Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Marja, 13, valittiin vuoden huoraksi, ja opettajat vain katsoivat vieressä: ”Olin koko koulun edessä leimattavana”

Vierailija
10.01.2019 |

Tietokirjailija ja seksuaaliterapeutti Marja Kihlström pohtii, mikseivät opettajat puuttuneet yläasteaikaiseen nöyryyttämiseen.
Nykyisin seksuaaliterapeuttina työskentevä Marja Kihlström kirjoittaa Puhu muru -blogissaan tapauksesta, joka on jäänyt hänen mieleensä yläkoulusta.

– Halusin tuoda esille oman kokemukseni, koska uskon, etten ole ainoa joka on kokenut vastaavaa nuoruudessaan. Samalla halusin osoittaa tukeni nuorille, joita kiusataan tälläkin hetkellä, Kihlström kertoo Iltalehdelle.

Kihlströmin mukaan hänen koulussaan Karkkilassa vietettiin vuonna 1999 abigaalaa, jossa lukion abiturientit palkitsivat nuorempia oppilaita lukiosta ja yläasteelta. Kihlström oli tuolloin 13-vuotias 7.-luokkalainen.

”Yhtäkkiä nimeni sanottiin gaalassa ja sain huorapalkinnon koko koulun edessä. Palkinnon jaon yhteydessä perusteltiin, miksi palkinnon sain ja minusta näytettiin salaa kuvattu video, jonka päälle tuli lopuksi teksti: SAKKOLIHAA. Palkinnoksi tuli pala kangasta, kondomeja ja jonkin sortin kunniakirja. Muistan miten minulle naurettiin.”

Kihlström muistelee nöyryytyksen ja vihan tunteita, jotka palkinnon saaminen hänessä herättivät.

”Olin täysin hämilläni, nolona ja koko koulun edessä leimattavana. Siinä ne opettajatkin katsoivat ympärillä eivätkä tehneet mitään. Jäin aivan yksin muiden naurettavaksi.”

Hän kertoo saaneensa kuulla huorittelua koko yläasteen ajan. Lukioon hän lähti Helsinkiin.

Jos alla oleva Instagram-upotus Marja Kihlströmin kuvasta ei näy, voit katsoa sen
https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/fc65b1d5-9a9a-490e-b413-c989…

Kommentit (112)

Vierailija
1/112 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas typerä koulu ja opettajat.

2/112 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävää ettei opettajatkaan puuttuneet tuollaiseen asiattomuuteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/112 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tämä ole totta, eihän? Ihan kamalaa. Vielä karmivampaa on, että kommenteissä Marjan kustannuksella edelleenkin nälvitään.

Vierailija
4/112 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän koulussa yläasteella jaettiin vastaavia palkintoja. En vieläkään tajua, miten opettajat sallivat sen. Eräs köyhän perheen tyttö sai "palkinnon" vaatteistaan, jotka muiden mielestä oli rumia. Muistan, kuinka kamalaa oli katsoa tytön harmia.

Vierailija
5/112 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi helvetti mitä porukkaa :( todella vahva tämä Marja, ja elämässään menee varmasti nyt paremmin kuin noilla ilkkujilla ❤️

13v lapsi ei millään ansaitse tuollaista julkista kiusaa ja nöyryytystä vaikka olisi mitä tehnyt!

Vierailija
6/112 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No miksi Marja huoraili 13-vuotiaana videolla?

Palkitako sellaisesta pitäisi?

Hetkinen, niihän juuri tehtiinkin!

mikään ei kelpaa...

Ei huoraillut, olet ilmeisesti lukutaidoton. Tyypillistä entisiltä koulukiusaajilta, jotka eivät koskaan kasva aikuisiksi.

Vierailija
7/112 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa olisi pitänyt tehdä jo valitus viranomaisille oppilaan nöyryyttämisestä koko koulun edessä ja opettajien täydellisestä kyvyttömyydestä hoitaa tehtäviään. Ihan järkyttävää.

Vierailija
8/112 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

USA:ssa olisi jo tullut ruumiita.

Vierailija
9/112 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä on näin pimeetä touhua?

