Vedätkö vessan joka pissan jälkeen?
Itse en parin pissan takia kehtaa tuhlata vettä.
Kommentit (82)
Varmaan näitä säästäjiä ne, jotka eivät julkisissakaan vedä vessaa käyntinsä jälkeen?
En vedä. Vain aamukusen jälkeen, ja kakkosen, ja jos tiedän että on tulossa joku kyläilemään. Kusipaperit laitan roskikseen. En myöskään lämmitä jokaista lihapullaa erikseen uunissa. Meillä asuu 2 aikuista, ja 2 tenavaa (viikko-viikko), ja vettä menee vuodessa 60 kuutioo. Kaivot täytyy tyhjentää 3 vuoden välein, siinäkin säästää. En näe mitään järkeä vetää satalappusia vessasta alas, minulla on niille muutakin käyttöä.
Minäpä poltan puita joka päivä ja ajan diesel mersulla.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan näitä säästäjiä ne, jotka eivät julkisissakaan vedä vessaa käyntinsä jälkeen?
Joo niitä on kyllä yllättävän paljon. Kun tietää missä kunnossa esimerkiksi huoltoasemien vessat on niin kauhistuttaa ajatella minkälaisessa kunnossa joidenkin omat vessat ovat. Huoltoaseman vessoissa on mukana paljon siistejäkin käyttäjiä ja vessoja siivotaan useamman kerran vuorokaudessa. Tuollainen ihminen joka kusee lattialle ja jättää vessan vetämättä, ei varmaankaan siivoa omaa vessaansa joka päivä.
Yöllä en vedä naapureitten takia, mutta muuten kyllä. Tosi harvoin kyllä yöllä käyn pissalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse vetää kun kusen parvekkeelta. Parveke on metsään päin, eikä siinä ole lähistöllä muita rakennuksia.
Paskannatko myös sieltä parvekkeelta, ettei tartte vetää vessaa?
Ei vaan käyn vääntämässä käärylän pyörätielle, siellä on sitten koirien nuuskittavana muiden kakkien seassa.
Vierailija kirjoitti:
En vedä. Vain aamukusen jälkeen, ja kakkosen, ja jos tiedän että on tulossa joku kyläilemään. Kusipaperit laitan roskikseen. En myöskään lämmitä jokaista lihapullaa erikseen uunissa. Meillä asuu 2 aikuista, ja 2 tenavaa (viikko-viikko), ja vettä menee vuodessa 60 kuutioo. Kaivot täytyy tyhjentää 3 vuoden välein, siinäkin säästää. En näe mitään järkeä vetää satalappusia vessasta alas, minulla on niille muutakin käyttöä.
Kun meillä oli vielä 2+5 henkilön talous niin vettä kului 110 kuutiota vuodessa ja teilläkin tuo kulutus kasvaa noillakin sontiaistavoilla kunhan lapset kasvaa teineiksi.
Tuleeko teillä vesi omasta kaivosta vai kunnan verkosta? Vaikka on kunnallinen vesi, niin ei kai mene jätevesimaksua koska maksatte likakaivojen tyhjennyksen itse? Mitä se kaivon tyhejennys maksaa? Eli paljonko säästätte kuukaudessa, jos vertaa siihen että kaivo pitäisi tyhjentää vuosittain.
Ei kukaan voi elää vetämättä lauloi yks tyyppi aikoinaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa täällä sivistymätöntä porukkaa. Jätätte varmaan kädetkin pesemättä ettei kulu vettä ja naapurit herää?
Pesen kyllä kädet siinä nyt ei montaa desiä vettä mene mutta yksin kun olen kotona niin yhden pienen pissan takia käytä kymmeniä litroja vettä.
Kakan kyllä vedän heti.Ap
Kymmeniä litroja?
Eli taas sarjassa "kuvittelen säästäväni".
Kaksoishuutelu pöntössä pieni huuhtelu on 2 litraa ja iso 4 litraa, ei siinä mitään kymmeniä litroja todellakaan mene vettä.
Vessanpöntöstä voisi mennä keskimäärin vuorokaudessa alas ehkä noin 20 litraa henkeä kohti (kahdeksan pientä ja yksi iso huuhtelu). 600 litraa kuukaudessa ja tekee rahassa noin 2€.
Jos lapset on päivähoidossa/koulussa ja vanhemmat töissä, niin osa vessakäynneistä tapahtuu muualla kuin kotona.
Toisaalta nyt ymmärrän sitäkin että miksi työpaikan vessat on aina varttuna. Osa nuukailioista on synkonoinut itsensä niin että käy tarpeilla aina töissä. Itse tykkään kakkia kotona.
Mä olen kunnon pissalissu ja käyn pissalla varmaan 10 kertaa vuorokaudessa. En vedä joka kerta, koska asun yksin. Kenenkään ei tarvitse nähdä mun kusta. Käyn kakalla 1-2kertaa päivässä ja sen jälkeen puhdistan aina pöntön harjalla ja puhdistusaineella, joten en usko et kusi mitään kerkeää kalkkiuttaa reilusti alle vuorokaudessa.
Niin ja jatkoa 71 vastaukseen. Minun vesimaksu kuuluu vuokraan enkä ole ekologinen. Minä en yksinkertaisesti vain pidä vessanpöntön äänestä ja se jää vielä pitkäksi aikaa lorisemaan. Ei sitä jaksa kuunnella 10 kertaa päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä toinen pojista ei vedä aina kun käy kusella ja kyllä se hyyskä lemuaa sen jälkeen, ja pönttö on nykyään huonossa kunnossa, sinne kertyy ruskeaa pjaskaa kun se kusi mojuu siinä jos joku muu ei satu käymään heti perään joka vetäisi. Nykyään ei enää harjalla saa sitä kunnolla puhtaan valkoiseksi, se kyllä vituttaa, en tiedä millä aineella se pitäisi räjäyttää.
