Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Marja, 13, valittiin vuoden huoraksi, ja opettajat vain katsoivat vieressä: ”Olin koko koulun edessä leimattavana”

Vierailija
10.01.2019 |

Tietokirjailija ja seksuaaliterapeutti Marja Kihlström pohtii, mikseivät opettajat puuttuneet yläasteaikaiseen nöyryyttämiseen.
Nykyisin seksuaaliterapeuttina työskentevä Marja Kihlström kirjoittaa Puhu muru -blogissaan tapauksesta, joka on jäänyt hänen mieleensä yläkoulusta.

– Halusin tuoda esille oman kokemukseni, koska uskon, etten ole ainoa joka on kokenut vastaavaa nuoruudessaan. Samalla halusin osoittaa tukeni nuorille, joita kiusataan tälläkin hetkellä, Kihlström kertoo Iltalehdelle.

Kihlströmin mukaan hänen koulussaan Karkkilassa vietettiin vuonna 1999 abigaalaa, jossa lukion abiturientit palkitsivat nuorempia oppilaita lukiosta ja yläasteelta. Kihlström oli tuolloin 13-vuotias 7.-luokkalainen.

”Yhtäkkiä nimeni sanottiin gaalassa ja sain huorapalkinnon koko koulun edessä. Palkinnon jaon yhteydessä perusteltiin, miksi palkinnon sain ja minusta näytettiin salaa kuvattu video, jonka päälle tuli lopuksi teksti: SAKKOLIHAA. Palkinnoksi tuli pala kangasta, kondomeja ja jonkin sortin kunniakirja. Muistan miten minulle naurettiin.”

Kihlström muistelee nöyryytyksen ja vihan tunteita, jotka palkinnon saaminen hänessä herättivät.

”Olin täysin hämilläni, nolona ja koko koulun edessä leimattavana. Siinä ne opettajatkin katsoivat ympärillä eivätkä tehneet mitään. Jäin aivan yksin muiden naurettavaksi.”

Hän kertoo saaneensa kuulla huorittelua koko yläasteen ajan. Lukioon hän lähti Helsinkiin.

Jos alla oleva Instagram-upotus Marja Kihlströmin kuvasta ei näy, voit katsoa sen
https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/fc65b1d5-9a9a-490e-b413-c989…

Kommentit (112)

Vierailija
61/112 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus 10 vuotta sitten Kuopiossa yläasteella joku sai myös "vuoden jakorasia" palkinnon. Minun ikäluokassani niitä ei saanut enää jakaa, mutta vain 1-2 vuotta ennen vielä oli siis käynyt tuo.

62/112 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

80-luvulla meidän lukiossa lopetettiin yleinen tapa pilkata opettajia. Heistä tehtiin pilkkaesityksiä, sketsejä, lauluja ja julisteita. Minusta se oli hauskaa, sai kerran vuodessa nauraa opettajille. Mutta opettajat ovatkin herkkiä aikuisia ja se kiellettiin. Parempihan se on toki kiusata oppilaita.

Hauskaa pilkata muita?!

Meillä yksi opettaja lähti itkien tällaisen pilkkaesityksen takia muka hauskasta tapahtumasta pois. Sai poistuessaan vielä oppilaiden naurut niskaansa. Taisin olla vähemmistöä oppilaiden keskuudessa, kun mun mielestä tuossa mentiin liian pitkälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/112 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laittakaa hyvät kommentoijat paikkakunta ja koulu.

Nyt on viimeistään aika nostaa esille, ettei tulevaisuudessa yksikään lapsi tai nuori tarvitsi kokea samaa.

Ja vanhemmat herätys, jos sitä eivät opettajat tee. Pöyristyttäviä nöyryytyksiä.

Tuskin mitään seuraa.

Seuraa mitä seuraa, jos joku kertoo opettajien nimet ja joku toimittaja innostuu ottamaan yhteyttä kyseiseen henkilöön. 

"Muistatko tällaisia tapauksia urasi aikana, kun näissä abigaaloissa on oppilaat nöyryyttäneet oppilaita opettajien nähden? Mitä ajattelit seuratessasi näitä juhlia? Oliko tämä mielestäsi ihan ok? Eikö tehnyt mieli puuttua asiaan?"

Vierailija
64/112 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

M36ex lohjalainen kirjoitti:

Kun minä olin yläasteella, 90 luvun puolessa välissä, oli käytössä orjapäivä. Vai oliko sen nimi virallisesti ”ysien päivä”?

