Älkää ottako lapselle ala-asteella valinnaista kieltä!
Meillä yläasteella lapsi ja sellaisella luokalla, jossa kaikilla se ruotsin valinnainen 4.luokalta asti. Yläasteella ei voikaan nyt valita yhtään valinnaisia koska on se ruotsi, eikä sitä saa lopetettuakaan. Ihan turha juttu ja asettaa oppilaat ihan eriarvoiseen asemaan. Ei olisi pitänyt koskaan ottaa sitä.
Kommentit (109)
No riippuu kyllä ihan koulusta.
Mun lapsella tuli ala-asteella kaksi kieltä ja yläasteella kaksi.
Ekat
Enkku ja ruotsi
Sitten Saksa ja espanja
... ei niin, koska se ylimääräinen kieli kannattaa aloittaa jo paljon aiemmin!
Kyse on siis siitä, että kolmosella alkoi englanti ja nelosella ruotsi. Valinta oli sitova ja tuli koskemaan koko peruskouluaikaa. Mutta emme arvanneet, millaista harmia se aiheuttaisi yläasteella, kun se rajasi kaikki muut valinnaiset pois. Näin Helsingissä.
Ap
RKP on päättänyt puolestanne!
Tiesittekö, että pakkoruotsin kaltaista järjestelmää ei ole missään muualla maailmassa?
Tuohan on ihan yleistietoa, että valinnainen kieli jatkuu yläasteella.
Vierailija kirjoitti:
Kyse on siis siitä, että kolmosella alkoi englanti ja nelosella ruotsi. Valinta oli sitova ja tuli koskemaan koko peruskouluaikaa. Mutta emme arvanneet, millaista harmia se aiheuttaisi yläasteella, kun se rajasi kaikki muut valinnaiset pois. Näin Helsingissä.
Ap
Meillä kuopuksella oli A-ruotsi, joka alkoi 4.luokalla. Yläasteella valinnaisena kässä ja kuvis. Kävi peruskoulun Viikin Norssissa Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Tiesittekö, että pakkoruotsin kaltaista järjestelmää ei ole missään muualla maailmassa?
Itse asiassa on. Kanadassa ainakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Meillä kuopuksella oli A-ruotsi, joka alkoi 4.luokalla. Yläasteella valinnaisena kässä ja kuvis. Kävi peruskoulun Viikin Norssissa Helsingissä.
Ja olisi voinut valita myös jonkun kielen
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kyllä sen ruotsin saa halutessaan vaihtaa b-kieleksi yläkoulussa. Mutta on teille tuo aivan varmasti informoitu silloin kun olette valinnan tehneet, että sen periaatteessa pitäisi jatkua yläkoulun loppuun asti.
Ei se meillä ole rajannut kuin yhden valinnaisen pois. En nyt muista montako niitä on yhteensä.
Kieliä voi opiskella ihan itse. Ja niin pitääkin. Jos jättää opiskelun vaan koulutunnille, niin ei opi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mittasuhteet on vähän erit kuin meidän 5% ruotsinkielisillä
Vierailija kirjoitti:
Ap
No sun olisi pitänyt huoltajana ottaa selvää.
Ja me muuten Helsingissä vaihdettiin se a-ruotsi pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Miksi valehtelet? Ranska on pakollista vain ranskankielisillä alueilla (vrt. ruotsi olisi pakollista vain Ahvenanmaalla).
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on ihan yleistietoa, että valinnainen kieli jatkuu yläasteella.
Tottakai jatkuu, eihän siitä ollutkaan kyse! Vaan siitä, ettei valintaa tehdessä kukaan kertonut, että se estää kaikki muut valinnaisaineet yläasteella.
Ap
Vierailija kirjoitti:
On. Monessa Afrikan maissa entisten siirtomaaisäntien kieli on opiskelun kieli. Äidinkielellä opiskellaan pari ensimmäistä vuotta ja sitten vaihdetaan vieraaseen kieleen, jolla opiskellaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mittasuhteet on vähän erit kuin meidän 5% ruotsinkielisillä
Mitä sitten? Saman kaltainen järjestelmä on, kun väitit ettei ole missään.
AP on provo, ei kukaan oikeasti alakoululaisen vanhempi kutsu sitä ala-asteeksi. Lapseton ruotsinkielen vihaaja yrittää jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siellä ole vastaavaa. Osavaltioissa on eri käytäntöjä, mutta mitään yleistä pakkokieltä ei ole. Ja vaikka olisikin, niin kyseessä on kaksi isoa maailmankieltä. Kun taas suomenkieliset pienen ja Suomen ulkopuolella tarpeettoman kielen puhujina pakotetaan opiskelemaan toinen pieni ja tarpeeton kieli. Ei mitään järkeä.
Me vaihdettiin se a-ruotsi b-ruotsiksi. Saa kympin ruotsista päättötodistukseen ja voi ottaa uuden kielen kasilla.