kuin sen tarvitsisi olla. Voisit katsoa peiliin sen suhteen mitä oma toimintasi aiheuttaa ja kekittyä siihen oman toimintasi pitämisessä järkevänä ja asiallisena, muiden arvostelemisen sijaan, johon sinulla tuskin on tarvetta tai varaa tässä valossa jonka itse tuot keskusteluun.
Ensinnäkin 34 tuntia töitä ja ansaitset melkein 3 kertaa keskipalkan verran. Tai toisin sanottuna reilu 11 tunnissa tienaat sen minkä keskivertosuomalainen tienaa koko vuodessa ja tunnissa suunnilleen sen minkä kuussa. Luulisi että tuolla rahalla on varaa ottaa vastaan vähän ihmettelyäkin.
Toiseksi yksityinen firma voi toki maksaa esiintyjille mitä haluaa kunhan verot sun muut maksetaan. Yle ei kuitenkaan ole yksityinen firma.
Mistäköhän sinä repäisit nuo yhtäläisyysmerkit laskutuksen, tuntipalkan ja tehtyjen tuntien välille? Pers eestäsi?
Sosialistia on kiva roolipelata, mutta kun on mahdollisuus oikeassa elämässä kapitalisoida niin..
Miksi kukaan maksaa.
Juontajana voi toimia lahes kuka vaan
Voi mahoton että ap:tä ottaa päähän se, että persuja äänestämällä se oma 8 €/h liksa ei nouse yhtään..
Oletko ap kokeillut hokea silmät kiinni "olen menestyvä ja varakas porvari" kymmenen tuhatta kertaa? Ehkä se saisi kympit lompakossa tuntumaan painavammalta?
Vierailija kirjoitti:
Firman lasku ei ole koskaan sama kuin työntekijän palkka. Firman pyörittämiseen menee rahaa.
Tässä selkeästi halutaan uppiniskaisesti käsittää asioita väärin.
Sitä kun on lusikalla saatu niin lusikan kanssa sitten huidotaan. Ei tällä tyypillä taida olla edellytyksiä miettiä isompaa kuvaa.
Miksi valtion pitää olla tuolla mukana?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alviton hinta 2419,35€. Jos Riku maksaa itselleen palkkana niin tuosta työnantajan ja työntekijän sivukulut pois, lähes puolet menee niihin. Matkat + majoitus pois niin jäljelle jää puhtaana noin tonni. Siihen hintaan on tehty taustatyöt ja annettu oma brändi tapahtuman käyttöön. Ja homman on sitten sujuttava, ei aleta kakistelemaan vaan pitää osata luotsata tilaisuutta luontevasti ja asiantuntevasti. T. yrittäjä
Sellainen sivuhuomio että kahden yrityksen välisessä laskutuksessa alv on 0%.
Sellainen sivuhuomio, että yritysten välillä hyödykkeen/palvelun hinta ilmoitetaan alv 0%.
Sitten kaupan toteutuessa hintaan lisätään kulloinkin voimassa oleva alv.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onko aloittajalla jotain ajatusta siitä, mitä juontajien pitäisi sitten laskuttaa? Mulla ei ole suoraan sanottuna aavistustakaan siitä, mitkä laskutusperiaatteet ovat, mutta jos nyt joku tuon verran laskuttaa, niin kai se hintaluokka sitten tuota on. Onko tuossa mukana alv vai ei? Musta tuntuu, että monet ihmiset eivät oikein ymmärrä, mitä laskutushintaan sisältyy. Mä oon kääntäjä, ja kun joskus tulee yksityisiltä ihmisiltä tiedusteluja hinnoista. He yleensä lentävät pyrstölleen, kun kuulevat, paljonko vaikkapa jonkin heidän opintoihinsa liittyvän artikkelin kääntäminen maksaisi. Jos ei työtä tunne, ajattelee, että eihän siinä kääntämisessä nyt mitään ihmeellistä ole, sen kun vain kirjoittaa, mitä siinä suomeksi sanotaan. Mutta ei se ihan niin mene. Terminologian selvittelemiseen voi mennä vaikka puolet tai jopa yli puolet kääntämiseen käytettävästä ajasta. Eipä siis juontamiseenkaan kuulu pelkästään se, että mennään paikalle ja hölötetään, vaan siinä maksetaan myös taustatyöstä, jota itse esiintymistä varten tehdään.
kaikki kunnia kääntäjille joita ei valitettavasti tänä päivänä enää osata arvostaa.
