Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi kaikki nuoret eivät käy salilla? Eikö nioria kiinnosta terveys?

Vierailija
08.01.2019 |

Ostamalla nuorelle PT:n ja saliohjelman, oppii nuori tekemään liikkeet oikein ja pysyy parhaimmillaan terveenä koko loppuelämän. Lisäksi jos kaikki nuoret kävisivät salilla edes liikuntasuositusten mukaisesti, niin kuntosaleja ei tarvitsisi sulkea kannattamattomina

Kommentit (123)

Vierailija
101/123 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salilla käynti maksaa, sillä rahalla saa monta keppanaa.

Vierailija
102/123 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin saliaddiktit sitten ajattelevat tarvitsevansa niitä pumpattuja lihaksiaan, koska eivät liiku muutoin kuin salilla?

Kaikenlisäksi pumpattu lihas ei ole vahva, vaikka se näyttää siltä, päinvastoin se on hauras ja ns.rikki.

Eli salilla kävijät käyvät salilla, käydäkseen salilla?

Eli salilla käyvä väestö ei ole yhtään sen vahvempaa kuin arkiliikkujat? Mitä ihmettä?

Eivät, ehkä jopa heikompia.

Mitä pumpatumpi lihas on, sen heikompi se on. Eikä tämä ole siis mikään vitsi, katsoin tiededokumentin aiheesta. Isoksi pumpattu lihas on heikko.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/123 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulos mielummin liikkumaan. Salilla voi helposti katkoa luita ja napsautella niveliä paikoiltaan. Jokin vakava sairauskin voi paljastua kun menet jotain painavaa nostamaan, pahimmillaan tappaa heti.

Vierailija
104/123 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin saliaddiktit sitten ajattelevat tarvitsevansa niitä pumpattuja lihaksiaan, koska eivät liiku muutoin kuin salilla?

Kaikenlisäksi pumpattu lihas ei ole vahva, vaikka se näyttää siltä, päinvastoin se on hauras ja ns.rikki.

Eli salilla käyvä väestö ei ole yhtään sen vahvempaa kuin arkiliikkujat? Mitä ihmettä?

Mitä pumpatumpi lihas on, sen heikompi se on. Eikä tämä ole siis mikään vitsi, katsoin tiededokumentin aiheesta. Isoksi pumpattu lihas on heikko.

Miksi sitten bodarit nostavat salilla paljon isompia rautoja kuin valtaväestö? Miksi on tyypillistä, että treenaamisen aloittaneilla samaan aikaan kasvaa lihakset ja voimat?

Vierailija
106/123 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitten bodarit nostavat salilla paljon isompia rautoja kuin valtaväestö? Miksi on tyypillistä, että treenaamisen aloittaneilla samaan aikaan kasvaa lihakset ja voimat?

Ehkä ihmisten huomio vain kiinnittyy muskelimasaan. Ei tästä ole mitään todisteita, että nostaisivat enemmän kuin muut.

Painonnostajat toki erikseen, mutteivät nekään yleensä ole isoiksi pumpattuja, vaan normilihaksisia.

Vierailija
107/123 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä keskustelu on oikeasti aika hämmentävä. Aloittajan viesti oli toki tökerö ja provosoiva, se ehkä ruokkinut negatiivisia vastauksia. Muuten vaikea ymmärtää, mistä moinen salivihamielisyys kumpuaa. Ja tietämättömyys. Ei, kävely- tai juoksulenkillä et voi korvata lihaskuntoharjoittelua. Se on aerobista liikuntaa, tärkeää toki sekin mutta eri asia kuin lihaskuntotreeni. Lihaskunto on asia erikseen ja toisin kuten ap väittää, lihaskunnon treenaamiseen ei tarvi välttämättä salia. Lihaskuntojumpat esim kahvakuulalla, kuminauhalla tai kehonpainolla onnistuu kotona tai vaikka lenkkipolun varren leuanveto- yms telineissä. Mutta millään marjanpoiminnalla tms muulla virkistysliikunnalla ei lihastreeniä korvata.

Lihaskuntotreeni on minulle ennen kaikkea elämänlaatua ja terveyttä kohottava seikka. Hyvä lihaskunto auttaa esim vanhuusiässä laadukkaampaan ja itsenäisempään arkeen. Kun kehon isot lihakset (reidet, selkä, keskivartalo) on vahvat, pääsee helpommin esim. sängystä ylös ja vessanpöntölle, eikä invalidisoidu ennen aikojaan.

