Muistellaan koululauluja musiikin tunneilta
Mitkä oli koulujen musiikkituntien suosikkilaulujanne? Itse muistan ala-asteelta suosikeikseni mm. Davy Crokett, Kolme cowboyta, Lentäjän poika, Lintu, Vanha holvikirkko, Vanhoja poikia viiksekkäitä ja Kuudenikäinen. Olen käynyt peruskoulun 90-luvulla. Yläasteella luokkamme suosikit olivat Rin tin tin ja Tämä taivas, tämä maa. Lauloimme ne joka tunti.
Kommentit (527)
Oppikoulun laulunopettaja, joka oli samalla myös seurakunnan kanttori, soitti meille pianolla Beatlesin kappaleita. 60-luvulla.
Mäkin osaan varmaan kaikki maakuntalaulut. Ne piti opetella silloin.
Kesäpäivä Kangasalla, eli se "Mä oksalla ylimmällä...jne". jäi myös hyvin mieleen. Siinä on aika hienot sanat.
Vierailija kirjoitti:
Mitä kouluissa lauletaan nykyään? Selaisin yhtä ala-asteen musiikinkirjaa ja siellä oli ihan outoja lauluja.
Esim tämä on suosittu.
Öh öh mä dokasin koko viikon öh öh viddu öh öh. Mun faija delass öh öh.
Tapiolan vainiolla karhun kanssa painia . .
Miksi se laulu oravasta (Makeasti oravainen lepää sammalvuoteellansa ) saa mulle aina kyyneleet silmiin?
Se vaan on niin liikuttava. Miten voi joku -eli siis Aleksis Kivi - osata laatia niin ihanat sanat kuvaamaan jo muutenkin Suomen luonnon suloisinta eläintä?
Sitä laulettiin koulussa ja jo silloin mua liikutti ne sanat. Edelleen se on mun mielestä yksi hienoimpia luonnon kuvauksia mitä voi olla.
Nainen mustissaan, eli lady in black.
60-luvun alun kansakoulun aamuhartauksissa laulettiin tosi usein se "Ystävä sä lapsien.". Jäi kyllä ikuisesti mieleen kaikki säkeistö.
Ja sitten :
Pienen pienoisen laulun tein
omalle äidilleni.
Kevään kukkaset hälle vein
lahjaksi äidilleni.
Äiti on armain päällä maan,
äitiä aina mä muistan.
Yksi poika lauloi sen tokaluokan laulukokeessa tosi hienosti, me muut oltiin ihan ymmällämme ja ehkä vähän hihiteltiinkin, kun se lauloi niin tosissaan.
Mutta lahjakas muusikkohan siitä pojasta sitten kehkeytyikin.
Kuorossa laulettiin kevätjuhlassa Oi katsele lintua oksalla puun...
Se on edelleen yksi mun lempilauluistani. Se vaan on niin kaunis!