Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomen yltäkylläinen sosiaaliturva keskiluokalle. Oletteko kuulleet aikuiskoulutusrahasta? :D

Vierailija
09.01.2019 |

Tulipa hauska yllätys. Mies on haaveillut opintojen suorittamisesta loppuun. Ollaan molemmat vakityössä ja miehen palkka lähempänä neljäätuhatta euroa. Tulemme oikein mukavasti toimeen. Olimme ajatelleet säästää, jotta mies voi lähteä opiskelemaan, mutta...

Kuulimme, että tarjolla on vakituisesta työstä opintovapaalle lähteville myös aikuiskoulutusraha. Huomattavasti normaalia opintotukea suurempi. Meidän kannalta asia on tietenkin oikein hyvä, mutta ihmetyttää. Meillä olisi ollut vara myös säästää ennakkoon (ja olemme säästäneetkin) opintoaikaa varten.

Jos rahat eivät riitä joidenkin kohdalla edes minimiturvaan, ihmetyttää vain, miksi meitä hyväosaisia on vara tukea noin avokätisesti.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska teette jotakin hyödyllistä toisin kuin sohvallamakaajat.

Vierailija
2/30 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppaan ap:tä, vaikka itsekin olen tuotakin tukea hyödyntänyt. Oli kiva "lomailla" töistä opiskellen, vaikka ei sillä työuraan ollut vaikutusta. Mutta mietin silloin samaa hieman huonolla omallatunnolla. Sama juttu vuorotteluvapaan kanssa, jota myös olen naittinut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kädenojennushan se on. Ei toki kesää tee, sillä aika on melko rajattu ja ehdot tiukat. Parempi kuitenkin kuin pelkkä opintotuki.

Vierailija
4/30 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tiennytkään että työssäoleva, hyvätuloinen ihminen voi tuosta vaan saada tukea opiskeluun. Sen ymmärrän että jos on työtön olltu ehkä pidempään, niin toki tuetaan että hankkii sellaisen koulutuksen millä saisi töitä. Mutta en nyt kyllä oikein ymmärrä julkisista varoista noin vaan "huvikseen" ammatin vaihtelun tukemista. Jos olisi valtion kirstu ylitäynnä rahaa niin toki, mutta nyt kun vanhusten hoitoonkaan ei tahdo olla rahaa ja velkaannutaan koko ajan, niin kuulostaa älyttömältä.

Vierailija
5/30 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama provoaja keksii tilanteita milloin avokätisistä asumistuista jne., ja nyt näyttää olevan aikuiskoulutusrahan vuoro. Aina sama kaava: Ihmettelen, miksi saamme näin paljon rahaa.

Vierailija
6/30 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintovapaassa on aika tiukat ehdot. Se vaikuttaa helpolta ja kivalta, mutta työnantaja voi siirtää vapaan alkamista (oletat aloittavasi syksyllä, työnantaja ilmoittaa, että ei käy ja sinä et voi asialle mitään). Ja aikuiskoulutusrahassa vasta tiukat ehdot onkin eli vaatimuksena on 8 vuoden työhistoria ja tukea saa korkeintaan 15 kuukautta. Summana se olisi miehellesi noin 1800 e/kk brutto, mikä tietenkin on enemmän kuin opintotuki, mutta en nyt hurjasti hurraisi,että se on hyväosaistentukea.

Vierailija
7/30 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on työmarkkinaosapuolien rahoittamasta tuesta, joka on saman suuruinen kuin ansiosidonnainen päiväraha. Sitä saa n. vuoden verran tutkintoon tähtäävään opiskeluun ja edellytyksenä on opintovapaa nykyisestä työpaikasta. Suurin osa käyttää varmaankin tuen alan vaihtoon. Näin tein itsekin. Kouluttauduin automaation uhkaamalta alalta sellaiselle, jolla työvoiman tarve tulee olemaan valtaisa jatkossakin.

Vierailija
8/30 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käytin sen hupiopiskeluun. Oli vielä muutama vuosi sitten 19 kuukautta. Ehdin vielä vanhoilla ehdoilla kuten vuorotteluvapaaseenkin, olin 10 vuoden työhistorialla koko vuoden.