Moni täällä on varmaan vilpittömästi haluaa uskoa, että se oma kerran päivässä rappujen kiipeäminen kolmanteen kerrokseen tai koiran ulkoiluttaminen riittää lihaskuntoon, mutta ei oikeasti riitä, se on vain hyvä alku arkiliikuntaan. Siihen pitäisi vähän lisätä kyykkyjä, punnerruksia, leuanvetoa, lankkua yms. niin saisi lihaskuntoa. Tai käydä pari krt/vko jumpassa, salilla treenaamassa. Miten itse tykkää.

Vierailija
108/123 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostamalla nuorelle PT:n ja saliohjelman, oppii nuori tekemään liikkeet oikein ja pysyy parhaimmillaan terveenä koko loppuelämän. Lisäksi jos kaikki nuoret kävisivät salilla edes liikuntasuositusten mukaisesti, niin kuntosaleja ei tarvitsisi sulkea kannattamattomina

Ahaa, koitatko saada lisää asiakkaita?

Katsos kun muuallakin ja muutenkin voi liikkua kuin salilla, hyvin monipuolisesti.

Vierailija
109/123 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä ihmisten huomio vain kiinnittyy muskelimasaan. Ei tästä ole mitään todisteita, että nostaisivat enemmän kuin muut.

Painonnostajat toki erikseen, mutteivät nekään yleensä ole isoiksi pumpattuja, vaan normilihaksisia.

Kehonrakentaja täällä moi. Työpaikan hyvinvointipäivän lihaskuntotestissä (piti sisällään kyykkyjä, pystypunnerrusta käsipainolla, vatsoja, tavallisia punnerruksia, selän staattista pitoa) asteikko loppui kesken kun olin niin vahva. Esim kyykkyjä tehdessä olisin jaksanut kyykkäillä vaikka kuinka pitkään kun peruslenkkeilijöitä loppui voimat parin minuutin kyykkäilyn jälkeen.

Tottakai painonnostaja nostaa esim penkistä enemmän kuin kehonrakentaja. Voimailijan tavoitteena on saada mahdollisimman suuri määrä rautaa liikkeelle, kehonrakentajan pääasiallinen tavoite väsyttää lihas uupumiseen saakka, jotta se palautuessaan kasvaa isommaksi. Kyllä kehonrakennustreenikin tuottaa voimaa ja etenkin lihasta kroppaan, vaikkei tosiaan samassa määrin kuin voimailijoilla. Esim mulla on niin suuri lihasmassa, että bmi:n mukaan olem ylipainoinen mutta vaatekoko s/m. Hullu väite, minkä joku esitti, että ”bodatut lihakset” olisi muka täynnä ”ilmaa”. Kyllä kehonkoostumusanalyysin mukaan siellä on ihan keskimääräistä selvästi enemmä lihasta, ainakin mulla. Lienenkö sitten poikkeustapaus, kun ei olekaan tuota ”ilmaa” :D

Vierailija
110/123 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä menee jo "maa on 6000 vuotta vanha pannukakku" asteelle.

Miehet ovat vahvempia kuin naiset, vaikka nainen treenaisi ja mies ei. Lihasmassasta johtuu. 

Jotkut ihmiset ovat syntymävahvoja johtuen lihastyypistä ja hermostollisista ominaisuuksista, joita tuskin vielä kunnolla ymmärretään ja jotkut ovat kuvitelleet tämän tarkoittavan sitä, että lihasten koolla ei ole merkitystä. 

Muutama laihassa kunnossa oleva ihminen maailmassa jaksaa nostaa isommat painot kuin moni bodari, mutta nämä ruipelotkin olisivat paljon vahvempia jos hankkisivat kunnon lihakset. Oli lähtökohta mikä tahansa, suurempi lihasmassa lisää voimaa kaikilla yksilöillä. Perustallaaja ei voi katsoa jotain geeni-ihmettä ja päätellä, että hänkin voi vain riuhtoa isoja painoja ja päästä samoihin nostotuloksiin ilman lihaksia. Samaa todennäköisyysluokkaa kuin siamilaisten kaksosten tekeminen. 

