Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Potilas sai kipupumpusta vahingossa 20-kertaisen määrän morfiinia – yksi laitteen säätö meni väärin, mies kuoli alle kahdessa tunnissa

Kommentit (404)

Vierailija
381/404 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako sairaalassa itse laskea lääkeannostuksensa? Se hoitsu voisi vaikka ottaa poskeen sillä aikaa.

Koita nyt sinäkin ymmärtää, ettei kysymys ole mistään laskutaidon puutteesta, vaan väärästä yksiköstä ja sitä yksikköä ei oltu tarkistettu, koska ei oltu tiedetty, miten sitä käytetään.

Eli hoitajilla on parantamisen varaa myös lukutaidossa? Käyttöohjeet, oisko mitään?

Mutta eihän sitä oltu huomattu. Ymmärrä nyt hyvä ihminen. Etkö ole lukenut tuota uutista vai miten olet noin pihalla. Taitaa itselläsi olla lukutaidossa parantamista. Ja hehän olivat yhdessä käyneet läpi asian ja tuossahan sanotaan, että hoitaja oli vielä edellisenäkin päivänä tutustunut pumpun käyttöön.

Niin, ei oltu luettu viita v*tun ohjeita. Jos käyttöohjeeseen ja laitteeseen olisi perehdytty huolella, tätä huolimattomuusvirhettä ei olisi tapahtunut.

Hoitajat vaikuttaa kohtuu yksinkertaisilta, ei auta edes kahden viisaan pään lyöminen yhteen.

Millä osastolla sä työskentelet?

Vieläkään et ymmärrä..

Kyseinen hoitaja oli uutisen mukaan käyttänyt 9kuukautta sitten laitetta eikä ollut saanut siihen koulutusta. Hän oli siihen nähden yrittänyt ja tehnyt parhaansa. Vieläkö pitää vääntää rautalangasta? Tuo kaikki lukee aivan selvästi uutisessa.

Joo, tiedän, että hoitaja ei ollut perehtynyt työtehtävään riittävässä määrin. Jos hän olisi, niin tätä virhettä ei olisi tapahtunut. Se ongelma tässä oli, että nämä kaksi hoitsua ei ole tehtäviensä tasalla. Sillä ei ole v*ttuakaan väliä, milloin hoitaja oli laitetta viimeksi käyttänyt tai että hän ei ollut saanut laitteen käyttöön koulutusta. Hoitajan olisi pitänyt hankkia tarvitsemansa apu ennen kuin otti laitteen käyttöönsä.

P.S. Mä todella toivon, että sä olet trolli ja jos et ole, niin toivottavasti et ole ikinä vastuussa kenenkään muun hengestä.

Mitä sä mulle kiehut jos et luettua tekstiä ymmärrä. Se ei mun ongelma ole. Ihmettelen , miksi olet pihalla asioista, vaikka ole lukenut uutisen?

Tässä ei ole kukaan sanonut etteikö olisi työntekijän vastuulla, mutta työnantaja on myös velvollinen pitämään huolta siitä, että tarvittavat koulutukset löytyy. 9kuukautta on pitkä aika siihen nähden, että työ vaatii jatkuvaa tietämystä, muistamista ja oppimista. Minähän tässä olen korjannut vain väittämiä, mitä esität. Ei tämä nyt niin mustavalkoista ole.

Ei vastuuta voi ulkoistaa. Ihmiset ovat vastuussa omasta työstään, kuten oli myös tämä hoitaja. Hoitajan olisi pitänyt vaatia työnantajaltaan tarvitsemansa koulutus.

Mut hei, lopetan tän keskustelun sun kanssa tähän. Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla vaatia. Ymmärrän siis, että tämä asia menee sulta yli hilseen, niin että humahtaa.

Vierailija
382/404 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako sairaalassa itse laskea lääkeannostuksensa? Se hoitsu voisi vaikka ottaa poskeen sillä aikaa.

Koita nyt sinäkin ymmärtää, ettei kysymys ole mistään laskutaidon puutteesta, vaan väärästä yksiköstä ja sitä yksikköä ei oltu tarkistettu, koska ei oltu tiedetty, miten sitä käytetään.

Eli hoitajilla on parantamisen varaa myös lukutaidossa? Käyttöohjeet, oisko mitään?

