Muistellaan koululauluja musiikin tunneilta
Mitkä oli koulujen musiikkituntien suosikkilaulujanne? Itse muistan ala-asteelta suosikeikseni mm. Davy Crokett, Kolme cowboyta, Lentäjän poika, Lintu, Vanha holvikirkko, Vanhoja poikia viiksekkäitä ja Kuudenikäinen. Olen käynyt peruskoulun 90-luvulla. Yläasteella luokkamme suosikit olivat Rin tin tin ja Tämä taivas, tämä maa. Lauloimme ne joka tunti.
Kommentit (508)
-70 luvulla "suuri ja mahtava neuvostoliitto" seisten huutolauluna, voimaa piti olla takana !
Aika nuoria koululaisia täällä 😀 Minun aikana kansakoulussa laulettiin mm Telefooni Afrikassa, Ateenalaisten laulu ja monia muita, jotka nykyisin lienevät jo kiellettyjä. Myös virsiä ja kansallislauluja laulettiin usein sekä tietenkin Suvivirsi koulun päättyessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maanantaina mamma meni, mansikoita ostamaan, ja se päivä oli iloinen, vaan nyt se on jo eilinen
Laskiainen lasketaan, paaston aika alkaa, messias on matkallaan.....tiemme sinne tiedämme,tiemme sinne käymme.
En muista sanoja, mut yhes kohas hoettii pilalla pumpuliäiti pumpuliäiti....
Maijalla oli vai on karitsa...
Hitsi kun ei muista, joka maanantai oli aamunavaus liikkasalissa ja laulettiin. Sitten omissa luokissa huvikseen, kun lama aikaan ei pidetty erillisiä musiikin tunteja.
Peruskoulu käyty 98-04
"Pumpuliäiti..." taitaa olla kaanon: "Keväiset metsät, keväiset kukkaset, keväiset vuoret, aurinkorintehet, ihmiset laulamaan onnellisna saa. Bumbidiaidi, bumbidiaidi, bumbidiaidi bum-bum-bum-bum."
Ei siinä, mutta minä lauloin tuota, että pumpuliaivo, pumpuliaivo, pumpuliaivo jne...
Sen verran ketjuun kuitenkin, että muistan, että laulettiin ala-asteella myös jotain peikkolaulua mistä nyt en paljoa muista, mutta saa kertoa jos joku muukin muistaa lauluneensa tätä. Tässä vaan katkelmia sen verran mitä muistan.
"Oli vanha häijy ruma peikko aikoinaan, se saapui maahan tähän ilmalaivallaan. Säärin pitkin loikki se päijänteen poikki ja parin askelin se ehti Lappihin". Onko kenties tuttu muillekin?
Muistan ton peikkolaulun, muistaakseni oli kyse jättiläisistä tms. Siinä laulettiin myös sen akasta ja kissasta. "Sen nenä oli suur kuin torni Babelin" oli ainakin jossain kohdassa.
Minulle jäi mieleen kohta: Nyt maa on heistä vapaa, he kiertää pohjoisnapaa...
En oikein koskaan ymmärtänyt miksi sitä Katinkaa toruttiin kun Miska ja Petruska perseili jossain joen rannalla.
Tirtomba oli kamala. Hippa Heikin laiva. Nisse-polkka on ainoa joululaulu, joka on siedettävä.
Muistatteko yläasteen musiikin kirjojen nimiä? Yritän metsästää yhtä kappaletta kasiluokalta, divarista saisin kirjoja, mutta nimi puuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maanantaina mamma meni, mansikoita ostamaan, ja se päivä oli iloinen, vaan nyt se on jo eilinen
Laskiainen lasketaan, paaston aika alkaa, messias on matkallaan.....tiemme sinne tiedämme,tiemme sinne käymme.
En muista sanoja, mut yhes kohas hoettii pilalla pumpuliäiti pumpuliäiti....
Maijalla oli vai on karitsa...