Kun katsoo niitä urheilulajeja, joissa ei ole painoluokkia, kuten maailman vahvin mies kisat, kuulantyöntö jne. niin kyllä viimeistään huomaa, että lihasten koolla on merkitystä. 

Vierailija
111/123 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauska ketju. Läskit ja heikot vaan vinkuu ja kehuu jotain marjanpoimintaa tai ämpäreiden nostelua. Kyllä se vaan on niin että ihminen on fiksu eläin, ja se keksii tapoja tehdä asioita tehokkaasti. Kuntosali tarjoaa tehokkaan tavan harjoittaa lihaskuntoa. Lihaksista ja voimasta on ihan oikeaa hyötyä. Mutta eihän se saliharjoittelu sinänsä helppoa ole, ainakaan alussa. Siellä on helppo tehdä miljoona asiaa väärin ja pahimmillaan rikkoa itsensä. Taitaa tämäkin ketju olla täynnä niitä jotka eivät vain itse osaa treenata lihaksiaan, ja sen takia pitää haukkua niitä jotka salilla käyvät. Itse olen ainakin mieluummin voimakas vai heikko, ja mieluummin kannan kropassani lihasta kuin läskiä. Tämä on myös tutkitusti terveellisempää. (Steroidella ja kasvuhormoneilla hankitut lihakset sitten erikseen, sitten ei puhuta enää terveydestä)

Vierailija
112/123 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hauska ketju. Läskit ja heikot vaan vinkuu ja kehuu jotain marjanpoimintaa tai ämpäreiden nostelua. Kyllä se vaan on niin että ihminen on fiksu eläin, ja se keksii tapoja tehdä asioita tehokkaasti. Kuntosali tarjoaa tehokkaan tavan harjoittaa lihaskuntoa. Lihaksista ja voimasta on ihan oikeaa hyötyä. Mutta eihän se saliharjoittelu sinänsä helppoa ole, ainakaan alussa. Siellä on helppo tehdä miljoona asiaa väärin ja pahimmillaan rikkoa itsensä. Taitaa tämäkin ketju olla täynnä niitä jotka eivät vain itse osaa treenata lihaksiaan, ja sen takia pitää haukkua niitä jotka salilla käyvät. Itse olen ainakin mieluummin voimakas vai heikko, ja mieluummin kannan kropassani lihasta kuin läskiä. Tämä on myös tutkitusti terveellisempää. (Steroidella ja kasvuhormoneilla hankitut lihakset sitten erikseen, sitten ei puhuta enää terveydestä)

Samaa mieltä, olen nauranut kippurassa näille kommenteille: ”miksi käydä hikisellä salilla, menkää mieluummin metsään poimimaan marjoja” :D

Vierailija
113/123 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää salivouhotus on mennyt ihan överiksi. Kuntoaan ja terveyttään voi hoitaa muutenkin kuin käymällä salilla.

Ja tiedän monta salilla säännöllisesti käyvää ihmistä, jotka ovat kaikkea muuta kuin terveitä.

Lihaskunnon harjoitraminen on tärkeä osa tasapainoista kuntoharjoittelua ja ja siihen parhaiten sopii lihastreenit liikuntasalilla. Esimerkiksi juoksu tai kävely ei paranna lihaskuntoa vaan kestävyyttä. Kuntosalia suositellaan jo ihan UKK-instituutin liikunta ohjeissa.

Liikuntapiirakassa mainittiin lihaskunto, ei kuntosali. Normaalissa elämässä lihaskunnon harjoittamiseen riittää aivan hyvin oman kehon paino vaikka kotona, kenties vaikka käsipainot tai kahvakuula.

ja esim rappuset, minäkin olen nyt kuusi vuotta kävellyt kolmanteen kerrokseen joka päivä, joskus jopa monta kertaa. Ja kyllähän polkemisessa ja kävelemisessäkin lihakset kokoajan työskentelee. Kaikessa fyysiessä on lihakset mukana.

Anteeksi, mutta oletko ihan tosissasi tässä että kerran, pari päivässä kolmanteen kerrokseen kävely on suurinkin treeni tai saavutus? Olin vuosien ajan ns. hintelä laihaläski ja AINA kävelin kaikkiin kerroksiin, sillä en pidä hissestä (ahtaan paikan kammo). Vuosia asuin 7. kerroksessa ja kävelin portaat enkä pitänyt sitä kummoisena saavutuksena.