Mutta eihän sitä oltu huomattu. Ymmärrä nyt hyvä ihminen. Etkö ole lukenut tuota uutista vai miten olet noin pihalla. Taitaa itselläsi olla lukutaidossa parantamista. Ja hehän olivat yhdessä käyneet läpi asian ja tuossahan sanotaan, että hoitaja oli vielä edellisenäkin päivänä tutustunut pumpun käyttöön.

Voi pyhä yksinkertaisuus. Siksi sitä juuri ei oltu huomattu, koska laitteeseen ja sen käyttöohjeisiin ei oltu perehdytty riittävän hyvin.

Oltiin perehdytty niillä taidoilla, mitkä olivat siihen nähden, että työntekijä oli 9 kk sitten käyttänyt sitä ja ei ollut itse huolehtinut koulutuksesta. Vielä edellisenä päivänäkin, kuten artikkelista kävi ilmi. että voi pyhä yksinkertaisuus vain itsellesi.

Oletko edes itse hoitaja?

Oon liian osaava hoitajaksi. Osaan mm. lukea ja laskea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/404 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, ei oltu luettu viita v*tun ohjeita. Jos käyttöohjeeseen ja laitteeseen olisi perehdytty huolella, tätä huolimattomuusvirhettä ei olisi tapahtunut.

Hoitajat vaikuttaa kohtuu yksinkertaisilta, ei auta edes kahden viisaan pään lyöminen yhteen.

Vieläkään et ymmärrä..

Kyseinen hoitaja oli uutisen mukaan käyttänyt 9kuukautta sitten laitetta eikä ollut saanut siihen koulutusta. Hän oli siihen nähden yrittänyt ja tehnyt parhaansa. Vieläkö pitää vääntää rautalangasta? Tuo kaikki lukee aivan selvästi uutisessa.

Joo, tiedän, että hoitaja ei ollut perehtynyt työtehtävään riittävässä määrin. Jos hän olisi, niin tätä virhettä ei olisi tapahtunut. Se ongelma tässä oli, että nämä kaksi hoitsua ei ole tehtäviensä tasalla. Sillä ei ole v*ttuakaan väliä, milloin hoitaja oli laitetta viimeksi käyttänyt tai että hän ei ollut saanut laitteen käyttöön koulutusta. Hoitajan olisi pitänyt hankkia tarvitsemansa apu ennen kuin otti laitteen käyttöönsä.

P.S. Mä todella toivon, että sä olet trolli ja jos et ole, niin toivottavasti et ole ikinä vastuussa kenenkään muun hengestä.

Mitä sä mulle kiehut jos et luettua tekstiä ymmärrä. Se ei mun ongelma ole. Ihmettelen , miksi olet pihalla asioista, vaikka ole lukenut uutisen?

Tässä ei ole kukaan sanonut etteikö olisi työntekijän vastuulla, mutta työnantaja on myös velvollinen pitämään huolta siitä, että tarvittavat koulutukset löytyy. 9kuukautta on pitkä aika siihen nähden, että työ vaatii jatkuvaa tietämystä, muistamista ja oppimista. Minähän tässä olen korjannut vain väittämiä, mitä esität. Ei tämä nyt niin mustavalkoista ole.

Ei vastuuta voi ulkoistaa. Ihmiset ovat vastuussa omasta työstään, kuten oli myös tämä hoitaja. Hoitajan olisi pitänyt vaatia työnantajaltaan tarvitsemansa koulutus.

Mut hei, lopetan tän keskustelun sun kanssa tähän. Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla vaatia. Ymmärrän siis, että tämä asia menee sulta yli hilseen, niin että humahtaa.[/

Ei voikaan, mutta kyllä se työnantaja silti on vastuussa. Näkee, että et kykene asialliseen keskusteluun, muuta, kun haukkumiseen. Kertoo paljon sinun tunne-elämän taidoista, käytöksestä ja rakentavan keskustelun puutteellisista taidoista. En ole käsittääkseni missään vaiheessa edelleenkään maininnut, että hoitajalla ei olisi vastuuta omasta osaamisesta. Kerroin vain tosiseikkoja, jotka pitävät täysin paikkaansa. Tiedätkö mitä? Yleensä ihminen, joka hermostuu rakentavasta keskustelusta on sellainen, jolla on vaikeuksia luoda mitään sosiaalisia suhteita.

Tässähän on nimenomaan kysymys siitä, että et ymmärrä, mitä tarkoitan. Sehän on suurin ongelma. Hieman hupaisaa, että hermostut. Hermostut, koska haluat olla oikeassa vain.

