Jo ny on törkeää naapureilta
Takapihamme jatkuu taloyhtiön leikkipaikka, just tässä keittiössä istun sälekaihtimet melkein kíinni ja seuraan samalla mitä ulkona tapahtuu. (Ikkuna leikkipaikalle päin)...Naapurin perhe leikkimässä tuossa pihalla ja meidän omalla takapihalla on lastemme hiekkaleluja. Äsken naapurin tenava kävi hakemassa pihaltamme lelutraktorin, eikä kumpikaan vanhemmista kieltänyt sitä!! Siis voiko noin vaan toisten pihalta hakea leluja ja viedä hiekkalaatikolle? Meillä on tässä sellainen pensasaitaus, joten oma piha-alue on rajattuna leikkipaikkaan ja pieni välikkö josta pääsee pujahtamaan tähän meidän puolelle....
Siis haloo!!??? Mitä itse tekisit?
Kommentit (64)
Kurmeli:
Näitä viestejä lukiessa. tuli juuri sellainen olo, että toisten pihoilta saa Toinen mikä ihmetyttää on tää nykyvanhempien olettamus, että kyllä muut kasvattaa ja opettaa. Eli AP:n olisi automaattisesti pitänyt olla se henkilö kuka neuvoo naapurin lapsille oikean ja väärän?
Vaan, KOSKA ap. näki, ettei hänen naapurinsa kasvattanut ja opettanut ja KOSKA asia ap:ta sapetti, hänen olisi pitänyt tehdä itsekin jotain. Ap:n tehtävä ei ole kasvattaa naapurinsa lapsia, mutta jos naapurin lapset tekevät jotain joka ei sovi ap:lle ja hän näkee, etteivät vanhemmat tee mitään, hänen pitäisi itse tehdä asialle jotain. Jos siis haluaa asian loppuvan.
Ap:n ei tarvitse mennä sanomaan naapurin lapsille mitään. Hän voi oikein hyvin mennä sanomaan naapurin aikuisillekin, että hänen mielestään hänen pihansa ei kuulu naapurin lasten leikkeihin. Kuten ei pitäisikään kuulua.
" Minun tehtäväni ei ole kasvattaa naapurini lapsia. Jos naapurini lapset tekevät jotain kiellettyä minun tehtäväni on vain kytätä ikkunasta ja haukkua naapurit netissä."
leikkeihinsä ja käyvät kyyläämässä ikkunoista sisään. Ja poimivat kukkia mun kukkapenkistä, kiellot ei
tehoa...
a) omalla pihallaan täytyy laittaa lukkojen taakse kaikki irtonainen.
b) on pihan omistajan OMA SYY, jos pitää esineitä houkuttelevasti esillä
c) omistajan täytyy kasvattaa lapsia, ei omien vanhempien
d) jos pitää perusoikeuksistaan kiinni on nipo ja/tai MATERIALISTI
Katselen tässä omaa pihaani. Siellä on aidatulla alueella muutama kuukausi sitten menehtyneen isoäitini käsintekemä hauska kissa. Rahallinen arvo 0e, tunnearvo ainakin 1000 euroa. Koska se on esillä, sen siis saisi viedä. Saa, vaikka pihamme on aidattu, mutta kun autoportissa ei ole portti kiinni. Jos joku lapsi sen vie vanhempiensa nähden, niin minun täytyy huolehtia torumisesta ja takaisinnoudosta. Jos omani haen takaisin, niin olen nipo ja materialisti. Niinkö??
Lelut jäivät hiekkakasalle. Menin lapsineni hiekkakasalle kun olivat uniltaan heränneet. Naapurien muksua ei enää näkynyt. Keräsin kaikki lelumme pois ja laitoin ne tuohon terassille laatikkoon.
Tästä lähtien kerään kaikki tavarat pihaltamme, niin, ettei ketään houkuttele ottaa omin lupineen. Laitan pihagrillimmekin pois, ettei naapurinsetä vaan keksi lainata sitä siitä luvatta. Muutenkin haravan vein jo varastoon ettei tule houkutuksia.
Tästä lähtien siis " ojennan" heti muiden lapsia, jos tekevät väärin enkä ala itkemään täällä palstalla kurittomien kakaroitten takia. Olenpa minä vastuuton ihminen nyt kun annoin eilisen tapahtua enkä heti puuttunut asiaan. Ja vaikka täällä tuntuu lukihäröisiä olevan, niin kysyin ihan alkuperäisessä viestissäni, että onko oikein, että naapurin lapsi ottaa pihaltamme lelun eikä vanhempi kiellä sitä? En siis pyytänyt neuvoja, mitä minä tekisin nyt.....
ap
Vierailija:
Jos joku lapsi sen vie vanhempiensa nähden, niin minun täytyy huolehtia torumisesta ja takaisinnoudosta. Jos omani haen takaisin, niin olen nipo ja materialisti. Niinkö?
Ei ollenkaan. Sinä voit katsella ikkunasta, jos joku naapurin lapsi vie sen kissan. Sitten voit puhista mielessäsi, kuinka törkeää on, että naapuri ei kasvata lapsiaan itse. Ja sitten voit tulla palstalle haukkumaan naapurisi.
Tai vaihtoehtoisesti voit mennä sanomaan naapureillesi, että heidän lapsensa otti jotain sinulle kuuluvaa ja sinä haluat sen takaisin.