Vierailija
114/123 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tota salielämää elä enimmäkseen ne tyrkyt, miehet sekä naiset. 

Ns.bimboihmiset, jotka ovat siellä esittelemässä itseään, ja somessakin aina esittelevät itseään.

Vähäjärkisten touhua.

Minä olen pysyny kunnossa ihan hyötyliikkumalla, pyöräilen ja kävelen asioille, kannan kauppakassit kolmanteen kerrokseen jne, ei tarvita saleja sen jälkeen.

Kävelylenkeilläkin saatan joskus käydä, jos hyötyliikunta on jäänyt vähiin, kotona nostan käsipainoja.

Vaikutat aika ilkeältä ja ennakkoluuloiselta ihmiseltä :/ Kannattaisi ehkä joskus käydä katsomassa miltä salilla näyttää; on kuule ihan kaikenlaista porukkaa teineistä eläkeläisiin ja hintelistä ylipainoisiin. Toki ap:n aloitus oli provosoivan ylimielinen ja varmaan trolli, mutta ei silti tarvetta haukkua saleja ja etenkään niissä treenaavia ihmisiä VÄHÄJÄRKISIKSI yms.

En tarkota haukkua kaikkia salilla kävijöitä, mutta niitä saliaddikteja pidän kyllä melko vähäjärkisinä, jotka siellä käy joka viikko ja viewlä monena päivänä, jopa joka päivä, ei kyllä ihan tervettä ole. Menisivät mieluummin ulos liikkumaan.

Nämä stereotypiat on oikeasti aika surullisia. Itse treenaan kovaa 5krt/vko salilla, kerralla aikaa menee 1.5h (en kuvaa enkä someta) mutta noiden ihmisten ennakkoluulojen takia en uskalla paljoa kertoa kellekään saliharrastuksestani. Heti tulee noita ”ehhehheh bodarit on vähän tyhmiä, hyiii salilla haisee, menisit ulos, mä en oo koskaa salilla käynyt ja silti oon hoikka”...

Miksi ihmeessä mun pitäisi liikkua ulkona loskassa, jos harrastukseni on nimenomaan kurinalainen kehonrakennus ja sitä varten tarvin isoja painoja, taljan jne. Ei niitä tietenkään löydy luonnosta. Mitä järkeä sanoa toisen liikuntaharrastuksesta, että menisit mielummin ulos. Enhän mäkään sanoisi vaikka kenenkään akvarellien maalausharrastuksesta, että miksi maalata kun voi vaikka nikkaroida.

Älä nyt suutu, mutta ei tuo sinun terveyttä edistä milläänlailla. 

Sinulla on ensinnäkin vääristynyt kehonkuva, ja siihen päälle kulutat aikaasi huonohappisessa paikassa tekemässä liikaa jotain liikettä, joka kostautuu muutaman vuoden päästä.

Se loskassa kahlaaminen olisi sensijaan oikeasti terveyttä edistävää, ja saisit ulkoilmaa samalla, siitä saa myös henkistä hyvinvointia. Salilla tuskin kenenkään mieli virkistyy.

Nämä on näitä av:n ”helmiä” :D ”Sinulla on ensinnäkin vääristynyt kehonkuva” WTF? Mulla bmi 24 vaatekoko m, näyttää timmiltä ja muodokkaalta, olen tyytyväinen. Miksi olisi vääristynyt?

”Huonohappisessa paikassa” - en treenaa esim Pekingin keskustan ilmansaasteessa vaan hyvinilmastoidussa hallissa. Tuore hiki joskus haisee, mutta en ole sellainen kermape*seprinsessa, jota tämä haittaisi.

”Tekemällä jotain liikettä joka kostautuu muutaman vuoden päästä” — äitini kävi vuosikaudet salilla, vielä

70+ vuotiaana. salitaustan ja hyvän lihaskunnon takia hän mm toipui nopeasti lonkkaleikkauksesta. Kaatui liukkailla ja käsi/olkapää meni, sekin toipui paremmin kun oli vahvat lihakset. Itse olen 40+v ja paremmassa fyysisessä kunnossa kuin monet minua puolta nuoremmat.