Lapsiparka. 😭

Vierailija
10/112 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tämä ole totta, eihän? Ihan kamalaa. Vielä karmivampaa on, että kommenteissä Marjan kustannuksella edelleenkin nälvitään.

Persunaiset ovat vähän sellaisia. Heitä pitää vain ymmärtää.

Ainakin tuo Sysmän hutsuttelija-rehtori edustaa Kokoomusta. Et jos puoluekannalla on väliä näissä kiusaamisjutuissa.

Vierailija
11/112 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajien on aika ottaa vastuu.

Vierailija
12/112 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa olisi pitänyt tehdä jo valitus viranomaisille oppilaan nöyryyttämisestä koko koulun edessä ja opettajien täydellisestä kyvyttömyydestä hoitaa tehtäviään. Ihan järkyttävää.

Kunnianloukkaus kyseessä ja 15 vuotta täyttänyt on lainsäädännöllisesti vastuussa teoistaan . Tuohan oli abigaalassa.

Ihan järkyttävän typerää toimintaa, onneksi omassa koulussa ei ollut noin lapsellisia ihmisiä.

Vierailija
13/112 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu meillä (Iitin lukio, 2000-luvun alku)

Vierailija
14/112 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minä olin yläasteella, 90 luvun puolessa välissä, oli käytössä orjapäivä. Vai oliko sen nimi virallisesti ”ysien päivä”?

Silloin juhlasalissa koko koulun edessä ysiluokkalaiset ja seiskaluokkalaiset laitettiin riviin, ysit saivat valita seiskoista jokainen oman orjansa, jonka piti seurata ja palvella loppupäivä.

Hyvin monessa tapauksessa tämä johti siihen, että orjia pahoinpideltiin tai muuten rajummin kiusattiin.

Tytöissä ehkei niin paljoa, mutta pojissa meno oli aika karua.

Näin lohjalla.

Vierailija
15/112 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yököttävää toimintaa abeilta mutta vielä hullumpaa etteivät koulun aikuiset puuttuneet asiaan?!

Mitä hauskaa on lapsen huorittelussa??

Vierailija
16/112 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain myös tuollaisen palkinnon lukiossa. Syy oli se että olin 9 lk - lukion 2. lk välisenä aikana seurustellut kahden oman koulun pojan kanssa (siis ei yhtäaikaa tietenkään).

Vierailija
17/112 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettajien on aika ottaa vastuu.

Nimenomaan, mutta nykyään ovat niin kädettömiä varsinkin naisopettajat jotka voivat itse joutua kiusatuksi. Mies opettaja toimii näin

Vierailija
18/112 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä jakorasia-palkintoja jaettiin myös omassa nuoruudessa ysikytluvulla koulussa.

Opettajat taisivat antaa vapaat kädet vanhemmille oppilaille juuri noina muutamana päivänä, eikä mihinkään nöyryyttävään puututtu.

Vierailija
19/112 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

M36ex lohjalainen kirjoitti:

Kun minä olin yläasteella, 90 luvun puolessa välissä, oli käytössä orjapäivä. Vai oliko sen nimi virallisesti ”ysien päivä”?

Silloin juhlasalissa koko koulun edessä ysiluokkalaiset ja seiskaluokkalaiset laitettiin riviin, ysit saivat valita seiskoista jokainen oman orjansa, jonka piti seurata ja palvella loppupäivä.

Hyvin monessa tapauksessa tämä johti siihen, että orjia pahoinpideltiin tai muuten rajummin kiusattiin.

Tytöissä ehkei niin paljoa, mutta pojissa meno oli aika karua.

Näin lohjalla.

meillä ysit saivat nöyryttää nuoremoia mm. laittaa punnertamaan , laittaa seisomaan asennossa, kastaa valkosipulivedellä jne...

Vierailija
20/112 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silppu kirjoitti:

Ei tuollaista palkintoa syyttä suotta saa

Sinulla ei taida olla mitään käsitystä teinien maailmasta? Huoritteluun riittää jo se, että on isommat rinnat kuin muilla. On aikuisten tehtävä pistää tuollainen juntti wt pas-kanjauhanta kuriin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan neljä