Silloin juhlasalissa koko koulun edessä ysiluokkalaiset ja seiskaluokkalaiset laitettiin riviin, ysit saivat valita seiskoista jokainen oman orjansa, jonka piti seurata ja palvella loppupäivä.

Hyvin monessa tapauksessa tämä johti siihen, että orjia pahoinpideltiin tai muuten rajummin kiusattiin.

Tytöissä ehkei niin paljoa, mutta pojissa meno oli aika karua.

Näin lohjalla.

Hatanpään lukio, Tampere. Tää orjapäivä vuosittainen tapahtuma, ykkösistä valitaan orjat ja heidän naamoihinsa piirretään, kirjoitellaan, "orjuutetaan" koko päivän ajan. Päivä päättyy siihen kun koko koulu kokoontuu katsomaan kun uudet ykköset juoksevat hauskoissa vaatteissa temppurataa ja heitä kuvataan. T. 2016 valmistunut, kuulemma perinne vieläkin käynnissä

Vierailija
65/112 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prototyyppi kirjoitti:

Järkyttävää ettei opettajatkaan puuttuneet tuollaiseen asiattomuuteen.

Näinpä, meillä vastaavaa tapahtumaa pidetään yllä edelleen ja se on ihan kiva kun nämä palkinnot ovat asiallisia. Meillä piti ennen abigaalaa lähettää kaikki abivideot ja gaala sisältöineen meidän koulun atk-vastaavalle joka yhdessä reksin kanssa sensuroi sellaiset pätkät joita ei saanut sitten näyttää.

Tämä oli eka kerta kun näin tehtiin meidän koulussa. Edellisenä vuonna palkittiin yksi tyttö juorujen perusteella. Ei sanottu vuoden huoraksi/lutkaksi mutta nimitys viittasi juuri siihen. En sano mikä nimitys oli lukion tunnistusvaaran takia kun kuitenkin tapahtui 2 vuotta sitten. Ei silloin kyllä naurattanut hirveästi kuin max 2 sekuntia kunnes porukka tajusi mistä kyse ja näki tytön naaman siellä kaikkien edessä. Se oli varmasti todella nöyryyttävää ja siitä puhuttiin pitkään.

Vierailija
66/112 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lukiossamme jaettiin eräänä vuonna erilaisia "palkintoja", jokaisen palkinnonsaajan piti mennä hakemaan palkintonsa juhlasalin näyttämöltä koko koulun katsellessa. Näistä palkinnoista ja niiden saajista oli joku pieni porukka sopinut keskenään. Palkintoja olivat mm. "Vuoden Lumene", "Vuoden komein/kaunein poika/tyttö", "Luulen olevani hoppari, mutta..." ym. Vuoden Lumene-palkinnon sai eräs tyttö, joka käytti aika paljon meikkiä koska yritti sillä peittää akneihonsa. Kyseessä oli tosi kiva tyttö, jonka kanssa usein juttelin, ei ollut siis mikään meikkikovis tms. Kävi niin sääliksi tuota tyttöä, hän varmasti kärsi aknestaan jo valmiiksi ja hänkin oli hiljaista sorttia. Minäkin sain erään palkinnon ja kyllä oli nöyryyttävää hakea se kaikkien katsoessa ja nauraessa, olin jo muutenkin ujo ja hiljainen.

En ymmärrä, miten lukiossakin vielä perseiltiin tuolla tavalla eivätkä opettajat sanoneet asiaan mitään. En tiedä, oliko tuo ohjelmanumero jopa hyväksytetty heillä etukäteen. Tämä tapahtui siis Tampereella vuonna 1998 tai 1999.

Vierailija
67/112 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laittakaa hyvät kommentoijat paikkakunta ja koulu.

Nyt on viimeistään aika nostaa esille, ettei tulevaisuudessa yksikään lapsi tai nuori tarvitsi kokea samaa.

Ja vanhemmat herätys, jos sitä eivät opettajat tee. Pöyristyttäviä nöyryytyksiä.

Tuskin mitään seuraa.

Seuraa mitä seuraa, jos joku kertoo opettajien nimet ja joku toimittaja innostuu ottamaan yhteyttä kyseiseen henkilöön. 

"Muistatko tällaisia tapauksia urasi aikana, kun näissä abigaaloissa on oppilaat nöyryyttäneet oppilaita opettajien nähden? Mitä ajattelit seuratessasi näitä juhlia? Oliko tämä mielestäsi ihan ok? Eikö tehnyt mieli puuttua asiaan?"