Vierailija
9/30 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyse on työmarkkinaosapuolien rahoittamasta tuesta, joka on saman suuruinen kuin ansiosidonnainen päiväraha. Sitä saa n. vuoden verran tutkintoon tähtäävään opiskeluun ja edellytyksenä on opintovapaa nykyisestä työpaikasta. Suurin osa käyttää varmaankin tuen alan vaihtoon. Näin tein itsekin. Kouluttauduin automaation uhkaamalta alalta sellaiselle, jolla työvoiman tarve tulee olemaan valtaisa jatkossakin.

Työmarkkinaosapuolet rahoittavat. Satun tietämään tuosta rahoituksesta tarkemmin. Valtion osuus on aikamoinen.

Vierailija
10/30 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluummin minä koulutustukea makselisin veroissa kuin työttömyystukea. Ensin mainitun eteen joutuu jotain tekemäänkin ja aina ei kylvetystä jyvästä tiedä miten se jatkossa itää.

Itse vaihdoin ammattia ihan normaalin opintolainan, työssäkäynnin ja pienen säästöpotin turvin. Koulutusrahastosta en tiennyt mitään. Sen turvin ei olisikaan tarvinnut käydä opiskeluaikana säännöllisesti töissä niin kauan kuin tukeen olisi ollut oikeus. Tämä toinen tutkinto on jo valmis ja olen jo uusissa töissäkin, joten nyt on myöhäistä jo.

Vierailija
11/30 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama provoaja keksii tilanteita milloin avokätisistä asumistuista jne., ja nyt näyttää olevan aikuiskoulutusrahan vuoro. Aina sama kaava: Ihmettelen, miksi saamme näin paljon rahaa.

En ole kyllä mikään "sama" yhdenkään tukiarvostelijan kanssa. Minusta asumistuki, toimeentulotuki ja työttömyyspäiväraha ovat välttämättömiä ja liian matalalla tasolla tällä hetkellä. Olen noiden asioiden kanssa tuttu työni puolesta.

Eikö teistä muista ole sitten outoa, että meille "vihreälle oksalle" päässeitä tuetaan näin hyvin, kun heikommassa asemassa olevien tukia vain kiristetään? Minusta keskiluokan tuista voisi kyllä karsia ensin.

Ap

Vierailija
12/30 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Komppaan ap:tä, vaikka itsekin olen tuotakin tukea hyödyntänyt. Oli kiva "lomailla" töistä opiskellen, vaikka ei sillä työuraan ollut vaikutusta. Mutta mietin silloin samaa hieman huonolla omallatunnolla. Sama juttu vuorotteluvapaan kanssa, jota myös olen naittinut.

Itse maksamiasi veroeuroja sinäkin olet hyväksesi käyttänyt, joten mitään syytä huonolle omatunnolle ei ole. Ihan oikein, että "palkitaan" ja kannustetaan eteenpäin ja parempaa kohti pyrkiviä ja aktiivisia ihmisiä. Vuorotteluvapaakin vain auttoi jaksamaan paremmin työelämässä, eli toi myös henkistä hyvinvointia.  ohis

Vierailija
13/30 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipäätään kaikki opintotuki pitäisi olla esim kaksinkertainen työttömyystukeen verrattuna. Jo silläkin perusteella että opintotuki velvoittaa aktiivisuuteen ja opiskelu on joka tapauksessa hyödyllisempää kuin makoilu.

Vierailija
14/30 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse maksamiasi veroeuroja sinäkin olet hyväksesi käyttänyt, joten mitään syytä huonolle omatunnolle ei ole. Ihan oikein, että "palkitaan" ja kannustetaan eteenpäin ja parempaa kohti pyrkiviä ja aktiivisia ihmisiä. Vuorotteluvapaakin vain auttoi jaksamaan paremmin työelämässä, eli toi myös henkistä hyvinvointia.  ohis

Mutta jos tuon kirjoittaja ei olisikaan ollut vakityössä ja oikeutettu vuorotteluvapaaseen, vaan jatkuvissa pätkätöissö, joista ei uskalla lomia pitää, ja jäänyt sitten työttömäksi, hän olisikin potkittava ja ruoskittava sohvalla makaava lusmu?