Vierailija
384/404 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vieläkään et ymmärrä..

Mut hei, lopetan tän keskustelun sun kanssa tähän. Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla vaatia. Ymmärrän siis, että tämä asia menee sulta yli hilseen, niin että humahtaa.[/

Ei voikaan, mutta kyllä se työnantaja silti on vastuussa. Näkee, että et kykene asialliseen keskusteluun, muuta, kun haukkumiseen. Kertoo paljon sinun tunne-elämän taidoista, käytöksestä ja rakentavan keskustelun puutteellisista taidoista. En ole käsittääkseni missään vaiheessa edelleenkään maininnut, että hoitajalla ei olisi vastuuta omasta osaamisesta. Kerroin vain tosiseikkoja, jotka pitävät täysin paikkaansa. Tiedätkö mitä? Yleensä ihminen, joka hermostuu rakentavasta keskustelusta on sellainen, jolla on vaikeuksia luoda mitään sosiaalisia suhteita.

Tässähän on nimenomaan kysymys siitä, että et ymmärrä, mitä tarkoitan. Sehän on suurin ongelma. Hieman hupaisaa, että hermostut. Hermostut, koska haluat olla oikeassa vain.

Miksi sitten hoitaja tuomittiin jos vastuu oli työnantajalla?

terveisin se, jota analysoit.

P.S. Jaxuhalit sulle. On varmaan rankkaa, kun vauvapalstalla provoaminen on ainoa elämän sisältö.

Vierailija
385/404 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme kaikki ihmisiä joille voi sattua erehdyksiä ja virheitä. Joissakin tapauksissa kuten juuri tässä

kyseisessä erehdys voi olla kohtalokas. Voin vain kuvitella miltä tuosta hoitajasta tuntui kun tajusi mitä

tapahtui! Hän ei tehnyt sitä tahallaan. Turha lynkata häntä, ihan varmasti syyttää tarpeeksi jo ihan itse

itseään. 

Vierailija
386/404 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ihmisethän käyttää näitä itse kotona, on suunniteltu sen takia helpoiksi. Miten sairaalassa voi käydä näin?

Kotikäytössä muuttujat on minimoitu, aina sama lääke ja sama vahvuus, ehkä jopa sama annostus. Annostus on ainoa asia mitä tarvii silloin edes teoriassa muuttaa.

Vierailija
387/404 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on sellainen moderni kipupumppu, johon lääkärillä ja hoitajilla on omat eri koodit. Lääkäri määrää ja asettaa maksimiannostuksen, jota hoitaja ei pysty ylittämään, sillä pumppu ei anna hoitajan antaa lääkettä edes vahingossa yhtään enempää kuin lääkäri on määrännyt.

T. Sairaanhoitaja

Jos kone on asetettu annostelmaan 2mg/ml lääkettä, niin eikö hoitaja voi vaihtaa siihen tilalle 20mg/ml lääkettä? Miten tämä on estetty? 

Vierailija
388/404 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi pyhä yksinkertaisuus. Siksi sitä juuri ei oltu huomattu, koska laitteeseen ja sen käyttöohjeisiin ei oltu perehdytty riittävän hyvin.

Oltiin perehdytty niillä taidoilla, mitkä olivat siihen nähden, että työntekijä oli 9 kk sitten käyttänyt sitä ja ei ollut itse huolehtinut koulutuksesta. Vielä edellisenä päivänäkin, kuten artikkelista kävi ilmi. että voi pyhä yksinkertaisuus vain itsellesi.

Ei se tee sinusta hoidon osaajaa että osaat lukea ja laskea.

Vierailija
389/404 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse sh vuodeosastolla jossa hoidetaan myös saattohoidossa olevia. Meidän osaston lääkäri ei millään hyväksy vahvojen kipulääkkeiden käyttöä, vaikka potilas huutaisi kipuaan. Hänen mielestään morfiini on viimeinen lääke jota voi antaa ja siitä jää heti riippuvaiseksi. Tekisi mieli ottaa yhteys liittoon tai valviraan.

Tuostahan pitää ottaa yhteyttä Valviraan. Eihän sillä ole mitään väliä millainen nisti ihmisestä saattohoidossa tulee kunhan on vaan levollinen.