Mutta ymmärrätkö että tuo tuntipalkka on jopa lähes kaksinkertainen monen pienipalkkaisen kuukausipalkkaan verrattuna? Tuskin he sentään niin paljon taustatyötä tekevät että moinen summa olisi kohtuullinen.
Tuntilaskutuksella ei ole mitään tekemistä tuntipalkan kanssa. Jopa kouluttajan tyttären pitäisi sen verran ymmärtää.
No jos tuntipalkaksi muodostuu se kolmisen tuhatta niin ei väliä vaikka ei olis mitään tekemistä.
Pointti varmaan oli että tyyppi ei väheksy kääntäjiä
Eri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi? Pitäisi ymmärtää? Minunkin vanhemmat ovat humanistisen alan opettajia (lehtoreita) yliopistossa enkä ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä taitaa nyt oleellinen unohtua. Nimittäin jos kyseessä on firmalaskutus 3000,-, niin se ei ole todellakaan sama kuin että Rantala nostaisi 3000,-. Tämä on oleellinen ero.
Itse olen juontajia palkannut eri tilaisuuksiin vuosien varrella, ja nimestä riippuen olen maksanut firmoille juontopalkkiota 1000-8000 euroa tilaisuuden mukaaan.No joo.. mutta jos firman ainoa omistaja on kyseinen juontaja niin käytännössähän rahaa täytyy hänelle itselleen kuitenkin. Verotussyistä vaan mutkan kautta.
Tässäpä se sanottiin.
Saattaisin harkita mennä kuuntelemaan Riku Rantalaa, jos siitä maksettaisi minulle tuo 3000€/tunti. Tuskin ihan tuolla summalla vielä kuitenkaan menisin.
Mitä speksejä Joonas Nordmanilla on suurempaan palkkaan?
Käsikirjoittaja, näyttelijä.
Rantala on sentään toimittaja ja kirjoittanut tietokirjoja. Pikkasen laajempi yleistietämys tulee olla toimittajalla, kuin tavallisella tallaajalla.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen joka oikeasti on vastaavalla alalla tietää että silloin taotaan kun on siihen mahdollisuus. Palkkio on normaali eikä se ole tuntipalkka vaan palkkio joka on aivan eriluonteinen maksu.
Tässä on kyse ainoastaan siitä että vasemmistoliittoa tukeva julkkis nostaa normaaleita korvauksia joita muutkin nostaa.
Tämä on tätä samaa shaibaa että vihreät eiv'ät muka saa lentää lentokoneella tai ajaa autolla. Asiat joita nämä tahot tuova esiin ja joista kantavat huolta ovat tärkeitä on pikkumaista valittaa ettei sitten saa elää kuten muuutkin ihmiset elävät.
Joo vastustan kaikkea saastuttamista ja te olette pahoja ihmisiä ketkä saastutatte. Silti poltan takassa muovia ja ajan isokoneisella tehokkaalla autolla.
Ymmärrätkö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riku Rantala ja Paleface ovat näitä nykyajan shampanjasosialisteja. Kovia puhumaan köyhyydestä ja eriarvoisuudesta. Kultalusikka suussa syntynyt Paleface ei tiedä edes normaalituloisen perheen elämästä yhtään mitään. Riku Rantala taas puuhaa kaiken maailman jeesusteluprojekteja, joiden tärkein anti on oman hyvyyden nostaminen jalustalle ja pankkitilin lihottaminen. Ja koska esiintyvät tosiaan suurina hyväntekijöinä ovat mielestään arvostelun yläpuolella ja kaikki kritiikki on kateutta. Niin ja kapitalistit on pahoja yms jne jne.
Itse en osaa olla kateellinen esimerkiksi miljardööreille jotka lahjoittavat suuren osan omaisuudestaan hyväntekeväisyyteen, koska eivät samalla teeskentele olevansa jotain köyhyyden asiantuntijoita.
Miksi pitäisi olla köyhä, että voi puolustaa köyhiä? Pitääkö olla vammainen, että voi uskottavasti toimia vammaisjärjestön hyväksi? Pitääkö olla homo, että voi tukea SETA:a?
Ei sosialismi tarkoita, että kaikki ovat köyhiä, päin vastoin, että köyhiä ei ole. Köyhyyttä kai Rantalakin haluaa. Itsestä on helpoin aloittaa.
Siis haluaa poistaa köyhyyttä.
Hyvä nyt yks köyhä vähemmän. Se ei kuitenkaan mene muiden selkänahasta kun vassari tienaa. Se on ihan eri asia.
Nuokin rahat olisi voinut käyttää johonkin oikeasti hyödylliseen, eikä tv:stä tuttujen juontajien palkkioihin.