Vierailija
115/123 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää salivouhotus on mennyt ihan överiksi. Kuntoaan ja terveyttään voi hoitaa muutenkin kuin käymällä salilla.

Ja tiedän monta salilla säännöllisesti käyvää ihmistä, jotka ovat kaikkea muuta kuin terveitä.

Lihaskunnon harjoitraminen on tärkeä osa tasapainoista kuntoharjoittelua ja ja siihen parhaiten sopii lihastreenit liikuntasalilla. Esimerkiksi juoksu tai kävely ei paranna lihaskuntoa vaan kestävyyttä. Kuntosalia suositellaan jo ihan UKK-instituutin liikunta ohjeissa.

Liikuntapiirakassa mainittiin lihaskunto, ei kuntosali. Normaalissa elämässä lihaskunnon harjoittamiseen riittää aivan hyvin oman kehon paino vaikka kotona, kenties vaikka käsipainot tai kahvakuula.

ja esim rappuset, minäkin olen nyt kuusi vuotta kävellyt kolmanteen kerrokseen joka päivä, joskus jopa monta kertaa. Ja kyllähän polkemisessa ja kävelemisessäkin lihakset kokoajan työskentelee. Kaikessa fyysiessä on lihakset mukana.

Anteeksi, mutta oletko ihan tosissasi tässä että kerran, pari päivässä kolmanteen kerrokseen kävely on suurinkin treeni tai saavutus? Olin vuosien ajan ns. hintelä laihaläski ja AINA kävelin kaikkiin kerroksiin, sillä en pidä hissestä (ahtaan paikan kammo). Vuosia asuin 7. kerroksessa ja kävelin portaat enkä pitänyt sitä kummoisena saavutuksena.

Onhan se järkevämpää ja terveempää harrastaa hyötyliikuntaa kuin nostella jalkojaan jossain hieltä ja pierulta haisevassa maksavassa kopissa, vai mitä luulet.

Kaikki eivät ole hinteliä velttoja läskejä, joillain on luontaisesti hyvät isot lihakset, jotka portaissa vain vahvistuvat.

Vierailija
116/123 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain tollot käy salilla. Esimn nyt on todella kaunis talvisää ulkoiluun, mutta snobi menee mieluummin haistelemaan jonkun pumpatun jorman hikistä pieruaromia salille. 

Hrrrr.

Vierailija
117/123 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

keitä nämä salituputtajat oikein on?

Hyvänen aika, nuorelle tärkeintä on käveleminen/juokseminen/pyöräily, että luustokin vahvistuu. Ihan normaali liikunta, ei mikään painojen nostelu jossain urpojen seurassa.

Vierailija
118/123 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain tollot käy salilla. Esimn nyt on todella kaunis talvisää ulkoiluun, mutta snobi menee mieluummin haistelemaan jonkun pumpatun jorman hikistä pieruaromia salille. 

Hrrrr.

80-luku soitti ja kaipaa sinua takaisin!

119/123 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkoilmaihminen kirjoitti:

Kannattaisi mielummin opettaa nuori harrastamaan ulkoliikuntaa. En ymmärrä sisällä juoksumatolla käveleviä ihmisiä. Lihaskuntoakin voi harjoittaa omalla painolla kotona. Eikä maksa mitään.

Mulla on lievä polvivamma, en lähde metikköön lenkkipolulle kaatuilemaa, vaan ostin suosiolla soutulaitteen kotiin että pysyis vireessä, tai edes liikkumiskykyisenä. Paino on pudonnut jo 10kiloo, vielä toinen sama rutistus niin alkaa olla peruslukemissa.

Minä en ole urheilija, minua kiinnostaa tietokoneet ja koodailu, pidän terveyttäni yllä olemalla absolutisti ja savuton.

Vierailija
120/123 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos esim. asuu puulämmitteisessä omakotitalossa, jossa on oma piha (joka täytyyn pitää talvella kulkukelpoisena omin voimin ) ja jos ainoa kulkuväline mihin on varaa ,on polkupyörä, niin saa kyllä ihan tarpeeksi ( noillakin mainituilla jo  ) sitä tarpeellista liikuntaa ihan ilman mitään kuntosalille siitä maksamisia .