Hitsi kun ei muista, joka maanantai oli aamunavaus liikkasalissa ja laulettiin. Sitten omissa luokissa huvikseen, kun lama aikaan ei pidetty erillisiä musiikin tunteja.
Peruskoulu käyty 98-04
"Pumpuliäiti..." taitaa olla kaanon: "Keväiset metsät, keväiset kukkaset, keväiset vuoret, aurinkorintehet, ihmiset laulamaan onnellisna saa. Bumbidiaidi, bumbidiaidi, bumbidiaidi bum-bum-bum-bum."
Ei siinä, mutta minä lauloin tuota, että pumpuliaivo, pumpuliaivo, pumpuliaivo jne...
Sen verran ketjuun kuitenkin, että muistan, että laulettiin ala-asteella myös jotain peikkolaulua mistä nyt en paljoa muista, mutta saa kertoa jos joku muukin muistaa lauluneensa tätä. Tässä vaan katkelmia sen verran mitä muistan.
"Oli vanha häijy ruma peikko aikoinaan, se saapui maahan tähän ilmalaivallaan. Säärin pitkin loikki se päijänteen poikki ja parin askelin se ehti Lappihin". Onko kenties tuttu muillekin?
Muistan ton peikkolaulun, muistaakseni oli kyse jättiläisistä tms. Siinä laulettiin myös sen akasta ja kissasta. "Sen nenä oli suur kuin torni Babelin" oli ainakin jossain kohdassa.
Minulle jäi mieleen kohta: Nyt maa on heistä vapaa, he kiertää pohjoisnapaa...
Kyseessä taitaa sanoista päätellen olla ruotsalainen lastenlaulu Ett gammalt fult och elakt troll.
Asuin lapsena Ruotsissa ja sitä laulettiin monesti ala-asteella. En tiennytkään, että se on myös suomennettu.
Hellunen kirjoitti:
Muistatteko yläasteen musiikin kirjojen nimiä? Yritän metsästää yhtä kappaletta kasiluokalta, divarista saisin kirjoja, mutta nimi puuttuu.
Mitä kappaletta metsästät?
Vierailija kirjoitti:
Tirtomba oli kamala. Hippa Heikin laiva. Nisse-polkka on ainoa joululaulu, joka on siedettävä.
Samainen Nisse-polkka on ainoa joululaulu, jolle olen syvästi "allerginen". Brrr.
Kilpisjärven mahtava Saana. Tunturi tuomien tuulien..,
Olen etelän tyttö ja jostain ihmeen syystä lauloimme Kilpisjärven lauluja. En edelleenkään ole käynyt ikinä niin pohjoisessa.
Meidän koulussa 70-luvulla laulettiin eri maiden kansallislauluja suomenkielisin tekstein. Innosta puhkuen, totta kai 😄
Esim.
Sä jylhä ja ponteva Pohjolan maa
Oon Wilhelm Nassaulainen ja maasta Hollannin
Sulle sykkää sydämeni vuorten, vetten maa
Oi te koitossa huomisen näättekö sen, mikä illalla ylpeyttä nostaen liehui
Nyt astu eespäin voiton tiellä, sä joukko nuori, peloton
Vierailija kirjoitti:
En oikein koskaan ymmärtänyt miksi sitä Katinkaa toruttiin kun Miska ja Petruska perseili jossain joen rannalla.
Täh? Eikös se Katinka ollut lapsenvahtina ja päästi pikkupojat karkuun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ala-asteen musatuntien ja koulun kuoron lauluja vuosilta -86-91 mitä muistan..
