Muistellaan koululauluja musiikin tunneilta
Mitkä oli koulujen musiikkituntien suosikkilaulujanne? Itse muistan ala-asteelta suosikeikseni mm. Davy Crokett, Kolme cowboyta, Lentäjän poika, Lintu, Vanha holvikirkko, Vanhoja poikia viiksekkäitä ja Kuudenikäinen. Olen käynyt peruskoulun 90-luvulla. Yläasteella luokkamme suosikit olivat Rin tin tin ja Tämä taivas, tämä maa. Lauloimme ne joka tunti.
Kommentit (512)
Menin ensimmäiselle luokalle vuonna 1975. Kumma juttu, että vaikka kävin kouluni ns. punaisella paikkakunnalla, ei meidän koulussamme laulettu suurta ja mahtavaa. en ole edes tiennyt, että jotkut ovat sitä koulussa laulaneet.
Eipä noilta ajoilta jäänyt mieleen juuri mitään erikoista. Joe Musta, oli yksi laulu. Toinen oli joku sellainen, että *stalaiset ajoivat, markkinoilta päin kotia. He siis törmäsivät saamelaisten asumuksiin.
Muistaako kukaan tätä
" Lehti puusta variseepi, päivä yöksi ( tms) pitenee..." Joku haikea syyslaulu.
Sit oli Belle ja Sebastian.. miten se menikään?
Ihania vanhoja muistoja tulee mieleen..
Lumiukko ostoksilla ruuhka-aikana kysyi oisko myytävänä vihanneksia. Pitäis saada porkkana ja oikein komea, nenä kas kun vielä puuttuu naamataulusta.
-90-luvulla koulunsa käynyt.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli päivän yhdellä välkällä aina pareittain välituntivuorot. Piti puhdistaa liitutaulu sienellä yms. pientä. Sai myös soittaa harmoonia, jos jäi aikaa. Oli lempeä ope, antoi luvan siihen. Minä veivasin Elvistä harmoonilla, olisiko ollut 70-80-luvun taitteessa, ehkä kuitenkin vain v. 1978-79. Ei me ala-asteen pikkukoululaiset tiedetty siihen aikaan oikein mitään bändejä. Sitä yritettiin soitella, mitä kotona vanhemmat kuunteli. Musiikkitunneilla laulettiin kansanlauluja ja maakuntalauluja, ei mitään pop-musaa.
Meillä oli myös järjestäjät luokassa. Noin 3 viikon välein sattui aina oma vuoro, kun oli vähän yli 30 oppilasta luokassa. Me pyyhittiin taulu ja ennen musatuntia kirjoitettiin sinne sivut, jolta lauletaan.
Äideistä parhain, sitä laulettiiin aina äitienpäivänä jo päiväkodissa 80-luvun alussa. Rajusin jo silloin ettei mun äiti ollut parhain, vaikka en kaikkea ymmärtänytkään, mutta itku kurkussa aina lauloin.
Äitini oli alkoholisti.
Ostakaa makkaraa, markalla ja kahdella jo paljon saa. Sitä laulettiin ja soitettiin nokkahuiluilla! Ainakin tuhat kertaa. Meidän koulussa ei ollut muuta soittimia kuin nokkahuilut. Ei ollut rumpuja, ei kiraraa, ei edes kanteleita. Ala-aulassa oli harmooni (oliko se soittimen nimi) ja yhdessä luokassa piano. Meidän opettaja lauloi ja hänen mukana piti laulaa, ilman säestystä. Ala-aulassa joka aamu pari virttä veisattiin aamunavauksessa.
- Maanantaina mamma meni mansikoita ostamaan,se päivä oli iloinen vaan nyt se on jo eilinen...
- Näin tanssii herra kurkku,masurkkaa iloisesti,väriltään vihreä,veljensäkin....
- On Minnalla pääsiäismuna ja kahtia aukaistuna,sisältä löytyy pienempi muna...
Minä keltaruusun kerran näin mailla Texasin.
Cowboylaulu(Home on the range).
10 virran maa
Nälkämaan laulu
Kaksipa poikaa Kurikasta.
Kukkuva kello.
Jaakko kulta
Näitä laulettiin kaanonina ja niinkin, että puolet lauloi "kaksipa poikaa", puolet "Kukkuva kello".
Noita kikkailuja harrastettiin kun olin 3-4lk, silloinen 3-6lk opettaja oli musiikkimies.
Erillistä musiikinopettajaa ei pikkukoulussa ollut.
Opettajan vaihduttua köyhtyi koulun musiikillinen anti.