Tuo on ihan yleistä että lääkärit ovat liian varovaisia kiipulääkkeiden annoksissa. Ensiavun päivystyksessä hoitajat joutuvat usein rohkaisemaan nuoria lääkäreitä nostamaan kipulääkityksen annosta, jotta potilas saisi avun kipuihinsa.

Vierailija
390/404 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vieläkään et ymmärrä..

Miksi sitten hoitaja tuomittiin jos vastuu oli työnantajalla?

terveisin se, jota analysoit.

P.S. Jaxuhalit sulle. On varmaan rankkaa, kun vauvapalstalla provoaminen on ainoa elämän sisältö.

Suomalainen oikeudenkäynti ei perustu aina maalaisjärkeen. Toisaalta kun kyse on hoitajasta niin laitteiden käyttö pitäisi joko osata tai ainakin tajuta tuollaisessa vaarallisessa tapauksessa olla poikkeuksellisen tarkka. En tuomitsisi kuitenkaan pelkästään (tai ollenkaan?) hoitajia koska jotkut noista sairaaloissa käytössä olevista laitteista on aika outoja käyttöliittymältään ja jossain tilanteissa saa olla tarkkana. Tuosta nimenomaisesta laitteesta en tiedä mutta jos siinä tosiaan on johonkin valikkoon piilotettu tuollainen mittayksikköasetus jota ei odottaisi niin silloin se ei ole ainakaan täydellinen. 

Vierailija
391/404 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse sh vuodeosastolla jossa hoidetaan myös saattohoidossa olevia. Meidän osaston lääkäri ei millään hyväksy vahvojen kipulääkkeiden käyttöä, vaikka potilas huutaisi kipuaan. Hänen mielestään morfiini on viimeinen lääke jota voi antaa ja siitä jää heti riippuvaiseksi. Tekisi mieli ottaa yhteys liittoon tai valviraan.

Tuostahan pitää ottaa yhteyttä Valviraan. Eihän sillä ole mitään väliä millainen nisti ihmisestä saattohoidossa tulee kunhan on vaan levollinen.

Tuo on ihan yleistä että lääkärit ovat liian varovaisia kiipulääkkeiden annoksissa. Ensiavun päivystyksessä hoitajat joutuvat usein rohkaisemaan nuoria lääkäreitä nostamaan kipulääkityksen annosta, jotta potilas saisi avun kipuihinsa.

Tuota ei ihan tavallinen ihminen ymmärräkään, mikä hinku hoitajilla on hyppiä ylempiensä silmille. Se on lääkäri, joka potilaan hoidon määrää ja siinä on pitkä koulutus takana.

Vierailija
392/404 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Morfiinilla on myös muita ikäviä sivuvaikutuksia, kuten hengityslama, ummetus ja pahoinvointi. Saattohoitoon perehtynyt lääkäri on myös saattohoitopotilaiden kivunlievityksen asiantuntija. Kivusta huutamisen uskon olevan pelkkää liioittelua. Onneksi vielä tänä päivänä lääkärillä on vastuu potilaan kokonaishoidosta ja lääkityksestä, ei hoitajilla. Hoitajan ja lääkärin koulutusta ei voi verrata toisiinsa edes samana päivänä.

Vierailija
393/404 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos täällä esitetyt kuvaukset kyseisen kipupupumpun toiminnasta pitävät paikkanasa, niin on kyllä erikoista, että sen käyttö on sallittua morfiinin ja muiden yhtä vaarallisten lääkkeiden annostelussa.  Ainakin työprosessin pitäisi olla sellainen, että annostelun tsekkaa itsenäisesti AINA joku muu kuin asetukset tehnyt henkilö.

Käytännössä ihmiset tekevät aina virheitä, joko tahattomia (kiire, väsymys, huomion kiinnittyminen johonkin muuhun kriittisellä hetkellä, rutiinisuoritus, silkka huolimattomuus hetkellinen ajatusharha tms.) tai tahallisia. Jos tuollaisen virheen tekeminen on mahdollista, niin se myös tapahtuu, ennemmin tai myöhemmin. Sitä ei estetä edes tarkistuslistoilla ja valvonnalla.