Vierailija
15/30 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo aikuiskoulutustuki ja vuorotteluvapaat tulee veronmaksajille kalliiksi. Syy, miksi noista ei vouhoteta iltapäivälehdissä on tosiaan se, että nuo ovat keskiluokkaisten tukia ja toimittajat ovat itsekin noista hyötyviä.

Vierailija
16/30 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos tuon kirjoittaja ei olisikaan ollut vakityössä ja oikeutettu vuorotteluvapaaseen, vaan jatkuvissa pätkätöissö, joista ei uskalla lomia pitää, ja jäänyt sitten työttömäksi, hän olisikin potkittava ja ruoskittava sohvalla makaava lusmu?

Sanoin vain mitä ajattelen tästä mainitusta tapauksesta. Kannustan opintoihin ketä vaan, jolla on aikomuksena viedä ne loppuun asti, asianomaisen elämäntilanteesta riippumatta. Ja ne oikeat ja todetut lusmuilijat ovat asia erikseen, eivät tarvitse tukea mielestäni, kun noita tukia nyt vaan pyritään valitettavasti käyttämään väärin.

Ja eikö jatkuvassa pätkätyörundissa ja tulevaisuutensa suhteen epävarmuudesta ja rahattomuudestakin ajoittain kärsivä kuulu tuohon eteenpäin pyrkivien ja yritteliäitten joukkoon? Minusta kuuluu, eli tukirahat opintoihin kuuluisivat mielestäni hänellekin. Kehittäminen kannattaa aina, ja siitä pitää maksaa. Sijoittamista sekin. Valmistumisen pitäisi olla ehtona sille, ettei rahaa joudu maksamaan takaisin, itse kunkin kohdalla.

Jos itse olisin työnantaja, harkitsisin mahdollisuuksien ja resurssien puitteissa jotain koulutusta työntekijöilleni. Ainoa pointti olisi keksiä, että miten sitouttaa heidät miellyttävästi  niin, etteivät häippäse etuutensa käytettyään.

Vierailija
17/30 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työmarkkinaosapuolet rahoittavat. Satun tietämään tuosta rahoituksesta tarkemmin. Valtion osuus on aikamoinen.

Näistä "unohdetaan " puhua.

Hieno aloitus ap! Lisätään vielä lapsilisät, kotitalousvähennys, osakevähennykset, työmatka- ja yritystuet...

Vierailija
18/30 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo aikuiskoulutustuki ja vuorotteluvapaat tulee veronmaksajille kalliiksi. Syy, miksi noista ei vouhoteta iltapäivälehdissä on tosiaan se, että nuo ovat keskiluokkaisten tukia ja toimittajat ovat itsekin noista hyötyviä.

Niin työttömyyskorvauskin tulee ja erityisesti ansiosidonnainen on "keskiluokkaisten tuki".

Vierailija
19/30 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä tavalla lasket? Oma tilanteeni olisi ollut, että olisin parin vuoden sisällä työtön aikaisemmasta työstäni. Aikuiskoulutustuen kautta pystyin päivittämään tutkintoni toiselle alalle, jolla podetaan vakavaa työvoimapulaa. Maksan veroja nyt aivan toisella tapaa kuin olisin tehnyt ilman aikuiskoulutustukea.

Vierailija
20/30 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olen kyllä aika pienituloinen ollut ja saanut myös aikuiskoulutustuen v. 2011 jolloin sitä sai pitemmän ajan kuin nykyään. Että kyllä sen saa pienipalkkainenkin jos muut ehdot täyttyvät. Lisäksi sain jonkun stipendin kun tutkinto oli suoritettu jonka sai aikuisopiskelijat.

Nyt olisi mahdollista opiskella kuntoutustuella joka on vielä parempi kuin aikuiskoulutustuki kunhan vaan keksisin mitä voisin opiskella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän seitsemän