- Hiljainen tienoo
- Vanha holvikirkko
- Vanha mies
- Sealed with a kiss
- Syksyn sävel
- Uralin pihlaja
- Lentäjän poika
- Toivotaan, toivotaan
- Lintu (Belle ja Sebastian)
- Viidestoista yö
- Maria Cobacabanasta
- Poika varjoiselta kujalta
- Kumbaya, my Lord
- Kanoottilaulu
- Pingviinilaulu
- Syksy on ja kesä on pois, talvea ootellaan.. (en tiedä mikä tämän laulun nimi on)Sitten oli sellainen laulu, mitä ei oikeastaan löydy mistään. Olikohan meidän musaopen Kosti Kotirannan itse säveltämä laulu? Meni jotenkin näin:
" Tule, tule toveriksi, ystäväksi mulle
Kerron kaikki toiveeni ja salaisuudet sulle
Anna mulle kätesi ja kulje vierelläin
Toisiamme auttaen näin käymme käsikkäin
Murheissaan lapsonen maan katsovi päivään nousevaan
Kyyneleet vois pyyhkiä pois, kun meillä rakkaauuuttaa ois..!"Kasevan Vanha mies :)
Vierii päivänsä hiljalleen
Iltaan aamunsa taipuu
Kulkee hetkinen toiseen hetkeen
Menneisyyteen vaipuu
Jokaisen veljensä hän, toivoisi ymmärtävän
Vain tahto rauhan, rakkauden
On turva ainut ihmisen
Vaihtuu lehtensä toiseen lehteen
Kentille sankarit kaatuu
Vaihtuu koiransa uskollinen
Vaimonsa maahan maatuu
Keltaiseen keinuunsa jää
Iltaisin hän miettimäänOn täynnä tuskaa, maailma tää
Hetket lipuu hämäräänJokaisen veljensä hän, toivoisi ymmärtävän
Vain tahto rauhan, rakkauden
On turva ainut ihmisenVierii päivänsä hiljalleen
Iltaan aamunsa taipuu
Kulkee hetkinen toiseen hetkeen
Menneisyyteen vaipuu
Keltaiseen keinuunsa jää
Iltaisin hän miettimään
On täynnä tuskaa, maailma tää
Hetket lipuu hämärään
Oi tuo oli ihan minun lemppari!
Mistä tunnet sä ystävän? Se oli open suosikki. On muuten raskassoutuinen laulu.
Kukkuu kukkuu kaukana kukkuu, Saimaan rannalla ruikuttaa.
Mukava melodia oli siinä minusta.
Toinen suosikki: Sokerinpala. Oi jos oisit kultaseni sokerpalanen. Pitäisin sut piilossa vain salaa suudellen
Oli siinä muitakin sanoja, mutta tykkäsin sokerista. Taitaa olla Olavi Virran kappale.
En muista musiikkitunneista muuta kuin sen etta piti luokan edessa laulaa, osasi tai ei. Yhtaan laulua en muista enka oppinut nuotteja lukemaan.
Ala-asteen kirjasta muistan On neidolla punapaula kun tanssihin käy ja Puosu, puosu tännepäin, tännepäin ja tännepäin (ei häntä löydy keulasta eikä mastosta eikä messistään tms.). Ja tietysti Suuri ja mahtava piti osata, osaan sanat vieläkin ja on hieno laulu mielestäni edelleen.
Sakura sakura / kaikkialla kirsikkaa / kukkaispilvi valkoinen / leijuu yllä tarhojen / mieli vaipuu mietteisiin / puhtaisiin, valkoisiin / tuuli tuoksun tuo
Yläasteella El condor pasa eli Kotkalaulu, joka oli taustamusiikkina Indian beer -oluessa vai mikä ihme sen light-oluen nimi kasarilla ja ysärillä olikaan?
Ja sitten se Vastatuuleen-kappale, Jos laulaa mä saisin niin lauluista kaunein se sulle vain kertois mun rakkaudestain.
Tuolla Sierra morenan mailla, mies senjoriitan kun kohtaa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maakuntalaulut, Miska soutaa joella, Raskasta laukkua kantaen, Tuima on tuuli ja pimeä on pouta, mm tällaiset jääneet mieleen. 1980-luvun alusta.
Joo ja Vem kan segla förutan vind ja villisorsan vaikerrus soi kaislikossa öin, mikähän sekin oli taas.
Niin olikin! On suuri sun rantas autius.
ihania lauluja :)
On suuri sun rantasi autius on niin haikea laulu, että jos yritän laulaa sitä, tillahdan itkuun.
Nosto. :D