Näinpä virhetoiminta pitäisi eliminoida mahdollisimman pitkälle itse laitteen suunnittelussa. Tuollainen kahden eri napin valinta on ensinnäkin älytön, kun lopputulos on noinkin erilainen, etenkin kun yksiköissä on vain yhden kirjaimen ero. Toiseksi, kun asetus on tehty, sen pitäisi tulla todella näkyvästi esiin. Laitteessa pitäisi olla jotain esiasetettuja rajoituksia vähintäänkin lääkeryhmittäin, mieluiten lääkkeittäin. Jos rajoja yritetään ylittää, pitäisi se estää tai ainakin tulla kuuluvia/näkyviä varoituksia.

Hoitajien mukaakaan helpommin aseteltavia ja turvallisempia kipupumppuja on käytössä. Silloin tuo kyseinen laite pitäisi sallia vain vähemmän vaarallisten lääkkeiden annostelussa. Sallimalla käytön morfiinin annostelussa työnantaja ottaa tietoisen riskin siitä että aina silloin tällöin tapahtuu pahoja virheitä, vammautumisia ja kuolemia. No tässä ei ole sinänsä mitään outoa, kaikessa toiminnassa riskiraja on tietoisesti tai vähemmän tietoisesti käytännön tai kustannusten sanelemana jossain. Esimerkkinä vaikka autoilu. Muutenhan täällä ei voitaaisi tehdä mitään, kaikki olisi kiellettyä.

Laitteiden käyttöä on myös harjoiteltava säännöllisesti. Aivan samaan tapaan kuin vaikka lentäjät harjoittelevat simulaattorissa tai tehohoitajat harjoittelevat elvytystä. Harjoitusten pitää olla kontrolloituja. Jos harjoitus epäonnistuu, selvitetään syy siihen ja korjataan syyt virheeseen. Tarvittaessa jonkun henkilön käyttölupa evätään siihen saakka kunnes hän kykenee osoittamaan osaavansa käyttää laitetta. Huonot ja epäkelvot laitteet poistetaan käytöstä. Tämä kaikki on työnantajan, siis esimiesten vastuulla.

Tietenkin myös niin, että laitteisiin ei sokeasti saa luottaa vaan aina myös pitää miettiä, oliko tehty asetus järkevissä rajoissa. Tässä oli se hoitajan virhe. Ehkä myös siinä, että ei kysynyt lisäohjeita, jos tunsi itsensä epävarmaksi. Toisaaalta vastaava virhe voi tapahtua, vaikka laitteen käyttö olisi kuinka tuttua ja jokapäiväistä. Ihmiset kun alkavat tehdä virheitä silloin kun homma menee rutiiniksi ja keskittyminen herpaantuu syystä tai toisesta. Näin ei tietenkään saisi olla, mutta näin me ihmiset vain toimitaan.

Kun en laitetta ja sairaalan prosesseja tunne, on tämä kaikki mutuilua. Oikeastaan minun ei pitäisi sanoa mitään. Mutta kun täällä ollaan suurinpiirtein lynkkaamassa kaikki hoitajat täysin epäpätevinä aika vähäisin tiedoin, on mielestäni kohtuullista tuoda esiin myös toisenlaista näkökulmaa. Koska työhistoriaani kuuluu niin käyttöliittymien suunnittelua (melko kriittisissä ja virhealtteissa järhestelmissä) kuin myös työturvallisuuden parista, niin omahyväisesti uskon olevani jos en pätevä niin ainakin oikeutettu tällaiseen yleistasoiseen keskusteluun. Varmaan tämä keskustelu on käyty myös käräjasalissa ja hoitajan virhe on arvioitu ja rangaistus on asetetu oikeudenmukaisesti.

Vierailija
394/404 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se tee sinusta hoidon osaajaa että osaat lukea ja laskea.

Ei tee näemmä soveltuva koulutuskaan ihmisestä hoidon osaajaa.

Vierailija
395/404 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää on näitä.. yhden esimerkin tässä kerron. Itse kun olin juuri valmistunut farmaseutiksi vuosia sitten, tuli vastaan oksikodoniresepti, jossa annos oli erittäin tuhti. Lääkäri oli nimittäin määräännyt Oxynorm 10mg/ml liuosta 1mg/ml liuoksen mukaan. Jos en olisi tätä tajunnut, niin olisi asiakas varmasti kuollut hengityslamaan.

Nämä lääkelaskut ovat kriittisiä, ja ei ole hyvä että työntekijöillä on kiire !

T. Eräs farmaseutti

Vierailija
396/404 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noi laitteet pitäisi suunnitella myös sellaisiksi ettet voi tehdä inhimillisiä mokia.