Hiljainen tienoo
Suksimiehen laulu
Kiiltää jo jää(tätä väänneltiin nuorena kaljuuntuneen opettajan kiusaksi "kiiltää jo pää"
Virret, vanhat mollijollotussellaiset.
1-2 luokalla joka päivä loppui virteen "Vielä jos uuden päivän saan".
Onneksi se kulki duurissa.
Olen syntynyt 1971
80-luvulla ala-asteella meiltä löytyi musiikinkirjasta Titanicin uppoamisesta kertova "arkkiveisu"
Sellainen laahaava: "Tuhat yhdeksän saaaataa kakstoista, tapahtuuuuiii taapaauus, jota ei ole ennen kuu-uultu, ei iiikiiaikoina..."
Vierailija kirjoitti:
Mullapa löytyi tuo kirjasta: englantilainen kansanlaulu ja suom. Sanat Sauvo Puhtila.
Tässä kirjassa myös laulut:
Mistä sadut tulevat
Lasten liikennelaulu
Syksy on ja kesä on pois...
Metsämiehen laulu
Tiku ja Taku
Jospas minä kissan saisin
Rosvolaulu
Numerot (ykkönen, yksin on...)
Kultakalat
Tuku tuku lampaitani
Ostakaa makkaraa
Mikkihiiri merihädässä
Lumiukko ( on ukko rinteessä yksinään...)
Vaiennut viulu
Kilpisjärven mahtava Saana
Hiljainen tienoo, hämyinen maa
Äidin sydänSekä useat tässä ketjussa mainitut laulut. Ihania muistoja <3
Vierailija kirjoitti:
Kuningas oli vanha arvokas, mutta iloinen luonteeltaan. Imi piippua hän, liemen joi kirpeän, sitten kutsui hän viuluniekkojaan.
Jokaisella soittajalla hieno viulu on, eikä hienompaa lie alla auringon. Ja ne viulut kun soi, kukaan voittaa ei voi, viuluniekkoja kuulun kuninkaan.Rakastin tota, sen sävel oli tosi kaunis! Harmittaa, kun en muista minkä maalainen ja kenen tuotos tuo on.
"Tie musiikkiin" taisi olla kirja.
Sama oli meillä käytössä ala-asteella.
En muista suurta muutosta yläasteella, taisi painottua maakuntalauluihin.
60-lvulla:
Metsän synkeän mailla kaikuu kellojen lailla, käki kukkuvi tuo. Holdia tiriaa....
Salon suojahan vie puron partaalle tie...
Nouse tuonne kunnahille, katso maatas kaunista...
Helei, helei, mäen harjalle vaan...
Tiu, tiu, tuuli käy, kylm on oksan olalla...
Miks leivo lennät Suomehen niin varhain kevähällä...
70-lukua ja mieleen sieltä jäänyt intiaanilaulu jossa "erämaasta tuuli tuo huudon vaienneen" - jo lapsena lie sisimpäni ollut haikean mollivoitoinen kun sanojen surumielisyys upposi.
-Harlekiini,hassuliini,humputi humputi hei....
-hei leijailkaa,hei leijailkaa,te lumihiutaleet.....
-puhkuen vie pustan poikki,juna joka Joshka-poikaa kuljettaa,hauska päivä Joshkalla on edessä,polskuttelu Balatonin vedessä...
-Kuukaudet- laulu : tammikuu on pakkaskuu,helmikuu on hiihtokuu,maaliskuussa sulaa jää jää jää.....
Mopo mopo mopo,mopo mopo mopo,mopo sanoo put put put
Kiiriminna kaariminna kairaa, oikein heleä-äänisesti laulettuna. Ai että.
Kuningas kulkureitten, salojen maanteiden valtias kussa kuljenkaan...
Ehkä vuonna 1972 kansakoulun 2. luokalla.
Meillä oli päivän yhdellä välkällä aina pareittain välituntivuorot. Piti puhdistaa liitutaulu sienellä yms. pientä. Sai myös soittaa harmoonia, jos jäi aikaa. Oli lempeä ope, antoi luvan siihen. Minä veivasin Elvistä harmoonilla, olisiko ollut 70-80-luvun taitteessa, ehkä kuitenkin vain v. 1978-79. Ei me ala-asteen pikkukoululaiset tiedetty siihen aikaan oikein mitään bändejä. Sitä yritettiin soitella, mitä kotona vanhemmat kuunteli. Musiikkitunneilla laulettiin kansanlauluja ja maakuntalauluja, ei mitään pop-musaa.