Suomen yltäkylläinen sosiaaliturva keskiluokalle. Oletteko kuulleet aikuiskoulutusrahasta? :D
Tulipa hauska yllätys. Mies on haaveillut opintojen suorittamisesta loppuun. Ollaan molemmat vakityössä ja miehen palkka lähempänä neljäätuhatta euroa. Tulemme oikein mukavasti toimeen. Olimme ajatelleet säästää, jotta mies voi lähteä opiskelemaan, mutta...
Kuulimme, että tarjolla on vakituisesta työstä opintovapaalle lähteville myös aikuiskoulutusraha. Huomattavasti normaalia opintotukea suurempi. Meidän kannalta asia on tietenkin oikein hyvä, mutta ihmetyttää. Meillä olisi ollut vara myös säästää ennakkoon (ja olemme säästäneetkin) opintoaikaa varten.
Jos rahat eivät riitä joidenkin kohdalla edes minimiturvaan, ihmetyttää vain, miksi meitä hyväosaisia on vara tukea noin avokätisesti.
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Mieluummin minä koulutustukea makselisin veroissa kuin työttömyystukea. Ensin mainitun eteen joutuu jotain tekemäänkin ja aina ei kylvetystä jyvästä tiedä miten se jatkossa itää.
Itse vaihdoin ammattia ihan normaalin opintolainan, työssäkäynnin ja pienen säästöpotin turvin. Koulutusrahastosta en tiennyt mitään. Sen turvin ei olisikaan tarvinnut käydä opiskeluaikana säännöllisesti töissä niin kauan kuin tukeen olisi ollut oikeus. Tämä toinen tutkinto on jo valmis ja olen jo uusissa töissäkin, joten nyt on myöhäistä jo.
Mielestäsi siis on turha maksaa työttömälle koulutustukea, sehän pian työllistyis kun koulutus on ajan tasalla? Niin no onhan siinä se vaara että voisi viedä sinun työpaikkasi tuoreemmalla koulutuksella ja pidemmällä kokemuksella. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieluummin minä koulutustukea makselisin veroissa kuin työttömyystukea. Ensin mainitun eteen joutuu jotain tekemäänkin ja aina ei kylvetystä jyvästä tiedä miten se jatkossa itää.
Itse vaihdoin ammattia ihan normaalin opintolainan, työssäkäynnin ja pienen säästöpotin turvin. Koulutusrahastosta en tiennyt mitään. Sen turvin ei olisikaan tarvinnut käydä opiskeluaikana säännöllisesti töissä niin kauan kuin tukeen olisi ollut oikeus. Tämä toinen tutkinto on jo valmis ja olen jo uusissa töissäkin, joten nyt on myöhäistä jo.Mielestäsi siis on turha maksaa työttömälle koulutustukea, sehän pian työllistyis kun koulutus on ajan tasalla? Niin no onhan siinä se vaara että voisi viedä sinun työpaikkasi tuoreemmalla koulutuksella ja pidemmällä kokemuksella. :D
Nykyisin ansiosidonnaisella työttömyysturvalla saa omaehtoisesti opiskella, mikäli pääsette sopuun työkkärin kanssa. Summa on aivan sama kuin aikuiskoulutustuenkin määrä.
Vierailija kirjoitti:
Ylipäätään kaikki opintotuki pitäisi olla esim kaksinkertainen työttömyystukeen verrattuna. Jo silläkin perusteella että opintotuki velvoittaa aktiivisuuteen ja opiskelu on joka tapauksessa hyödyllisempää kuin makoilu.
Joo, tätä en kyllä ymmärrä että jos lähdet työttömänä täysipäiväiseksi opiskelijaksi, sinua rangaistaan tulojen tippumisella.
Työttömyyspäiväraha on. 600e ja opintoraha 300e.
Vierailija kirjoitti:
ihmetyttää vain, miksi meitä hyväosaisia on vara tukea noin avokätisesti.