Mikään laite ei osaa tunnistaa sitä onko tarkoitus pistää jotakin lääkettä millilitroja vai milligrammoja.

Tietenkin osaa koska se laitetaan käyttökuntoon siten että kohta kohdalta syötetään sinne lukemat. Laitteet voisi myös suunnitella niin, että ne eivät hyväksy mitä tahansa järjettömiä lukemia kuten tuossa tapauksessa kävi.

Tuo kipupumppu on muuten yksi perkele laittaa käyttökuntoon jos sitä ei käytä työssään jatkuvasti. Yhdyn nimimerkin alaa vaihtanut sairaanhoitaja näkemyksiin. Mitään ei ehdi työssä opetella rauhassa ja ajan kanssa.

Vierailija
397/404 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuota ei ihan tavallinen ihminen ymmärräkään, mikä hinku hoitajilla on hyppiä ylempiensä silmille. Se on lääkäri, joka potilaan hoidon määrää ja siinä on pitkä koulutus takana.

Älä mussuta kun et ymmärrä näköjään mitään sairaaloiden toiminnassa. Nuori lääkäri käy parhaassa tapauksessa pieraisemassa osastolla 5 minuuttia tai antaa ohjeet puhelimitse ja me hoidamme tätä kivuliasta potilasta 24 h vuorokaudessa. Kai siinä nyt kokenut hoitaja voi kertoa oman näkemyksensä asiasta jos hän on hoitanut monta vuotta vaikka syöpäkivuista kärsivää? Vai onko sinun työpaikallasi työpaikkahierarkia joka estää eri työntekijäryhmiin kuuluvien ihmisten kommunikoinnin ja yhteistyön?

Vierailija
398/404 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hel**tin kova kiire, väsymys ja lääkärien jatkuvat vaateet. Siinä paletti, joka ei toimi. Ihmettelen miten nätä tällaisia tapauksia ei ole enemmän. Perehdytys, sitä ei ole. Koulutus, ikinä kuullutkaan, niska limassa painetaan menemään, lisäkoulutuksia ei saada, se maksaa.

Nimimerkillä

Alaa vaihtanut sairaanhoitaja.

Miksi ei kysynyt lääkäriltä mikä ero on milligrammalla ja millilitralla? Lapsikin ymmärtää eron. Uskomattoman huonolla tasolla on hoitajien osaaminen ja vielä pitäisi palkkaa lisää maksaa. Nykyisessäkin on jo puolet liikaa. Ei ole toista samanlaista kitisijäammattikuntaa kuin hoitajat.

Ei herran jeesus näitä maallikoita jotka tulevat tänne kommentoimaan asioita joista eivät ymmärrä mitään. Tottakai se hoitaja tiesi mikä ero on millilitralla ja -grammalla! Koita itse kylmiltään mennä ohjelmoimaan tuota pumppua jos olet tehnyt sen viimeksi kaksi vuotta sitten jos koskaan, ja kerro sitten menikö kaikki putkeen ja onko laite täysin yksiselitteinen asetuksineen.

Vierailija
399/404 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä. Minäkin ihmettelen ettei näitä ole enemmän. Onneksi vaihdoin alaa - ajoissa. 

ex sh

Vierailija kirjoitti:

Hel**tin kova kiire, väsymys ja lääkärien jatkuvat vaateet. Siinä paletti, joka ei toimi. Ihmettelen miten nätä tällaisia tapauksia ei ole enemmän. Perehdytys, sitä ei ole. Koulutus, ikinä kuullutkaan, niska limassa painetaan menemään, lisäkoulutuksia ei saada, se maksaa.

Nimimerkillä

Alaa vaihtanut sairaanhoitaja.

Vierailija
400/404 |
12.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

5mg = 5ml. En tajua mitä väliä sillä on kumpaa nappia on painanut. Millilitra painaa milligramman. Eli tuhannesosan litrasta tai kilosta. Aivan sama kumpaa nappia painaa.

Ja minulla oli kemia lukion päästötodistuksessa 10.

Tottakai sillä on väliä! Ei tässä mistään ominaispainoista ole kyse, vaan lääkkeiden pitoisuuksista mg/ml. Ne vaihtelevat lääkkeittäin. Toteutatko samanlaista logiikkaa muussakin elämässäsi? Maksan tästä leivästä viisi rahaa.  Tampio.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän seitsemän