Muistellaan koululauluja musiikin tunneilta
Mitkä oli koulujen musiikkituntien suosikkilaulujanne? Itse muistan ala-asteelta suosikeikseni mm. Davy Crokett, Kolme cowboyta, Lentäjän poika, Lintu, Vanha holvikirkko, Vanhoja poikia viiksekkäitä ja Kuudenikäinen. Olen käynyt peruskoulun 90-luvulla. Yläasteella luokkamme suosikit olivat Rin tin tin ja Tämä taivas, tämä maa. Lauloimme ne joka tunti.
Kommentit (508)
Sydäntä lämmittää nämä laulumuistelot teiltä kaikilta, kiitos tuhannesti.Kivasti kirjoitatte ja laulun sanojakin.Mieltä piristävät jo " vanhan mummon ".Laulettiin mekin Lehti puusta variseepi, Kodin tahdon min tanhuilla..ja Merimieslaulu oli monen lempilaulu.Ja huumoriakin löytyi, nauratti iloisesti.
Semmonen biiisi oli ku : Italiaa.
Italiaaaaaaaaa, aaa aa aaa.
Laulu kokees koitin laulaa ton Italiaa. Mut ope ei hyväksyny valintaa.
Terve teille lintuset kotiin palaavaiset
Mikä laulu, liverrys, viserrys ja piipitys
Kevään raikas tervehdys tullut keskellemme
Voi kun tulee vieläkin hyvälle mielelle tätä laulaessa. N 57
Uinu paju pienoinen nyt on talvi mailla
On myös oksat koivujen vihreyttä vailla
Kaiken peittää nietos, jää,
kaukana on kevätsää
Uinu hangen alla, ettei koske halla.
Ällös luule että jäät talven kylmään kehtoon
Auringon sä kerran näät luovan pälven lehtoon
Kerran kevät sulle saa pajunkissat puhkeaa
Aurinko sun muistaa pois se hangen suistaa
Kasakkalaulu.
Tuulessa soiden nyt kuuluu laulu kasakoiden..
Tuuli hiljaa henkäilee
aalto vapaa välkkyilee
Pikkulintu suruton
laulelee nyt kevät on
Vuokko kaino kuvussaan
Avaa silmät unestaan
Kaunokukat hymyten
Nousee kasteniityllen..
Me laulettiin valtavasti luonto - ja eläinaiheisia lauluja 70 luvun alkupuolella.
Mä lauloin yläasteella laulukokeessa skottilaisen kansanlaulun Loch Lomond. Se ei mennyt nuotilleen.
Päivän kunniaksi:
Kamanat kohottukohot
Lakin päästä laskematta
Kynnykset alentukohot
Kengän kannan koskematta
Pihtipielet välttyköhöt
Ovet ilman auetkohot
Vieraan tullessa tupahan
Astuessa aimo miehen
Vierailija kirjoitti:
Kanoonista laulua - yleensä laulettiin Kapeaa Kanoottia tai Rauhaa Teille Toivotamme (mielellään hepreaksi)...
Paruskoulu käyty kasarilla.
Oliko se joku Hevenu shalom alehem?
Vierailija kirjoitti:
80-luvulla ala-asteella meiltä löytyi musiikinkirjasta Titanicin uppoamisesta kertova "arkkiveisu"
Sellainen laahaava: "Tuhat yhdeksän saaaataa kakstoista, tapahtuuuuiii taapaauus, jota ei ole ennen kuu-uultu, ei iiikiiaikoina..."
Ihan totta? Olen aina miettinyt enkä onkohan tuon arkkiveisun sanat jossain.
Millainen se sävel on, muistuttaako jotain virttä tms?
Me laulettiin, toivottavasti kirjoitan oikein, 80-luvun alussa Matchbox yhtyeen i'm rockabilly rebel biisiä.
Se on semmoinen renkutus tolta ajalta ja vieläkin muistan🤭.
Olihan se kivaa vaihtelua virsien laulamiseen😉.
Tämä piti oikein kopioida toisesta keskustelusta täällä. Liittyy vuoteen -95 muistan kun mummo kuoli tuolloin ja olin itse 11 silloin. Tuossa iässä sitä surikin pitkään. Tuohon aikaan laulettiin tätä laulua musiikintunnilla ja koin tämän silloin lohdulliseksi. Rakkaalle ihmiselle oli jätetty hyvästit, mutta laulun sanat lohdutti eli tuli se tunne, että joskus me vielä tavataan ja se laulu on tässä.
Tuulen tie
Tuulen tie laivaa vie rantaan kaukomaan
ja meripoikain pikkuystävät
ne jäävät kaipaamaan
Murheisiin synkeisiin turhaa jäädä ois,
siis muista mua vain nauravin suin
ja kuivaa kyynel pois
Hopeaa hohtavaa täyden arkun saat,
tuon silkkihuivin, kiiltävät kengät, kankaat arvokkaat
Muistaako kukaan? Aladakkeli dii,alavakkeli vii tms?
Ollessani 6lk:lla (-80 luvulla), meille tuli opettajaharjottelija, minkä "lempi aine" oli musiikki. Jäi hänestä ihanat muistot. Lempilaulu oli "Vanha reissumies lähti". Rippileirillä lauletuin laulu oli Heurekan "Sodan jälkeen".
Jaa, meillä oli luokalla yks poika, jonka mielilaulu oli Kalinka, sitä sitten toiveesta hoilotettiin ja kuunneltiin joskus levyltäkin, sitten myöhemmin yksi musaopettaja tykkäsi Kalliolle kukkulalle -laulusta joten usein kaanonina laulatti luokalla sitä.
Vinkkinä koululauluista ja muistakin perinteisistä lauluista tykkääville katsokaa youtubesta: Markus ja Tyyne mummo, ovat siis poika 12v. ja mummo 81v. Tulee tykkiä tavaraa tuben täydeltä, mahtava parivaljakko.
Nuo vanhemmat laulut hyvinkin tuttuja, lähtivät soimaan mielessä heti niinkuin olisi eilen laulettu viimeksi. Opin kouluaikoinani 80-luvulla hirmuisen määrän virsiä ja lauluja ulkoa, ja osaan useimmat edelleen :)
Listalta en huomannut yhtä, pidin lapsena kovasti laulusta, jossa laulettiin "kauniina nauhana vuosien päivät, helmenä jokainen muistoksi jäivät, elämän päivien ketju on kallis, niistä ei yhden edes kadota sallis"
Vierailija kirjoitti:
Kirppu ja härkänen..?
Istuipa kerran kirppu niityn reunalla, jutteli ja tuumi tällä tavalla: oispa mulla voimaa, kuin suurella härällä, ettei aina tarvis pelata järjellä. Olipa kerran härkä niityn reunalla, jutteli ja tuumi tällä tavalla: oispa mulla järkee kuin pienellä kirpulla, ettei aina tarvis pelata voimalla.
Arvon mekin ansaitsemme Suomen maassa suuressa...
Maha ponteva pohjolan ämmillä on, se on kirppujen taistelu tanner, eli Maa ponteva pohjolan äärillä on.
Mun isäin oli sotamies ja kaunis uljaskin, 5 toista vuotisna hän lähti taistoihin...
Näitä jolloteltiin joskus 60-luvun alussa ja jotain kansallislauluja kun aikuisille oli vielä sotamuistot pinnassa.