Ja se antaa viestiä vanhemmille, miten koulussa tyttölapsia kohtaan yhä edelleen poljetaan tyttöjen oikeuksia ja se tehdään vielä opettajien ja rehtorin suostumuksella.

Esim. Sysmän rehtorin kommentti oli uskomaton, miten hän puhutteli 12-13v tyttöä huoraksi tai sitä saa mitä tilaa. Ja tässäkin tapauksessa rehtori paheksui vain tyttöjä, ei poikia.

Ja mitä enemmän näistä puhutaan julkisesti, toivo paremmasta huomisesta on mahdollinen, vaikka asenteet muuttuvat hitaasti.

Vierailija
68/112 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisivat olla kateellisia kun Marja lähti Helsinkiin asti opiskelemaan. Ei taatusti pääseet ne muut.

Vierailija
69/112 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän lukiossamme jaettiin eräänä vuonna erilaisia "palkintoja", jokaisen palkinnonsaajan piti mennä hakemaan palkintonsa juhlasalin näyttämöltä koko koulun katsellessa. Näistä palkinnoista ja niiden saajista oli joku pieni porukka sopinut keskenään. Palkintoja olivat mm. "Vuoden Lumene", "Vuoden komein/kaunein poika/tyttö", "Luulen olevani hoppari, mutta..." ym. Vuoden Lumene-palkinnon sai eräs tyttö, joka käytti aika paljon meikkiä koska yritti sillä peittää akneihonsa. Kyseessä oli tosi kiva tyttö, jonka kanssa usein juttelin, ei ollut siis mikään meikkikovis tms. Kävi niin sääliksi tuota tyttöä, hän varmasti kärsi aknestaan jo valmiiksi ja hänkin oli hiljaista sorttia. Minäkin sain erään palkinnon ja kyllä oli nöyryyttävää hakea se kaikkien katsoessa ja nauraessa, olin jo muutenkin ujo ja hiljainen.

En ymmärrä, miten lukiossakin vielä perseiltiin tuolla tavalla eivätkä opettajat sanoneet asiaan mitään. En tiedä, oliko tuo ohjelmanumero jopa hyväksytetty heillä etukäteen. Tämä tapahtui siis Tampereella vuonna 1998 tai 1999.

Joo siis tosi vittumaisia nämä pienen piirin oppilaskunnan? jakamat palkinnot. Tuokin vuoden Lumene on voinut olla niin, että mietitty silmiinpistäviä oppilaita mitä palkita ja jollakin tullut mieleen paljon meikkaava tyttö ja muutkin huomannut tämän ja naureskelleet että kaikki huomanneet. Sitten yhdessä nimeävät tuollaisella ei-niin-ilkeällä nimellä, mutta kaikki ilkeät ihmiset kyllä tajuavat...

Vierailija
70/112 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvä kunnianloukkaus. Haaste käräjille niin loppuu "hevosen leikit".

Vierailija
71/112 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt, että miksi minulla on jäänyt nuoruusvuosista häpeän tunne itseäni kohtaan. Nyt kun mietin tarkemmin, muistelen abipilkkalaulua itsestäni, keikenlaisia huuteluja ja ivaajia, en ihmettele yhtään. Onkohan muissa maissa näin törkeää kohtelua toisia kohtaan kuin Suomessa? Ulkonäön perusteella voi ihmistä nimitellä ihan miksi vaan. :(

Vierailija
72/112 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse muistan vain opettajista tehdyt sketsit penkkareissa. Mielestäni ne olivat hyväntuulisia mutta ei välttämättä ole kivaa istua vuosi toisensa perään ”roustattavana” ja kauhulla odottaa, mitä tulee seuraavaksi. Jokaisella meistä on maneereja, ja niillä mässäily ei tunnu kaikista kivalta.

Vierailija
73/112 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin yläasteen ja lukion 90 luvulla. Koulussa oli siis ekä yläaste ja lukio. Abigaalasta muistan ainakin seuraavat palkinnot:

- vuoden jakorasia tai kiertopalkinto tytölle, jolla oli isot tissit ja jotain säätöä poikien kanssa

- vuoden meijeri tytölle, jolla oli isoimmat tissit

- vuoden Håkan homomaisimmalle pojalle

- arvostettu palkinto oli se, joka annettiin kovimmalle ryypiskelijälle. En muista, millä nimellä se kulki.

Vierailija
74/112 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse muistan vain opettajista tehdyt sketsit penkkareissa. Mielestäni ne olivat hyväntuulisia mutta ei välttämättä ole kivaa istua vuosi toisensa perään ”roustattavana” ja kauhulla odottaa, mitä tulee seuraavaksi. Jokaisella meistä on maneereja, ja niillä mässäily ei tunnu kaikista kivalta.