Vierailija:
Nyt kun asiasta on käyty näinkin pitkä moraalia käsittelevä keskustelu av:lla naapuri on takuulla oppinut läksynsä ja osaa seuraavalla ulkoilulla kasvattaa lastaan paremmin.
Kylä olet hirveä kakara, toivon ettei sinulla ole lapsia, koska sitten säälisin heitä,,,,
mitään pahoja mielessä, vaan varmaankin tulivat katsomaan onko meidän lapset pihalla jo leikkimässä. Hankalammaksi tilanteen teki se että naapurin nainen päästi alle eskari-ikäiset lapset yksin katsomaan ollaanko täällä jo ulkona. Eli lasten äiti ei siis yhtään tiennyt mitä lapset puuhaavat, ollanko me pihalla vai ei. No lapset viihtyivät meidän pihalla vaikka ei itse oltukaan siellä ja naapurin muija oli tyytyväinen kun on lapset pois jaloista. Me sitten kerran huomattiin tämä, että naapurin lapset yksin meidän terassilla leikkii. Tyttö jopa kertoi auliisti miten on useasti sitä tehnyt ja kerännyt kukkia (perennapenkistä) ja syönyt meidän ainoasta kuukausimansikkapuskasta mansikoita.
Menin sitten kertomaan naapurin naiselle ettei päästä lapsiaan yksin meidän pihalle, koska meillä on vielä rakennustarvikkeita ja työkaluja levällään. Nainen veti heti herneet nenään ja huusi, ettei ole meidän lapset olleet teidän pihalla yksi. En kehdannut väittää vastaan vaikka olin itse omin silmin yhden tapauksen nähnyt.
Tästä sitten seurasi se että naapurin nainen kielsi lapsiaan leikkimästä meidän lasten kanssa. Eli tämän jälkeen ei mitään leikkiä missään, ei edes valvotusti. Eikä edes seurakunnan kerhossa saaneet leikkiä keskenään (oli vannottanut lastaan).
Jotkut sitten ottavat nämä pyynnöt näin.
Lähipiirissä kun tuntuu ihmisillä olevan suht normaalit arvot ja niitä opettavat lapsilleenkin. Mutta nyt selvisi sekin. Täältähän ne tulevaisuuden nuorisorikolliset ovat lähtöisin, palstalaisten kotoa. Teillä muutamilla on kyllä niin omituisen vääristyneet moraalikäsitykset, että sanattomaksi vetää tavallisen ihmisen.
Ehkä vielä paheksuisin heidän kasvatusmetodejaankin.
Voisinhan toisaalta mennä myös sanomaan perheelle, ettei ole kohteliasta ottaa leluja toisten pihasta, mutta jos palauttavat lelut takaisin niin saavat niillä leikkiä. Tuskin kuitenkaan niin tekisin...
Aurinko paistaa suoraan tänne keittiöön, joten kaihtimet on kiinni melkeen....Ja kun tuossa ihan ikkunan alla mesuavat, vaikea olla seuraamatta mitä hommaavat...
ap
tai jos huono päivä olis niin voisin käydä hakeen auton pois ja mainita ettei lapsilla ole asiaa meidän leluihin koskea..
Lisäyksenä vielä, että tästä lähtien mulukkaisin naapureita vihaisena aina kun näkisimme. Siitäpähän saisivat. Nih!
No mä en kyl kovin herkästi ala valittaan kellekkään tekemisistä...Ja eihän nuo rikki mene ja saa jokainen leikkiä meidän lasten leluilla, mut se periaatekysymys ny vaan on, et voiko noin vaan toisten pihoilta roudata leluja hiekkikselle? Mielestäni ei.
Lapset on kivoja ja mukavaa kun tykkäävät pihalla leikkiä..Mutta aikuisten pitäis kyllä vähän ojentaa välillä lapsiaan...
Ap
hakee pallon meidän pihalta!!!!
ap- joka kyttää jatkuvasti:)
No vitsi vitsi! Älä nipota. Me ainakin annamme kaikkien pihan lasten leikkiä meidän leluillamme jos haluavat. Jos menevät rikki, niin on meillä varaa ostaa uusiakin.
Meillä periaatteena että kaikilla leikkialueella olevilla leluilla saa leikkiä, mutta kenenkään pihasta ei haeta tavaroita ilman lupaa.
Siis tuo, että pihalta haetaan tavaroita niin siitä naputan, en siitä, että leluillamme joku leikkii. Onhan niitä aina tuolla hiekkikselläkin.
ap
Näitä viestejä lukiessa. tuli juuri sellainen olo, että toisten pihoilta saa hakea mitä vaan.
Eli jos naapurin Irmalla on sähkögrilli pihallaan, saan lainata sitä kysymättä lupaa? Tai Eskolla on polkupyörä pihallaan ja juuri sopivasti kun tarttis lähtee polkemaan niin lainaanpa sieltä, eikä tosiaan tartte kysyä lupaa!!!
Toinen mikä ihmetyttää on tää nykyvanhempien olettamus, että kyllä muut kasvattaa ja opettaa. Eli AP:n olisi automaattisesti pitänyt olla se henkilö kuka neuvoo naapurin lapsille oikean ja väärän?
Ootte kyllä pikkusen pimeetä porukkaa. =)