Ole kiitollinen. Minäkin maksoin alle tonnin palkastani veroa, jotta sinä hyvätuloinen voisit opiskella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse vaihdoin ammattia ihan normaalin opintolainan, työssäkäynnin ja pienen säästöpotin turvin. Koulutusrahastosta en tiennyt mitään. Sen turvin ei olisikaan tarvinnut käydä opiskeluaikana säännöllisesti töissä niin kauan kuin tukeen olisi ollut oikeus. Tämä toinen tutkinto on jo valmis ja olen jo uusissa töissäkin, joten nyt on myöhäistä jo.Mielestäsi siis on turha maksaa työttömälle koulutustukea, sehän pian työllistyis kun koulutus on ajan tasalla? Niin no onhan siinä se vaara että voisi viedä sinun työpaikkasi tuoreemmalla koulutuksella ja pidemmällä kokemuksella. :D
Nykyisin ansiosidonnaisella työttömyysturvalla saa omaehtoisesti opiskella, mikäli pääsette sopuun työkkärin kanssa. Summa on aivan sama kuin aikuiskoulutustuenkin määrä.
Mikäköhän se summa sinun mielestäsi on? Minun ansiosidonnainen esim. oli ihan sama kuin alin työttömyyspäiväraha, koska palkkani oli ollut niin pieni. Siihen sain huiman 5 euron korotuksen opiskelupäiviltä.
Vierailija kirjoitti:
Opintovapaassa on aika tiukat ehdot. Se vaikuttaa helpolta ja kivalta, mutta työnantaja voi siirtää vapaan alkamista (oletat aloittavasi syksyllä, työnantaja ilmoittaa, että ei käy ja sinä et voi asialle mitään). Ja aikuiskoulutusrahassa vasta tiukat ehdot onkin eli vaatimuksena on 8 vuoden työhistoria ja tukea saa korkeintaan 15 kuukautta. Summana se olisi miehellesi noin 1800 e/kk brutto, mikä tietenkin on enemmän kuin opintotuki, mutta en nyt hurjasti hurraisi,että se on hyväosaistentukea.
Sitten pitää vielä päästä sisään opiskelupaikkaan. Ja eihän tuo rahoita kuin alkuun, ellei nyt jostain pilipalikurssista ole kyse.
Näinhän se menee että mitä paremmassa asemassa olet, sitä paremmat etuudet. Hyvinvointivaltio ei ole niin tasa-arvoinen kuin mitä moni luulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opintovapaassa on aika tiukat ehdot. Se vaikuttaa helpolta ja kivalta, mutta työnantaja voi siirtää vapaan alkamista (oletat aloittavasi syksyllä, työnantaja ilmoittaa, että ei käy ja sinä et voi asialle mitään). Ja aikuiskoulutusrahassa vasta tiukat ehdot onkin eli vaatimuksena on 8 vuoden työhistoria ja tukea saa korkeintaan 15 kuukautta. Summana se olisi miehellesi noin 1800 e/kk brutto, mikä tietenkin on enemmän kuin opintotuki, mutta en nyt hurjasti hurraisi,että se on hyväosaistentukea.
Sitten pitää vielä päästä sisään opiskelupaikkaan. Ja eihän tuo rahoita kuin alkuun, ellei nyt jostain pilipalikurssista ole kyse.
Tuossa ajassa muuntaa esim. maisterin tutkinnon toisen alan maisterin tutkinnoksi, koska kandin saa hyväksiluettua. Eli periaatteessa muuntuu vaikkapa opettajasta papiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäköhän se summa sinun mielestäsi on? Minun ansiosidonnainen esim. oli ihan sama kuin alin työttömyyspäiväraha, koska palkkani oli ollut niin pieni. Siihen sain huiman 5 euron korotuksen opiskelupäiviltä.
Niin, ansiosidonnaisten etuuksien idea on olla tietty prosenttiosuus aiemmasta tulotasosta.
Aikuiskoulutustuki on kylläkin tarkoitettu ihan kaikille työsuhteessa oleville opiskelemaan lähteville, ei tarvitse olla keskiluokkainen.