Nestemäistä pyykinpesuainetta, ja vähän lämmintä vettä. Kyllä lähtee, vaikka ennen käytin ruokasoodaa, nyt kuitenkin tuo pyykinpesuaine, kun se toimii heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä toinen pojista ei vedä aina kun käy kusella ja kyllä se hyyskä lemuaa sen jälkeen, ja pönttö on nykyään huonossa kunnossa, sinne kertyy ruskeaa pjaskaa kun se kusi mojuu siinä jos joku muu ei satu käymään heti perään joka vetäisi. Nykyään ei enää harjalla saa sitä kunnolla puhtaan valkoiseksi, se kyllä vituttaa, en tiedä millä aineella se pitäisi räjäyttää.
Nestemäistä pyykinpesuainetta, ja vähän lämmintä vettä. Kyllä lähtee, vaikka ennen käytin ruokasoodaa, nyt kuitenkin tuo pyykinpesuaine, kun se toimii heti.
Lähtee myös kun kaataa pullon etikkaa pönttöön yön ajaksi ja aamulla harjaa pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa täällä sivistymätöntä porukkaa. Jätätte varmaan kädetkin pesemättä ettei kulu vettä ja naapurit herää?
Pesen kyllä kädet siinä nyt ei montaa desiä vettä mene mutta yksin kun olen kotona niin yhden pienen pissan takia käytä kymmeniä litroja vettä.
Ei Suomessa tarvitse säästää vettä, urpot.
Meillä vessa huuhdellaan pissalla.
Pöntön vieressä on siis ämpäri johon hoidetaan pissa-asiat ja jos jonkun tarvitsee kakata, niin toimituksen jälkeen kikkareet huuhdellaan alas kaatamalla pönttöön pissa-ämpäristä pissaa.
Näin toimien säästämme ainakin neljä ja puoli euroa vuodessa ja meluhaitat vähenevät merkittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se konkurssiin vie vaikka vetäisit joka kerta. Eurolla saa vetää 50-60 kertaa. Kampaamo kerran hinnalla 5000- 6000 kertaa.
Kun on okt haja-asutusalueella ja vessan jäte menee umpisäiliöön, jonka tyhjennys maksaa liki 200€ kerta, niin nuo kustannukset on hiukan eri. Mä vedän joka toisen pissallakäynnin ja joka kakkosella käynnin jälkeen, ja se vaikuttaa niin, että säästän yhden tyhjennyskerran vuodessa. Se tarkoittaa täällä 4 kampaamokäyntiä leikkauksella JA raidoilla, käyttääkseni samaa vertailua. Asun yksin tosin, joten kenenkään muun ei tarvitse sitä katsella, silloin kun on vieraita niin vedän joka kerta. Ja pidän pöntön puhtaana myös, ei siihen tarvita kymmeniä litroja päivittäin tuhlata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se konkurssiin vie vaikka vetäisit joka kerta. Eurolla saa vetää 50-60 kertaa. Kampaamo kerran hinnalla 5000- 6000 kertaa.
Kun on okt haja-asutusalueella ja vessan jäte menee umpisäiliöön, jonka tyhjennys maksaa liki 200€ kerta, niin nuo kustannukset on hiukan eri. Mä vedän joka toisen pissallakäynnin ja joka kakkosella käynnin jälkeen, ja se vaikuttaa niin, että säästän yhden tyhjennyskerran vuodessa. Se tarkoittaa täällä 4 kampaamokäyntiä leikkauksella JA raidoilla, käyttääkseni samaa vertailua. Asun yksin tosin, joten kenenkään muun ei tarvitse sitä katsella, silloin kun on vieraita niin vedän joka kerta. Ja pidän pöntön puhtaana myös, ei siihen tarvita kymmeniä litroja päivittäin tuhlata.
Mitenkäs astianpesut ja suihkussa käymiset?
Kerran viikossa minuutin pikasuihku pienellä vedenpaineella ja lautanen tiskiin joka toisen aterian jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs astianpesut ja suihkussa käymiset?
Kerran viikossa minuutin pikasuihku pienellä vedenpaineella ja lautanen tiskiin joka toisen aterian jälkeen?
Et sitten paljon tiedä kunnallistekniikan ulkopuolella asuvien talokohtaisista jätevesijärjestelmistä selvästi, vaikka ei ne nyt niin harvinaisia ole. Mutta piti yrittää päästä nälväisemään ennen minkäänlaista googletusta.
Harmaavedet menee omaan jätevesikäsittelysysteemiin omalla tontilla, eli saostuskaivoon ja imeytyskenttään, niitä ei säilötä eikä kuskata minnekään. Saa kuluttaa niin paljon kuin huvittaa, imeytyskenttä on uusien jätevesilakien mukainen ja toimiva, ja suihku ja jopa astianpesukonekin löytyy. Tosin mulla tulee kunnan vesi taloon, eikä mistään omasta kaivosta, eli maksan kyllä vesimaksun tulevasta puhtaasta vedestä kulutuksen mukaan, eikä tule tunnin suihkuja otettua kyllä.
Sairasta. Kas kun et kuse kanisteriin ja säilytä sitä tuleville jälkipolville.