Olin abi vuonna 1999 ja muistan, että me "roustattiin" (sitä sanaa ei kai silloin vielä tunnettu) opettajia ihan kunnolla. En tajua, miten sitä ei estetty, sillä ei 18-vuotiaiden kakaroiden päässä kyllä pyörinyt paljoa järkeä. Ihan asiatonta pilkkaa kertakaikkiaan, liittyen ihmisten ulkomuotoon tai muihin fyysisiin ominaisuuksiin. Vihjailuita homoudesta jne. ihan tyhmää ja ahdasmielistä. Muistelen, että meidänkin ikäryhmä syyllistyi antamaan asiattomia palkintoja nuoremmille. Yhdestä tytöstä annettiin palkinto, jossa vihjailtiin että hän antaa pojille suuseksiä koulun vessassa. Ihan sairasta, hävettää että olen ollut sivustaseuraajana ja kannustajana tuossa mukana.

Vierailija
75/112 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kouluissani ei ollut mitään tuollaista. Käsittämätöntä!

Vierailija
76/112 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo siis tosi vittumaisia nämä pienen piirin oppilaskunnan? jakamat palkinnot. Tuokin vuoden Lumene on voinut olla niin, että mietitty silmiinpistäviä oppilaita mitä palkita ja jollakin tullut mieleen paljon meikkaava tyttö ja muutkin huomannut tämän ja naureskelleet että kaikki huomanneet. Sitten yhdessä nimeävät tuollaisella ei-niin-ilkeällä nimellä, mutta kaikki ilkeät ihmiset kyllä tajuavat...

Joo, joku oppilaskunta tai joku muu pieni porukka noista palkinnoista päätti. Meillä siis palkinnonsaajat valittiin samanikäisten toimesta eli ei onneksi nuorempia kiusattu. Tällaista mukahauskaa ohjelmaa ei olisi pitänyt koskaan sallia missään koulussa, koska kyseessä on vain kiusaamisen ja vittuilun väline. Ihan turhaa touhua. Lukioikäustkin ovat näköjään ihan lapsia vielä, vaikka muuta yrittävät olla.

Vierailija
77/112 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaiset "palkinnot" olivat ihan arkipäivää ainakin 80-luvulla, jolloin minä kävin kouluni. Kyllä ihmisiä nolattiin ihan urakalla. Ajateltiin, että se pitää vaan kestää. Seksuaalinen ahdistelukin oli ihan ok.

Vierailija
78/112 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tämä ole totta, eihän? Ihan kamalaa. Vielä karmivampaa on, että kommenteissä Marjan kustannuksella edelleenkin nälvitään.

Persunaiset ovat vähän sellaisia. Heitä pitää vain ymmärtää.

Ainakin tuo Sysmän hutsuttelija-rehtori edustaa Kokoomusta. Et jos puoluekannalla on väliä näissä kiusaamisjutuissa.

Meidän lukiossa oli myös 90-luvulla perinteenä antaa ala-arvoinen nimitys, itse sain myös tämän nimityksen koko koulun edessä. Seuraavana vuonna oli meidän vuoromme jakaa nimitykset. Suurimpana päsmärinä oli tuleva kokoomuksen poliitikko. Oikein sylki lensi hänen suustaan kun hän halveksuen puhui nimitettävästä, näyttävän näköisestä tytöstä. Myöhemmin tämä poliitikko oli otsikoissa köyhiä halventavien lausuntojen vuoksi. Eli ei mitään empatiaa, päinvastoin vain oma etu kiinnostaa.

Vierailija
79/112 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuoden meikkipelle täällä. :( Palkinnon sain 9-luokalla vuonna 2004. Olin erilainen nuori, epävakaista oloista, goottityylisesti pukeutuva ja koulukiusattu erityisesti 8.luokan ajan. Myös fyysistä väkivaltaa koin kerran (kuristaminen ja 60cm pitkästä tukasta repiminen) sekä seksuaalista ahdistelua useita kertoja (roisit puheet ja rintojen ja takapuolen kouriminen).

Tuokin palkinto taas osaltaan viestitti oman asemani meidän kouluyhteisössä. Muistan hymyilleeni väkisin kun hain palkinnon mutta tuntui kauhealta seistä täydessä juhlasalissa ja kokea yleisössä istuvien pilkalliset naurut.

Terkkuja jos joku tunnistaa!

Vierailija
80/112 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipa noihin "palkintoihin" on syynsä...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi neljä